Francisco Salvà, precursor del ferrocarril?

Documents, fotografies, museus i tot allò relacionat amb la història dels transports.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
Respon
Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23217
Ubicació: Fabra i Puig

Francisco Salvà, precursor del ferrocarril?

Entrada Autor: metring » Dilluns 04/01/2010 23:25

M'estic llegint el llibre Del "Carril" de Mataró al directo de Madrid: Historia anecdótica de los ferrocarriles de Barcelona, molt recomanable, per cert, i es parla d'una persona que va ser visionària, el doctor Francisco Salvà i Campillo, primer catedràtic del Real Estudio Clínico de Barcelona. El 1824 va presentar en un concurs al jardí de l'Acadèmia de Ciències Naturals i Arts, un invent abans fins i tot que en Stephenson: una mena de trenet petit que ell va anomenar "Canal en sec per a transports", que funcionava amb vapor, i va parlar als assistents dels possibles avantatges d'aquest per al transport de grans masses sobre superfícies planes. Coneixiu aquesta història?



Avatar de l’usuari
lauria1226
N7
N7
Entrades: 325
Ubicació: Barcelona i Pallars Jussà

Entrada Autor: lauria1226 » Dimarts 05/01/2010 15:46

Coneixia l'existència del metge barceloní Dr. Francesc (Francisco) Salvà i Campillo (1751-1828) perquè ja fa molts anys en vaig llegir un artícle en la revista Cavall Fort en els seus primers anys de vida.

Posteriorment vaig saber que és un dels màxims exponents de la Il.lustració a Catalunya; que el 1791 havia inventat un telègraf elèctric i prevèia la telegrafia sense fils. També estudià la navegació submarina i efectivament; una mena de transport en "canal sec" sobre cotxes "encarrilats", els detalls d'aquests invents els desconec. Treballà també amb l'electricitat (Botelles de Leiden) i fou director de la secció elèctrica de l'academia de Ciències de Barcelona.

Fou impulsor de la vacuna de la verola a casa nostra en contra de les rutines i supersticions. Entre moltes altres coses, tingué una constant dedicació a l'hospital dels pobres. Fou tanmateix un avançat en el temps preocupant-se per la salut laboral i la lactància. Això a desgrat d'haver estat guardonat amb premis a l'extranger i posseïr una clientela de personatges il.lustres que el definien com a "Metge dels prínceps i príncep dels metges".

En fi, un gran desconegut entre nosaltres a causa de la convulsa història provocada per l'obscurantisme i la ignorància endèmiques. Una d'aquelles persones exemple del que hauriem pogut arribar a fer si ens haguessin deixat. (Haguessim iniciat i protagonitzat la revolució industrial, potser?)

A l'hemeroteca dels: "Diario de Barcelona, Diario de Madrid i Memorial Literario" es poden consultar els seus artícles de premsa.


A la gente no gusta que
Uno tenga su propia fe.

Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23217
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dimarts 05/01/2010 21:32

Una eminència com ell, no pot passar a l'oblit, des d'aquí podem reivindicar la seva figura.



Respon

Torna a “Història del transport / Historia del transporte”