Més detalls freaks del metro 80s: els bancs de colors

Documents, fotografies, museus i tot allò relacionat amb la història dels transports.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
Avatar de l’usuari
Fran-Ikarus
N11
N11
Entrades: 5705
Ubicació: Allá donde se cruzan los sagaleses, donde el mar no se puede concebir
Contacta:

Re: Més detalls freaks del metro 80s: els bancs de colors

Entrada Autor: Fran-Ikarus » Dimarts 14/07/2009 13:27

Alemany ha escrit:També els hi havia verds a la L-III al tram entre Penitents i el Vall d'Hebró (com diria el nostre amic Hereu, hereu fonètic de Clos)
A l'escena del Metro de "La cripta" (1981) es veuen els de Liceu.


Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan

Avatar de l’usuari
Alemany
N7
N7
Entrades: 431
Ubicació: Barcelona
Contacta:

Entrada Autor: Alemany » Dimarts 14/07/2009 13:46

Parlant de bancs, em ve al cap que quan era petit i m'asseia als seients dels cotxes de la L1 de color vermell i fets de dues peces (seient+respaldo), en clavaba a mitja esquena una mena de protusió "ergonòmica" probablement ideada per als adults, però que en el cas dels nens una simple bandada del metro et podia deixar l'esquena ballant el tiruliru. Sobretot amb la mare al costat que no deixava de repetir "seu bé!".


Què és alló??

Avatar de l’usuari
BRILL 18
N7
N7
Entrades: 632
Ubicació: Sant Quirze del Valles

Entrada Autor: BRILL 18 » Dimarts 14/07/2009 18:17

Alemany ha escrit:Parlant de bancs, em ve al cap que quan era petit i m'asseia als seients dels cotxes de la L1 de color vermell i fets de dues peces (seient+respaldo), en clavaba a mitja esquena una mena de protusió "ergonòmica" probablement ideada per als adults, però que en el cas dels nens una simple bandada del metro et podia deixar l'esquena ballant el tiruliru. Sobretot amb la mare al costat que no deixava de repetir "seu bé!".
Es cert eran els de la serie 400 de segona generacio la veritat els de la primera generacio tots ells amb llistons de fusta igual que els que duien el 600 eran molt mes comodes



Avatar de l’usuari
Fran-Ikarus
N11
N11
Entrades: 5705
Ubicació: Allá donde se cruzan los sagaleses, donde el mar no se puede concebir
Contacta:

Entrada Autor: Fran-Ikarus » Dimarts 23/07/2013 11:35

Foto publicada per en Miquel Pera Obis al grup de FB "LA BARCELONA dels ANYS 70. LA BARCELONA de los AÑOS 70". General Mola L IV (més endavant Verdaguer L4) tot just estrenada, o potser sense estrenar encara. Espectacular.

Imatge


Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan

Avatar de l’usuari
wefer
Administrador
Entrades: 6994
Ubicació: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contacta:

Entrada Autor: wefer » Dimecres 24/07/2013 11:09

Fran-Ikarus ha escrit:General Mola L IV (més endavant Verdaguer L4) tot just estrenada, o potser sense estrenar encara. Espectacular.
Sóc un friki si dic que m'agrada més el disseny dels anys 70 que l'actual?



Avatar de l’usuari
Mortadel·lo
N9
N9
Entrades: 1381

Entrada Autor: Mortadel·lo » Dimecres 24/07/2013 11:47

el disseny original és molt més lluminós que la reforma del 82, això està clar

el que encara no hem dil·lucidat és quan van canviar els bancs de tassa vermells pels grocs de lateral vertical, sembla que no van durar gaire no?

crec que la foto deu ser abans de la inauguració, ni tan sols es veuen les marques a l'andana per indicar on ha d'aturar-se el tren


ES PELIGROSO ASOMARSE

Avatar de l’usuari
Adolescent barceloní
N9
N9
Entrades: 2377
Ubicació: Entre el Barcelonès i Osona
Contacta:

Entrada Autor: Adolescent barceloní » Dimecres 24/07/2013 12:14

Això groc que es veu al costat de la via és el tercer carril (si es diu així, no sé), oi? Perquè catenària no en veig per enlloc...


Juanjo Rubio. Software Engineer. Faig coses a ARCA, ACEMA, BusClàssicBCN i Jove de Barcelona. Aficionat al transport públic, a la fotografia i a les telecomunicacions. Diguéssim que el nom d'usuari fa (mooolt de) temps que se'm va quedar petit.

epuig29
N6
N6
Entrades: 209
Ubicació: Salt<Girona<Catalunya<Europa

Entrada Autor: epuig29 » Dimecres 24/07/2013 13:11

Adolescent barceloní ha escrit:Això groc que es veu al costat de la via és el tercer carril (si es diu així, no sé), oi? Perquè catenària no en veig per enlloc...
Exacte. Abans quasi tot el metro de Barna funcionava amb 3r carril, exceptuant la L3 i la L5 (si m'equivoco que algú em corregeixi). Crec que amb l'arribada dels nous metros dels anys 80 i 90 van anar substituïnt el 3r carril per la catenària, amb el pretext de la major seguretat a les cotxeres.
Tot i això, crec que el 3r carril queda més bé, ja que permet deixar els sostres més diàfans, si no mireu les següents imatges:
Imatge
Imatge
Corresponen a Plaça Espanya. No em digueu que la catenària rígida queda bé, embrut la volta, restant-li diafanitat. I així en moltes altres estacions.



Avatar de l’usuari
wefer
Administrador
Entrades: 6994
Ubicació: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contacta:

Entrada Autor: wefer » Dimecres 24/07/2013 14:42

epuig29 ha escrit:Exacte. Abans quasi tot el metro de Barna funcionava amb 3r carril, exceptuant la L3 i la L5 (si m'equivoco que algú em corregeixi). Crec que amb l'arribada dels nous metros dels anys 80 i 90 van anar substituïnt el 3r carril per la catenària, amb el pretext de la major seguretat a les cotxeres.
La L3 també funcionava amb 3er carril. La L5 era la única que funcionava amb catenària convencional.
Es va fer per qüestions de seguretat. Tenir el tercer carril implicava tallar la tensió per poder començar els treballs de manteniment nocturns. En canvi, amb catenària rígida es pot començar a treballar amb la tensió connectada.

La substitució no va ser amb l'arribada dels nous trens dels 90, sinó a principis dels 2000.

:topic



jms
N5
N5
Entrades: 159

Entrada Autor: jms » Dimecres 24/07/2013 16:50

wefer ha escrit:
epuig29 ha escrit:Exacte. Abans quasi tot el metro de Barna funcionava amb 3r carril, exceptuant la L3 i la L5 (si m'equivoco que algú em corregeixi). Crec que amb l'arribada dels nous metros dels anys 80 i 90 van anar substituïnt el 3r carril per la catenària, amb el pretext de la major seguretat a les cotxeres.
La L3 també funcionava amb 3er carril. La L5 era la única que funcionava amb catenària convencional.
Es va fer per qüestions de seguretat. Tenir el tercer carril implicava tallar la tensió per poder començar els treballs de manteniment nocturns. En canvi, amb catenària rígida es pot començar a treballar amb la tensió connectada.

La substitució no va ser amb l'arribada dels nous trens dels 90, sinó a principis dels 2000.

:topic
Els pantògrafs i la catenària varen ser els elements originals del Gran Metro barceloní fins a la inauguració de la línia 4 a l'any 1973, línia a la qual hi van incorporar el tram Urquinaona-Correos, fins llavors un dels dos ramals del Lesseps-Fernando/Correos. La estació de Correos es va tancar el 20 de març de 1972, però els trens continuaren circulant amb viatgers fins a l'estació de Jaume I fins el 4 d'abril de 1972, quan es va tancar el tram Aragó-Correos per adequar-ho a la nova línia 4 en construcció, inaugurada al 1973.

L'altre línia que es va estrenar amb catenària, va passar a tenir 3er carril i va recuperar la catenària va ésser l'actual línia 5, formada en un tram per l'original 2 (Sagrera-Vilapiscina) inaugurada el 1961 i prol.longada al 1967 fins a Horta.


jms
Fitxers adjunts
FCMB_CorreosSenseServei_29març1972_JosepMiquel.jpg
FCMB_CorreosSenseServei_29març1972_JosepMiquel.jpg (147.92 KiB) Visualitzat 6934 cops
FCMB_Urquinaona_23desembre1975_JosepMiquel.jpg
FCMB_Urquinaona_23desembre1975_JosepMiquel.jpg (166.14 KiB) Visualitzat 6934 cops



Avatar de l’usuari
El LLOP
N9
N9
Entrades: 1635
Ubicació: esperant via lliure

Entrada Autor: El LLOP » Dimecres 24/07/2013 17:25

La línia 5 no va tenir mai tercer carril. Es va començar a instal.lar al tram Sagrera-Horta però mes tard es va desballestar. Va passar de catenària convencional a catenària rígida.

Per cert, molt bona la foto d'Urquinaona.



Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23223
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dimecres 24/07/2013 17:53

:topic

Hi han altres fils per parlar del tema del tercer carril.



Avatar de l’usuari
sortrens
N8
N8
Entrades: 765
Ubicació: BARCELONA (Catalunya)

Entrada Autor: sortrens » Divendres 26/07/2013 1:56

Fran-Ikarus ha escrit:Jo en aquella època només utilitzava, pràcticament, la L4.

A la web d'en José Mora hi ha aquesta foto, datada "dels anys 70". Cosa que s'hagués pogut suposar, tanmateix, dels pantalons de la senyoreta que s'espera el tren en primer terme :D
Imatge
i la cabina que es veu a l'andana? la que es veu a la part esquerra de la foto a mig camí de l'andana al fons. Es com una cabina tancada...

m'enrecordo averla vist jo de petit :o


Salvem l'ESTACIÓ DE FRANÇA!!! En el cas de l’estació de França ens haurem de plantejar que fem. Una opció, no la única, és dedicar part de l’edifici a museu i la resta a serveis Ferroviaris de cada una de les linies de Suport a la Sagrera-Sants a l'EDF Servei Ferroviari!! Cal Millorar l'accés a la L4 Barceloneta i fer arribar la L8 FGC a l'estació de França i també adaptar vies UIC a l'Estació de França!!!

Avatar de l’usuari
El LLOP
N9
N9
Entrades: 1635
Ubicació: esperant via lliure

Entrada Autor: El LLOP » Divendres 26/07/2013 2:04

Era la cabina del cap d'estació. Abans hi havien caps d'estació les 24 hoes i la venda i l'atenció al client era una tasca exclusiva de les taquilleres que estaven als vestíbuls de les estacions.



Avatar de l’usuari
wefer
Administrador
Entrades: 6994
Ubicació: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contacta:

Entrada Autor: wefer » Divendres 26/07/2013 9:24

El LLOP ha escrit:Era la cabina del cap d'estació. Abans hi havien caps d'estació les 24 hoes i la venda i l'atenció al client era una tasca exclusiva de les taquilleres que estaven als vestíbuls de les estacions.
A dins d'aquestes cabines, com a mínim d'alguna com la de Diagonal L5, hi havia una taula amb l'esquema de la línia i uns llumets que indicaven on eren els trens. El mateix que hi ha als CTC però amb el tram de només tres o quatre estacions i tipus anys 70. Com que els vidres eren transparents, es veia perfectament.
Òbviament, sempre que jo passava per Diagonal, me n'anava corrent cap al vidre a veure el panell. Quan ja s'acostava, els deia als meus pares, com si fos una gran cosa: ja ve, ja ve!!! i al cap d'un moment entrava el 1000 amb els seus quatre cotxes.

Em faig vell (sortosament) :)



Avatar de l’usuari
Fran-Ikarus
N11
N11
Entrades: 5705
Ubicació: Allá donde se cruzan los sagaleses, donde el mar no se puede concebir
Contacta:

Entrada Autor: Fran-Ikarus » Divendres 26/07/2013 9:43

A La Pau L4 també, amb la particularitat que allà continua encara (ara a l'andana de L2, i amb el croquis lògicament ampliat, guau!, a totes dues línies). No cal dir que jo també era del "gremi dels que miraven -i encara ho fan de tant en tant- per on van els trens que venen o que s'acaben de marxar" :)

Ens van "boicotejar" una mica quan van canviar els vidres per uns de foscos, però tot i així es veia prou :riure


Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan

Avatar de l’usuari
El LLOP
N9
N9
Entrades: 1635
Ubicació: esperant via lliure

Entrada Autor: El LLOP » Divendres 26/07/2013 10:13

Això que dieu son els comandaments locals dels enclavament i encara existeixen però ara son PC's.



Avatar de l’usuari
wefer
Administrador
Entrades: 6994
Ubicació: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contacta:

Entrada Autor: wefer » Divendres 26/07/2013 11:22

El LLOP ha escrit:Això que dieu son els comandaments locals dels enclavament i encara existeixen però ara son PC's.
Gràcies pel nom tècnic, realment no sabia com dir-ho :D



Avatar de l’usuari
Adolescent barceloní
N9
N9
Entrades: 2377
Ubicació: Entre el Barcelonès i Osona
Contacta:

Entrada Autor: Adolescent barceloní » Divendres 26/07/2013 18:29

Ara, que jo sàpiga, tots els bancs del metro són blancs o grisos, i de plàstic o pedra, no?


Juanjo Rubio. Software Engineer. Faig coses a ARCA, ACEMA, BusClàssicBCN i Jove de Barcelona. Aficionat al transport públic, a la fotografia i a les telecomunicacions. Diguéssim que el nom d'usuari fa (mooolt de) temps que se'm va quedar petit.

Avatar de l’usuari
vermer3
N6
N6
Entrades: 300
Ubicació: L1 Rambla Just Oliveras/R2 R13 R14 R15 Castelldefels/R2 R8 R11 Granollers Centre

Entrada Autor: vermer3 » Divendres 26/07/2013 20:34

Adolescent barceloní ha escrit:Ara, que jo sàpiga, tots els bancs del metro són blancs o grisos, i de plàstic o pedra, no?
Excepte els 'bancs' de Bac de Roda L2 :)


R.I.P. Línia Port Aventura - Bifurcació Calafat
Desdobleu la línia de Vic ja!
Prou retallar a MD i menys malgastar en AVE!

Respon

Torna a “Història del transport / Historia del transporte”