Via de dos amples
Via de dos amples
Atenció a aquesta carta del lector de La Vanguardia d'avui, molt interessant. Només una errada: que al començament, l'ample era ibèric:
Via de dos amples
MARTÍ VALLS I PUIG - Barcelona
Barcelona, túnel del carrer Balmes, via de baixada al carrer Pelai i plaça Catalunya, anys 1938 i 1939, final de la guerra a Espanya. L´ample de via del tren elèctric de Sarrià era i ha estat sempre de 1.435 mil · límetres. Creat per l´enginyer nord-americà Pearson, que va canviar l´ample antic del tren de foc per l´esmentat ample de 1.435 mil · límetres.
La seva intenció era completar el ferrocarril de Catalunya, connectant-lo amb el tren francès i tota la xarxa europea, que era i és encara de l´ample de 1.435 mm. L´enginyer Pearson va morir al canal de la Mànega, en plena primera Gran Guerra.
Doncs bé, l´ample ibèric de 1.672 mil · límetres va ser introduïti utilitzat en els anys indicats des de plaça Universitat, passant per sota del carrer Pelai (el túnel encara hi és) i entrant a la via de la dreta de l´estació de plaça Catalunya. Sense modificar la via europea, per dir-ho així, es va col · locar un tercer rail, de manera que van quedar dos amples en una mateixa via. En arribar a l´estació de Gràcia, va continuar per la lateral de baixada, per un túnel que hipotèticament arribava fins al final del carrer Balmes. Aquest túnel no es va utilitzar fins uns quants anys després, que es va inaugurar la línia actual fins a la plaça Kennedy.
Jo sóc testimoni d´aquesta única via de dos amples, perquè viatjava molt freqüentment amb el tren de Sarrià d´aquella època. En canvi, no puc assegurar res sobre l´existència de l´esmentada via Balmes amunt, sobre la seva finalitat o la necessitat d´aquella via anormal.
En resum: hi havia una mateixa via amb dos amples. Potser hi ha algú que en sàpiga més que jo, que ja tinc 86 anys.
Via de dos amples
MARTÍ VALLS I PUIG - Barcelona
Barcelona, túnel del carrer Balmes, via de baixada al carrer Pelai i plaça Catalunya, anys 1938 i 1939, final de la guerra a Espanya. L´ample de via del tren elèctric de Sarrià era i ha estat sempre de 1.435 mil · límetres. Creat per l´enginyer nord-americà Pearson, que va canviar l´ample antic del tren de foc per l´esmentat ample de 1.435 mil · límetres.
La seva intenció era completar el ferrocarril de Catalunya, connectant-lo amb el tren francès i tota la xarxa europea, que era i és encara de l´ample de 1.435 mm. L´enginyer Pearson va morir al canal de la Mànega, en plena primera Gran Guerra.
Doncs bé, l´ample ibèric de 1.672 mil · límetres va ser introduïti utilitzat en els anys indicats des de plaça Universitat, passant per sota del carrer Pelai (el túnel encara hi és) i entrant a la via de la dreta de l´estació de plaça Catalunya. Sense modificar la via europea, per dir-ho així, es va col · locar un tercer rail, de manera que van quedar dos amples en una mateixa via. En arribar a l´estació de Gràcia, va continuar per la lateral de baixada, per un túnel que hipotèticament arribava fins al final del carrer Balmes. Aquest túnel no es va utilitzar fins uns quants anys després, que es va inaugurar la línia actual fins a la plaça Kennedy.
Jo sóc testimoni d´aquesta única via de dos amples, perquè viatjava molt freqüentment amb el tren de Sarrià d´aquella època. En canvi, no puc assegurar res sobre l´existència de l´esmentada via Balmes amunt, sobre la seva finalitat o la necessitat d´aquella via anormal.
En resum: hi havia una mateixa via amb dos amples. Potser hi ha algú que en sàpiga més que jo, que ja tinc 86 anys.
És un testimoni interessantíssim... Suposo que el doble ample venia donat per la possibilitat de traslladar material bèlic desde les vies de ample "nacional" als túnels dels ff.cc. sense necessitat de trasvassar la càrrega. Seria interessant saber fins a quin any es va conservar aquest tercer carril.
Si sumem el fet de que l'empresa era dirigida després de la guerra per militars per una banda, més l'obsessió d'una "invasió europea" que tenien els militars espanyols arràn de la caiguda del règim nazi, és molt possible que aquest tercer carril es conservés més anys dels que ens pensem... Ara no ho recordo bé, però diria que als llibres d'en Salmerón no comenta res de tot això.
Qui més en sap alguna cosa?
Si sumem el fet de que l'empresa era dirigida després de la guerra per militars per una banda, més l'obsessió d'una "invasió europea" que tenien els militars espanyols arràn de la caiguda del règim nazi, és molt possible que aquest tercer carril es conservés més anys dels que ens pensem... Ara no ho recordo bé, però diria que als llibres d'en Salmerón no comenta res de tot això.
Qui més en sap alguna cosa?
Què és alló??
No hi ha errada, parla del ferrocarril electric i aquest sempre ha estat d'ample internacional, ampla iberic era amb traccio vapor.metring ha escrit:Atenció a aquesta carta del lector de La Vanguardia d'avui, molt interessant. Només una errada: que al començament, l'ample era ibèric:
[.
De totes maneras semble interesant aquest testimoni tindrem que investigar si mes no curios ja que no tindria conexio amb cap via d'ampla iberic
Amb el Transversal?BRILL 18 ha escrit:De totes maneras semble interesant aquest testimoni tindrem que investigar si mes no curios ja que no tindria conexio amb cap via d'ampla iberic
Sembla que hi ha(via) un túnel de connexió entre Pl. Catalunya (FGC) i Universitat.
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
Per el que tinc entes aquest tunel es va començar a construir fins que es van topar amb restes de la muralla antigua de barcelona, es l'actual apartadero de Pza Catalunya devant la via 1 si no estinc mal informatGuigui ha escrit:Sembla que hi ha(via) un túnel de connexió entre Pl. Catalunya (FGC) i Universitat.
En efecte Brill 18, no es va acabar de construïr com tants altres projectes de la guerra amb finalitats bèliques, però la intenció era aquesta. Si sembla, però, que part del túnel Tibidabo va fer-se servir per emmagatzemar material o explosius (a més de refugi antiaeri), així com part del vestibul que posteriorment es convertiria en l'avinguda de la Llum.
Què és alló??
aixi ho tenia entes,tant una cosa com l'altreAlemany ha escrit:En efecte Brill 18, no es va acabar de construïr com tants altres projectes de la guerra amb finalitats bèliques, però la intenció era aquesta. Si sembla, però, que part del túnel Tibidabo va fer-se servir per emmagatzemar material o explosius (a més de refugi antiaeri), així com part del vestibul que posteriorment es convertiria en l'avinguda de la Llum.
per aixo trobo extrany que no impossible, cosas mes raras s'han vist, el tema de la via de doble ample
No estic situat..on és aquest "apartadero"???BRILL 18 ha escrit:....es l'actual apartadero de Pza Catalunya devant la via 1 si no estinc mal informatGuigui ha escrit:Sembla que hi ha(via) un túnel de connexió entre Pl. Catalunya (FGC) i Universitat.
El licor Calisay no se bebe, se saborea
- foronda 141
- N8
- Entrades: 849
- Ubicació: Poblenou
Es nomes sortir de l'estació de Pl. Catalunya, uns 20 0 30 metres mes endevant, desde un surten els trens direcció Reina Elisenda, a ma esquerra hi ha l'entrada d'aquest tunel.
Ara no ho se, pro quand hi havían els pericos, acostumavan a tenir-ne algun d'estacionat.
Ara no ho se, pro quand hi havían els pericos, acostumavan a tenir-ne algun d'estacionat.
- genissimon
- N10
- Entrades: 3152
- Ubicació: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc
El Ferrocarril de Sarrià va néixer en ample ibèric, per superfície i amb tracció vapor.
En l'època dels Ferrocarriles de Catalunya (Pearson ~1905) es van electrificar i canviar l'ample(*) i a partir de 1929 soterrar.
* es va modificar l'explotació per a fer-la en via única mentre es canviava l'ample de l'altra via. Després s'explotà en via única en ample normal (1435) i electrificat mentre es canviava l'ample de l'altra via. Finalment, hi hagué doble via en ample 1435 i electrificada.
Salut !!
En l'època dels Ferrocarriles de Catalunya (Pearson ~1905) es van electrificar i canviar l'ample(*) i a partir de 1929 soterrar.
* es va modificar l'explotació per a fer-la en via única mentre es canviava l'ample de l'altra via. Després s'explotà en via única en ample normal (1435) i electrificat mentre es canviava l'ample de l'altra via. Finalment, hi hagué doble via en ample 1435 i electrificada.
Salut !!
Reposició del Tramvia Blau.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.
Correcteforonda 141 ha escrit:Es nomes sortir de l'estació de Pl. Catalunya, uns 20 0 30 metres mes endevant, desde un surten els trens direcció Reina Elisenda, a ma esquerra hi ha l'entrada d'aquest tunel.
Ara no ho se, pro quand hi havían els pericos, acostumavan a tenir-ne algun d'estacionat.
Però aquesta via no va pasar a millor vida fa un temps (la van retirar) o són imaginacions meves??BRILL 18 ha escrit:Correcteforonda 141 ha escrit:Es nomes sortir de l'estació de Pl. Catalunya, uns 20 0 30 metres mes endevant, desde un surten els trens direcció Reina Elisenda, a ma esquerra hi ha l'entrada d'aquest tunel.
Ara no ho se, pro quand hi havían els pericos, acostumavan a tenir-ne algun d'estacionat.
El metro de Barcelona amb motoristes!
Encara hi és la via i està connectada a la via 1, el què crec que no hi ha catenària instal·lada.
Bernat Borràs http://www.trenscat.cat