Estació Catalunya L1 (1926-1932)

Documents, fotografies, museus i tot allò relacionat amb la història dels transports.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
Avatar de l’usuari
Alemany
N7
N7
Entrades: 431
Ubicació: Barcelona
Contacta:

Re: Estació Catalunya L1 (1926-1932)

Entrada Autor: Alemany » Divendres 18/12/2009 16:04

Potser la confusió vé donada perquè l'estació actual del metro (1932) està construïda a continuació de l'antiga (1926) a partir dels topalls, és a dir, que l'estació de la foto és al costat Hospitalet però els topalls estàn en sentit Marina. D'aquesta manera, l'error que vaig cometre és que el vestíbul assenyalat en vermell de la foto antiga no correspon al de la foto que vaig fer jo, sinó al de l'altra banda (de fet hi ha dos, un enfront de l'altre amb les quatre vies pel mig).

Se m'entén?


Què és alló??

Avatar de l’usuari
iluro
N5
N5
Entrades: 119
Ubicació: El Clot, Barcelona

Entrada Autor: iluro » Divendres 18/12/2009 22:30

Alemany ha escrit:Potser la confusió vé donada perquè l'estació actual del metro (1932) està construïda a continuació de l'antiga (1926) a partir dels topalls, és a dir, que l'estació de la foto és al costat Hospitalet però els topalls estàn en sentit Marina. D'aquesta manera, l'error que vaig cometre és que el vestíbul assenyalat en vermell de la foto antiga no correspon al de la foto que vaig fer jo, sinó al de l'altra banda (de fet hi ha dos, un enfront de l'altre amb les quatre vies pel mig).

Se m'entén?

Ara ho he entés, a la foto antiga, el fotógraf estava d' esquenes a L' Hospitalet !! Hi quedaran mes restes de l' antiga estació ? Imagino que al fer la nova, i sobre tot el macro tunel metro-renfe als anys 70, va desapareixer tot.

Per cert, recordo, de ben petit, agafar el Metro a Catalunya direcció Sta. Eulalia i que anava ben a poc a poc i xiulant pel tunel, el meu pare deia que hi havia trballadors a la via, deu ser l' epoca en que estaven construint l' actual Universitat L1



Avatar de l’usuari
Alemany
N7
N7
Entrades: 431
Ubicació: Barcelona
Contacta:

Entrada Autor: Alemany » Dissabte 19/12/2009 0:55

iluro ha escrit:Ara ho he entés, a la foto antiga, el fotógraf estava d' esquenes a L' Hospitalet !! Hi quedaran mes restes de l' antiga estació ? Imagino que al fer la nova, i sobre tot el macro tunel metro-renfe als anys 70, va desapareixer tot.
Exacte. He ajuntat dues fotos meves (no gaire bones :oops: ) i he intentat dibuixar a mà alçada les línies arquitectòniques de l'estació original. En principi sembla que es conserva el sostre de vigues a la secció a on estàn les columnes rematxades, i a continuació comença la secció amb volta que, pel que sembla, és la mateixa també. He dibuixat aproximadament les entrades als vestíbuls, que per cert, El Llop ens va dir què hi havia darrera de un, però saps per casualitat a on dona l'altre? És possible que sigui introbable, perquè per les fotos que vaig fer aquest està tapiat a més de reixat, a diferència del d'enfront.
Fitxers adjunts
catal.jpg
catal.jpg (43.72 KiB) Visualitzat 3684 cops


Què és alló??

Avatar de l’usuari
122-042-132
N9
N9
Entrades: 1637
Ubicació: (Barcelona CAT, Houston TX, Washington DC)

Entrada Autor: 122-042-132 » Dissabte 19/12/2009 10:04

Si, si, aqui és veu perfectament la volta de la primera estació Catalunya del Transversal. Entre tots anem recuperant petits retalls de la història dels nostres transports. Salut i Bon Nadal a tothom!!!



Avatar de l’usuari
Mortadel·lo
N9
N9
Entrades: 1381

Entrada Autor: Mortadel·lo » Diumenge 20/12/2009 21:00

perquè després digueu que abans no llençaven els diners, fer una estació que només va durar 6 anys no sembla massa sostenible :D


ES PELIGROSO ASOMARSE

Avatar de l’usuari
122-042-132
N9
N9
Entrades: 1637
Ubicació: (Barcelona CAT, Houston TX, Washington DC)

Entrada Autor: 122-042-132 » Diumenge 20/12/2009 22:41

Penseu que menys les escales i les andanes laterals, encara ara existeix, la gran obra d'infraestructura encara és conserva. Quan és va fer la nova estació compartida entre el Transversal i Nord, aquesta va continuar donant servei. Salut



Avatar de l’usuari
iluro
N5
N5
Entrades: 119
Ubicació: El Clot, Barcelona

Entrada Autor: iluro » Dilluns 21/12/2009 22:39

Mortadel·lo ha escrit:perquè després digueu que abans no llençaven els diners, fer una estació que només va durar 6 anys no sembla massa sostenible :D

Aquesta linia va neixer amb vocació d' arrivar fins a la estació del Nord, alguna raó tindrien per fer una estació terme enlloc de fer un tunel en cul de sac, pero ves a saber.....



Avatar de l’usuari
Alemany
N7
N7
Entrades: 431
Ubicació: Barcelona
Contacta:

Entrada Autor: Alemany » Dilluns 21/12/2009 23:46

iluro ha escrit:Aquesta linia va neixer amb vocació d' arrivar fins a la estació del Nord, alguna raó tindrien per fer una estació terme enlloc de fer un tunel en cul de sac, pero ves a saber.....
Jo ho veig més atribuible a dues coses:

1. Les construccions provisionals de llavors no eren tant provisionals com ara (p.ex. el Poble Espanyol de la expo'29 es va construir amb l'intenció d'enderrocar-lo un cop acabat el certàmen). Cal tenir de tota manera en compte el que comenta 122-042-132, només enderrocant escales i vestíbul l'estació quedava intacta.

2. I l'altre motiu, imagino, era la inexperiència en aquesta mena de construccions. Un cul-de-sac dieu, però potser no hi havia prou pressupost per fer el túnel més llarg, no era el mateix tendir via a l'aire lliure que en túnels prèviament construits,...

Només es tracta de la meva opinió, no donc res per segur. A Barcelona i concretament en casos com aquests, deduir segons la lògica fa que més d'una vegada ens enganxem els dits.


Què és alló??

Avatar de l’usuari
Alemany
N7
N7
Entrades: 431
Ubicació: Barcelona
Contacta:

Entrada Autor: Alemany » Dimecres 30/12/2009 14:20

Per cert, fa uns dies un col·lega em va fer veure un petit detall en el que jo no havia caigut degut a mals vicis del raonament, i pel qual (donat que hi ha més restes visibles de Catalunya-I que de Fernando, per posar un exemple) "exigeixo" la inclusió d'aquesta estació al llistat general d'estacions-fantasma.


Què és alló??

Avatar de l’usuari
Platanito
N9
N9
Entrades: 2396
Ubicació: La Bordurie

Entrada Autor: Platanito » Dimecres 30/12/2009 16:15

Alemany ha escrit:Per cert, fa uns dies un col·lega em va fer veure un petit detall en el que jo no havia caigut degut a mals vicis del raonament
Quin?
Alemany ha escrit:"exigeixo" la inclusió d'aquesta estació al llistat general d'estacions-fantasma.
Estic totalment d'acord, ja que s'ha demostrat que les dues estacions s'ubiquen a llocs diferents i té més lògica parlar d'aquestes restes més que notables que no de l'antiga estació d'Universitat, per donar un exemple.


Ne pas utiliser les strapontins aux heures d'affluence.

Avatar de l’usuari
Alemany
N7
N7
Entrades: 431
Ubicació: Barcelona
Contacta:

Entrada Autor: Alemany » Dimecres 30/12/2009 16:23

Platanito ha escrit:
Alemany ha escrit:Per cert, fa uns dies un col·lega em va fer veure un petit detall en el que jo no havia caigut degut a mals vicis del raonament
Quin?
És una persona que per les seves obligacions reparteix com pot la seva afició entre els ferrocarrils i altres mitjans de transport com els autobusos (amb molt bon criteri, al meu entendre). Com que em temo que encara no és membre d'aquest fòrum, el nomenaré de moment com un "bon amic" de l'afició que ens interessa.


Què és alló??

Avatar de l’usuari
Platanito
N9
N9
Entrades: 2396
Ubicació: La Bordurie

Entrada Autor: Platanito » Dilluns 04/01/2010 9:37

Alemany ha escrit:
Platanito ha escrit:
Alemany ha escrit:Per cert, fa uns dies un col·lega em va fer veure un petit detall en el que jo no havia caigut degut a mals vicis del raonament
Quin?
És una persona que per les seves obligacions reparteix com pot la seva afició entre els ferrocarrils i altres mitjans de transport com els autobusos (amb molt bon criteri, al meu entendre). Com que em temo que encara no és membre d'aquest fòrum, el nomenaré de moment com un "bon amic" de l'afició que ens interessa.
He dit "quin", no "qui"... Quin detall. la persona m'és ben igual.


Ne pas utiliser les strapontins aux heures d'affluence.

Avatar de l’usuari
Alemany
N7
N7
Entrades: 431
Ubicació: Barcelona
Contacta:

Entrada Autor: Alemany » Dilluns 04/01/2010 16:06

Platanito ha escrit: He dit "quin", no "qui"... Quin detall. la persona m'és ben igual.
Ah, ja m'estranyava tanta "cotilleria" :P El detall era el que us comentava, que sent una estació diferent encara que al costat de la nova i donat que queden encara alguns elements, no se la considerés com "estació fantasma".


Què és alló??

Avatar de l’usuari
elbandero
N4
N4
Entrades: 73

Entrada Autor: elbandero » Diumenge 31/01/2010 18:20

La primera imatge que adjunto correspon a un plànol on he superposat la superfície amb un plànol que tenia de les andanes de Pl. Catalunya. En ell he assenyalat la zona del vestíbul provisional de 1926 i la zona on es troba el pont amb que les vies de RENFE i metro salven la L1. Aquest pont es pot veure des de les andanes de RENFE (segona imatge).

El fet és que la construcció d’aquest pont data de 1924, tal com es pot veure a La Vanguardia del 9 de maig de 1924.

http://hemeroteca.lavanguardia.es/previ ... 7/pdf.html

Així que les obres del tran,sversal en la seva primera fase que finalitza al 1926 amb la inauguració del primer tram i l’estació provisional, no es varen limitar a l’estació provisional si no que a continuació d’aquesta deurien està construint l’estació central.
Fitxers adjunts
CATALUNYA 600.jpg
CATALUNYA 600.jpg (95.84 KiB) Visualitzat 3148 cops
ADIF Catalunya Puente 2010 01 30 2.jpg
ADIF Catalunya Puente 2010 01 30 2.jpg (82.26 KiB) Visualitzat 3147 cops


http://redferroviariabcn.blogspot.com/
Blog dedicado a curiosidades del pasado, presente y futuro de la red ferroviaria de Barcelona, especialmente la subterránea.

Avatar de l’usuari
elbandero
N4
N4
Entrades: 73

Entrada Autor: elbandero » Diumenge 31/01/2010 18:23

A l’entrada anterior he exposats el fet que “darrera” de l’estació provisional de 1926 al 1924 s’estaven fent obres dels transversals, uns fets. Ara obro el debat per veure si som capaços de fixar la historia d’aquestes obres:

Parlem d’una estació provisional, però no és casualitat que en la volta de l’estació provisional càpiguen actualment 4 vies i una andana central? Segurament, més que una estació provisional correspon a una primera fase de l’estació central que tenia el projecte original. Adjunto imatge, extreta del llibre del Salmeron, amb el projecte original de F. Reyes (1912). Observeu que a la zona de l’estació provisional ja hi havien prevites quatre vies.

La meva teoria és que davant de la necessitat d’inaugurar, es va obrir una primera part de les obres i llavors dos fets varen canviar la historia d’aquest ferrocarril:
- L’èxit de passatgers funcionant a mode de metro va fer veure als responsables del projecte que la idea de fer un ferrocarril per unir les estacions terminals de Barcelona no tenia cabuda, doncs el túnel no tenia capacitat per aquests serveis. Doncs els serveis de metro ja l’ocupaven.
- Problemes financers.

Davant d’aquesta situació va ser quan la part final del projecte, va canviar de rumb, i es va pactar amb Norte la seva finalització. I Norte ja va aprofitar una part de les obres del transversals com el pont sobre el Gran Metro.

Què us sembla?
Fitxers adjunts
Catalunya 1912.jpg
Catalunya 1912.jpg (38.61 KiB) Visualitzat 3144 cops


http://redferroviariabcn.blogspot.com/
Blog dedicado a curiosidades del pasado, presente y futuro de la red ferroviaria de Barcelona, especialmente la subterránea.

Respon

Torna a “Història del transport / Historia del transporte”