Estació Catalunya L1 (1926-1932)

Documents, fotografies, museus i tot allò relacionat amb la història dels transports.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
Avatar de l’usuari
Alemany
N7
N7
Entrades: 431
Ubicació: Barcelona
Contacta:

Estació Catalunya L1 (1926-1932)

Entrada Autor: Alemany » Diumenge 13/12/2009 22:20

Hola a tots,

Fa un temps vaig mirar que entre els diferents fils que parlen de les restes antigues del metro de Barcelona, no hi havia res sobre un cas concret: les restes de la primitiva estació Catalunya del Transversal, aquella que va funcionar del 1926 fins al 1932 i que era estació-terme.

Per situar-nos ara al mateix lloc a on es trobava l'estació antiga, hauriem d'anar a l'andana central de l'estació actual (renfe) i al seu extrem Hospitalet, tot just a on hi ha unes columnes de ferro amb reblons grossos pintades de vermell. Aquelles columnes ja pertanyen a l'antiga estació, però si mirem a dreta i esquerra, un poc més amunt de la catenària fixa del metro (en aquell tram ja no hi ha murs de separació), veurem una mena de finestres reixades a través de les quals es veuen escales que encara pugen més. Aquestes escales eren l'inici del passadís que comunicava suposadament el carrer amb el nivell intermig de l'estació. El sostre de vigues que hi ha en aquell tram també correspon a la mateixa època.

Us poso la foto de l'estació antiga treta de "El metro ..." vol.1 de Salmerón, a on he asenyalat en vermell les columnes i l'entrada de la dreta. Després afegeixo les fotos d'una de les columnes perquè us ubiqueu, i després tres fotos de l'entrada que encara pot veure's.

Salutacions
Fitxers adjunts
entrada3.JPG
(51.23 KiB) S’ha baixat 1085 vegades
entrada2.jpg
(52.16 KiB) S’ha baixat 1081 vegades
entrada1.JPG
(39.74 KiB) S’ha baixat 1081 vegades
columna.JPG
columna.JPG (53.28 KiB) Visualitzat 4342 cops
estació.JPG
(45.35 KiB) S’ha baixat 1080 vegades
Alemany l’ha editat per darrera vegada el dia: Diumenge 13/12/2009 23:53, en total s’ha editat 1 vegada.


Què és alló??

Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23217
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Diumenge 13/12/2009 22:26

Doncs jo no sabia que aquesta mena de finestra fos una sortida de l'antiga estació. A saber on anava a parar...



Avatar de l’usuari
Lluita1714
N9
N9
Entrades: 1964
Ubicació: Aigüestoses

Entrada Autor: Lluita1714 » Diumenge 13/12/2009 22:43

Wow! Avui vaig ser-hi i vaig anar a veure precisament les columnes, avui brutes i mal pintades. No en tenia ni idea de l'existència d'aquest passadís... quants passadissos i vestíbuls deuen haver sota la superfície a Barcelona, d'antics ferrocarrils, i que ignorem.


"El forense va donar un cop d’ull a les dues ratlles paral·leles, rovellades i cobertes de males herbes. «Crispadora paradoxa!», digué. «Aquesta via ha mort perquè el tren l’ha aixafada poc.»." Pere Calders.

Avatar de l’usuari
Guigui
Administrador
Entrades: 23722
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Entrada Autor: Guigui » Diumenge 13/12/2009 22:48

Hi ha vàries coses que no em quadren:
- El Transversal va entrar en funcionament, precisament, el 1926.
- Durant la República (1932?) es va perllongar fins a Marina. Per tant, tindria ben poc sentit fer una estació terme amb una estructura aparentment definitiva si sis anys després passaria a ser passant.

Tot plegat em fa pensar que la fotografia correspon a l'estació de Norte que, efectivament, va ser terme fins als anys 70.


a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

Avatar de l’usuari
Alemany
N7
N7
Entrades: 431
Ubicació: Barcelona
Contacta:

Entrada Autor: Alemany » Diumenge 13/12/2009 23:52

Guigui ha escrit:Hi ha vàries coses que no em quadren:
- El Transversal va entrar en funcionament, precisament, el 1926.
- Durant la República (1932?) es va perllongar fins a Marina. Per tant, tindria ben poc sentit fer una estació terme amb una estructura aparentment definitiva si sis anys després passaria a ser passant.

Tot plegat em fa pensar que la fotografia correspon a l'estació de Norte que, efectivament, va ser terme fins als anys 70.
RECTIFICO!!!!
Ha estat una mala jugada per parlar de memòria i sense fixar-me. Mantinc tot el que he dit, a excepció que l'estació va funcionar del 1926 fins al 1932. Sento la confusió, i ja he rectificat l'error al primer missatge del fil i el seu títol.

Per cert, Norte va ser terme durant tota la seva existència, però no s'assembla res a la de la foto... O em confonc d'estació? La que coneixem com a estació del Nord, no?


Què és alló??

Avatar de l’usuari
Guigui
Administrador
Entrades: 23722
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Entrada Autor: Guigui » Dilluns 14/12/2009 1:38

Alemany ha escrit:Per cert, Norte va ser terme durant tota la seva existència, però no s'assembla res a la de la foto... O em confonc d'estació? La que coneixem com a estació del Nord, no?
A més de l'Estació del Nord, es va fer un ramal subterrani fins a Pl. Catalunya que no es va continuar fins a Sants fins a la dècada de 1970.

Més informació a la wiki.


a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

Avatar de l’usuari
El LLOP
N9
N9
Entrades: 1635
Ubicació: esperant via lliure

Entrada Autor: El LLOP » Dilluns 14/12/2009 6:54

Guigui ha escrit:Hi ha vàries coses que no em quadren:
- El Transversal va entrar en funcionament, precisament, el 1926.
- Durant la República (1932?) es va perllongar fins a Marina. Per tant, tindria ben poc sentit fer una estació terme amb una estructura aparentment definitiva si sis anys després passaria a ser passant.

Tot plegat em fa pensar que la fotografia correspon a l'estació de Norte que, efectivament, va ser terme fins als anys 70.
aquesta terminal que es veu a la foto antiga no és costat Marina sino costat Hospitalet. Les restes de les escales que es veuen, vènen a sortir a una dependència que hi ha al darrere de la cabina del cap d'estació, entrant per la línia de peatge a mà dreta.



Avatar de l’usuari
Alemany
N7
N7
Entrades: 431
Ubicació: Barcelona
Contacta:

Entrada Autor: Alemany » Dilluns 14/12/2009 8:17

El LLOP ha escrit:aquesta terminal que es veu a la foto antiga no és costat Marina sino costat Hospitalet. Les restes de les escales que es veuen, vènen a sortir a una dependència que hi ha al darrere de la cabina del cap d'estació, entrant per la línia de peatge a mà dreta.
:plas :plas Gràcies per descobrir-me el secret!


Què és alló??

Avatar de l’usuari
Alemany
N7
N7
Entrades: 431
Ubicació: Barcelona
Contacta:

Entrada Autor: Alemany » Dilluns 14/12/2009 16:14

Ja que estem, aprofito per ampliar l'assumpte de les restes ràncies. Parlo ara de l'estació actual de Catalunya, la compartida amb la renfe que va ser remodelada a mitjans dels anys vuitanta. Es tracta del mateix extrem però ara a l'andana metro, i mirant al sostre es veuen a l'extrem, quan s'acaba l'entramat de ferros que sostenen els indicadors de l'estació, els portalàmpares fluorescents que encara daten de l'estació abans de la reforma. La seva utilitat, nul·la des de fa anys, ha fet que encara amb el tub fluorescent, sigui més pràctic pintar al damunt que desmuntar-los, per la qual cosa encara hi són allà. Us passo fotos de dos, un amb tub i l'altre sense.

No és tan espectacular com els passadissos amagats ni com les rajoles de P. de Gràcia, però segueix sent història.
Fitxers adjunts
neons (2).JPG
(73.59 KiB) S’ha baixat 915 vegades
neons.JPG
(58.69 KiB) S’ha baixat 913 vegades


Què és alló??

Avatar de l’usuari
iluro
N5
N5
Entrades: 119
Ubicació: El Clot, Barcelona

Entrada Autor: iluro » Dijous 17/12/2009 20:11

El LLOP ha escrit:
Guigui ha escrit:Hi ha vàries coses que no em quadren:
- El Transversal va entrar en funcionament, precisament, el 1926.
- Durant la República (1932?) es va perllongar fins a Marina. Per tant, tindria ben poc sentit fer una estació terme amb una estructura aparentment definitiva si sis anys després passaria a ser passant.

Tot plegat em fa pensar que la fotografia correspon a l'estació de Norte que, efectivament, va ser terme fins als anys 70.
aquesta terminal que es veu a la foto antiga no és costat Marina sino costat Hospitalet. Les restes de les escales que es veuen, vènen a sortir a una dependència que hi ha al darrere de la cabina del cap d'estació, entrant per la línia de peatge a mà dreta.
Si com diu en Llop, aquesta antiga terminal era al costat L' Hospitalet, i els trens que arrivaven fins aqui ho feien des de l' estaciò del Nord... Això no pot ser l' estaciò de metro sino el final de vía de la companya del Nord, encara que no s' hi veu catenaria.... :nose



Avatar de l’usuari
Alemany
N7
N7
Entrades: 431
Ubicació: Barcelona
Contacta:

Entrada Autor: Alemany » Divendres 18/12/2009 1:31

iluro ha escrit:Si com diu en Llop, aquesta antiga terminal era al costat L' Hospitalet, i els trens que arrivaven fins aqui ho feien des de l' estaciò del Nord... Això no pot ser l' estaciò de metro sino el final de vía de la companya del Nord, encara que no s' hi veu catenaria.... :nose
Mira que sou cabessons! :lol

No, en serio. Jo no sé amb exactitut com estava l'assumpte de la renfe (o mza) abans de l'any 32 en el tram que va des de Nord fins a Sants, el que si sé és que la foto correspon a la primera estació Catalunya del metro Transversal, i efectivament, tal i com diu El Llop ,es tracta del costat Hospitalet. Iluro, ja que comentes que de tota manera no es veu la catenària, si et diré que si t'hi fixes si que veuràs el clàssic tercer carril cobert de fusta del transversal.

Més ja no puc dir. :vio


Què és alló??

Avatar de l’usuari
Guigui
Administrador
Entrades: 23722
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Entrada Autor: Guigui » Divendres 18/12/2009 9:41

Les toperes no poden ser del costat L'Hospitalet, ja que si l'estació de Catalunya del Transversal va ser mai terminal, ho era precisament per l'altre costat. I, repeteixo, el que no m'encaixa és que, inaugurant-se el tram fins a Marina sis anys més tard (amb la corresponent planificació prèvia), s'hi vegi una estructura terminal tan definitiva.


a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

Avatar de l’usuari
Mortadel·lo
N9
N9
Entrades: 1381

Entrada Autor: Mortadel·lo » Divendres 18/12/2009 9:53

per força han de ser les vies de Norte


ES PELIGROSO ASOMARSE

Avatar de l’usuari
Alemany
N7
N7
Entrades: 431
Ubicació: Barcelona
Contacta:

Entrada Autor: Alemany » Divendres 18/12/2009 12:30

A veure, ara ja em feu dubtar. La foto apareix a la biblioguia del metro de Salmerón, primer volum. El que em dieu també té sentit, així que retiro les meves reiteracions de moment, potser el cabessó sóc jo. :oops:


Què és alló??

Avatar de l’usuari
BRILL 18
N7
N7
Entrades: 632
Ubicació: Sant Quirze del Valles

Entrada Autor: BRILL 18 » Divendres 18/12/2009 12:35

Mortadel·lo ha escrit:per força han de ser les vies de Norte
Perdoneu, no poden ser de cap manera las vias de NORTE, aquesta companyia va arribar a Pça Catalñunya amb la nova estacio, i el topall estaba dins del tunel direccio universitat, recordo de jove haver vist aqueste terminal, i sento no esta d'acord amb en Llop, pero crec que el el final primitiu del tranversal direcio marina, abans de amplia la linea, el que cuadra amb las columnes famosas de color vermell
Ho sento si amplio la polemica.



Avatar de l’usuari
Mortadel·lo
N9
N9
Entrades: 1381

Entrada Autor: Mortadel·lo » Divendres 18/12/2009 12:39

rectifico, sembla que es veu el tercer carril, així que sí que serien vies del transversal! :x (de l'extrem arc de triomf haurien de ser per tant)


ES PELIGROSO ASOMARSE

Avatar de l’usuari
Guigui
Administrador
Entrades: 23722
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Entrada Autor: Guigui » Divendres 18/12/2009 12:44

De ser la terminal del Transversal, vol dir que el 1932 es va inaugurar una estació totalment nova que va substituir aquesta que surt a les imatges?


a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

Avatar de l’usuari
BRILL 18
N7
N7
Entrades: 632
Ubicació: Sant Quirze del Valles

Entrada Autor: BRILL 18 » Divendres 18/12/2009 12:50

Guigui ha escrit:De ser la terminal del Transversal, vol dir que el 1932 es va inaugurar una estació totalment nova que va substituir aquesta que surt a les imatges?
Jo diria que si , es va fer crec a continuacio, es un soposar pero crec que te la seca logica, las vias de Norte estan al centre de l'estacio i originalment es a dir abans de la prolongacio a Sants de la ja a les hores RENFE, amb l'antiga universitat els trens del transversal "s'obrien" al entrar catalunya, vull dir que la via es desviaba cap a la dreta com per deixar espai a las del transversal



Avatar de l’usuari
122-042-132
N9
N9
Entrades: 1631
Ubicació: (Barcelona CAT, Houston TX, Washington DC)

Entrada Autor: 122-042-132 » Divendres 18/12/2009 14:24

Si, a l'any 1932, és va inaugurar una estació totalment nova, penseu que a l'any 1926 el metro tranversal tenia una estació final i en cul de sac a sota de la ronda Universitat, entre Balmes i Rambla Catalunya. Desprès la Cia. del Nord va construir (per compartir) l'estació que vam coneixar fins als anys 80 (entre Rambla Catalunya i passeig de Gràcia), amb les quatre vies, dues pel tranversal (exteriors) i les dues centrals pels serveis própis. Salut



Avatar de l’usuari
Guigui
Administrador
Entrades: 23722
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Entrada Autor: Guigui » Divendres 18/12/2009 14:39

Doncs així queda tot explicat.


a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

Respon

Torna a “Història del transport / Historia del transporte”