10 anys del nou Cremallera de Montserrat

Documents, fotografies, museus i tot allò relacionat amb la història dels transports.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
Respon
Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23220
Ubicació: Fabra i Puig

10 anys del nou Cremallera de Montserrat

Entrada Autor: metring » Dimarts 11/06/2013 13:47

http://www.fgc.cat/downloads/notes_prem ... serrat.pdf

El Cremallera compleix 10 anys consolidant-se com un excel·lent mitjà de transport per accedir a Montserrat


•Any rere any el Cremallera millora
les seves xifres de visitants des de la
seva reobertura l’any 2003.

•El passat 2012 es va arribar a registra
r més d’un milió de passatgers al
Cremallera de Montserrat i funiculars.

•Les noves estratègies de captació de
clients d’FGC, també en mercats
internacionals, han incidit en a
quest augment de visitants.

Barcelona, 10 de juny de 2013

El Cremallera de Montserrat, gestionat per Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya,
compleix 10 anys des de la seva reobertura l’11 de juny del 2003. Durant aquesta dècada, el
tren cremallera s’ha consolidat com el principal mitjà de transport per accedir a la muntanya
de Montserrat.
D’aquesta manera, el Cremallera de Montserrat va registrar al 2012 588.000 passatgers,
xifra que va representar un rècord històric. Durant aquest 2013, prop de 300.000 mil clients
ja han utilitzat el Cremallera per moure’s per Montserrat. Tot i això, cal tenir en compte que
els mesos d’agost i setembre són els que es registra una afluència més alta de clients.
D’altra banda, els funiculars de Sant Joan i de la Santa Cova, també gestionats per FGC,
han vist com també han millorat les seves xifres de visitants durant aquests 10 anys.
Concretament, entre el 2003 i el 2012 el funicular de Sant Joan ha registrat un 49% més de
viatgers i el funicular de la Santa Cova un 80%.
Augment del turisme
Aquest augment de viatgers respon a les noves
estratègies de captació de clients que FGC
ha establert en els últims anys. Les noves polítiques d’obertura a mercats internacionals han
influït en aquest creixement de visitants a Montserrat, i, en aquest sentit, s'ha intensificat la
tasca de col·laboració en accions comercials amb els diferents touroperadors. Aquesta
col·laboració ha permès canalitzar part del turisme de la ciutat de Barcelona cap a la
muntanya, en tractar-se d’un destí relativament proper a la capital catalana. Els turistes
establerts a la Costa Brava i a la Costa Daurada també s’inclouen dins d’aquest grup.
Així, les dades indiquen que els visitants a la muntanya de Montserrat han mantingut com a
opció atractiva pujar al monestir amb el cremallera abans que fer tot el recorregut amb
l'autobús.

El creixement del turisme interior, de proximitat, també ha estat un factor clau en l’augment
de l’ús del cremallera i dels funiculars.
Un altre fet determinant ha estat l’augment dels paquets turístics combinats que FGC ofereix
als visitants, on destaquen aquestes tres opcions:

•M-Museu:
Aquest bitllet combinat inclou el viatge d’anada i tornada amb el
Cremallera i l’entrada al Museu creat per
Josep Puig i Cadafalch al 1929
. En aquest museu trobareu 6 col·leccions permanents amb més de 1.300 obres i
exposicions itinerants.

•Natura i art al Camí de la Santa Cova:
El Camí de la Santa Cova és un itinerari
apte per a tothom on, tot passejant, es gaudeix d’un camí serè i tranquil que conjuga
natura, escultura i paisatge.

•Itineraris per les ermites de Montserrat:
5 itineraris de diferent dificultat i durada,
permeten a tots els públics gaudir del conjunt d’ermites distribuïdes en diferents punt
del massís de la muntanya de Montserrat.
També s’ha registrat un augment de visites de grups escolars i de la tercera edat.

Recorregut del Cremallera
La major part de l'itinerari del cremallera transcorre per l'antic traçat al llarg de 5 quilòmetres,
4 dels quals són en cremallera i supera un desnivell, entre les estacions de Monistrol-Vila i
de Montserrat, de gairebé 550 metres.
El recorregut s'inicia a l'estació de Monistrol de Montserrat, on es pot fer l'enllaç amb el
servei R5 de la línia Llobregat-Anoia d'FGC. So
rtint d'aquesta primera estació, el cremallera
creua un primer túnel i arriba al túnel de la Foradada, de 160 m de longitud. Enllaçant amb
aquest túnel, el cremallera travessa el pont del
Centenari, l'obra d'enginyeria més important i
alhora més espectacular, que salva el riu Llobregat i la C-55. Monistrol-Vila és la segona
estació del recorregut i és el punt en què comença el tram de cremallera. A partir d'aquí
s'inicien els pendents més pronunciats del traçat, des dels quals es podrà gaudir
d'espectaculars vistes de la muntanya i de la vall. El camí del cremallera continua pendent
amunt a través del túnel de l'Àngel, ja existent en l'antic cremallera, i travessa el nou pont
situat on anteriorment hi havia el pas a nivell de la carretera. Més endavant, creua un altre
pont, el de les Guilleumes, des del qual també es pot contemplar el perfil escarpat de la
muntanya que es troba situat abans del darrer túnel de la línia, el dels Apòstols. Passat
aquest punt, el cremallera realitza el darrer tram ascendent fins a arribar a l'última estació, la
de Montserrat, ubicada sota la plaça de la Creu.

De l’antic al nou Cremallera
Retirades les vies, el traçat del vell cremallera entre Monistrol i Montserrat va esdevenir el
millor camí per als excursionistes. Ample i amb pendent constant, era el més còmode. Això
ajudava a mantenir viu el record del cremallera perdut el 1957.
La recuperació de la Generalitat i l’agreujament de les caravanes de cotxes els dies festius
van reactivar la voluntat i la necessitat de disposar d’un mitjà d’accés al monestir, d’una gran
capacitat i independent de la carretera.

Els anys vuitanta, la Generalitat i FGC van elaborar diversos estudis d’alternatives per cercar
la millor opció per resoldre el problema. Un cremallera, un funicular i un telefèric van ser les
tres possibilitats estudiades. L’opció més econòmi
ca de construcció i d’explotació era la d’un
telefèric modern d’alta capacitat. Tot i això, els aspectes sentimentals van ser prou
importants perquè l’opció escollida fos la d’un cremallera modern.
Resoltes les dificultats per finançar-lo, FGC el
va construir i el va inaugurar l’11 de juny del
2003, i així es va recuperar l’espectacular traçat original del qual es pot tornar a gaudir.

A continuació es detallen les dates més importants del projecte de construcció del
Cremallera:

- Juliol 2001: comencen les obres d’infraestructures del Cremallera
- Juliol 2001: s’inicien els treballs de l’estació de Montserrat
- Primavera 2002: construcció de l’estació de Monistrol-Vila
- Setembre 2002: comença el muntatge de la línia del Cremallera
- Gener 2003: s’acaba el pont del Centenari
- Juny 2003: el dia 11 s’inaugura el cremallera de Montserrat i el dia 12 es posa en
servei



Avatar de l’usuari
Guigui
Administrador
Entrades: 23724
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Entrada Autor: Guigui » Dimarts 11/06/2013 14:55

L’opció més econòmi
ca de construcció i d’explotació era la d’un
telefèric modern d’alta capacitat. Tot i això, els aspectes sentimentals van ser prou
importants perquè l’opció escollida fos la d’un cremallera modern.
I possiblement hi hagin acabat sortint guanyant, tal com ho han fet finalment. És d'aplaudir aquesta amplitud de mires, no sols de cara al futur, sinó també en incloure-hi aspectes immaterials que acaben tenint un pes important; ben a l'inrevés de tant criteri de "racionalitat" que s'addueix per tancar tal o tal línia "gens rendible".

I no vull que això es llegeixi en clau de "Generalitat/FGC vs. Madrid/Renfomentadif", sinó de "visió de conjunt vs. neurona única".


a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

gatvell
N8
N8
Entrades: 1151
Facebook: https://www.facebook.com/CalafontNatural
Contacta:

Entrada Autor: gatvell » Dimarts 11/06/2013 15:29

Tens tota la raó, Guigui.


Fabrico artesanalment, productes ecològics de neteja de la llar i d'higiene corporal.
https://calafont.cat/botiga

WMD626
N6
N6
Entrades: 260
Ubicació: Sant Antoni L2 - Poble Sec L3

Entrada Autor: WMD626 » Dimarts 11/06/2013 16:12

D'altra banda, no tot van ser "aspectes sentimentals". Es va fer un estudi molt complet de totes les possibilitats i es va triar la del cremallera com la millor, per garantir més flux de transport i produir menys impacte paisatgístic que qualsevol altra opció de funicular, telefèric o monocarril de les que es van fer en aquells anys. Per la resta, totalment d'acord . Felicitats,cremallera!!! :D



sagrering
N6
N6
Entrades: 273

Entrada Autor: sagrering » Dimarts 11/06/2013 20:43

:plas :- :plas reune todos los requisitos. Bonito, rentable, divertido,practico y sobre todo entrañable. Siempre he escuchado que era una " cabezonria " del ex president Pujol, llevar a cabo el proyecto de reactivar el cremallera en Montserrat.



Respon

Torna a “Història del transport / Historia del transporte”