Visita a Móra La Nova

Propostes d'organització de "Trobades", viatges, conferències, cursos, actes inaugurals, etc.
Propuestas de organización de "Encuentros", viajes, conferencias, cursos, actos inaugurales, etc.
Respon
Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23217
Ubicació: Fabra i Puig

Visita a Móra La Nova

Entrada Autor: metring » Dilluns 13/09/2010 22:56

Obro fil per proposar una visita al centre d'interpretació del ferrocarril a Móra La Nova, del qual se'n parla a http://transport.cat/viewtopic.php?f=23&t=9417 , a on trobareu la torre de l’enclavament, amb peces emprades per accionar els canvis de vies, la recreació del despatx d’un antic factor de circulació, la taula d’enclavament original, etc. Ara també hi ha un pont i plataforma giratòria, i en el futur, es restauraran naus de les diverses que hi han a l'estació, que en el seu moment va gaudir de gran importància, al formar part del Ferrocarril Madrid-Barcelona, de la qual trobareu informació al llibre que vam escanejar, al fil http://transport.cat/viewtopic.php?f=23 ... cto+madrid

Quants de vosaltres hi esteu interessats?



Avatar de l’usuari
wefer
Administrador
Entrades: 6993
Ubicació: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contacta:

Entrada Autor: wefer » Dimarts 14/09/2010 11:16

Aquí teniu part del que es pot veure en aquest museu:
http://appfi.net/

Imatge

Imatge

Imatge

Imatge



Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23217
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dimarts 14/09/2010 14:54

Efectivament, hi vam ser fa uns dies, i allà ens vam trobar amb el vice-president, en Tomàs Claramunt, que ens va guiar per les instal·lacions.

L'edifici de l'enclavament està completament restaurat, ja que entre okupes i històries, es trobava en força mal estat. L'enclavament, tot i que sembli mentida, va funcionar fins fa només 1 any i mig, i abans dels anys 40, va arribar a funcionar les 24 hores. També hi han convertidors per a voltatge de 220 a 110 i les bateries eren americanes, les més modernes de l'època, de l'any 1927.

Van decidir de fer una rotonda per moure les locomotores, en origen no hi havia cap en aquesta estació, i el pont, després d'infructuoses negociacions a diversos llocs de la península, el van aconseguir a Granada.

L'edifici que hi ha abans d'arribar a l'estació, a l'altre banda de les vies, va ser un dormitori dels maquinistes, actualment catalogat, i que va funcionar fins els anys 60. Posteriorment, van traslladar-los a un altre, que actualment és la residència d'avis.

El més complicat de tot és la descoordinació entre entitats, que si un terreny és d'Adif, que, va ser cedit per l'ajuntament quan es va construir la línia, però en fi, aquelles coses que no ajuden precisament a que les coses avancin com haurien de fer-ho...

Com a material preservat, tenen una 444, entre d'altres, i al darrera, trobem unes 470, abandonades per Renfe a l'estació, que en principi seran desballestades, i força vies més avall, i també retirades definitivament de la circulació, els trens que feien el corredor mediterrani fins no fa tants anys. Tot està grafitejat.

A l'estació hi ha un munt d'edificis, i la gran majoria seran restaurats. També hi ha un dipòsit de locomotores, a on ja es guarda material preservat i en vies de ser restaurat.

Ara per ara, l'entitat compta amb uns 160 socis, meitat del municipi i meitat de fora.

També tenen pensat posar en funcionament un tren turístic, que transcorreria entre Reus i Caspe, uns cops amb màquina de vapor, però també uns trens provinents de Canfranc, que es troben preservats i que havien fet servei el 1992 per la línia del port a Tarragona i fins i tot a Rodalies. Es preveu que aquest tren turístic pugui posar-se en marxa en uns 2 anys i mig.

Com a anècdota, dir que pels voltants, mentre xerràvem amb en Jordi Sasplugues, el president, vam veure una fotògrafa i una parella de nuvis fent un reportatge fotogràfic, posant al davant d'un cotxe que s'havia cremat i que està en vies de restauració, i també amb els trens grafitejats. Sembla ser que els hi agrada el contrast entre el blanc del vestit de núvia i la guarreria dels grafitis. I el pitjor de tot és que posaven gesticulant com els Power Rangers! :x Ara entenem per què Adif volia cobrar per a que la gent es faci fotografies allà, no en teníem ni idea que fos tant habitual!!

En fi, espero que això animi una mica el "cotarro", per tal que ens decidim a fer una visiteta...
Fitxers adjunts
enclavament.jpg
enclavament.jpg (85.46 KiB) Visualitzat 2644 cops
despatx.jpg
despatx.jpg (76.59 KiB) Visualitzat 2643 cops
cotxe cremat.jpg
cotxe cremat.jpg (97.12 KiB) Visualitzat 2644 cops
pont.jpg
pont.jpg (119.5 KiB) Visualitzat 2645 cops



Avatar de l’usuari
aim
N9
N9
Entrades: 1370
Ubicació: Navas (L1) - Bac de Roda (L2)
Contacta:

Entrada Autor: aim » Dimarts 14/09/2010 19:24

Jo en principi m'apuntaria, ja que fa molt que no he anat per allà. Ara bé, tinc tots els caps de setmana plens fins a mitjans del mes que ve, així que fins aquelles dates no puc.


Instagram: Ferrocarril | Aviació

Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23217
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dimarts 14/09/2010 19:25

aim ha escrit:Jo en principi m'apuntaria, ja que fa molt que no he anat per allà. Ara bé, tinc tots els caps de setmana plens fins a mitjans del mes que ve, així que fins aquelles dates no puc.
Per això cap problema :ok

A l'octubre o novembre com ho teniu? I com voldrieu anar? En cotxes o en tren?



Avatar de l’usuari
aim
N9
N9
Entrades: 1370
Ubicació: Navas (L1) - Bac de Roda (L2)
Contacta:

Entrada Autor: aim » Dimarts 14/09/2010 21:03

Jo de cotxe no en tinc, així que toca agafar el tren.


Instagram: Ferrocarril | Aviació

MZA_1600
N7
N7
Entrades: 500

Entrada Autor: MZA_1600 » Dimarts 14/09/2010 22:00

Hi vem estar per la inauguració del centre, amb altres usuaris i aficionats, el passat 22 de maig. Cal felicitar tot el que ha fet aquesta associació, tant pel material preservat com per l'exel·lent restauració de la torre d'enclavament i els objectes ferroviaris que s'hi troben dins. Penseu que fa uns tres anys la torre estaba abandonada, aleshores començàven els treballs de resturació i es notava que l'enclavament havia estat un niu d'ocells.

Per cert, crec que l'enclavament va deixar de funcionar a finals dels anys setanta quan es va substituïr tot el conjunt per l'enclavament elèctric que hi ha actualment.



Avatar de l’usuari
Fran-Ikarus
N11
N11
Entrades: 5690
Ubicació: Allá donde se cruzan los sagaleses, donde el mar no se puede concebir
Contacta:

Entrada Autor: Fran-Ikarus » Dimecres 15/09/2010 11:48

A mi no em desagradaria pas, sempre -no cal dir-ho- depenent de la data, etc.


Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan

Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23217
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Divendres 12/11/2010 11:07

Que consti que aquesta informació l'han penjat avui mateix >:(

http://www.fcaf.cat/portal/?p=4234

El món ferroviari de Móra la Nova a través dels seus protagonistes

divendres, 12 novembre 2010 | Font: Comunicats

El proper divendres 12 de novembre a les 19.30 a la Sala d’actes de l’Ajuntament de Móra la Nova (C/Major, 88) es realitzarà la taula rodona “El món ferroviari de Móra la Nova a través dels seus protagonistes”. Una activitat que comptarà amb la participació dels ferroviaris Manolo Cardona, Antonio Gérez, Antonio Muñoz i Vicent Campos moderats per l’antropòleg Manel Llarch i Garcia. Aquesta taula rodona es organitzada pel Centre de Promoció de la Cultura Popular i Tradicional Catalana del Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació de la Generalitat de Catalunya, l’Associació per a la Preservació del Patrimoni Ferroviari Industrial de Móra la Nova, el Museu Comarcal del Montsià i l’Institut Ramon Muntaner en col·laboració amb l’Ajuntament de Móra la Nova.

Aquesta activitat s’inscriu dins dels 3rs Tallers i Jornades de memòria oral 2010-2011, que podeu consultar en format PDF aquí (l'enllaç no va, per cert).



Avatar de l’usuari
calisay
N7
N7
Entrades: 321
Ubicació: LLacuna L4

Entrada Autor: calisay » Divendres 12/11/2010 11:54

metring ha escrit: Aquesta activitat s’inscriu dins dels 3rs Tallers i Jornades de memòria oral 2010-2011, que podeu consultar en format PDF aquí (l'enllaç no va, per cert).
Aquest és l'enllaç correcte:
http://www.sre.urv.es/proves/rmuntaner/ ... a_oral.pdf


El licor Calisay no se bebe, se saborea

Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23217
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Divendres 21/10/2011 20:20

http://www.fcaf.cat/portal/2011/10/port ... a-la-nova/

VISITA EL CENTRE D’INTERPRETACIÓ DEL
FERROCARRIL
Veniu al Centre d’Interpretació del Ferrocarril on a més de poder
visitar l’enclavament, el pont giratori i el taller de restauració es faran
maniobres amb alguns dels trens reals dels que disposem, no us ho perdeu!
HORARIS
El dia 21 d’octubre de 11:00h a 13:00 i de 16:00 a 20:00h portes obertes
El dies 22 i 23 d’octubre de 11:00h a 13:00 i de 16:00 a 20:00h entrada reduïda 3€
Informació i tickets a l’estand de fira a l’horari habitual de fira i al Centre d’Interpretació

Tel 616091470



Respon

Torna a “Trobades i esdeveniments / Encuentros y eventos”