Línia 2 de metro

Documents, fotografies, museus i tot allò relacionat amb la història dels transports.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
Respon
hugobcn
N3
N3
Entrades: 29

Línia 2 de metro

Entrada Autor: hugobcn » Dissabte 24/09/2005 15:22

Ei! ja trno a ser aqui, esk, cada dia em venen més preguntes al cap, basicament pq aquesta xarxa de metro que tenim és una mica complicada.Per començar...e llegit k la actual linia 2 circula per uns tunels realitzats el 1975, pero jo cuan estic en aquesta linia em sembla tot molt modern.Els tunels (de Monumental a St.Antoni) semblen fets amb tuneladora.A aquella època existien tuneladores? i una altra pregunta,per quin motiu a la linia 11 no se l'anomena linia 6?o dic pq aixi no tindriem k dir L6 a una linia dels FGC.

Gracies!!



victorcasta
N10
N10
Entrades: 4267
Ubicació: Horta

Entrada Autor: victorcasta » Dissabte 24/09/2005 16:16

Et respondré les teves dues preguntes.

L'actual línia 2 es va construir amb un talp fet venir des de la llavors Unió Soviètic, que és un tipus primitiu de tuneladora. Els túnels estaven fets però crec que les estacions no. Tot va quedar abandonats fins força anys més endavant, quan es va pensar en la seva inauguració i llavors es va posar a punt la línia, no anirien a deixar-ho tot tal qual estava abans!

La línia 11 se li diu així, perquè la línia 6 de FGC va agafar el nom abans. Així de senzill. L'ATM dicta una nomenclatura, per la que la L6, L7 i L8 són de FGC, hi haurà la L9 i L10 i la L11.



Avatar de l’usuari
JaMiRo!
N10
N10
Entrades: 3548
Ubicació: Olesa de Montserrat

Entrada Autor: JaMiRo! » Dissabte 24/09/2005 17:49

Hola companys, volia afegir més coses...

La L2 reuneix bastantes coses curioses:

-Primera, com ja sabeu, té el tram La Pau-Pep Ventura que va absorvir fa poc de la L4. Aquest tram fou inaugurat el 1985. Amb l'absorció les estacions foren adaptades a PMR afortunadament!

-L'estació de Paral·lel no és nova, ja estava construida el 1975 i era usada per fer el transbordament entre les línies 3 (Lesseps-Paral·lel) i 3b (Paral·lel-Zona Universitària). La diferència entre ambdues "linies" era el diferent sistema d'electrificació, unificat el 1982 amb la qual cosa desaparegué la L3b i l'estació adjunta de Paral·lel queda com a cotxera.

-Finalment, dir-vos que el tram central no va ser abandonat perque si. En principi havia de ser per "l'antiga línia L2", la que anava de Sagrera a Vilapicina (per cert la primera amb conducció automàtica del món, el 1959!!!) La línia 5, quan es va ampliar cap a Sagrera el 1970, va absorvir l'antiga L2. Per tant l'antiga L2 havia de anar des de Vilapicina fins al centre de BCN. Es va abandonar el projecte en fer aquesta unificació.***

***Aixo ultim explica pq a BCN vam estar tants anys amb quatre línies de metro, i que faltes la L2. No es que faltes, es que va existir pero va desapareixer...!!!!

Espero que us hagi servit d'ajuda!!!!


PACO "Plataforma per l'Abolició del Cotxe Oficial" Soci núm. 2

Avatar de l’usuari
Mr. Baricentro
N6
N6
Entrades: 311
Ubicació: España
Contacta:

Entrada Autor: Mr. Baricentro » Diumenge 25/09/2005 16:48

La L2(Sant Antoni-Sg. Familia) es va construir al principi de l'era democrática. Recordo que per elq ue sembla, a l'estació de Sant Antoni, feient teatres per recaudar diners per a la compra de trens i demes. Tunels i estacions foren construits, pero, al fer circular els convois, no entraben a les corbes. Váren tenir que fer de nou els tunels. Cal destacar que algunes boques van ser convertides en sortides d'enmergència.

Cal destacar que va ser la primera línia amb catenaria rigida(a Diagonal L5 va haber un tram de proves) de Barcelona, i la primera línia adaptada a PMR.

Coordialment,
Mr. Baricentro l’ha editat per darrera vegada el dia: Divendres 12/10/2018 7:06, en total s’ha editat 2 vegades.



Avatar de l’usuari
Mortadel·lo
N9
N9
Entrades: 1381

Entrada Autor: Mortadel·lo » Dilluns 26/09/2005 9:41

Mr. Baricentro ha escrit:La L2(Sant Antoni-Sg. Familia) es va construir al principi de l'era democrática. Recordo que per elq ue sembla, a l'estació de Sant Antoni, feient teatres per recaudar diners per a la compra de trens i demes. Tunels i estacions foren construits, pero, al fer circular els convois, no entraben a les corbes. Váren tenir que fer de nou els tunels.
:fuig



Avatar de l’usuari
Fran-Ikarus
N11
N11
Entrades: 5702
Ubicació: Allá donde se cruzan los sagaleses, donde el mar no se puede concebir
Contacta:

Entrada Autor: Fran-Ikarus » Dilluns 26/09/2005 13:27

Compte, que em penso que aquí es donen cita algunes de les "llegendes urbanes" que ha anat acumulant la L2 al llarg dels anys (sobretot, dels anys que va estar sense posar en marxa)

El tram Paral·lel-Sagrada Família (per a perllongar la L.II de llavors, actual L5, i que finalment va donar lloc a la L2 actual) formava part del Pla de Metros del 1967. A finals del 1970 ja estaven acabades pràcticament les estacions, tot i que només hi havien 120 metres de túnel perforat. Els túnels van acabar per fer-se, però no sabria dir cap a quin any. Com ha dit el company, amb el talp soviètic, i la característica forma circular del túnel resultant.

Això de que al fer circular els combois no entraven en les corbes em sóna també a llegenda urbana flagrant. En tot cas, no sé si algun fet de quan es va preparar la L2 per a la seva inauguració (amplada excessiva d'alguna andana, o alguna cosa així, em sonen campanes) pot influir.

Per últim, en quant a les representacions teatrals, em sembla que alguna coseta "de arte y ensayo" s'hi devia haver fet, quan el projecte ja estava paralitzat i les estacions acabades, però vaja... tant com fer obres de teatre per a recaptar diners...

No en sóc cap expert, i segur que aquí hi ha gent que ho sabrà explicar millor. M'he limitat a copiar alguna informació de la "biblia salmeroniana" :reve


Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan

437.001
N10
N10
Entrades: 5038
Ubicació: Tarragona

Entrada Autor: 437.001 » Dilluns 26/09/2005 16:33

En un dels capítols de la sèrie de TV3 "Oliana Molls" (us en recordeu?), part del mateix es va rodar en un dels túnels de la L2 anys abans de l´obertura.



Avatar de l’usuari
Santfeliuenc
N10
N10
Entrades: 3520
Ubicació: Sant Andreu de la Barca, BL

Entrada Autor: Santfeliuenc » Dilluns 26/09/2005 18:17

Hola,

Por las informaciones que tengo, estoy de acuerdo con Fran-Ikarus, y es que esto de las "leyendas urbanas" que crecen y crecen sobre que los trenes no entraban en paralelo por las curvas porque no lo habían tenido en cuenta también lo había escuchado hace tiempo.

No sé el grado de verosimilitud que tiene esto ni si tiene que ver con el hecho de que la L2 cambie su sentido de la circulación precisamente en una curva, donde uno de los sentidos pasa justo bajo el otro y después de este hecho el tren que antes circulaba por la izquierda procedente de Paral·lel, Sant Antoni y Universitat, pasa a circular por la derecha...

Si tiene o no que ver con esto lo desconozco pero la única curva en la que esto es posible, la única curva del trazado de la antigua línea II en la que pudo pasar semejante cosa si es que eso es cierto es la curva que lleva la línea de Gran Vía a Marina cerca de la estación "Monumental". porque entre Sagrada Familia y Pueblo Seco (actual Paral·lel), que yo sepa los desvíos son muy suaves para bajar de Universitat a Paral·lel y no hay curvas cerradas de 90º como la otra. Y puestos a poner pegas y que no se hubiese podido pasar por las curvas, nada hubiese impedido hacer el trazado en doble vía y dejar esos tramos conflictivos para hacerlos en vía única desdoblándose en algún hipotético cambio de agujas en la siguiente estación a la curva.

Y por las informaciones que tengo... la "Biblia Salmeroniana" como la llama Fran-Ikarus, en ella no se habla para nada de este tema y sí que se dice que la línea, estaciones y vías, es decir, toda la línea, todo el tramo que faltaba en la línea II estaba ya realizada y el tramo que faltaba entre Sagrada Familia y Pueblo Seco, se entregó a la empresa municipal el día 30 de octubre de 1975, un mes antes de la muerte del Caudillo, por lo tanto para nada se acabaron las obras en tiempos ni de transición ni de democracia si hacemos caso de los libros del señor Salmerón i Bosch.

También desconfío bastante de la recogida de fondos con obras de teatro puesto que me parece un poquito fuerte que con la recaudación de un teatro o de una obra, por mucho que durase la obra un año, que no sería el caso y por los precios que habría... el que se pretendiese comprar el material rodante que se quería comprar según el mensaje. No digo que no se hiciese, digo que por mucho dinero que se recaudase, la gente del teatro no trabajaría por amor al arte y que después de pagar el teatro, a los actores, etc. no creo que las entradas de entonces que no llegarían a valer ni siquiera 5 pesetas, valiesen para comprar material rodante para una línea II en la cual y desde el 59 había instalado ya el sistema ATO pionero en el mundo e implantado en BCN por primera vez con el que dicho material debería de haber ido equipado. Un poco carillo sí que saldría. Vamos, que se debería de haber estad haciendo teatro hasta hoy mismo y ni aun así con esos precios.

Y sobre la línea II ya hay informaciones que supongo conocerán la mayoría de foristas que campean por este foro y por muchos otros, por lo que yo doy las gracias por las curiosidades, jejejeje, pero espero que nuestros amigos ya las concieran antes de entrar. Y para el que no, pues siempre viene bien recordarlas y hablar sobre la curiosa historia de esta línea.

Si quereis podeis ir poniendo en esta cadena de mensajes enlaces a páginas web en las que se hable de esta línea o en las que se comente su historia y se pongan planos, proyectos y demás.

Yo lo que puedo hacer es enlazaros a un especial sobre ella que coloqué en mi modestita web donde saqué información de diversos lugares, entre ellos la Biblia Salmeroniana y la web de Robert Schwandl (urbanrail.net) y donde doy mi opinión subjetiva de algunas cosas.

HISTORIA DE LA LÍNEA II

Saludos,
Sergio


"Se buscan hombres para peligroso viaje. Salario reducido. Mucho frío. Largos meses de completa oscuridad. Constante peligro. No se asegura retorno con vida. En caso de éxito, honor y reconocimiento"

Avatar de l’usuari
Mortadel·lo
N9
N9
Entrades: 1381

Entrada Autor: Mortadel·lo » Dimarts 27/09/2005 10:04

efestivamente, als 80 es va fer alguna obra de teatre i/o performance superfashion a l'estació de Sant Antoni, però de recaptar diners per acabar la línia 2 (més que res que una representació no hagués donat ni per posar papereres!)



hugobcn
N3
N3
Entrades: 29

Entrada Autor: hugobcn » Dimarts 27/09/2005 14:31

correcte!És a la sortida de Monumetal direcció Tetuan, on la L2 realitza en canvi de sentit.El que no e acabat d'entendre és el pq d'aquest canvi.



Avatar de l’usuari
Mr. Baricentro
N6
N6
Entrades: 311
Ubicació: España
Contacta:

Entrada Autor: Mr. Baricentro » Dimecres 28/09/2005 0:14

Bon dia.

En referència a el comentari citat per servidor de vostés, me limitat només a dir el que tinc entés per fonts properes.

En referencia a lo dels tunels, sembla ser que no cabien els trens o algo aixi, per el que man explicat certes fonts. Es quelcom que no dic ni que sigui veritat o mentira, simplement, o cito.

La veritat sigui dita: el tema del que va passar i va deixar de passar a la L2 abans de la seva inauguració el 95 es tot un conjunt de misteris, desconeguts per a molts, en la cual es barajen dubtes tals com ara que si el talp sovietic, que si les andanes, o que si els trens no cavien. Si em permeteu feu un parèntesi, FGC volía utilitzar parcialment els túnels de la L2 per a fer arribar els FGC de Pl Espanya a Pl. Universitat(consulteu volum 16 página 147 de la colecció Els trens de Catalunya, del Sr. Salmerón).

I en cuant a lo dels teatres, efectivament, a finals dels 70 començaments dels 80 es váren fer abstants teatres i concerts a l'estació de Sant Antoni. Sembla ser que recaudaben diners. Destí dels mateixos? Incert, o aixo sembla: que si per a ajudar a pagar la linia, que si per ajudar a pagar els trens... en fi, a saber.



Sento haver produit confusions entre els presents.

Coordialment,



Avatar de l’usuari
Fran-Ikarus
N11
N11
Entrades: 5702
Ubicació: Allá donde se cruzan los sagaleses, donde el mar no se puede concebir
Contacta:

Entrada Autor: Fran-Ikarus » Dimecres 28/09/2005 10:15

Bones, Mr. Baricentro! Ei, no passa res per introduir aquests temes, està molt bé poder-ne parlar. De fet, penso que la primera coneixença que hem tingut molts de certs temes no gaire coneguts del Metro de Barcelona, és a partir de "rumors", "llegendes urbanes", o "misteris sense resoldre". A mi mateix em resultava molt enigmàtic trobar-me, als anys 80, una misteriosa entrada de "metro" amb totes les lletres, per exemple la de Pl. Tetuan, aparentment tancada a perpetuitat i sense cap cartell identificatiu. I la única resposta que rebia dels meus pares era "Sí, es que iban a hacer la línea 2 pero al final no la acabaron" (?)

El fet de debatre i posar en tela de judici és precisament perquè tots poguem aprendre, en quant trobem una font fidedigna, i per a evitar precisament el contrari, que un rumor (potser ja verificat a favor o en contra per algun debat pretèrit) es torni a escampar i tornem al punt d'inici.

Les fonts que tens, són fidedignes en el sentit de que van ser persones que van intervenir al desenvolupament de la línia? T'ho dic perquè no podem prendre com a font "qualsevol persona". Pensa que la fiabilitat pot anar, des de la més alta (algú que conegui pam a pam la història de la línia, o bé el que he dit, algú que hi treballés) fins a la més baixa (algú que estigués llegint ara mateix aquest fil, i escampés pel seu compte això tan genèric de que "els trens no entraven en les corbes").

És a dir, que les confusions només ens les poden anar resolent els que tenen dades ben fundades. Aviam si algun d'aquests entra al tema i ens ho aclareix.

També aniria bé tenir alguna referència de representacions concretes que es féssin en aquesta estació. Jo, sincerament, tal i com està (o estava) el món de l'espectacle, dubto molt que s'hi pogués fer alguna cosa amb afany recaptatori. Això potser té alguna efectivitat en ajudes puntuals a projectes de solidaritat, etc. però, com diu el Santfeliuenc... amb els pressupostos que suposen projectes d'aquests... Em penso que més aviat caldria la recaptació d'una superproducció.

Salut i ens veiem per aquí!


Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan

davida
N9
N9
Entrades: 1793
Contacta:

Entrada Autor: davida » Dimecres 28/09/2005 11:13

Fa temps, i no recordo on, vaig llegir que el tunels Sagrada Familia a Paral.lel tenien un problema de galib pels trens de la serie 1000, entraben pero sense el marges de seguretat necesaris. En canvi els 3000, anterior a la entrada en servei de la L2, podien entrar sense problema.
¿Algú ha vist mai un 1000 a la L2 entre Sagrada Familia i Paral.lel? Jo recordo haver vist excepcionalment algun 3000, fora de servei, posiblement per anar o tornar als tallers del Triangle.
En teoria les linies L2,L3,L4,L5 i L11 (exceptuant longitud andanes) tenen les mateix carecteristiques técniques (ample, voltatge, catenaria rigida, etc ...) Varies series han circulat per les diferents series

Circulació comercial
Serie 300: L3, L4, L5.
Series 500: L11
Serie 1000: Han circulat per la L2 (tram La Pau- Pep Ventura quan era L4 i Paral.lel quan era L3b), L3, L4 i L5
Serie 2000: Han circulat per la L2 i L3
Serie 3000: Han circulat per la L3 i L5.
Series 5000: Circulen per la L5 i esta previst a la L2 i L3.

Circulacions de servei:
Serie 3000: L'he vist circular sense servei per la L2 a Universitat. Segons em van comentar un 3000 es va fer servir en una proba a la L11 abans de l'arribada del 500.
Serie 500: Suposo que per anar a tallers almenys tenen que circular per la L4.



Avatar de l’usuari
Mortadel·lo
N9
N9
Entrades: 1381

Entrada Autor: Mortadel·lo » Dimecres 28/09/2005 11:35

suposo que el problema dels mils són els estreps i les andanes de la L2, que són un pèl més altes.



davida
N9
N9
Entrades: 1793
Contacta:

Entrada Autor: davida » Dimecres 28/09/2005 11:50

El problema de galib el vaig llegir fa molt anys, abans que s'obris la linea i es reformessin les estacions originals i que s'elevessin les andanes.
Fixeu-vos en la andana comú de la L2 i L3 de Paral.lel, la de la L2 es mes elevada per facilitar l'acces a les persones amb mobilitat reduida.



Avatar de l’usuari
Fran-Ikarus
N11
N11
Entrades: 5702
Ubicació: Allá donde se cruzan los sagaleses, donde el mar no se puede concebir
Contacta:

Entrada Autor: Fran-Ikarus » Dimecres 28/09/2005 14:15

Interesants aportacions.

Jo, sense que "vingui a cuento", però ja per completisme, recordo que, abans del traspàs del tram La Pau-Pep Ventura de L4 a L2, havia vist algun cop un 2100 passar per l'andana de la L4.


Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan

Avatar de l’usuari
Fran-Ikarus
N11
N11
Entrades: 5702
Ubicació: Allá donde se cruzan los sagaleses, donde el mar no se puede concebir
Contacta:

Entrada Autor: Fran-Ikarus » Dimecres 28/09/2005 14:16

Fran-Ikarus ha escrit:havia vist algun cop un 2100 passar per l'andana de la L4.
per la via corresponent a l'estació de la L4, vull dir, és clar! :)



Avatar de l’usuari
JaMiRo!
N10
N10
Entrades: 3548
Ubicació: Olesa de Montserrat

Entrada Autor: JaMiRo! » Dimecres 28/09/2005 23:54

Ei, jo també vaig veure alguna 2100 mesclada entre les 1000!
:o :o :o


PACO "Plataforma per l'Abolició del Cotxe Oficial" Soci núm. 2

Avatar de l’usuari
Cahorand
N4
N4
Entrades: 56
Ubicació: Can Bonastre (Piera)

Entrada Autor: Cahorand » Dijous 29/09/2005 3:22

437.001 ha escrit:En un dels capítols de la sèrie de TV3 "Oliana Molls" (us en recordeu?), part del mateix es va rodar en un dels túnels de la L2 anys abans de l´obertura.
Eeeeei, sí, me'n recordo perfectament!!! Quins records! :D

També me'n recordo que en aquell capítol sortia un diguem-ne 'revisor' dins del vagó que anunciava als viatgers que havien de baixar del comboi perquè era final de línia o una cosa així. Quan ho vaig veure per primer cop em va estranyar tant... És un dels pocs records més clars que tinc de la sèrie.


Baixador per a Can Bonastre (entre Piera i Masquefa) ja!
Rodalies per Diagonal i Gran Via ja!
TAV per Roma i Aragó ja!

megapauer
N8
N8
Entrades: 1203
Ubicació: De la Terra Ferma a l'exili
Contacta:

Entrada Autor: megapauer » Dimecres 31/10/2007 10:19

Acaben de dir una cosa que m'ha sorprès al programa del Carlos Herrera.

Una senyora afirmava que la línia 2 de metro es va retrassar tants anys perquè els túnels tenien un gàlib massa estret i no passaven els trens.

Ës veritat això?


Salutacions,
Joan

http://www.joanespina.com

Respon

Torna a “Història del transport / Historia del transporte”