Molt interessant; ja la he visitat, molt recomanable. Salut!
TMB Noticies
Fotografies inèdites dels transports públics de Barcelona, a l’Espai Mercè Sala
S’hi exposa una selecció del centenar de negatius sobre vidre que formen part del fons de la Fundació TMB, un material gràfic únic i desconegut fins ara
L’Espai Mercè Sala, la sala d’exposicions del metro de Diagonal, acull l’exposició Negatius de vidre. Una col·lecció singular de l’arxiu fotogràfic de TMB. Una mostra única de fotografies històriques realitzades entre finals del segle xix i mitjan segle xx, produïda per Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) amb el suport de Fujifilm i l’Agrupació Fotogràfica de Catalunya (AFC).
Per primer cop, els usuaris podran veure instantànies en blanc i negre de gran qualitat, gràcies a la bona conservació d’uns negatius sobre vidre trobats a les dependències de TMB. La troballa va ser molt interessant: nombroses caixes que contenien més d’un centenar d’aquests negatius produïts entre el 1877 i el 1940 i que abasten diferents moments viscuts a Barcelona relacionats amb els transports públics de la ciutat. Els autors de les fotografies no estan confirmats, però tot apunta que eren els professionals de les conegudes cases de fotografia de l’època que hi havia a la ciutat.
L’exposició es pot veure fins a finals de març a l’Espai Mercè Sala, situat al passadís de connexió entre els dos vestíbuls de la línia 5 de l’estació de Diagonal, de dilluns a divendres de 10 a 20 hores. L’entrada és gratuïta.
Recuperació d’un material fotogràfic singular
El treball per preservar i recuperar aquest material fotogràfic, que forma part de l’arxiu de TMB, ha consistit en la digitalització i optimització de 120 negatius que contenen imatges de la construcció del Gran Metro, dels tramvies i dels autobusos de Barcelona del primer quart del segle passat.
La Fundació TMB, assessorada per l’Agrupació Fotogràfica de Catalunya i pel fotògraf Daniel Rivera, especialista en el tractament del blanc i negre, han treballat en la digitalització de la col·lecció de negatius de vidre per preservar el singular material. Per positivar tots els matisos que contenen, s’ha necessitat la càmera amb la màxima resolució que actualment hi ha al mercat, la GFX 505 de Fujifilm. D’aquestes tasques de conservació del patrimoni fotogràfic n’ha sorgit la selecció d’imatges d’aquesta exposició. A banda de 25 instantànies de gran format, també s’hi podrà veure un vídeo en què s’expliquen els detalls de la tècnica que s’ha utilitzat per recuperar les imatges sobre negatius de vidre.
L’excel·lència dels negatius sobre vidre
Molt abans que la fotografia analògica produís negatius de cel·lulosa en rodets, els fotògrafs produïen els negatius de les imatges sobre altres materials com ara les plaques de vidre, molt delicats, però d’una qualitat excel·lent (de fet, si equiparéssim els vidres als sensors actuals, equivaldrien a uns 400 megapíxels).
El tret diferencial dels negatius sobre vidre és la gran quantitat d’informació que ofereix la mida dels mateixos negatius (en alguns casos son de 24 x 18 centímetres), que aporta tanta precisió que la qualitat del resultat de la imatge és molt alta, cosa que permet ampliacions de detall sense perdre gens d’informació.
La tècnica fotogràfica no ha deixat d’evolucionar des dels seus inicis, el 1826. Els primers negatius es van anomenar daguerreotips, que eren fets sobre plaques de plata, o calotips, quan el suport era en paper. Per millorar la qualitat de la imatge i simplificar el procés fotogràfic, el negatiu va evolucionar cap a les plaques de vidre. Un gran avenç tècnic, ja que aquests nous negatius permetien recollir imatges de gran nitidesa i escurçaven els temps d’exposició necessaris, ja que es passava d’uns 15 minuts a poc més d’uns quants segons.
He triat aquesta fotografia per la seva singularitat.
Crec que mai hi van passar tramvies!
Hora i data actual: Divendres 19/04/2024 13:31
Fotografies inèdites dels transports públics de Barcelona, a l’Espai Mercè Sala
Documents, fotografies, museus i tot allò relacionat amb la història dels transports.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
- 122-042-132
- N9
- Entrades: 1640
- Ubicació: (Barcelona CAT, Houston TX, Washington DC)
Fotografies inèdites dels transports públics de Barcelona, a l’Espai Mercè Sala
Entrada Autor: 122-042-132 » Divendres 31/01/2020 10:45
Torna a “Història del transport / Historia del transporte”
Salta a
- Transport Ferroviari / Transporte Ferroviario
- ↳ Ferrocarril àrea Barcelona / Ferrocarril área Barcelona
- ↳ Ferrocarril a Catalunya / Ferrocarril en Cataluña
- ↳ Ferrocarril en general
- ↳ Material rodant ferroviari / Material rodante ferroviario
- ↳ Propostes ferroviàries / Propuestas ferroviarias
- Transport per carretera / Transporte por carretera
- ↳ Autobusos i resta t. públic / Autobuses y resto t. público
- ↳ Vehicles privats / Vehículos privados
- Altres tipus de transport / Otros tipos de transporte
- ↳ Aeri, marítim i altres / Aéreo, marítimo y otros
- ↳ Transport en general / Transporte en general
- Temes Diversos / Temas Varios
- ↳ Història del transport / Historia del transporte
- ↳ Nou mapa d'elements i cotxeres dels tramvies antics
- ↳ Mapa d'elements històrics a Barcelona (versió 2007)
- ↳ Trobades i esdeveniments / Encuentros y eventos
- ↳ Oci i divertiments / Ocio y divertimentos
- ↳ Comunicats del Fòrum / Comunicados del Foro
- ↳ Suggeriments i proves / Sugerencias y pruebas
- Enllaços
- ↳ Enllaços recomanats / Enlaces recomendados
- ↳ Trenscat.cat
- ↳ Wefer.com
- ↳ Museu del Transport de Barcelona (NOU)
- ↳ Fundación Ferrocarriles Españoles
- ↳ ARCA
- ↳ Autobuses BCN
- ↳ TMB
- ↳ FGC
- ↳ RENFE
- ↳ Amics del Carrilet del Delta de l'Ebre
- ↳ Revista de Ferrocarrils
- ↳ Federació Catalana d'Amics del Ferrocarril
- ↳ Promoció del Transport Públic (PTP)
- ↳ Associació d'Amics del Ferrocarril de Barcelona
- ↳ Agrupació Ferroviària 5a Zona
- ↳ El web del Tren d'Olot
- ↳ Carrilet de Sant Feliu de Guixols a Girona
- ↳ ASSOTRAM
- ↳ Rodalies de Catalunya
- ↳ Rodalia.info
- ↳ ARMF
- ↳ Tren de La Pobla de Llillet
- ↳ Històries del transport per carretera de Catalunya
- ↳ Reclamacions EMT-AMB
- ↳ Associació per la Preservació del Patrimoni Ferroviari i Industrial de Móra la Nova
- ↳ Agrupament Ferroviari de Barcelona
- ↳ Plataforma per a la Defensa d'un Ferrocarril Públic i de Qualitat
- ↳ Con la voluntad de perdurar
- ↳ ADEMAS bloc
- ↳ Red ferroviaria de Barcelona
- ↳ Ferrocarriles de España
- ↳ Bloc de Territori i Sostenibilitat
- ↳ Rails i ferradures
- ↳ Notes de transport públic al Barcelonès Nord
- ↳ Club Ferroviari de Terrassa
- ↳ Associació d’Amics del Ferrocarril de Valls i de L’Alt Camp
- ↳ Gran Metro de Barcelona
- ↳ TB Transportes de Barcelona
- ↳ Bloc d'ACEMA
- ↳ Historias del tren
- ↳ Historia de la Seat
- ↳ Cremallera de Núria
- ↳ Mou-te
- ↳ Tren de Palau
- ↳ Centre de Modelisme Ferroviari de Sabadell (CEMFE)
- ↳ Amics del Bus
- ↳ Ral·li d'Autobusos Clàssics de Barcelona
- ↳ Rails sense fronteres
- ↳ Los tranvías de vapor de España
- ↳ AFEVI Amics del Ferrocarril de Vilanova i la Geltrú
- ↳ ASAFEGI, Associació d’Amics del Ferrocarril de les Comarques Gironines
- ↳ AEHA: Associació d'Estudis Històrics de l'Automoció
- ↳ Grup Ferroviari Mataró
- ↳ Cercle Històric Miquel Biada BCN Mataró
- Índex del fòrum
- Totes les hores són UTC+02:00
- Elimina les galetes
- Privadesa
- Condicions
- Contacta amb nosaltres