Volen enderrocar l'estació de Sant Feliu de Llobregat

Documents, fotografies, museus i tot allò relacionat amb la història dels transports.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
Respon
Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23218
Ubicació: Fabra i Puig

Volen enderrocar l'estació de Sant Feliu de Llobregat

Entrada Autor: metring » Divendres 15/11/2019 11:59

Senzillament, escandalós. Amb l'excusa del soterrament, l'alcaldesa diu que s'ha d'enderrocar "perquè ha estat tant modificda que ja no cal preservar-la"...

https://www.lapremsadelbaix.es/noticies ... m3OES4MH58

L’estació de tren de Sant Feliu de Llobregat serà enderrocada

La plataforma “Salvem l’Estació de Tren” s’oposa a la voluntat de l’equip de govern de posar fi a un edifici històric de la ciutat

Un dels patrimonis culturals i arquitectònics de Sant Feliu de Llobregat està en perill. L’Ajuntament, aprofitant l’inici del soterrament de les vies de tren, té previst enderrocar històrica estació de tren. Un edifici amb 165 anys de vida que va ser una de les tres darreres construccions inicials de la línia que, actualment, queden dempeus amb una arquitectura que el fa única en el seu gènere, segons la Federació Catalana d’Amics del Ferrocarril.

Ja són milers les veus que s’ha aixecat per aturar la ja ferma voluntat de l’equip de govern d’actuar sobre aquesta històrica instal·lació ferroviària. És per això que, des de fa uns anys la plataforma “Salvem l’Estació de Tren de Sant Feliu” -creada el 2010- treballa intensament per intentar evitar-ho. Precisament, el passat dimecres 6 de novembre, la plataforma va convocar una trobada a la plaça de la Vila per informar a la ciutadania de la ferma intenció que té l’Ajuntament.

Segons el cap visible de la plataforma Salvem l’estació de Tren de Sant Feliu, Jaume Solé, explica, juntament amb la plataforma, que l’enderroc “no es pot emmarcar ni excusar en cap altre concepte que en el de l’error polític, en el de l’oblit per falta d’interès i en el de la negació a assumir responsabilitats. El que el 2010 era negar una possibilitat, al 2019 ja és una realitat. Entre tots els partits ens han negat un debat per decidir el futur de l’estació: mantenir-la o enderrocar-la?”. A més, des de la plataforma es considera que amb governs del PSC i d’en Comú Podem-ICV “el destí de l’estació del tren de Sant Feliu no tenia cap possibilitat de sobreviure. Les presses pel soterrament van condemnar l’històric edifici, malgrat la voluntat de la ciutat de mantenir-lo.”

És per això que la plataforma demana que “l’Ajuntament reconsideri l’enderroc de l’Estació i obri un procés on s’avaluï la viabilitat tècnica per mantenir aquest edifici representatiu de la memòria històrica i del patrimoni arquitectònic de la nostra ciutat i sigui inclòs en el catàleg del patrimoni local i declarat Bé Cultural d’Interès Local, i que un cop fet el soterrament es facin les obres de rehabilitació adients per recuperar el seu aspecte original i donar-li un ús per a la ciutadania i les entitats de la ciutat.”. D’altra banda, manifesta que “volem que l’estació continuí sent punt de referència de la ciutat com a eix dinamitzador de la vida social i símbol d’arrelament i sentiment de pertinença a la ciutat que a més dóna nom a la plaça que la presideix.”

Resposta de l'alcaldessa

L'alcaldessa de Sant Feliu de Llobregat, Lídia Muñoz, ha volgut deixar clar el posicionament de l'Ajuntament davant d'aquest tema. "Primer, vull deixar clar que l'estació no l'enderroca l'Ajuntament, ho fa ADIF en base al projecte de soterrament. Com a Ajuntament vam demanar a ADIF en el seu moment, que s'estudiés la viabilitat del manteniment de l'edifici. La resposta d'ADIF va ser que per fer-ho calia abordar l'elaboració d'un nou projecte, fet que implicaria endarrerir el soterrament sense data i fins i tot córrer el risc de que aquest no es realitzés, un risc inassumible per al futur de la nostra ciutat, després de 40 anys de lluita", ha explicat l'alcaldessa.

Muñoz també ha volgut explicar que "aquesta informació que ara comparteixo amb vosaltres, ja es va donar a l'acte de presentació del projecte, que es va fer a la Sala Ibèria en el seu dia, en el que hi havia els responsables d'ADIF i al que van assistir centenars de persones, així com en el procés de participació que es va desenvolupar al llarg del 2018. Igualment, a la setmana del patrimoni de setembre del 2018, es va organitzar un debat específic sobre l'estació. En aquest debat es van detallar els aspectes tècnics que feien inviable mantenir l'estació i també es va debatre, amb la participació d'especialistes en patrimoni, les alternatives per recuperar la memòria de l'edifici."

L'alcaldessa també ha volgut desgranar algunes de les conclusions d'aquesta jornada, una d'elles que "l'estació ha estat molt modificada al llarg dels anys, i ha perdut gran part del seu valor patrimonial". No obstant, Muñoz té clar "que cal buscar alternatives per recuperar i preservar la seva memòria". En aquest marc, l'alcaldessa de la capital del Baix Llobregat ha volgut aclarir que "malauradament, ni en les sessions del procés participatiu, ni a la setmana del patrimoni, hi va participar la Plataforma Salvem l'Estació, malgrat ens hagués agradat molt comptar-hi."

Per acabar, Muñoz ha volgut transmetre el compromís del Govern de la ciutat amb aquesta preservació de la memoria de l'edifici de l'estació, aclarint també que entre les diverses premisses que han de complir els equips que es presentin al concurs d'idees, que Sant Feliu està celebrant per a decidir la urbanització del futur de la zona que s'alliberarà de les vies, hi ha el d'estudiar una proposta de quina opció pot ser la millor i més sostenible, per preservar la memòria de l'estació, així com d'altres elements memorialístics també d'homenatge a les víctimes d'atropellament, que també s'estan estudiant.

Una mica d’història

L’Estació és un llegat històric de l’any 1854, en què es va posar en marxa la línia del ferrocarril Barcelona–Molins de Rei. Va ser la tercera que es va inaugurar a Catalunya, després de la de Mataró i la de Granollers, i la primera de via doble de la seva època.

En l’actualitat l’Estació de Sant Feliu és, juntament amb Molins de Rei i Cornellà, la més antiga de Catalunya i de l’Estat Espanyol que es conserva. A més, l’edifici forma part de la ruta del Patrimoni Modernista de Sant Feliu i figura a l’inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya.

(Aquí s'han deixat que la més antiga és la de Sant Andreu Comtal, però sempre passa el mateix...)




Avatar de l’usuari
Fran-Ikarus
N11
N11
Entrades: 5698
Ubicació: Allá donde se cruzan los sagaleses, donde el mar no se puede concebir
Contacta:

Entrada Autor: Fran-Ikarus » Divendres 15/11/2019 16:12

"Meravellós", parlar de "memorial de les víctimes d'atropellaments", per criminalitzar el transport públic una mica més encara :?
metring ha escrit:
Divendres 15/11/2019 11:59
Per acabar, Muñoz ha volgut transmetre el compromís del Govern de la ciutat amb aquesta preservació de la memoria de l'edifici de l'estació, aclarint també que entre les diverses premisses que han de complir els equips que es presentin al concurs d'idees, que Sant Feliu està celebrant per a decidir la urbanització del futur de la zona que s'alliberarà de les vies, hi ha el d'estudiar una proposta de quina opció pot ser la millor i més sostenible, per preservar la memòria de l'estació, així com d'altres elements memorialístics també d'homenatge a les víctimes d'atropellament, que també s'estan estudiant.


Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan

Avatar de l’usuari
Javi M
N9
N9
Entrades: 1618
Ubicació: Sant Feliu

Entrada Autor: Javi M » Divendres 15/11/2019 18:00

Us deixo aquest document divulgatiu que vaig escriure fa un temps, sobre la mentida de què la preservació de l'estació implica un nou projecte de soterrament.

Imatge

Imatge

Imatge

Imatge

Imatge

Imatge

Imatge

Imatge



Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23218
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Divendres 15/11/2019 18:53

Moltes gràcies per compartir amb nosaltres aquest excel·lent document!



França451
N9
N9
Entrades: 2237
Facebook: Mikel Eric Redondo Santoyo (Pluma de Hierro)
Ubicació: Tota TUS excepte: 11,80,23
Contacta:

Entrada Autor: França451 » Dissabte 16/11/2019 14:32

De verdad que son burros, burros, burros. No podrían hacer como en Arenal o Sabadell, que plantan la estación de buses dentro del edificio y arreando... Pues no, como los caballos de carga: los ojos tapados y mirar al frente solamente. En fin... Tanto chillar con el soterritis, y ahora mira lo que toca. Y cuidadito, que con la broma, estaciones como montcada i Reixac o Sant Andreu Comtal van a ir detrás. Y la última de la lista ya sabemos cuál va a ser: la EdF, que como evidentemente está protegida, hacen un hotel y a aplaudir con las orejas... De asnos.


Los tiempos de Calígula se van acabando... Según la Historia, en el 41 vino Claudio. Vamos a ver si es verdad. Al menos para una parte...

Avatar de l’usuari
Renfe445
N10
N10
Entrades: 4439
Ubicació: ??!!!#=?¿****!!! ©
Contacta:

Entrada Autor: Renfe445 » Dissabte 16/11/2019 15:15

No tienen respeto ninguno al ferrocarril.



Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23218
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dissabte 16/11/2019 16:15

Sobre el document anterior, només fer un incís, i és que l'edifici actual de Sant Andreu Arenal no és l'original, el van construir després del soterrament de les vies a la Meridiana.



Funikram
N3
N3
Entrades: 36
Ubicació: Gelida Estació Superior

Entrada Autor: Funikram » Dissabte 16/11/2019 19:40

Trobo tan lamentable l'excusa d'enderrocar l'estació "perquè ha estat tant modificada que ja no cal preservar-la"... És com dir que ja es pot enderrocar l'amfiteatre de Tarragona perquè "ha estat tants cops modificat al llarg dels segles i no passa res si el tirem a terra"... :boig


"Atenció! Atenció! Pròxima circulació. Un tren sense parada. Si us plau, no s'acostin a la via."

Avatar de l’usuari
Javi M
N9
N9
Entrades: 1618
Ubicació: Sant Feliu

Entrada Autor: Javi M » Diumenge 17/11/2019 17:35

metring ha escrit:
Dissabte 16/11/2019 16:15
Sobre el document anterior, només fer un incís, i és que l'edifici actual de Sant Andreu Arenal no és l'original, el van construir després del soterrament de les vies a la Meridiana.
Gràcies per l'aclariment, Metring! Faig la correcció.



Avatar de l’usuari
oscar440
N8
N8
Entrades: 740
Ubicació: Vilapicina i la Torre Llobeta (Nou Barris, Barcelona)

Entrada Autor: oscar440 » Dimecres 12/04/2023 1:09

Adif pone en servicio la estación provisional de Sant Feliu de Llobregat.

El domingo 16 de abril y hasta la finalización de las obras.

https://www.adif.es/-/puesta-en-servici ... -llobregat



Miquel
Administrador
Entrades: 4420
Ubicació: Barcelona

Entrada Autor: Miquel » Dimecres 12/04/2023 19:54

Això vol dir que dissabte al vespre, els darrers trens a parar-hi segurament siguin:

R4 Terrassa (21:30) - Catalunya (22:17) - Sant Feliu (22:41) - Martorell (23:04).

R4 Vilafranca (21:52) - Martorell (22:18) - Sant Feliu (22:41) - Catalunya (23:03)


El metro de Barcelona amb motoristes!

Avatar de l’usuari
Javi M
N9
N9
Entrades: 1618
Ubicació: Sant Feliu

Entrada Autor: Javi M » Divendres 14/04/2023 20:10

Aquest Dissabte, 15 d'Abril, l'últim tren farà parada a l'estació de Sant Feliu. A partir de Diumenge a la tarda tots els trens faran parada a la nova estació provisional. La previsió és que l'edifici de 1854 sigui enderrocat molt aviat.

Us deixo enllaç a un article del diari local sobre el tema.

No es conservarà l'antiga estació?


Salut!



Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23218
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Divendres 12/01/2024 17:06

Ja no cal dir com va acabar ahir l'estació...




PizzaiPinya24
N2
N2
Entrades: 18

Entrada Autor: PizzaiPinya24 » Dilluns 15/01/2024 16:48

No diré res que no s'hagi dit ja, només vull fer constar la meva opinió sobre aquest enderroc, i simplement diré que és lamentable el que han fet... :llengua :martell2 :cop


"American cities weren't build for cars, they were BULLDOZED for cars!"

Funikram
N3
N3
Entrades: 36
Ubicació: Gelida Estació Superior

Entrada Autor: Funikram » Dijous 25/01/2024 15:55

https://viumolinsderei.com/2024/01/24/e ... o-de-tren/

Com a derivada de la pèrdua irreparable de l'estació de Sant Feliu, al municipi veí de Molins de Rei ja s'estan posant les piles i avançant-se per evitar un cas similar en un hipotètic futur. L'edifici de l'estació de Molins és, juntament amb el de Cornellà, el més antic de l'Estat que encara està en servei.

A l'article diu que les obres actuals en cap cas afecten l'edifici, però també diu que "altres actuacions futures sí que podrien suposar la fi de l’edifici". Suposo que no està previst, ni a curt ni a llarg termini, soterrar la línia a Molins també, oi?? Ja seria el colmo... >:(


"Atenció! Atenció! Pròxima circulació. Un tren sense parada. Si us plau, no s'acostin a la via."

Avatar de l’usuari
oscar440
N8
N8
Entrades: 740
Ubicació: Vilapicina i la Torre Llobeta (Nou Barris, Barcelona)

Entrada Autor: oscar440 » Dilluns 29/01/2024 1:03

El proper divendres 2 de febrer de 2024 a les 19:00 es durà a terme a l’Ateneu Santfeliuenc un passi de fotografies sobre l’enderrocament de l’estació de Sant Feliu de Llobregat.

Fotografies: José Miguel Ardanuy.

Hi intervindran: Andrea J. Meseguer, Núria Feijóo i Lluís Miquel Tuells.
Fitxers adjunts
Cronica-duna-destruccio.jpg
Cronica-duna-destruccio.jpg (214.02 KiB) Visualitzat 529 cops



Respon

Torna a “Història del transport / Historia del transporte”