http://www.tmb.cat/ca/sala-de-premsa/-/ ... 13-cultura
Un viatge per la història del cine en transport públic, en una mostra a l'Espai Mercè Sala
La sala simula un vagó per mirar per les finestres
L’Espai Mercè Sala acull l’exposició “Transport, moviment, cinema”, una mostra que revisa un seguit de pel·lícules que han introduït en la seva posada en escena els diferents mitjans de transport. Aquesta activitat s’emmarca dins el programa del Subtravelling, el tercer festival internacional de curtmetratges al metro, que se celebrarà del 20 al 30 d’octubre.
L’exposició es pot veure fins al proper 11 de novembre, de dilluns a divendres, entre les 10 i les 20.30 hores. Els visitants hi poden trobar quatre seleccions d’imatges de diferents etapes del cinema, que pretenen mostrar la relació entre el transport públic i el setè art al llarg de la història. Instants cinematogràfics, els quals entre vies, locomotores, fum, vagons i motors evidencien les relacions latents entre el cinema i el transport.
Concretament es projectaran en quatre bucles de 30 minuts fragments de més d’una setantena de pel·lícules de renom del cinema mut, clàssic, modern i contemporani com, per exemple, El espíritu de la colmena, de Víctor Erice (1973); Superman, de Richard Donner (1978); Blade Runner, de Ridley Scott (1982); Trainspotting, de Danny Boyle (1996); The Polar Express, de Robert Zemeckis (2004); Carne trémula, de Pedro Almodóvar (1997); Records, de Woody Allen (1980); Pánico en el Transiberiano, de Eugenio Martin (1973), 39 escalones, d’Alfred Hitchcock (1935); L’home que va matar Liberty Valance, de John Ford (1962); El expreso de Berlín, de Jacques Tourneur (1948), i Godzilla, d’Ishirô Honda (1954), entre moltes d’altres.
El tren com a escenari
Com a elements mòbils per antonomàsia, els mitjans de transport han estat objecte de filmació des dels inicis del cinema. El seu reiteratiu protagonisme en les primeres pel·lícules era una manera de subratllar l’essència dinàmica d’aquest nou espectacle.
Inicialment retratats simplement pel seu dinamisme, els mitjans de transport de seguida es van convertir també en motor i escenari de totes les ficcions possibles. El tren es va posicionar així com a lloc ideal per a desenvolupar qualsevol tipus de trames: persecucions, enamoraments, assassinats, etc.
Però els transports no es limiten a ser un espai d’acció, també esdevenen un espai de reflexió i introspecció, un espai màgic on pot passar qualsevol cosa. Avui dia fins i tot podem trobar projeccions en una pantalla dins del mateix vagó, com si la imatge en moviment estigués tornant de forma natural al seu espai essencial. De fet, el cineasta rus Aleksandr Medvedkin ja va utilitzar el ferrocarril, en els inicis del cinema, com a laboratori, estudi i sala de projeccions.
En l’anomenat “cinetren”, ell i el seu equip es van dedicar a viatjar per Ucraïna i el sud de Rússia rodant i documentant la vida dels pobles que anaven visitant amb l’ajuda dels mateixos vilatans, als quals es donava l’oportunitat de fer servir una càmera i veure en acabar el dia allò que havien filmat. El tren i el cinematògraf, es van convertir així en una sola cosa.
Del viatger a l’espectador
L’experiència del viatge en tren és un camp d’entrenament de la mirada del futur espectador de cinema. En aquest mitjà de transport, el viatger s’asseu i contempla a través de la finestra com el paisatge desfila davant seu com si fos un espectacle.
Aquest primer espectador entrenat en el viatge ferroviari però, no va deixar de sorprendre’s davant l’espectacle que oferia el cinematògraf. Prova d’això es la coneguda llegenda urbana que diu que al visionar el film L’arribada d’un tren a l’estació, una de les primeres pel·lícules dels inventors del projector cinematogràfic, els germans Lumière, la gent corria espantada pensant que la locomotora venia cap a ells. L’anècdota, desmentida pels historiadors, demostra la forta impressió que el cinema va despertar en els primers espectadors.
El cineasta Georges Méliès, que havia assistit a la primera projecció dels Lumière, va ser un dels primers a abandonar el realisme d’aquelles primeres filmacions i concebre el cinema com a espectacle. Amb ell el cinema va passar de documentar a inventar la realitat, creant així un llenguatge propi per a la ficció cinematogràfica.
Hora i data actual: Divendres 26/04/2024 21:29
“Transport, moviment, cinema”
Propostes d'organització de "Trobades", viatges, conferències, cursos, actes inaugurals, etc.
Propuestas de organización de "Encuentros", viajes, conferencias, cursos, actos inaugurales, etc.
Propuestas de organización de "Encuentros", viajes, conferencias, cursos, actos inaugurales, etc.
Torna a “Trobades i esdeveniments / Encuentros y eventos”
Salta a
- Transport Ferroviari / Transporte Ferroviario
- ↳ Ferrocarril àrea Barcelona / Ferrocarril área Barcelona
- ↳ Ferrocarril a Catalunya / Ferrocarril en Cataluña
- ↳ Ferrocarril en general
- ↳ Material rodant ferroviari / Material rodante ferroviario
- ↳ Propostes ferroviàries / Propuestas ferroviarias
- Transport per carretera / Transporte por carretera
- ↳ Autobusos i resta t. públic / Autobuses y resto t. público
- ↳ Vehicles privats / Vehículos privados
- Altres tipus de transport / Otros tipos de transporte
- ↳ Aeri, marítim i altres / Aéreo, marítimo y otros
- ↳ Transport en general / Transporte en general
- Temes Diversos / Temas Varios
- ↳ Història del transport / Historia del transporte
- ↳ Nou mapa d'elements i cotxeres dels tramvies antics
- ↳ Mapa d'elements històrics a Barcelona (versió 2007)
- ↳ Trobades i esdeveniments / Encuentros y eventos
- ↳ Oci i divertiments / Ocio y divertimentos
- ↳ Comunicats del Fòrum / Comunicados del Foro
- ↳ Suggeriments i proves / Sugerencias y pruebas
- Enllaços
- ↳ Enllaços recomanats / Enlaces recomendados
- ↳ Trenscat.cat
- ↳ Wefer.com
- ↳ Museu del Transport de Barcelona (NOU)
- ↳ Fundación Ferrocarriles Españoles
- ↳ ARCA
- ↳ Autobuses BCN
- ↳ TMB
- ↳ FGC
- ↳ RENFE
- ↳ Amics del Carrilet del Delta de l'Ebre
- ↳ Revista de Ferrocarrils
- ↳ Federació Catalana d'Amics del Ferrocarril
- ↳ Promoció del Transport Públic (PTP)
- ↳ Associació d'Amics del Ferrocarril de Barcelona
- ↳ Agrupació Ferroviària 5a Zona
- ↳ El web del Tren d'Olot
- ↳ Carrilet de Sant Feliu de Guixols a Girona
- ↳ ASSOTRAM
- ↳ Rodalies de Catalunya
- ↳ Rodalia.info
- ↳ ARMF
- ↳ Tren de La Pobla de Llillet
- ↳ Històries del transport per carretera de Catalunya
- ↳ Reclamacions EMT-AMB
- ↳ Associació per la Preservació del Patrimoni Ferroviari i Industrial de Móra la Nova
- ↳ Agrupament Ferroviari de Barcelona
- ↳ Plataforma per a la Defensa d'un Ferrocarril Públic i de Qualitat
- ↳ Con la voluntad de perdurar
- ↳ ADEMAS bloc
- ↳ Red ferroviaria de Barcelona
- ↳ Ferrocarriles de España
- ↳ Bloc de Territori i Sostenibilitat
- ↳ Rails i ferradures
- ↳ Notes de transport públic al Barcelonès Nord
- ↳ Club Ferroviari de Terrassa
- ↳ Associació d’Amics del Ferrocarril de Valls i de L’Alt Camp
- ↳ Gran Metro de Barcelona
- ↳ TB Transportes de Barcelona
- ↳ Bloc d'ACEMA
- ↳ Historias del tren
- ↳ Historia de la Seat
- ↳ Cremallera de Núria
- ↳ Mou-te
- ↳ Tren de Palau
- ↳ Centre de Modelisme Ferroviari de Sabadell (CEMFE)
- ↳ Amics del Bus
- ↳ Ral·li d'Autobusos Clàssics de Barcelona
- ↳ Rails sense fronteres
- ↳ Los tranvías de vapor de España
- ↳ AFEVI Amics del Ferrocarril de Vilanova i la Geltrú
- ↳ ASAFEGI, Associació d’Amics del Ferrocarril de les Comarques Gironines
- ↳ AEHA: Associació d'Estudis Històrics de l'Automoció
- ↳ Grup Ferroviari Mataró
- ↳ Cercle Històric Miquel Biada BCN Mataró
- Índex del fòrum
- Totes les hores són UTC+02:00
- Elimina les galetes
- Privadesa
- Condicions
- Contacta amb nosaltres