Via de dos amples

Documents, fotografies, museus i tot allò relacionat amb la història dels transports.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
Respon
Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23220
Ubicació: Fabra i Puig

Via de dos amples

Entrada Autor: metring » Diumenge 25/04/2010 13:36

Atenció a aquesta carta del lector de La Vanguardia d'avui, molt interessant. Només una errada: que al començament, l'ample era ibèric:

Via de dos amples

MARTÍ VALLS I PUIG - Barcelona
Barcelona, túnel del carrer Balmes, via de baixada al carrer Pelai i plaça Catalunya, anys 1938 i 1939, final de la guerra a Espanya. L´ample de via del tren elèctric de Sarrià era i ha estat sempre de 1.435 mil · límetres. Creat per l´enginyer nord-americà Pearson, que va canviar l´ample antic del tren de foc per l´esmentat ample de 1.435 mil · límetres.

La seva intenció era completar el ferrocarril de Catalunya, connectant-lo amb el tren francès i tota la xarxa europea, que era i és encara de l´ample de 1.435 mm. L´enginyer Pearson va morir al canal de la Mànega, en plena primera Gran Guerra.

Doncs bé, l´ample ibèric de 1.672 mil · límetres va ser introduïti utilitzat en els anys indicats des de plaça Universitat, passant per sota del carrer Pelai (el túnel encara hi és) i entrant a la via de la dreta de l´estació de plaça Catalunya. Sense modificar la via europea, per dir-ho així, es va col · locar un tercer rail, de manera que van quedar dos amples en una mateixa via. En arribar a l´estació de Gràcia, va continuar per la lateral de baixada, per un túnel que hipotèticament arribava fins al final del carrer Balmes. Aquest túnel no es va utilitzar fins uns quants anys després, que es va inaugurar la línia actual fins a la plaça Kennedy.

Jo sóc testimoni d´aquesta única via de dos amples, perquè viatjava molt freqüentment amb el tren de Sarrià d´aquella època. En canvi, no puc assegurar res sobre l´existència de l´esmentada via Balmes amunt, sobre la seva finalitat o la necessitat d´aquella via anormal.

En resum: hi havia una mateixa via amb dos amples. Potser hi ha algú que en sàpiga més que jo, que ja tinc 86 anys.



Avatar de l’usuari
Alemany
N7
N7
Entrades: 431
Ubicació: Barcelona
Contacta:

Entrada Autor: Alemany » Diumenge 25/04/2010 15:55

És un testimoni interessantíssim... Suposo que el doble ample venia donat per la possibilitat de traslladar material bèlic desde les vies de ample "nacional" als túnels dels ff.cc. sense necessitat de trasvassar la càrrega. Seria interessant saber fins a quin any es va conservar aquest tercer carril.

Si sumem el fet de que l'empresa era dirigida després de la guerra per militars per una banda, més l'obsessió d'una "invasió europea" que tenien els militars espanyols arràn de la caiguda del règim nazi, és molt possible que aquest tercer carril es conservés més anys dels que ens pensem... Ara no ho recordo bé, però diria que als llibres d'en Salmerón no comenta res de tot això.

Qui més en sap alguna cosa?


Què és alló??

Avatar de l’usuari
BRILL 18
N7
N7
Entrades: 632
Ubicació: Sant Quirze del Valles

Entrada Autor: BRILL 18 » Diumenge 25/04/2010 17:50

metring ha escrit:Atenció a aquesta carta del lector de La Vanguardia d'avui, molt interessant. Només una errada: que al començament, l'ample era ibèric:

[.
No hi ha errada, parla del ferrocarril electric i aquest sempre ha estat d'ample internacional, ampla iberic era amb traccio vapor.
De totes maneras semble interesant aquest testimoni tindrem que investigar si mes no curios ja que no tindria conexio amb cap via d'ampla iberic



BCN2008
N8
N8
Entrades: 738

Entrada Autor: BCN2008 » Diumenge 25/04/2010 18:28

BRILL 18 ha escrit:De totes maneras semble interesant aquest testimoni tindrem que investigar si mes no curios ja que no tindria conexio amb cap via d'ampla iberic
Amb el Transversal? :nose



Avatar de l’usuari
Guigui
Administrador
Entrades: 23724
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Entrada Autor: Guigui » Diumenge 25/04/2010 18:40

Sembla que hi ha(via) un túnel de connexió entre Pl. Catalunya (FGC) i Universitat.


a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

Avatar de l’usuari
BRILL 18
N7
N7
Entrades: 632
Ubicació: Sant Quirze del Valles

Entrada Autor: BRILL 18 » Diumenge 25/04/2010 18:42

Guigui ha escrit:Sembla que hi ha(via) un túnel de connexió entre Pl. Catalunya (FGC) i Universitat.
Per el que tinc entes aquest tunel es va començar a construir fins que es van topar amb restes de la muralla antigua de barcelona, es l'actual apartadero de Pza Catalunya devant la via 1 si no estinc mal informat



Avatar de l’usuari
Alemany
N7
N7
Entrades: 431
Ubicació: Barcelona
Contacta:

Entrada Autor: Alemany » Dilluns 26/04/2010 9:41

En efecte Brill 18, no es va acabar de construïr com tants altres projectes de la guerra amb finalitats bèliques, però la intenció era aquesta. Si sembla, però, que part del túnel Tibidabo va fer-se servir per emmagatzemar material o explosius (a més de refugi antiaeri), així com part del vestibul que posteriorment es convertiria en l'avinguda de la Llum.


Què és alló??

Avatar de l’usuari
BRILL 18
N7
N7
Entrades: 632
Ubicació: Sant Quirze del Valles

Entrada Autor: BRILL 18 » Dilluns 26/04/2010 10:38

Alemany ha escrit:En efecte Brill 18, no es va acabar de construïr com tants altres projectes de la guerra amb finalitats bèliques, però la intenció era aquesta. Si sembla, però, que part del túnel Tibidabo va fer-se servir per emmagatzemar material o explosius (a més de refugi antiaeri), així com part del vestibul que posteriorment es convertiria en l'avinguda de la Llum.
aixi ho tenia entes,tant una cosa com l'altre
per aixo trobo extrany que no impossible, cosas mes raras s'han vist, el tema de la via de doble ample



Avatar de l’usuari
calisay
N7
N7
Entrades: 321
Ubicació: LLacuna L4

Entrada Autor: calisay » Dilluns 26/04/2010 11:03

BRILL 18 ha escrit:
Guigui ha escrit:Sembla que hi ha(via) un túnel de connexió entre Pl. Catalunya (FGC) i Universitat.
....es l'actual apartadero de Pza Catalunya devant la via 1 si no estinc mal informat
No estic situat..on és aquest "apartadero"???


El licor Calisay no se bebe, se saborea

Avatar de l’usuari
foronda 141
N8
N8
Entrades: 849
Ubicació: Poblenou

Entrada Autor: foronda 141 » Dilluns 26/04/2010 13:51

Es nomes sortir de l'estació de Pl. Catalunya, uns 20 0 30 metres mes endevant, desde un surten els trens direcció Reina Elisenda, a ma esquerra hi ha l'entrada d'aquest tunel.

Ara no ho se, pro quand hi havían els pericos, acostumavan a tenir-ne algun d'estacionat.



Avatar de l’usuari
genissimon
N10
N10
Entrades: 3157
Ubicació: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc

Entrada Autor: genissimon » Dilluns 26/04/2010 15:27

El Ferrocarril de Sarrià va néixer en ample ibèric, per superfície i amb tracció vapor.

En l'època dels Ferrocarriles de Catalunya (Pearson ~1905) es van electrificar i canviar l'ample(*) i a partir de 1929 soterrar.

* es va modificar l'explotació per a fer-la en via única mentre es canviava l'ample de l'altra via. Després s'explotà en via única en ample normal (1435) i electrificat mentre es canviava l'ample de l'altra via. Finalment, hi hagué doble via en ample 1435 i electrificada.

Salut !!


Reposició del Tramvia Blau.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.

Avatar de l’usuari
BRILL 18
N7
N7
Entrades: 632
Ubicació: Sant Quirze del Valles

Entrada Autor: BRILL 18 » Dilluns 26/04/2010 16:54

foronda 141 ha escrit:Es nomes sortir de l'estació de Pl. Catalunya, uns 20 0 30 metres mes endevant, desde un surten els trens direcció Reina Elisenda, a ma esquerra hi ha l'entrada d'aquest tunel.

Ara no ho se, pro quand hi havían els pericos, acostumavan a tenir-ne algun d'estacionat.
Correcte



Miquel
Administrador
Entrades: 4421
Ubicació: Barcelona

Entrada Autor: Miquel » Dilluns 26/04/2010 18:21

BRILL 18 ha escrit:
foronda 141 ha escrit:Es nomes sortir de l'estació de Pl. Catalunya, uns 20 0 30 metres mes endevant, desde un surten els trens direcció Reina Elisenda, a ma esquerra hi ha l'entrada d'aquest tunel.

Ara no ho se, pro quand hi havían els pericos, acostumavan a tenir-ne algun d'estacionat.
Correcte
Però aquesta via no va pasar a millor vida fa un temps (la van retirar) o són imaginacions meves??


El metro de Barcelona amb motoristes!

Avatar de l’usuari
Trenscat
N10
N10
Entrades: 2742
Ubicació: Terrassa-Estació del Nord
Contacta:

Entrada Autor: Trenscat » Dimecres 28/04/2010 8:28

Encara hi és la via i està connectada a la via 1, el què crec que no hi ha catenària instal·lada.



Respon

Torna a “Història del transport / Historia del transporte”