És a dir prenem com a punt de referència a partir del moment en que va començar la política de línies tramviàries que passen a ser servides per autobusos, i si volem podem posar excepcions de línies que van desaparèixer fins els anys 50, com la línia 44 de Badalona a Montgat.
És a dir, com hauria actuat el govern de la ciutat si hagués evitat deixar els tramvies en un estat quasi precari. Com hauria evolucionat la xarxa tramviària a partir dels anys 60-70? Especialment quan va aparèixer el projecte del tramvia per la Diagonal, pla d'empresa de TMB de 1989-1992.
Us plantejo aquestes preguntes utòpiques:
- Quines línies hauríem conservat (de forma estricta) si cap d'aquesta hagués sigut substituïda per autobusos?
- Conviurien línies de via ampla i estreta o s'hauria unificat l'ample?
- Quan canviarien el sistema de trole que tenien els tramvies pel sistema modern de catenària?
- Quins serien els primers vehicles posteriors als PCC? Serien els primers tramvies articulats? Serien de Düwag? (per exemple hi havia un fotomuntatge sobre el tramvia aquest projectat l'any 89 on sortia un GT8S de Düsseldorf.
- La xarxa de trolebusos hauria sigut substituïda pels tramvies? És a dir, línies com la 35 haurien sigut tramvia i per tant Santa Coloma de Gramenet seria ciutat tramviària?
- Haurien arribat els actuals "Trambaix" i "Trambesòs" de la mateixa manera que els coneixem? Les línies 70 i 71 haurien sigut part del trambesòs?
- Com seria la "NXB" amb els tramvies?
- El tramvia blau hauria quedat aïllat o estaria connectat amb la resta de la xarxa?
- La línia 44 (Badalona-Montgat) s'hauria fusionat amb el tramvia Montgat-Tiana, anomenant-se B41?
- Quan es va clausurar el ramal de Poblenou de la linia de Rodalies a Mataró, hauria sigut reconvertit a tramvia?