Trens URBANS i d'altres Especials a Renfe

Documents, fotografies, museus i tot allò relacionat amb la història dels transports.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
Respon
Avatar de l’usuari
sortrens
N8
N8
Entrades: 765
Ubicació: BARCELONA (Catalunya)

Trens URBANS i d'altres Especials a Renfe

Entrada Autor: sortrens » Dilluns 29/08/2011 23:21

Se que el fil aquest que obro es una gran frikada però es una curiositat de moltes de les que tinc que encara no he obtingut contestació.

No sé si recordareu que a Sants Estació abans de la Renovació de l'Estació i el Vestíbul on ara hi ha els tableros electrònics que t'avisan de les sortides dels trens abans eran mecànics. Eran uns rodillos que giravent i et posaven les hores i el tipus de Tren.

Pues al girar aquests rodillos recordo que es podia apreciar diferents opcions que no s'utilitzaven i es podia Llegir: CERCANÍAS, REGIONAL, CATALUNYA EXPRÉS, TER, ESTRELLA, TREN MILITAR, SEMIDIRECTO, DIRECTO, TRAMVÍA, INTERURBANO, URBANO, etc.

Sempre em, va cridar l'atenció el Tren URBANO o INTERURBANO.. Quins tipus de tren eran aquest???

Perque els tren Tramvia se que eran els que paraven a totes les estacions, els semidirectes eran els que en algunes no paraven. Tren Militar serian trens especials per transportar militars. Peroò trens URBANOS?????


Salvem l'ESTACIÓ DE FRANÇA!!! En el cas de l’estació de França ens haurem de plantejar que fem. Una opció, no la única, és dedicar part de l’edifici a museu i la resta a serveis Ferroviaris de cada una de les linies de Suport a la Sagrera-Sants a l'EDF Servei Ferroviari!! Cal Millorar l'accés a la L4 Barceloneta i fer arribar la L8 FGC a l'estació de França i també adaptar vies UIC a l'Estació de França!!!

Avatar de l’usuari
genissimon
N10
N10
Entrades: 3176
Ubicació: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc

Entrada Autor: genissimon » Dimarts 30/08/2011 11:27

Durant una època, els serveis prestats per unitats de tren elèctriques (UT 600 i família, les suïsses) eren anomenats tren-tranvía, independentment del seu recorregut. Els que s'estalviaven algunes parades eren anomenats semidirecto.

Posteriorment, cap als anys 80, es va inventar el nom interurbano.

Després es va crear la unitat de negoci CERCANIAS dintre RENFE, els nuclis de rodalia i els trens de rodalia. Van aparèixer els delta, Catalunya exprés, regional, regional exprés, etc...

Salut !!


Reposició del Tramvia Blau.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.

Avatar de l’usuari
sortrens
N8
N8
Entrades: 765
Ubicació: BARCELONA (Catalunya)

Entrada Autor: sortrens » Dimarts 30/08/2011 20:39

Que bo i els URBANO i ... DIRECTO?


Salvem l'ESTACIÓ DE FRANÇA!!! En el cas de l’estació de França ens haurem de plantejar que fem. Una opció, no la única, és dedicar part de l’edifici a museu i la resta a serveis Ferroviaris de cada una de les linies de Suport a la Sagrera-Sants a l'EDF Servei Ferroviari!! Cal Millorar l'accés a la L4 Barceloneta i fer arribar la L8 FGC a l'estació de França i també adaptar vies UIC a l'Estació de França!!!

França451
N9
N9
Entrades: 2250
Facebook: Mikel Eric Redondo Santoyo (Pluma de Hierro)
Ubicació: Tota TUS excepte: 11,80,23
Contacta:

Entrada Autor: França451 » Dimarts 30/08/2011 23:33

Yo con eso me hago un lío. Aparte de los que hubiera antes, hasta con los de ahora me lío. Por ejemplo, no sé cómo se dice aquí, pero en Madrid hay los llamados trenes "lanzadera", que al parecer son trenes suplementarios, que cubren un servicio extra o auxiliar, algo así. Yo pensaba que lanzadera era sin paradas, o sea directos o semidirectos. Para mí una lanzadera, como su propio nombre indica, es por ejemplo el Sant Vicenç de Calders entre Sants y Castelldefels. Es un Cercanías que sin considerarse CIVIS, hace un servicio directo. Aunque realmente hay algo con lo que no estoy de acuerdo en ese sentido.
En Barcelona se dice que sólo existe un Civis en la R2, el que va de Sitges directo a Sants. Si hemos de comparar con Madrid, que algunos CIVIS, como la zupia de la C10 tienen más paradas que la madre que los &½$%&, CIVIS serían todos los Sant Vicenç de Calders vía Sitges, y los Manresa directos de Terrassa Centro a Sant Vicenç de Castellet. Todos los Ribes, Puigcerdà y Tor de Carol y el Civis de Ripoll. Cuando en Madrid saltan un número significativo de paradas, son CIVIS en toda regla. De hecho en Barcelona deberían ser considerados como tales y tener el orgullo de tener, no uno sino un buen número de CIVIS. Porque es lo que son.
Bueno, aclarado el tema de la lanzadera, también tenfgo otra duda. qué diferencia hay entre Regional y Regional Expréss? Y una vez aclarado eso, en qué se diferencian de los regionales "Cadenciados".
Y volviendo a Madrid, entre Regional y TRD qué diferencia hay? Al parecer el TRD es un poco más caro y es un servicio más lujoso. Pero tiene tarifas de regional, no?
En cuanto a unidades, hay alguna diferencia si un regional se hace con 470 a si se hace con una 449 o 599????
El Catalunya Express a qué tipo de regional equivale?
Qué trenes se encuadran en los llamados "media distancia"? Y en los "larga distancia?


Los tiempos de Calígula se van acabando... Según la Historia, en el 41 vino Claudio. Vamos a ver si es verdad. Al menos para una parte...

Avatar de l’usuari
sortrens
N8
N8
Entrades: 765
Ubicació: BARCELONA (Catalunya)

Entrada Autor: sortrens » Dijous 01/09/2011 1:24

Todo pinta que los TRENES TRAMVIA pasaron a llamarse TRENES URBANOS

TRENES SEMIDIRECTOS pasaron a denominarse INTERURBANOS

En ese rotativo de Sants también aparecian: FERROBUSES, POSTAL, EXPRÉS,

Todas esas denominaciones fueron reducidas a solo CERCANIAS, REGIONAL, CATALUNYA EXPRES, REGIONAL EXPRES, DELTA ETC

Lo curioso es que Renfe vaya lio! distinguia segun como un tren por categoria o bien por recurrido. es decir podria denominar un TALGO y este ir hasta Balnes (i madre cojio uno! hace la maricastaña de años).

O poner un Regional tren suiza o un Semidrecto tren suiza sin especificar si este semidirecto era regional o de cercanias un follon jaja


Salvem l'ESTACIÓ DE FRANÇA!!! En el cas de l’estació de França ens haurem de plantejar que fem. Una opció, no la única, és dedicar part de l’edifici a museu i la resta a serveis Ferroviaris de cada una de les linies de Suport a la Sagrera-Sants a l'EDF Servei Ferroviari!! Cal Millorar l'accés a la L4 Barceloneta i fer arribar la L8 FGC a l'estació de França i també adaptar vies UIC a l'Estació de França!!!

Avatar de l’usuari
Alemany
N7
N7
Entrades: 431
Ubicació: Barcelona
Contacta:

Entrada Autor: Alemany » Dijous 01/09/2011 14:17

Jo diria que en els mateixos rodets van contemporanitzar els "urbanos" i els "tren-tranvía".

Com a curiositat, sempre em va cridar l'atenció també el "militar", fins que el vaig poder tastar a la meva pell. Un borreguero llarguíssim em va portar a mí i a una altra colla d'arreplegats des de Sants fins al nostre destí, i posteriorment a Tardienta es van separar part dels cotxes que van anar als quartels del nord d'Aragó, mentre que els altres vam anar cap al sud. Aquesta curiositat del Militar l'havia explicat poques vegades... :oops:


Què és alló??

Avatar de l’usuari
calisay
N7
N7
Entrades: 321
Ubicació: LLacuna L4

Entrada Autor: calisay » Dijous 01/09/2011 14:41

Alemany ha escrit:Jo diria que en els mateixos rodets van contemporanitzar els "urbanos" i els "tren-tranvía".

Com a curiositat, sempre em va cridar l'atenció també el "militar", fins que el vaig poder tastar a la meva pell. Un borreguero llarguíssim em va portar a mí i a una altra colla d'arreplegats des de Sants fins al nostre destí, i posteriorment a Tardienta es van separar part dels cotxes que van anar als quartels del nord d'Aragó, mentre que els altres vam anar cap al sud. Aquesta curiositat del Militar l'havia explicat poques vegades... :oops:
Era el de la quinta de porro??? :D :nose


El licor Calisay no se bebe, se saborea

Avatar de l’usuari
sortrens
N8
N8
Entrades: 765
Ubicació: BARCELONA (Catalunya)

Entrada Autor: sortrens » Dijous 01/09/2011 20:00

Alemany ha escrit:Jo diria que en els mateixos rodets van contemporanitzar els "urbanos" i els "tren-tranvía".

Com a curiositat, sempre em va cridar l'atenció també el "militar", fins que el vaig poder tastar a la meva pell. Un borreguero llarguíssim em va portar a mí i a una altra colla d'arreplegats des de Sants fins al nostre destí, i posteriorment a Tardienta es van separar part dels cotxes que van anar als quartels del nord d'Aragó, mentre que els altres vam anar cap al sud. Aquesta curiositat del Militar l'havia explicat poques vegades... :oops:
Quina guapada el Militar! Pero quina por quan us portaven a fer el servei militar!!! O.o

Escolta Passo una llista de tots els rodets que tenia Sants Estació avera qui me'l pot completar.

Jo recordo:

TRAMVIA = Suises
SEMIDIRECTO = Suises
URBANO >
INTERURBANO > aquests dos no sé si anaven junts amb les paraules tramvia o Semidirecto

CERCANÍAS = Tren Blau Groc (serie 440)
REGIONALES= tREN balu groc (serie 440)

FERROBUS = Linia Puigcerda i Lleida per Sants- Catalunya - Arc de triomf etc

AUTOMOTOR= Aquest especialment em fa gracia ja que quina linia i tren se li asignaria com automotor si les suises ja ho eran de automotors ???

EXPRESO
TER
TALGO
MILITAR
POSTAL
ESTRELLA

No se si habia un rodet per algun especial de mercaderrias apart del postal.

el del tren a l'aeroport no se com el catogoritzaven si amb un ROdet especial o el posaven amb una serie serie 440 o Tramvia


Salvem l'ESTACIÓ DE FRANÇA!!! En el cas de l’estació de França ens haurem de plantejar que fem. Una opció, no la única, és dedicar part de l’edifici a museu i la resta a serveis Ferroviaris de cada una de les linies de Suport a la Sagrera-Sants a l'EDF Servei Ferroviari!! Cal Millorar l'accés a la L4 Barceloneta i fer arribar la L8 FGC a l'estació de França i també adaptar vies UIC a l'Estació de França!!!

Avatar de l’usuari
Guigui
Administrador
Entrades: 23731
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Entrada Autor: Guigui » Dijous 01/09/2011 20:05

Si no recordo malament, els trens tramvia també eren servits per 440.


a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

Avatar de l’usuari
sortrens
N8
N8
Entrades: 765
Ubicació: BARCELONA (Catalunya)

Entrada Autor: sortrens » Dijous 01/09/2011 20:18

Guigui ha escrit:Si no recordo malament, els trens tramvia també eren servits per 440.
Si pero els rodets aquests quan es referien a (((TRANVIA))) es referian a una Suiza Tramvia

Quan es referien a una serie 440 Tranvia el rodet era directament (((CERCANIAS))) o (((REGIONAL)))

diguem que la paraula (((TRAMVIA)))) era una categoria apart de ser ditament un tren que para a totes les estacions.

Coses de renfe

Per aixo en les de Llarga Distancia posaven la categoria del tipus de tren: TALGO, ESTRELLA, ETC

Encanvi el Rodet (((DIRECTO))) era un tren de llarga distancia sense classificar en els anteriors. Suposo un de menys categoria que un TALGO o ESTRELLA.

El Rodet (((EXPRESO))) deuria ser com ara el Regional Exprés

Per eixemple actualment tenim tres tipus de Regionals:

regional a secas antic rodet (((REGIONAL))) serie 440 O suises.
Regional Exprés
Catalunya Exprés. Que segurament abans eran els rodets (((TER))) Per el tipus de tren.

Algú té una foto dels rodets?????


Salvem l'ESTACIÓ DE FRANÇA!!! En el cas de l’estació de França ens haurem de plantejar que fem. Una opció, no la única, és dedicar part de l’edifici a museu i la resta a serveis Ferroviaris de cada una de les linies de Suport a la Sagrera-Sants a l'EDF Servei Ferroviari!! Cal Millorar l'accés a la L4 Barceloneta i fer arribar la L8 FGC a l'estació de França i també adaptar vies UIC a l'Estació de França!!!

Avatar de l’usuari
593Dromedario
N6
N6
Entrades: 225
Ubicació: BCN Sant Andreu

Entrada Autor: 593Dromedario » Dijous 01/09/2011 20:21

França451 ha escrit:Bueno, aclarado el tema de la lanzadera, también tengo otra duda. qué diferencia hay entre Regional y Regional Expréss? Y una vez aclarado eso, en qué se diferencian de los regionales "Cadenciados".
Y volviendo a Madrid, entre Regional y TRD qué diferencia hay? Al parecer el TRD es un poco más caro y es un servicio más lujoso. Pero tiene tarifas de regional, no?
En cuanto a unidades, hay alguna diferencia si un regional se hace con 470 a si se hace con una 449 o 599????
El Catalunya Express a qué tipo de regional equivale?
Qué trenes se encuadran en los llamados "media distancia"? Y en los "larga distancia?
En primer lloc, vull pensar que els Urbano venien a ser Rodalies (els que es queden més a prop, pràcticament en cap moment deixen de passar per zones urbanitzades), i els Interurbano, Regionals o Delta. Però sóc massa jove per recordar-los.

Diguem que a regionals s'inclouen bona part dels serveis interprovincials i entre pobles més o menys propers que no tenen servei de rodalia. La denominació va canviar a Media Distancia, no sé per què.
Els Regionals, tal qual, solen parar a totes o gairebé totes les estacions del recorregut. Usualment fan molt poques parades dins els nuclis de rodalia, però dins d'aquests Regionals, hi ha els Delta. Delta era una antiga denominació que rebien els trens regionals que fan part del recorregut a la xarxa de rodalia, parant a les estacions importants. Com a exemples, a Catalunya tenim els Barcelona-Puigcerdà i els Barcelona-Portbou. Podríem posar-hi també un Barcelona-Lleida al matí i un Barcelona-Reus al vespre (un per cada sentit). Fins i tot alguns dels trens portaven un logotip de Delta; però fa uns anys que aquest nom va desaparèixer i aquests trens es van quedar com a Regionals.
Els Regional Exprés se suposa que fan algunes parades menys que els Regionals, com per exemple en pobles molt petits, i també són una mica més còmodes. Però tampoc hi ha gaire diferència; una mica més cars (tampoc és la bogeria dels actuals MD de Girona) i, depèn del servei, una mica més ràpids. En general, per anar de Barcelona a Tarragona, no es nota la diferència.
A l'època d'inici dels Regional Exprés (suposo que va ser quan es van reformar les primeres 440, convertint-les en 470; i ¿algú em podria aclarir si per llavors els Regionals anaven servits per suïsses?), se'n van crear algunes subdenominacions per comunitats autònomes, tot establint els Catalunya Exprés, Andalucía Exprés, Castilla y León Exprés, crec que també Galicia Exprés i no sé si alguna més. Per tant els Catalunya Exprés són el mateix que els Regional Exprés; amb l'única diferència que els RE fa anys que solen anar servits per 470 i els CE, per 444 i 448 (els Regionals, almenys aquí, sovint amb 440R).

TRD vol dir Tren Regional Diesel, i es van denominar així els trens de la sèrie 594 (així com els 597 eren TER). Que jo sàpiga, els 598 i 599 no han rebut cap denominació així, com a molt la de MD, que comparteixen amb els 449.

Qualsevol aclaració, especialment dels orígens dels RE/CE/... i l'època de convivència amb els Urbanos i Interurbanos (i Ferrobús, que solien ser línies interurbanes servides amb les diesel 591, com, durant un temps, la Lleida-La Pobla), serà benvinguda. I no cal dir que jo també enyoro el soroll dels rodets de Sants, i això que no els vaig poder viure gaires anys.



Avatar de l’usuari
Alemany
N7
N7
Entrades: 431
Ubicació: Barcelona
Contacta:

Entrada Autor: Alemany » Dijous 01/09/2011 21:58

calisay ha escrit:Era el de la quinta de porro??? :D :nose
Suposo que si, igual que les quintes de quinze o vint anys abans, i les poques que van seguir venint després de la meva. Por no tenia, però si un mal rotllo indefinit durant tot el viatge, que va ser llarguíssim i al costat passadís. Si no recordo malament, vam sortir de Sants cap a les 8'00 del matí, i vam arribar a Saragossa quasi a les dues. No controlava (ni controlo) gens els cotxes, però diria que els hi havia de diferents llets. L'espera més llarga va ser a Tardienta, durant més d'una hora. De fet era una cosa habitual o potser que provocada, perquè allà mateix van aparèixer una mena d'umpa-lumpes que venien des de llaunes de refresc i cervesa, bosses de gusanitos, entrepans (el tren no tenia bar), a candaus de taquilla o gorres d'uniforme (!), donant la pallissa tota l'estona que vam estar allà parats. El tren va parar finalment a l'estació de Delicias de Saragossa, a on un altre currul d'umpa-lumpes oferien productes similars, però ara barrejats entre el caos provocat per la gentada que èrem i els caporals intentant ordenar-nos a crits perquè pugéssim a uns autocars/autobusos podrits de recontracinquena mà de l'empresa Cortés, que a la seva vegada ens distribuirien pels diferents aquartelaments. En fi, no vull donar-vos més la vara amb les històries de la p.mili. Ara bé, cal aclarir que jo hi vaig anar tard i estic parlant del 1998, no us penseu pas que parlo dels vuitanta o setanta.


Què és alló??

Avatar de l’usuari
Alemany
N7
N7
Entrades: 431
Ubicació: Barcelona
Contacta:

Entrada Autor: Alemany » Dijous 01/09/2011 22:20

Sobre els panells, dels quals no tinc fotos, només us puc dir que eren italians, i eren fets a Udine, segons resava en una cantonada. Per qui no els recorda o no els va conèixer, aqui estem parlant de rodets però en realitat eren una mena de rosetes formades de plaques, cada dues de les quals formaven un caracter, i una al costat de l'altra conformaven la paraula o la hora. Quan canviava la informació, les plaquetes giraven a gran velocitat fins situar-se en la posició adequada, i en durant aquest moment quan permetía, si podies llegir a gran velocitat, veure els diferents noms que hi havia reservats per a cada tipus de tren. Durant aquest procés, se sentia un repicat suau que era un soroll de fons molt característic a l'estació. Suposo que es tractava d'un primitiu sistema informàtic que combinava una programació prèvia amb un sistema mecànic de motors i el·lectroimans o quelcom semblant.

Perquè es vegi el que dic, us envio una foto de l'interior d'un despertador que tinc a casa que funciona amb un sistema molt similar:
Fitxers adjunts
despertador.JPG
despertador.JPG (58.23 KiB) Visualitzat 4394 cops


Què és alló??

Avatar de l’usuari
Guigui
Administrador
Entrades: 23731
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Entrada Autor: Guigui » Dijous 01/09/2011 22:49

En una estacioneta perduda en un racó de món, encara n'hi ha avui en dia. No es tracta de cap altra que ...













...













Zürich HB


a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

Avatar de l’usuari
mikado
N9
N9
Entrades: 1844

Entrada Autor: mikado » Divendres 02/09/2011 19:14

Vídeo d'un usuari d'aquest forum, BITXOFO , dels panells de SANTS


http://www.youtube.com/watch?v=Ul9NONTHOuA



Respon

Torna a “Història del transport / Historia del transporte”