Colors de les sèries 100-600 del metro i verd Porcioles

Documents, fotografies, museus i tot allò relacionat amb la història dels transports.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.

color verde, azul, turquesa terciario, otros

Azul
10
38%
Verde
10
38%
Turquesa
5
19%
Otros
1
4%
 
Vots totals: 26
Avatar de l’usuari
BRILL 18
N7
N7
Entrades: 632
Ubicació: Sant Quirze del Valles

Re: Colors de les sèries 100-600 del metro i verd Porcioles

Entrada Autor: BRILL 18 » Divendres 07/05/2010 23:12

Per fi algu que pensa com jo amb el mal anomenat verd porcioles, jo sempre he pensat que mes que ver era blau, sempre pensaba autobus verd URBAS, blau TMB o TB en aquella epoca i el metro blau de tota la vida



Avatar de l’usuari
lauria1226
N7
N7
Entrades: 325
Ubicació: Barcelona i Pallars Jussà

Entrada Autor: lauria1226 » Dissabte 08/05/2010 8:46

Voldria afegir que la primera línia que va incorporar vehícles amb el "Balu-Porcioles" fou la 22 (Pl. Catalunya-Pedralbes). eren tramvies de la sèrie 1200 i ademés, portaven altres diferències que el color, diferències que milloraven la qualitat del servei. La que recordo més i que al final varen suprimir altre cop era la del recollidor de la cordeta que subjectava el Trole, quan aquest sortia del fil de contacte, un sistèma similar al dels cinturons de seguretat dels cotxes impedia que l'esmentat trole sortís projectat cap endavant fent malbé altres elements del vehícle o de la catenària. Aquest sistèma ja el portaven d'orígen els Trolebusos i els tramvies PCC americans de la sèrie 1600.

I tan era així de Blau que de seguida el vaig identificar com al del tramvia del Tibidabo però més clar. (Penseu que abans eren vermell i crema)

Per acabar d'esvahir qualsevol dubte podeu consultar la bibliografia al respecte, (Albert González, Felix Zurita, Manuel Giménez Atttenelle, Jordi Ibáñez, etc)


A la gente no gusta que
Uno tenga su propia fe.

Avatar de l’usuari
lauria1226
N7
N7
Entrades: 325
Ubicació: Barcelona i Pallars Jussà

Entrada Autor: lauria1226 » Diumenge 09/05/2010 10:48

Aqui poso un exemple del que pot fer la confusió de colors. Arrel de la restauració complerta i acurada que es va fer per part de JM Valero, aquest va interpretar que la primera de les capes de pintura era verda, sense tenir en compte que el pas dels anys i potser, la intempèrie, l'havien descolorit. El cas és que no hi va haver forma de fer-li entendre a l'aragonès de que el color original era blau i va acabar pintant el tramvia del verd que veieu a la imatge. I això que no es tractava d'un tramvia de Mataró. :cop
Fitxers adjunts
21b.jpg
21b.jpg (123.4 KiB) Visualitzat 6585 cops


A la gente no gusta que
Uno tenga su propia fe.

Avatar de l’usuari
vr
N6
N6
Entrades: 220

Entrada Autor: vr » Dilluns 10/05/2010 3:38

lauria1226 ha escrit:El metro mai va ser verd.

Algunes fotografies amb els anys perden o degraden els colors i fan semblar verd el que no és més que blau. Aquesta degradació no passa en el cas dels negatius en blanc i negre perquè son de nitrat de plata pur. A l'escanejar diapos cal assajar l'opció de "restauració de color", en el cas dels negatius en color, també, encara que tinc comprovat que aguanten més.
En el meu cas, no parlo de fotografies sinó d'haver-hi viatjat milers de vegades des dels 0 fins al 17 anys. Per mi sempre van ser verd i crema; efectivament un verd blavòs o un blau verdòs depenent de l'ull de cadascú, però per a mi verd i crema.



Avatar de l’usuari
BRILL 18
N7
N7
Entrades: 632
Ubicació: Sant Quirze del Valles

Entrada Autor: BRILL 18 » Dilluns 10/05/2010 9:21

vr ha escrit:
lauria1226 ha escrit:El metro mai va ser verd.

Algunes fotografies amb els anys perden o degraden els colors i fan semblar verd el que no és més que blau. Aquesta degradació no passa en el cas dels negatius en blanc i negre perquè son de nitrat de plata pur. A l'escanejar diapos cal assajar l'opció de "restauració de color", en el cas dels negatius en color, també, encara que tinc comprovat que aguanten més.
En el meu cas, no parlo de fotografies sinó d'haver-hi viatjat milers de vegades des dels 0 fins al 17 anys. Per mi sempre van ser verd i crema; efectivament un verd blavòs o un blau verdòs depenent de l'ull de cadascú, però per a mi verd i crema.
Esta vist que depent com dius de l'ull de cadaascu si tu vas viatjar milers de vegades fins els 17 jo ho vaig fer fins els 25 i per mi eran blau i crema, en camvi per tu verd i crema



Avatar de l’usuari
Alemany
N7
N7
Entrades: 431
Ubicació: Barcelona
Contacta:

Entrada Autor: Alemany » Dilluns 10/05/2010 14:15

Jo entenc que res tenen a veure els colors dels metros amb les tonalitats que van lluir els autobusos, però ja vaig dir que no entraria "al trapo" en un tema tan sumament relatiu perquè no crec que mai ens posem d'acord. L'exemple aportat per Lauria el trobo més que demostratiu, i jo encara us en posaré un que va més enllà dels records. Quan Arca va pintar per primera vegada el monotral, va utilitzar els colors exactes segons la carta de colors que encara es conservava, proveïnt-se de pintura al mateix fabricant que encara existeix. El resultat va ser uns colors que als aficionats no sonaven de res.

Ara ja es pot explicar aquesta anècdota, un cop que el monotral va ser altra vegada repintat amb uns colors més exactes i corresponents a la lliurea vermell-crema. Encara així, hi ha qui afirma que el crema no és prou fosc, o que el vermell és massa vermell... brutícia? pà a l'ull? No crec que mai ens posem d'acord, repeteixo.


Què és alló??

Avatar de l’usuari
BRILL 18
N7
N7
Entrades: 632
Ubicació: Sant Quirze del Valles

Entrada Autor: BRILL 18 » Dilluns 10/05/2010 15:23

Alemany ha escrit:Jo entenc que res tenen a veure els colors dels metros amb les tonalitats que van lluir els autobusos, però ja vaig dir que no entraria "al trapo" en un tema tan sumament relatiu perquè no crec que mai ens posem d'acord. L'exemple aportat per Lauria el trobo més que demostratiu, i jo encara us en posaré un que va més enllà dels records. Quan Arca va pintar per primera vegada el monotral, va utilitzar els colors exactes segons la carta de colors que encara es conservava, proveïnt-se de pintura al mateix fabricant que encara existeix. El resultat va ser uns colors que als aficionats no sonaven de res.

Ara ja es pot explicar aquesta anècdota, un cop que el monotral va ser altra vegada repintat amb uns colors més exactes i corresponents a la lliurea vermell-crema. Encara així, hi ha qui afirma que el crema no és prou fosc, o que el vermell és massa vermell... brutícia? pà a l'ull? No crec que mai ens posem d'acord, repeteixo.
Sincerament el colors primers del monotral ami no em cuadraban gaire tampoc, el vermell si



Avatar de l’usuari
El LLOP
N9
N9
Entrades: 1635
Ubicació: esperant via lliure

Entrada Autor: El LLOP » Dilluns 10/05/2010 17:10

s'han de tenir en comte les conseqüències del les condicions climatològiques en aquest tema, ja que també influeixen. Com a exemple; no es el mateix el color blanc impol·lut amb el que van arribar els 4000's que el color groguenc amb el que fa anys que estem acostumats a veure'ls. Òbviament el blanc no té els diferents matisos que tenen els altres colors i no tindrem amb el temps el mateix problema, però es per fer donar a entendre que a part de que cadascun veu els colors d'una manera, també pot ser que el record d'aquest color es vegi condicionat per les condicions climatològiques. Per entendre'ns: el tren podia ser blau però amb el temps pot haver derivat a un verdós per efectes de les agressions climàtiques donant origen a aquesta controvèrsia.



Avatar de l’usuari
122-042-132
N9
N9
Entrades: 1640
Ubicació: (Barcelona CAT, Houston TX, Washington DC)

Entrada Autor: 122-042-132 » Dilluns 10/05/2010 22:31

Molt bona la teva apreciació Llop :plas



Avatar de l’usuari
lauria1226
N7
N7
Entrades: 325
Ubicació: Barcelona i Pallars Jussà

Entrada Autor: lauria1226 » Dissabte 15/05/2010 21:18

Això té com deia més amunt, una molt fàcil solució. L'esquema de colors està documentat. Si a TMB a l'arxiu de Metro no hi ha res, encara que estic segur de que si, us podeu dirigir a la biblioteca de l'Associació d'Amics del Ferrocarril de Barcelona on de ben segur que trobareu la resposta, perquè encara que no hi sigui documentalment, cosa difícil, us podran adreçar a la persona adequada per informar-vos del tema.
Jo us puc ben assegurar que l'esquema oficial de metro era blau i crema, però ara mateix no puc demostrar-ho documentalment per això us dic on podeu fer-ho. Tanmateix jo fa bastants anys vaig tenir accés a questa informació. No li vaig donar importància perquè em semblava evident.


A la gente no gusta que
Uno tenga su propia fe.

Avatar de l’usuari
lauria1226
N7
N7
Entrades: 325
Ubicació: Barcelona i Pallars Jussà

Entrada Autor: lauria1226 » Diumenge 16/05/2010 10:44

També cal tenir en compte una altra variable i és la qualitat de la pintura. Actualment hi ha hagut un augment de la qualitat a costos més baixos. És il.lustratiu el cas dels cotxes de fusta del tren de vapor dominical de FGC entre Martorell i Monistrol. Pintats amb l'esquema original, presenten una totalitat diferent a l'ull, més brillant, l'antiga semblava "mate" i això es deu a que la pintura, usada en la gran reparació feta als anys 90 als antics tallers Rocafort de Lleida, ha de donar una protecció especial a la fusta contra les inclemències de la intempèrie. Així, als que els coneixem des de l'època de llur servei regular i també, dels primers viatges com a material històric dels anys 80, ens sona un pel estrany.
Altra cosa és, la diferència de verds que s'està produïnt en les diferents restauracions de locomotores Renfe Japoneses sèries 278,289,269 que en alguns casos, semblen pintades amb "Fosforitos", quan existeix el precedent de les YeYes d'ARMF. Tot i així, la locomotora 1003 presenta una tonalitat de verd que s'aparta una mica del que estem acostumats en aquestes emblemàtiques locomotores i està motivat, precisament, pel tipus de pintura resistent a la intempèrie utilitzat.
Cal tenir molt en compte que des de l'època de la postguerra fins als anys 70 llargs, la qualitat dels materials, tot i que va anar en augment, deixava molt que desitjar.


A la gente no gusta que
Uno tenga su propia fe.

Avatar de l’usuari
automotorserie 436
N7
N7
Entrades: 557

Entrada Autor: automotorserie 436 » Dijous 20/05/2010 0:42

lauria1226 ha escrit:Això té com deia més amunt, una molt fàcil solució. L'esquema de colors està documentat. Si a TMB a l'arxiu de Metro no hi ha res, encara que estic segur de que si, us podeu dirigir a la biblioteca de l'Associació d'Amics del Ferrocarril de Barcelona on de ben segur que trobareu la resposta, perquè encara que no hi sigui documentalment, cosa difícil, us podran adreçar a la persona adequada per informar-vos del tema.
Jo us puc ben assegurar que l'esquema oficial de metro era blau i crema, però ara mateix no puc demostrar-ho documentalment per això us dic on podeu fer-ho. Tanmateix jo fa bastants anys vaig tenir accés a questa informació. No li vaig donar importància perquè em semblava evident.
La percepción al 50% de los foreros nos debe jugar una mala pasada sobre todo en el caso de los 600.


Reobertura dels Carrilets de Girona, Tarragona i Barcelona

Avatar de l’usuari
lauria1226
N7
N7
Entrades: 325
Ubicació: Barcelona i Pallars Jussà

Entrada Autor: lauria1226 » Dijous 20/05/2010 15:48

Aquesta diferència d'apreciació es dona ara. Perquè quan el material funcionava cotidianament, és a dir, fins ben entrats els 80, no vaig sentir mai que ningú dubtés del blau i crema. Clar que llavors ens guiavem pels originals directament, poques fotos hi havia, és més a les vitrines de l'associació hi ha dues miniaturitzacions dels 100 en escala H0 que daten de la dècada dels 60 on es veu perfectament el color blau. Ara bé, si a partir d'ara cal dir-li verd o fucsia, cap problema.

Els 600 varen ser pintats del color dels pericos i les granotes quan van ser cedits a FGC, però mentre foren de Metro portaren el color unificat, Blau i Crema.


A la gente no gusta que
Uno tenga su propia fe.

Avatar de l’usuari
Platanito
N9
N9
Entrades: 2396
Ubicació: La Bordurie

Entrada Autor: Platanito » Dijous 20/05/2010 17:38

1. Entre el blau i el verd hi ha un únic color, que es pot anomenar "blau-verdós" o "verd-blavós". Tot blau sospitós de verdor i tot verd sospitós de blavor corresponen a aquest únic color.

2. Els homes nomès veiem 16 colors. Si ets home i distingeixes entre games de blaus i verds o si saps la diferència entre lila, morat, violeta i fucsia, hauries de dubtar de la teva identitat sexual.

3. El meló no és un color, és una fruita.

4. El color es degrada amb el pas dels anys. Sense anar més lluny, el marró del meu cabell (castany no és un color, és un arbre) s'ha degradat a blanc amb el pas dels anys, allà on no ha caigut.

i 5. Als quins us refieu de les fotografies antigues, aneu a qualsevol quiosc que tingui un cantó amb un vitrall orientat cara al sol ple de Mortadelos des de fa anys. Us asseguro que ni Bruguera ni Ediciones B van editar mai cap publicació en bicrom blau-negre.


Ne pas utiliser les strapontins aux heures d'affluence.

Avatar de l’usuari
faristol
N8
N8
Entrades: 769
Ubicació: Barcelona-Barri La Salut (Gràcia) i Masquefa.

Entrada Autor: faristol » Divendres 21/05/2010 0:47

Tens tota la rao platanito, a mes cal fer notar que en el 90% o mes dels casos recordem el color de quan els convois eren a dins les estacions...que normalment son il.luminades amb llum artificial de fluorescents que encara falsejen mes els colors.



Avatar de l’usuari
lauria1226
N7
N7
Entrades: 325
Ubicació: Barcelona i Pallars Jussà

Entrada Autor: lauria1226 » Diumenge 23/05/2010 18:33

O sigui que allà on esta escrita la paraula "Azul", si em refereixo a les lletres de l'abecedari castella`A, Z, U, L. hem d'entendre que hi diu Verde?


A la gente no gusta que
Uno tenga su propia fe.

Avatar de l’usuari
BRILL 18
N7
N7
Entrades: 632
Ubicació: Sant Quirze del Valles

Entrada Autor: BRILL 18 » Diumenge 23/05/2010 19:09

Veig que el tema ha portat polemica, el que es cert es que avegades la memoria ens juga malas pasadas, que la realitat amb el pas del temps es contamina, i mes quan la majoria de las perosnas que donan la seva sempre repectable opinio no han viscut els fets directament
Tots els arguments que s'han comentat son bons i certs, pero jo insisteixo i no crec que estigui errat, els colors unificats del metro de barcelona eran Blau i Crema mai he pensat que dos verd, mai, , es mes com a curiositat, las placas de matricula de las serie 600 a diferencia de la resta era de color vermell, i ho puc assegurar no sols per fotografies si no per vivencias personals de l'epoca



Miquel
Administrador
Entrades: 4420
Ubicació: Barcelona

Entrada Autor: Miquel » Diumenge 23/05/2010 19:49

Cito un paràgraf del Llibre que TMB va publicar l'any passat sobre la evolució del material de transport.
La cita és a la pg 301, i és l'apartat dels "Jaimitos" (321-322/R321-R322)
Originalment estaven pintats de color vermell fosc fins que al 1956 es repintaren de blau i crema amb motiu de la fusió del Gran Metro i el Transversal.
I mirant les imatges en color, s'aprecia bé el blau, com a la imatge del comiat del 300 i de les cotxeres de Lesseps feta a l'aire lliure, i també d'un altre 300, el 342 en concret, a Jaume I, on es veu un blau molt més viu que a la imatge de Lesseps.


El metro de Barcelona amb motoristes!

Avatar de l’usuari
lauria1226
N7
N7
Entrades: 325
Ubicació: Barcelona i Pallars Jussà

Entrada Autor: lauria1226 » Diumenge 23/05/2010 20:18

Exacte, i a Can Boixeres, i a La Bordeta, i al Mercat Nou que eren a l'aire lliure, a la llum del Sol.
El que resulta més curiós, és que entre els que varem viure aquests colors durant anys de forma cotidiana no hi ha dubtes de que eren blaus. I és que ademés està documentat per escrit. Per tant no cal donar-li més importància.


A la gente no gusta que
Uno tenga su propia fe.

Avatar de l’usuari
vr
N6
N6
Entrades: 220

Entrada Autor: vr » Divendres 28/05/2010 14:33

lauria1226 ha escrit:Exacte, i a Can Boixeres, i a La Bordeta, i al Mercat Nou que eren a l'aire lliure, a la llum del Sol.
El que resulta més curiós, és que entre els que varem viure aquests colors durant anys de forma cotidiana no hi ha dubtes de que eren blaus. I és que ademés està documentat per escrit. Per tant no cal donar-li més importància.
Ho sento, però haig de tornar a inssistir-hi. Jo vaig viure aquests colors durant anys de forma quotidiana i sempre els vaig veure verds. Evidentment, a partir d'aquí el que hem de creure els que digui la documentació de l'empresa.



Bloquejat

Torna a “Història del transport / Historia del transporte”