La via del Nicolau, recuperada com a via verda

Documents, fotografies, museus i tot allò relacionat amb la història dels transports.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
Respon
brito_cat
N5
N5
Entrades: 128
Ubicació: Sant Joan de Vilatorrada

La via del Nicolau, recuperada com a via verda

Entrada Autor: brito_cat » Dijous 21/01/2010 17:24

regió7
Bagà recupera la vella via del tren del Nicolau per fer-hi una ruta turística
El recorregut, de 6 quilòmetres, havia servit per transportar la fusta amb vagonetes, i ara s'ha condicionat per fer-lo a peu o amb bicicleta
Imatge
L'edifici on s'ubicarà l'ecomuseu

jordi escudé
MULTIMÈDIA
Fotos de la notícia
Imatge
Imatge
JORDI ESCUDÉBAGÀ
L'Ajuntament de Bagà ha recuperat l'antiga via fèrria del Nicolau, que fins a mitjan segle passat havia servit per transportar fusta des dels boscos de Gisclareny fins a Guardiola, i l'ha convertida en una ruta turística per fer a peu o amb bicicleta. Després de gairebé un any de treballs de condicionament d'aquest recorregut, d'uns 6 quilòmetres, ahir es va fer la inauguració oficial a càrrec de l'alcalde de Bagà, Nicolás Viso, acompanyat de la directora general de Medi Natural de la Generalitat, Núria Buenaventura, i d'altres autoritats locals i comarcals, que van seguir a peu el tram del recorregut que discorre pel terme de Bagà.
La via del Nicolau segueix l'itinerari comercial que des de començament del segle XX s'havia fet amb vagonetes, que de pujada eren arrossegades per animals i que de tornada baixaven pel seu propi pes, i que discorre en paral·lel pel riu Bastareny, des de Sant Joan de l'Avellanet fins al nucli de Rebull, al terme de Guardiola. El nom de la via fa honor a la persona que havia tingut en concessió aquesta ruta fins als anys 30, moment a partir del qual va anar caient en desús fins als nostres dies. Aquest fet ha dificultat els treballs de condicionament de la via, que en la major part dels seus trams havia quedat impracticable pels despreniments que hi ha hagut al llarg del temps, i perquè hi havia crescut la vegetació. Les tasques de recuperació han estat a càrrec de tècnics forestals del departament de Medi Ambient, i han permès tornar a reobrir la ruta completament, que inclou dos túnels que ja existien quan hi passaven les vagonetes, mentre que el tram de major dificultat s'ha salvat amb la construcció d'una passarel·la de fusta amb cables.
Al llarg del seu recorregut, aquest nou itinerari incorpora també un mirador a la vall del Bastareny, així com una de les vagonetes que s'havien utilitzat antigament i que s'ha omplert de troncs com a símbol identificatiu de la via del Nicolau. També s'han inclòs plafons explicatius de la història de la via i les funcions que va desenvolupar, amb imatges de l'època.
Tot plegat ha tingut un cost de gairebé 400.000 euros finançats conjuntament per la Generalitat, el Consell Comarcal del Berguedà i l'Ajuntament de Bagà.



Respon

Torna a “Història del transport / Historia del transporte”