Bifurcació "Aragón" Gran Metro

Documents, fotografies, museus i tot allò relacionat amb la història dels transports.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
Respon
Avatar de l’usuari
wefer
Administrador
Entrades: 6993
Ubicació: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contacta:

Bifurcació "Aragón" Gran Metro

Entrada Autor: wefer » Divendres 12/03/2010 0:48

Avui he tingut la sort de poder assistir a la xerrada sobre la història del metro que s'ha fet a la seu de l'Associació de Jubilats del Metro, a l'estació de Gaudí. Els ponents eren els Sr. Castillo i Bruguera. Ja us aniré explicant detalls sobre el què han explicat.

La qüestió, és que han explicat un detall curiós (però lògic) que se m'havia escapat totalment de la bifurcació d'Aragon del Gran Metro de la qual en vam parlar força aquí
A veure si veieu la curiositat en la següent foto. La via de la dreta és la que, sortint d'Aragon, anava cap a Pl. Catalunya i Urquinaona (la divisió dels túnels està més endavant), mentre que la de l'esquerra és la de tornada:
Fitxers adjunts
bifurcacio-aragon.jpg
Bifurcació Gran Metro
bifurcacio-aragon.jpg (100.61 KiB) Visualitzat 4427 cops



megapauer
N8
N8
Entrades: 1203
Ubicació: De la Terra Ferma a l'exili
Contacta:

Entrada Autor: megapauer » Divendres 12/03/2010 7:47

El doble ample de via de la via de la dreta?


Salutacions,
Joan

http://www.joanespina.com

Avatar de l’usuari
Platanito
N9
N9
Entrades: 2396
Ubicació: La Bordurie

Entrada Autor: Platanito » Divendres 12/03/2010 8:16

Una doble via superposada, com al tramvia de Sevilla davant de la catedral!

Això és lògic si l'agulla que desviava cap a un ramal o l'altre estava físicament a l'estació d'Aragó.


Ne pas utiliser les strapontins aux heures d'affluence.

Avatar de l’usuari
wefer
Administrador
Entrades: 6993
Ubicació: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contacta:

Entrada Autor: wefer » Divendres 12/03/2010 9:10

Premi!! :plas

Hi havia dues vies una dins de l'altra en sentit Catalunya/Urquinaona, ja que com l'agulla estava a l'andana de la mateixa estació "Aragón", els trens havien de sortir desviats des d'allà. Una manera senzilla de no haver de tenir una persona a mig tunel canviant l'agulla, o haver d'instal·lar un sistema per fer-ho remotament.

Per cert, sabeu que una vegada van arribar a xocar 3 trens al costat d'aquesta bifurcació? Però això, és una altra història... :D



Avatar de l’usuari
Mortadel·lo
N9
N9
Entrades: 1381

Entrada Autor: Mortadel·lo » Divendres 12/03/2010 10:15

suposo que és el conegut com a "via en estoig"


ES PELIGROSO ASOMARSE

Avatar de l’usuari
El LLOP
N9
N9
Entrades: 1635
Ubicació: esperant via lliure

Entrada Autor: El LLOP » Divendres 12/03/2010 11:11

wefer ha escrit:Premi!! :plas

Hi havia dues vies una dins de l'altra en sentit Catalunya/Urquinaona, ja que com l'agulla estava a l'andana de la mateixa estació "Aragón", els trens havien de sortir desviats des d'allà. Una manera senzilla de no haver de tenir una persona a mig tunel canviant l'agulla, o haver d'instal·lar un sistema per fer-ho remotament.

Per cert, sabeu que una vegada van arribar a xocar 3 trens al costat d'aquesta bifurcació? Però això, és una altra història... :D
donem més dades sobre aquest xoc, i ho afegiré a la cronologia del metro.



fubang
N5
N5
Entrades: 149
Ubicació: vic

Entrada Autor: fubang » Divendres 12/03/2010 13:03

Bon dia.

Crec recordar que l'agulla de la bifurcació es trobava just a la sortida de l'estació d'Aragó, i una vegada passat el tren direcció Catalunya, canviava automàticament l'agulla a direcció Urquinaona i un cartell lluminós situat a l'estació que informava de la direcció del proper tren. Quan havia passat el tren següent direcció Urquinaona tornaven a canviar agulla i cartell lluminós direcció Catalunya, i així successivament.



Avatar de l’usuari
Platanito
N9
N9
Entrades: 2396
Ubicació: La Bordurie

Entrada Autor: Platanito » Divendres 12/03/2010 13:44



Ne pas utiliser les strapontins aux heures d'affluence.

Avatar de l’usuari
El LLOP
N9
N9
Entrades: 1635
Ubicació: esperant via lliure

Entrada Autor: El LLOP » Divendres 12/03/2010 14:29

gràcies Platanito.



Avatar de l’usuari
faristol
N8
N8
Entrades: 769
Ubicació: Barcelona-Barri La Salut (Gràcia) i Masquefa.

Entrada Autor: faristol » Divendres 12/03/2010 17:14

Molt bo, no m'hi havia fixat pas, es com si fos un desviament, llarguissim!!! es un cas curiós.

Parlant del tema, es posible que no hi hagi cap fotografia de la part Urquinanona mirant cap a Lesseps d'aquest desviament, abans de construir la LINIA 4?

Del cantó Urquinanona mirant cap a Urquinanona si que ni han i del cantó Catalunya tambe n'hem vist forçes, pero del que he dit no n'he vist mai, mes que res per veure la configuracio etc... etc..



Avatar de l’usuari
wefer
Administrador
Entrades: 6993
Ubicació: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contacta:

Entrada Autor: wefer » Divendres 12/03/2010 21:58

No es tracta del mateix accident.

Del que jo parlo, és un que segons va explicar el Sr. Lluís Bruguera va succeir un matí de l'any 1967 (encara que s'hauria de confirmar).

Resulta que va sortir d'Aragón un tren en direcció Correus, en el qual anava com a motorista un aprenent, acompanyat d'un inspector que l'instruïa. En un moment donat, l'instructor va assenyalar un botó, i li va dir al motorista que aquell botó, del fre d'emergència (posava els motors en curtcircuit i parava el tren de cop) no el toqués mai... amb la mala sort de que accidentalment va ser ell mateix el que el va tocar. El tren va frenar, quedant just després de la senyal que hi havia al mig del túnel, ja dins del túnel en direcció Correus.
Es tractava d'un 300, en el qual per tornar a posar en marxa els sistemes després de la parada d'emergència, calia baixar a la via, buscar una caixa elèctrica, pujar una palanca, etc. Una operació que comportava una estona, i més a les fosques del túnel.

Mentrestant a Aragón, havia quedat el senyal de sortida en groc, per la qual cosa permetia fer la ruta cap a Correos i sortir trens cap a dins del túnel. Va sortir el tren que venia darrera i que anava cap a Catalunya, sense cap mena de problema. Al cap d'una estona, va arribar a Aragón el següent tren, que tornava a anar cap a Correos. Com ja hem dit, l'enclavament, com que el tren havia alliberat (justet) el cantó, va permetre fer l'operació, encara que la senyal indicava groc... però ningú no s'hi va fixar, ja que amb la freqüència d'aquella època i més en aquell tram amb només el 50% dels trens de la línia, no era gaire habitual trobar-se amb una senyal en groc.

Va sortir el tren, i va enfilar cap a Correus. Després d'una corba i contracorba, estava la senyal, i just al darrera el tren parat amb els operaris buscant la palanqueta per posar-lo en marxa. El motorista del segon tren, va frenar també d'emergència, i va impactar contra el primer tren de manera que no es van causar grans desperfectes ni personals ni materials, però amb la suficient mala sort com perquè del cop ambdós trens quedessin passada la senyal, quedant alliberat altra vegada el cantó més proper a Aragón.
El que va passar amb el tercer tren, us ho podeu imaginar, ja que va ser exactament el mateix que havia passat amb el segon.

Sortosament, la cosa va acabar aquí, més que res perquè segons sembla només hi havia quatre composicions fent la línia de Correos, i ja des d'alguna estació haurien avisat que alguna cosa passava perquè allà no hi arribava cap tren feia estona.

Els trens implicats van poder continuar viatge pels seus propis mitjans, i només va haver-hi uns quants contusionats, talls, etc, però res de greu. Per això és molt probable que aquest accident ni tan sols transcendís a la premsa de l'època

Per acabar, us adjunto una fotografia de l'enclavament d'Aragón. Com veieu, estava al final de l'andana i a nivell de via. Sembla, a més, que tenia una porta que donava directament a la via, suposo que per tenir un accés directe a l'agulla:
Fitxers adjunts
enclavament-arago.jpg
Enclavament Aragó
enclavament-arago.jpg (76.86 KiB) Visualitzat 4205 cops



Avatar de l’usuari
calisay
N7
N7
Entrades: 321
Ubicació: LLacuna L4

Entrada Autor: calisay » Dissabte 13/03/2010 12:48

Fixem-nos en el video de GMB fet amb MSTS de l'Alex Reyes per a trensim.com. A partir del minut 3 es veuen imatges de la bifurcació i el pont. Al minut 3'25'' es veu el detall dels rails....


El licor Calisay no se bebe, se saborea

victorcasta
N10
N10
Entrades: 4267
Ubicació: Horta

Entrada Autor: victorcasta » Dissabte 13/03/2010 13:19

D'això, no sé si se'n va parlar aquí fa molt temps, o ho explica al llibre d'en Salmerón, però no n'havia vist una foto on es veiés clarament



Avatar de l’usuari
wefer
Administrador
Entrades: 6993
Ubicació: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contacta:

Entrada Autor: wefer » Dissabte 13/03/2010 14:53

victorcasta ha escrit:D'això, no sé si se'n va parlar aquí fa molt temps, o ho explica al llibre d'en Salmerón, però no n'havia vist una foto on es veiés clarament
Suposo que et refereixes a això:
http://transport.cat/viewtopic.php?f=2&t=7790



Avatar de l’usuari
wefer
Administrador
Entrades: 6993
Ubicació: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contacta:

Entrada Autor: wefer » Dissabte 13/03/2010 15:04

Fem una mica de recopilació de les fotos que hi ha penjades al fòrum sobre aquesta bifurcació, a més de les dues anteriors:

Imatge

Imatge

Imatge

Imatge

Imatge

Imatge

Imatge

Imatge

Imatge



Respon

Torna a “Història del transport / Historia del transporte”