El Tren Blanc de La Molina

Documents, fotografies, museus i tot allò relacionat amb la història dels transports.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
Respon
Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23220
Ubicació: Fabra i Puig

El Tren Blanc de La Molina

Entrada Autor: metring » Dimarts 05/03/2013 22:21

http://recordsdeterrassa.wordpress.com/ ... s-dhivern/

El tren blanc de la Molina i les matinades dels diumenges d’hivern
23/02/2013

Avui el record no és específicament de Terrassa però si que hi té quelcom a veure. És tracta del anomenat “tren blanc” que passava per l’estació del Nord cada diumenge durant en l’època de l’hivern (de gener a març) i et deixava a l’estació de la Molina.
El tren sortia de Terrassa a les 5 menys 10 de la matinada i tornava de la Molina a les 6 i vint de la tarda i estava organitzat entre d’altres entitats pel Centre Excursionista de Terrassa amb la col•laboració de la RENFE.
Jo recordo haver-lo agafat diverses vegades i vull dir que era molt divertit doncs la gent que t’hi trobaves era majoritàriament gent jove amb ganes de passar-s’ho d’allò més bé.
Jo llavors no sabia esquiar i de fet ara encara no en sé, però arribaves a la Molina i si no llogaves uns esquís et podies divertir molt baixant amb plàstics per els terraplens de neu. En aquella època encara no existien els canons de neu i si a la “pista llarga” no hi havia massa neu l’acumulació de gent feia que sembles la Rambla de Barcelona.
Potser algú dels que ens segueix tindrà algun record del tren blanc, si és així aquí teniu l’oportunitat d’explicar-ho.
Per il·lustrar aquest record us incloc un article del Diari de Terrassa de l’any 1967 en que parla del tren blanc i una fotografia del tren (autor: Jordi Rallo) dels anys 80, tot travessant el pont de la N-152 desprès de passar Aigües de Ribes.
Actualment si cerqueu la denominació de “trenc blanc” encara trobareu el que surt de Barcelona i enllaça amb Puigcerdà.

Imatge



Avatar de l’usuari
Euromed
N6
N6
Entrades: 247

Entrada Autor: Euromed » Dimecres 06/03/2013 14:23

Hola a todos:

Yo lo recuerdo, a principios de los 70s, se trataba de un tren Terrassa-La Molina. No llegaba a Barcelona, puesto que invertia marcha en Montcada Bifurcació.Tambien recuerdo que de Barcelona el primer tren salia a las 5,40 h y al llegar a La Molina, como el servicio del telesilla de la estación, no comenzaba hasta las 9h al llegar el tren de Barcelona, ya te encontrabas con una cola de gente descomunal, puesto que el tren de Barcelona era el 3º en llegar.Primero llegaba una Ripoll-Puigcerda, después el Terrassa-La Molina, y por último el Barcelona-Puigcerdá.Visto lo que habia, el que suscribe salia el sabado tarde, hasta Ribes de Fresser (Recuerden que en aquellos años los sabados por la mañana era laborable y se trabajaba) y asi el domingo podia tomar el Ripoll-Puigcerdá, y asi era de los primeros en subir a pistas, y asi poder aprovechar más el dia.

Saludos



Ferry1ac1
N8
N8
Entrades: 926
Ubicació: Barcelona-Catalunya
Contacta:

Entrada Autor: Ferry1ac1 » Dimecres 06/03/2013 15:23

Euromed ha escrit: (...) puesto que el tren de Barcelona era el 3º en llegar.Primero llegaba una Ripoll-Puigcerda, después el Terrassa-La Molina, y por último el Barcelona-Puigcerdá.
OSTRES!! Això ara és totalment impensable, és que sembla mentida! M'agradaria saber el percentatge d'esquiadors de la Molina o Vall de Núria que aquells anys arribaven en tren a les estacions i l'actual....



jms
N5
N5
Entrades: 159

Entrada Autor: jms » Dimecres 06/03/2013 16:32

Hi ha més, a primers dels anys 70 (entre 1971 i 1973, no puc precisar l' any, i circulava els caps de setmana en temporada d'esquí ) el correu Barcelona-Puigcerdà portava un cotxe llit de la CIWL procedent de València que havia arribat amb l' expres València-Barcelona a la estació de França el dissabte a primera hora del matí per acoblar-ho al correu. Aquest servei que facilitava la pràctica de l'esquí als valencians es quedava a Puigcerdà i tornava amb el correu del diumenge a la tarda per a seguir fins a la capital del Túria, on arribava el dilluns al matí. Algú pot aportar alguna informació més?

jms



Avatar de l’usuari
genissimon
N10
N10
Entrades: 3159
Ubicació: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc

Entrada Autor: genissimon » Divendres 08/03/2013 9:38

Ferry1ac1 ha escrit:OSTRES!! Això ara és totalment impensable, és que sembla mentida! M'agradaria saber el percentatge d'esquiadors de la Molina o Vall de Núria que aquells anys arribaven en tren a les estacions i l'actual....
Unes coses:

1.- Si actualment s'esquia a La Molina és perquè hi arribava el tren. La història del «xalet» del Centre Excursionista de Catalunya (per cert, ara clausurat per problemes estructurals) ho corrobora. El ferrocarril feia possible que gent de Barcelona anés a esquiar. Això va durar des d'abans d'obrir el túnel de Tosses. Ja llavors, es feien trens especials fins al poble de Tosses i els esquiadors travessaven el túnel a peu per arribar a La Molina. I va durar fins que el cotxe es va menjar el tren, cap a finals dels 70. Després, la RENFE amb la seva habitual política va abandonar la línia i una mica més i la clausura el fatídic 1 de gener de 1985 (conjuntament amb la de La Pobla de Segur). El cop de gràcia va arribar amb l'obertura del Túnel del Cadí i la contínua millora de la carretera que hi mena des de Barcelona. A Núria el cas és gairebé al revés: es va construir el cremallera com a accés per als esquiadors. Un altre cas paral·lel és el de l'actual línia C9 de rodalies Madrid: el ferrocarril eléctrico del Guadarrama, que uneix Cercedilla amb el port de Navacerrada (i, posteriorment prolongat fins a Cotos) amb via mètrica i simple adherència.

2.- Malgrat que la pràctica de l'esquí estava en mans de gent adinerada, no és fins a la proliferació del sis-cents a partir dels anys 60, que la gent es comença a plantejar anar a esquiar en cotxe, malgrat que les carreteres eren de pena, les nevades afectaven molt més, s'havia de matinar molt i molt, etc... I no és fins als anys 70-80 que es popularitza la pràctica de l'esquí i es comencen a massificar les estacions d'esquí tal com les coneixem ara.

3.- La connexió entre l'estació ferroviària i l'estació d'esquí era pràctica i útil, cosa que no passa des de fa molt de temps i avui dia, tampoc.

Salut !!


Reposició del Tramvia Blau.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.

Respon

Torna a “Història del transport / Historia del transporte”