Línia Barcelona-Mataró: 170 anys de ferrocarril a Espanya
Línia Barcelona-Mataró: 170 anys de ferrocarril a Espanya
Tal dia com avui, un 5 d'octubre del 1848, fa 170 anys, una locomotora a vapor sobre rails realitzava el primer trajecte en proves de Barcelona a Mataró. Fou el primer trajecte en tren de la història a Catalunya (i a la Península Ibèrica) (*)
Tres dies més tard, el 8 d'octubre, circulà la primera composició portant 400 passatgers. Les proves foren un èxit. El 28 d'octubre s'inaugura oficialment el servei regular de ferrocarril de Barcelona a Mataró.
Una empresa que el seu promotor, Miquel Biada, no va poder veure acabada, doncs morí mesos abans el mateix any 1848. Però, va saber preveure amb encert la seva viabilitat; doncs continua sent de les línies més exitoses i amb més passatge de tot l'Estat Espanyol.
(*) Fou el segón d'Espanya, ja que la primera línia de l'Estat fou La Habana-Bejucal-Güimes, anys abans. Llavors Cuba encara era territori espanyol.
Tota la història, ben acurada, la teniu al magnífic i complet documental d'en José Luis García, titulat "170 años del primer tren en España: Barcelona-Mataró 1848-2018" [47 min]. Un dels millors reculls de la història de la línia en format vídeo que podreu veure:
Tres dies més tard, el 8 d'octubre, circulà la primera composició portant 400 passatgers. Les proves foren un èxit. El 28 d'octubre s'inaugura oficialment el servei regular de ferrocarril de Barcelona a Mataró.
Una empresa que el seu promotor, Miquel Biada, no va poder veure acabada, doncs morí mesos abans el mateix any 1848. Però, va saber preveure amb encert la seva viabilitat; doncs continua sent de les línies més exitoses i amb més passatge de tot l'Estat Espanyol.
(*) Fou el segón d'Espanya, ja que la primera línia de l'Estat fou La Habana-Bejucal-Güimes, anys abans. Llavors Cuba encara era territori espanyol.
Tota la història, ben acurada, la teniu al magnífic i complet documental d'en José Luis García, titulat "170 años del primer tren en España: Barcelona-Mataró 1848-2018" [47 min]. Un dels millors reculls de la història de la línia en format vídeo que podreu veure:
Salvem l'Estació de França!
- robertotlh
- N7
- Entrades: 324
Fa 170 anys el recorregut (sense parades) es feia en 38 min. Ara es fa en 42. Sens dubte hem avançat molt
Visiteu el meu bloc http://blogscat.com/a/ferrocarrilsinexistents
Col·locació d’una placa commemorativa a les estacions de 1848, dissabte 27 d’octubre
El dia 27 d’octubre de 2018 esteu convidats a participar en aquest senzill acte, i acompanyar les autoritats municipals de les dues ciutats que inauguraran les plaques commemoratives.
A les 10:30h està previst inaugurar la placa commemorativa de l’estació de Barcelona, al carrer Doctor Aiguader al costat de l’Estació de França. L’acte inclou els parlaments de les autoritats, actuació musical i l’exposició mòbil “El tren de Mataró, 1848”
A les 11:30h sortirà un tren de l’Estació de França per fer viatge fins a Mataró
A les 12:30h s’inaugurarà la placa de l’estació de Mataró, a l’Avinguda Maresme cantonada amb el carrer de Sant Agustí.
http://www.biada.com/placa-commemorativ ... s-de-1848/
A més, recordeu que durant tot el dia (de 10h a 21h) teniu la fira "Mataró Tren" al TecnoCampus de Mataró
El dia 27 d’octubre de 2018 esteu convidats a participar en aquest senzill acte, i acompanyar les autoritats municipals de les dues ciutats que inauguraran les plaques commemoratives.
A les 10:30h està previst inaugurar la placa commemorativa de l’estació de Barcelona, al carrer Doctor Aiguader al costat de l’Estació de França. L’acte inclou els parlaments de les autoritats, actuació musical i l’exposició mòbil “El tren de Mataró, 1848”
A les 11:30h sortirà un tren de l’Estació de França per fer viatge fins a Mataró
A les 12:30h s’inaugurarà la placa de l’estació de Mataró, a l’Avinguda Maresme cantonada amb el carrer de Sant Agustí.
http://www.biada.com/placa-commemorativ ... s-de-1848/
A més, recordeu que durant tot el dia (de 10h a 21h) teniu la fira "Mataró Tren" al TecnoCampus de Mataró
Salvem l'Estació de França!
El tren saldría por la via 3, que sería la más cercana a la Estació de les Rodalies?m.h.t. ha escrit:A les 11:30h sortirà un tren de l’Estació de França per fer viatge fins a Mataró
frankrodriguez.net
signatura
signatura
170 anys del FC Barcelona-Mataró. Encesa de la locomotora Mataró
El diumenge 28 d'octubre celebrarem el 170 Aniversari de la Circulació del primer tren Barcelona-Mataró (1848-2018) amb un munt d'activitats que agradaran a petits i grans. Ens fa molta il·lusió convidar-vos a la festa!
A més de ser una jornada de Portes obertes, podreu disfrutar de música en viu, l'encesa especial de la locomotora Mataró i l'oportunitat d'esmorzar o fer un vermut a l'exterior.
www.facebook.com/events/1921185544628742/ - www.museudelferrocarril.org
El diumenge 28 d'octubre celebrarem el 170 Aniversari de la Circulació del primer tren Barcelona-Mataró (1848-2018) amb un munt d'activitats que agradaran a petits i grans. Ens fa molta il·lusió convidar-vos a la festa!
A més de ser una jornada de Portes obertes, podreu disfrutar de música en viu, l'encesa especial de la locomotora Mataró i l'oportunitat d'esmorzar o fer un vermut a l'exterior.
www.facebook.com/events/1921185544628742/ - www.museudelferrocarril.org
Salvem l'Estació de França!
Tant malament està la Mataró com per a què el viatge commemoratiu entre EdF i Mataró sigui fet per la composició històrica?
O és falta de voluntat, com sempre?
O és falta de voluntat, com sempre?
Salutacions,
Oriol
Oriol
Ja el tenim aquí!! Serà directe entre BCN Est. de França i Mataró, tot i què trigarà el mateix que fent totes les parades (41 min.)
- Fitxers adjunts
-
- tmp-cam-1655601138.jpg (9.8 KiB) Visualitzat 5579 cops
Salvem l'Estació de França!
I el material? La composició del centenari? El 400 i el 100 de Metro remolcats per una Alsthom o una ye-ye? Algun cotxe preservat remolcat per una locomotora de maniobres normal? Una 440? Alguna cosa que no sigui una 447 o un Civia...?m.h.t. ha escrit:Ja el tenim aquí!! Serà directe entre BCN Est. de França i Mataró, tot i què trigarà el mateix que fent totes les parades (41 min.)
Ne pas utiliser les strapontins aux heures d'affluence.
Ui on vas Platanito? Si som per sota dels Pirineus, serà un Civia i dona gràcies que l'hagin rentat de pintures rupestres abans de sortir.Platanito ha escrit:I el material? La composició del centenari? El 400 i el 100 de Metro remolcats per una Alsthom o una ye-ye? Algun cotxe preservat remolcat per una locomotora de maniobres normal? Una 440? Alguna cosa que no sigui una 447 o un Civia...?m.h.t. ha escrit:Ja el tenim aquí!! Serà directe entre BCN Est. de França i Mataró, tot i què trigarà el mateix que fent totes les parades (41 min.)
Doncs la veritat pensava que el tren pararia a totes les estacions, volia usar-lo per anar fins a Sant Adrià com a molt ja que no tinc molt de temps
El metro de Barcelona amb motoristes!
- Fran-Ikarus
- N11
- Entrades: 5702
- Ubicació: Allá donde se cruzan los sagaleses, donde el mar no se puede concebir
- Contacta:
Si hi fiquen el 400, estic segur que amb una estrebada una mica "forta" en posar-se en marxa la surrealista composició se'ls quedaria enrere tota la meitat superior...
I, tal i com ha sortit el dia, ves que encara no se'ls apagués la caldera amb la pluja.
I, tal i com ha sortit el dia, ves que encara no se'ls apagués la caldera amb la pluja.
Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan
Inaugurades les plaques, en ambdós actes discrets, no publicitats i deslluïts per la pluja. Poca assistència:
No ha acudit cap alta autoritat barcelonina. A Mataró, en canvi, la placa l'ha descobert l'alcalde i ha tingut certa promoció i cobertura.
La úniques "autoritats" destacades, en Pere Macias, la 1a tinenta d'alcalde de Mataró i la directora de Rodalies Renfe Catalunya. I personalitats del món ferroviari com la directora del Museu del Ferrocarril, el president d'Amics del Ferrocarril BCN, o en Ferran Armengol (aquest últim, rebesnet d'en Biada, per cert). I els organitzadors, del Cercle Miquel Biada, és clar.
No ha acudit cap alta autoritat barcelonina. A Mataró, en canvi, la placa l'ha descobert l'alcalde i ha tingut certa promoció i cobertura.
La úniques "autoritats" destacades, en Pere Macias, la 1a tinenta d'alcalde de Mataró i la directora de Rodalies Renfe Catalunya. I personalitats del món ferroviari com la directora del Museu del Ferrocarril, el president d'Amics del Ferrocarril BCN, o en Ferran Armengol (aquest últim, rebesnet d'en Biada, per cert). I els organitzadors, del Cercle Miquel Biada, és clar.
Així és. Un Civia 465 (la 253M) a la via 3 ha sortit amb els assistents que han marxat a descobrir la placa de Mataró.Renfe445 ha escrit:El tren saldría por la via 3, que sería la más cercana a la Estació de les Rodalies?
Salvem l'Estació de França!
Clar. No fos cas que se'ls encomanés la gonorrea en posar els peus a l'Estació de França.m.h.t. ha escrit:No ha acudit cap alta autoritat barcelonina.
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.