La reforma (per normativa) de les unitats del Tramvia Blau

Documents, fotografies, museus i tot allò relacionat amb la història dels transports.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
Avatar de l’usuari
Serie600
N7
N7
Entrades: 525

Entrada Autor: Serie600 » Divendres 02/06/2006 23:57

Hola:

Estava llegint aquest fil "desde la barrera", simplement pel plaer de llegir. No opinant sobre la reforma, readaptacio, o com li vulgueu dir.

Netejaparabrises a un tramvia de l'epoca que es suposa que es?..... si, es una mica "fora de concepte". Fars hal.logens?.... vaja, tambe.... els colors?.... mira, mai millor dit "Para gustos, colores". No em dessagrada, pero: algu en te l'esquema de colors originals?.

Encara bo que s'han preservat. Es poc consol, pero tenint en compte la poca consideracio de TMB envers el seu material mobil i demes peces (en tenim un exemple amb l'acces de Liecu), podem donar gracies que no els han reconvertit en xapes de refresc.

Imatge

Oblidem-nos'en. Coses com la de la foto (si, ja l'he possada en altre fil) no las veurem pas per Barcelona. Ni la que porto com a avatar (tramvia linia Djurgarden, Estocolm). Son coses velles i caduques. Poc "dignes" per una ciutat tan "moderna" i "fashion" com aquesta. Aixi que no hem d'extranyar que TMB hagi llicenciat i aprovat un projecte de reforma d'un tramvia amb fars hal.logens i netejaparabrises electric. Encara que no l'han pintat de "blanc rentadora" estil Metro (pitjor encara, l'haguessin tunejat estil 5000).

Sal.lutacions:

Serie600

PD: Si estic d'anims, no us llenceu els trastos al cap, les trobo, i sobre tot, voleu, penjaria alguna foto dels tramvies de Djurgarden. En tinc bastantes, de "ben fetas" (camara digital) i de "mal fetes" (camara del mobil).



josep_serre
N9
N9
Entrades: 2158
Ubicació: Sant Cugat del Vallès/Tarragona
Contacta:

Entrada Autor: josep_serre » Dissabte 03/06/2006 0:05

Agrair a Aco la resposta que ha fet a la meva pregunta i les altres explicacions que has donat.

Jo simplement sóc un vulgar usuari d'aquest fòrum.

Sobre el tema d'aquest fil jo penso que la reconstrucció s'hagués pogut fer amb bastant més bon gust.

Suposant que el vehicle hagi de tenir netejaparabrises s'hagués pogut posar un que desentonés menys amb un vehicle històric, per exemple un netejaparabrises de 600.

Tampoc entenc la necessitat dels intermitents, el reglament de circulació permet indicar un canvi de direcció amb el braç.

Els fars estan bastant dissimulats preferiria que no n'hi hagués, però penso que s'hagués pogut intentar buscar alguna cosa de més bon gust i que si més no estigués a to amb un vehicle històric.

No he vist el vehicle per dins i en això no podré opinar.

En qualsevol cas aquesta reforma és reversible?


Corren, corren pels carrers corren, bitllets d'Orion que s'esborren per a trens que no se'n van

Avatar de l’usuari
wefer
Administrador
Entrades: 6993
Ubicació: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contacta:

Entrada Autor: wefer » Dissabte 03/06/2006 21:12

Hola.
Primer de tot, no penso entrar en temes personals: que si un és administrador, que si no... no entenc a què treu cap la discussió.
Passem al tema
aco ha escrit:1er, no és cap restauració, sinó una remodelació i rehabilitació. Almenys això deien les especificacions tècniques del concurs públic de TMB.
Aco, jo no t'he acusat a tu particularment, He dit que la restauració (remodelació, tant és) és una vergonya. I ho continuo dient.
És una vergonya perquè s'han fet les coses amb un mal gust extraordinari, que han convertit en un "pastiche".
aco ha escrit:2on, Si vostè sap quin era el color original d’aquests tramvies, és l’única persona al món que ho sap. Quins eren aquests colors? Documentis una mica, que els del 1950 amb els que compara l’actual només son la 3a decoració documentada dels cotxes de la sèrie Vallvidrera (2a sèrie).
Jo no sé el color original, però com a mínim sé el color amb que tots nosaltres l'hem vist. i si no sabem l'original, com a mínim pintem-lo d'un color que sabem segur que ha portat el vehicle.
En canvi, el blau elèctric... hi ha algun document o persona que asseguri que havia sigut aplicat al vehicle amb anterioritat? (jo ho desconec) Perquè en cas contrari, el color és totalment inventat, i entre pintar-lo així i pintar-lo rosa a topos grocs, no hi ha gaire diferència.

De tota manera, el tema del color és un tema lleu, que és el que menys em preocupa en aquest cas. Jo no sé quin era el to original del tramvia però el que estic segur és que no funcionava amb un sistema informàtic amb ratolí, sé que no portava netejaparabrises de Cityclass (o el que sigui), sé que no portava fars hal·lògens del carrefour... cal que continui?
aco ha escrit:Es una opinió respectable (que no comparteixo). Només una reflexió:
El seu “etranyable” Tramvia Blau” no te rés a veure amb “l’entranyable” Tamvia Blau dels nostres avis, ni el dels nostres besavis ni tindrà res a veure, si Deu vol, amb el dels nostres nets.
Aleshores em confirmes que no hi ha hagut el més mínim respecte històric en aquesta reconstrucció.
Precisament, conservar la història consisteix en el contrari: que el que sigui (en aquest cas el tramvia blau) sigui el més semblant possible a l'original i, si pot ser, idèntic.
A algú se li acudiria reconstruir el circ romà de Tarragona com si fos el Palau Sant Jordi, amb l'argument de "l'obselescència"? Per favor...
aco ha escrit:Turístic sí, testimonial no, és un servei públic que a més és rentable, la justificació de la remodelació es basava en l’obsolescència de les unitats.
Si el problema a solucionar era l'obsolescència de les unitats, per què no s'han substituit directament per Citadis o un Combino?
aco ha escrit:No sé que enteneu per tuantge, tots els elements nous s’han afegit en compliment de les normatives vigents i a penes hi havia pressupost per fer-ho, t’asseguro que no l’hi em posat res que no fes falta.
No entenc que sigui necessari circular amb un sistema informàtic. No entenc que no s'hagin pogut posar uns fars més discrets. No entenc el per què s'han substituit els vidres originals per d'altres de panoràmics... etc.
aco ha escrit:
wefer ha escrit:En alguns països més cultes que el nostre, les perones que han perpetrat aquest tunning anirien a la presó.
Un comentari desafortunat per un administrador... No li sembla?
No.
S'ha procedit a fer malbé unes peces històriques. Igual que si jo em dedico a fer-li pintades amb retolador a la Gioconda perquè sembli un quadre més modern aniré a la presó, doncs amb altres tipus d'elements històrics també hauria de ser així.
I continuo dient que els principals culpables d'aquesta lamentable remodelació-reconstrucció són els senyors de TMB. La gent que ha cobrat per fer-ho, simplement feia la seva feina.

Com seguim així, qualsevol dia l'Ajuntament enderrocarà Santa Maria del Mar per fer-hi un poliesportiu de disseny fet per l'Oriol Bohigas, i tots tant contents amb "lo" moderns que som.
Lamentable incultura la d'aquest país.



Avatar de l’usuari
aarongilp
N10
N10
Entrades: 3076
Ubicació: NULL

Entrada Autor: aarongilp » Dissabte 03/06/2006 21:50

Per cert, ja que surt un comentari meu pel mig...evidentment, era en to satíric. Si es tractés d'una reforma per a tornar-lo a un estat anterior a l'actual, aleshores el meu comentari tindria cert sentit. Al ser una remodelació, l'únic que puc dir és que qui hagi convocat el concurs i les seves especificacions...s'ha lluït. No tinc res en contra de la reforma, però per a fer-la d'aquesta manera, doncs ja es podia haver fet d'una altra més respectuosa amb l'original, però ves...

Jo estic content que es reformin, que s'adequïn al servei quotidià, però si és turístic s'ha de mantindre l'estètica que atrau els turistes, no?

I sr. aco, si li plau, no s'enfadi pels meus comentaris. No van en contra de vostè ni del seu treball. Va en contra de la mentalitat ¿moderna? de l'Ajuntament, TMB o qui sigui.


Imatge

Per anar a caçar autobusos, agafem la Renfe...
Per anar a caçar trens, agafem la TMG...

aco
N2
N2
Entrades: 16
Ubicació: Barcelona

Entrada Autor: aco » Diumenge 04/06/2006 0:59

Sr. Josep_serre, abans de no res li contesto la seva última qüestió: L’única cosa irreversible en aquesta vida és la mort. Però li diré que en la memòria del projecte vam voler-hi donar molta importància a aquest tema. La resposta és que evidentment sí.

Escrit amb més gràcia que ara, el que veníem a dir en aquell text és que els criteris sota els que es desenvoluparien les actuacions sobre els elements del tramvia tenien com a premissa en tot moment la reversibilitat.

Així, en qualsevol moment es pot fer marxa enrera, desmuntar el neteja vidres, els fars, els intermitents, i fins i tot també el nou fre de disc hidràulic, el nou fre d’estacionament, els sistema de conducció semiautomàtica, el convertidor, les bateries... Però pensi que TMB no s’ha gastat els diners en la remodelació per gust... De moment, totes aquestes andròmines fan falta, potser en un futur podran tornar a retirar-les.

Jo personalment soc dels puristes que consideren que les coses s’han de conservar tal com van sortir de fàbrica, i així és com he restaurat quatre andròmines de la meva propietat. Tot i que reconec que no els falta raó als que consideren que tots els afegits i modificacions formen part de la història del vehicle (monument, edifici o el que sigui) i per tant s’han de conservar...No és el cas del Tramvia Blau, no és una restauració, torno a dir-ho.

Parlar del gust amb el que s’ha fet la remodelació no te gaire sentit per a mi. No és el meu gust ni el de cap dels professionals que hi ha intervingut el que s’ha tingut en compte. El que hi ha i s’ha aplicat, son diferents criteris, amb predomini dels de seguretat, que seran més bons o més dolents, però, fins on s’ha pogut, son coherents. El resultat pot ser del seu gust o no.

La visió del meu equip de treball és, dins de l’inevitable subjectivitat, una visió DOCUMENTADA. Els comentaris on surten paraules com ara “gust” “penso” “em preocupa” “crec”... o els fa una eminència en el tema o només denoten subjectivitat i per tant així se’ls ha de valorar.

Certament dels elements afegits n’hi ha molts que malgrat haver-los volgut dissimular, “hi canten”. Però tinguem present que ens hem acostumat a veure elements en aquest tramvia que també hi cantaven molt quan van ser inclosos per primer cop, però és clar, subconscientment el nostre egocentrisme o tal vegada la comoditat, ens fa pensar que el que hem vist tota la vida és el correcte, i com aquestes reformes es van fer quan encara molts de nosaltres portàvem bolquers, si és que ja érem en aquest món, les agafem com a nostres, com el que sempre ha estat, com el que és i com el que sempre té que ser...

Per exemple: Li asseguro que si haguéssim trobat del fanal original del tramvia o els seus detalls constructius l’haguéssim instal•lat immediatament allà on anava, just al mig de la testera on ara hi ha l’escut de la ciutat. I li asseguro que hagués sentit un gran plaer retirant els fanals afegits al sostre, que a mi em fan tant mal als ulls com a en Wefer els fars homologats que li hem posat ara sota el paraxocs.

La diferència: Els fanals del sostre, de dotar-los de la potència que demana la norma, enlluernen a altres usuaris de la vía, en canvi els de sota el paraxocs no.

Si porta netejavidres és per que, sota un criteri de seguretat, s’ha volgut que en cap circumstància l’agent es quedi sense visibilitat. Que si farà mai falta? Que si la seva existència no salvarà cap vida? Doncs miri no ho sé, però posant-lo, restringim la probabilitat d’accidents i ja m’està be. Que estèticament és un desastre? Sí, peró li diré que és el més discret que vam trobar.

Respecte del intermitents, coi Sr. Josep_serre com vol que l’agent tregui el braç per un costat mentre agafa la controla amb l’altre i te un peu a l’home mort ????

Enllaçant amb el que diu en Wefer:

“... conservar la història consisteix en el contrari: que el que sigui (en aquest cas el tramvia blau) sigui el més semblant possible a l'original i, si pot ser, idèntic.”

“...Jo no sé el color original, però com a mínim sé el color amb que tots nosaltres l'hem vist. i si no sabem l'original, com a mínim pintem-lo d'un color que sabem segur que ha portat el vehicle.
En canvi, el blau elèctric... hi ha algun document o persona que asseguri que havia sigut aplicat al vehicle amb anterioritat? (jo ho desconec) Perquè en cas contrari, el color és totalment inventat, i entre pintar-lo així i pintar-lo rosa a topos grocs, no hi ha gaire diferència. “


Sr. Guardiola: No hem pintat el tramvia amb un Blau escollit per que sí, no sé per qui ens pren. Ja se que vostè no coneix la documentació i les proves que demostren que aquest és el blau més antic de totes les capes de pintura que vam trobar desprès de rebuscar per tots els racons de la fusta de la caixa. Que tot i que no sabem sí és l’original, sí sabem que és un dels primers colors que va tenir. El que em sorprèn és que sembla que vostè doni per fet el contrari...

No tinc ganes de rebatir-li la resta d’opinions, ja veig que no te el tema per mà, però això no és el important.

De tota manera ha de saber que sí home, que estic amb vostè, ja ho he dit abans, jo també soc un purista. Jo li hagués tret les finestres lliscants dels laterals i hagués remuntat les postisses originals que eren el que donaven nom a aquests tramvies: “Els Convertibles”. Hagués reproduït el fanal mòbil original, hagués pintat tota la librea com l’original i no només una part, fins i tot hagués reposat les lletres de la “SA El Tibidabo”...

Però fent això el que hauríem aconseguit és un tramvia per exhibir en un museu i...

Baixem del núvol senyors!! Que en aquest país no hi ha museus!! Aquí el “trasto” que no dona diners va a la deixalleria i punt!! Amb sort en restaran quatre fotos per recordar-lo.

És això el que ha salvat el Tramvia Blau durant més de cent anys: Que sempre ha funcionat, gràcies a “arreglillos e inventillos” força hàbils, no sempre ortodoxes... sempre ha donat diners. Sempre ha estat la solució més rentable pels seus amos.

Estic convençut que mentre no hi hagi un altre lloc més segur, el Tramvia Blau ha de córrer per l’avinguda del Tibidabo, això és la seva salvació, i si és necessari, que el pintin de rosa o dels colors del promotor que més calers pagui. Però sobre tot que no deixi de córrer.

El problema és que fa temps que per alguns (no parlo de TMB) és al punt de mira, li busquen les pessigolles... Que si és un perill per la circulació... Que no és segur pel passatge... Que molesta pel trànsit... Que no està homologat...

Està entès el veritable problema ho seguim parlant del neteja vidres?


Salut.

Alex Catalán Ortiz



Avatar de l’usuari
wefer
Administrador
Entrades: 6993
Ubicació: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contacta:

Entrada Autor: wefer » Diumenge 04/06/2006 1:36

aco ha escrit:Està entès el veritable problema ho seguim parlant del neteja vidres?
Està entès.
Això no treu que continuo considerant que la restauració-reconstrucció diga-li-com-vulguis és una bírria, no per la feina feta, sinó en el concepte del que cal fer.
En quant a l'excusa de la normativa... està bé, però ja em sona. Em sona molt per exemple a exactament la mateixa excusa que es va donar per eliminar els forjats modernistes de l'estació de Liceu. I cal recordar que, gràcies a l'acció iniciada en aquest fòrum, entre d'altres, l'ajuntament s'ha compromès a restablir-los i a canviar la normativa urbana per compatibilitzar-la amb l'existència dels elements històrics.
El que em molesta més de tot el tema és el passotisme que es desprèn del tema: com que la normativa diu X, ens conformem i punt. Espero que no sigui el teu cas, Aco.
Ja que estàs posat en el tema, estaria bé que ens indiquessis quines són les normatives concretes que han obligat a fer les horroroses reformes en qüestió, per veure si es pot fer alguna cosa per canviar-les.
Igualment t'ho demano perquè hi ha un petit tema que a mi no m'encaixa. Personalment, com a aficionat als cotxes històrics, sé perfectament que els vehicles antics NO estan obligats a complir la normativa que s'aplica als cotxes actuals. Teniu més informació aquí No pot acollir-se el tramvia blau a una normativa similar? És més, si no hi és, potser caldria crear-la, no? I per reclamar-ho estem els aficionats, veritat?

En quant a les reformes del cas concret, no faré més consideracions fins que no les vegi en viu i tingui més elements de judici per valorar-les.



Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23221
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Diumenge 04/06/2006 10:17

Hem d'admetre que actualment, és complicat compaginar funcionalitat rendibilitat i preservació d'elements històrics. Fa il.lusió veure per l'avinguda Tibidabo un tramvia de fa molts anys, però per una banda, s'han d'adaptar per circular per carrer, i per una altra, és afegir elements que res tenen a veure històricament. Potser ens haurem d'acostumar a això, mal que ens pesi, abans de que arribin a desaparèixer tramvies i altres vehicles històrics, a falta d'un lloc adeqüat a on es pugui preservar i visitar, és trist però és així :| .

Sobre temes de rendibilitat, en quant a altres casos, com el de les baranes de Liceu, potser hagués estat més rendible mantindre-las que no pas l'accés de vidre, que cada dos per tres estarà trencat i s'ha de canviar constantment, en canvi, uns forjats de ferro són infinitament més resistents.



Tandebó arribi un dia en que en aquest país s'adequin llocs ben fets per tal de preservar vehicles i altres elements històrics, com per exemple a Londres, a on ens passen la mà per la cara en aquests temes. Jo he visitat el London Transport Museum i és fantàstic, i a sobre ara l'estan ampliant, hi han ganes de millorar constantment, tot i que el que hi havia era perfecte, seria el somni de tota gran ciutat i de tot amant dels transports i de la història de la ciutat. Ho veurem algún dia, a Barcelona?

He creat un fil a trensim:

http://www.trensim.com/foro/viewtopic.php?t=12374



barcelonasants
N4
N4
Entrades: 45
Ubicació: Mataró, El Maresme

Entrada Autor: barcelonasants » Dilluns 05/06/2006 20:59

:'( :'( :'( :'( jolin, això ja sembla la renfe... ben bonics que eren... :? >:( blau massa clar...


Perquè viatjar era un plaer: http://mundorenfe.wordpress.com/

EDC
N3
N3
Entrades: 27

Entrada Autor: EDC » Dilluns 05/06/2006 23:01

te felicito aco; me gustaria que hubiesen visto en que estado se encontraba en numero 7 y luego hablaran de tunearlo o cosas raras en vez de alegrarse de que se ha recuperado un tramvia que estaba destinado a la chatarra en el estado que se encontraba.
A uno le puede gustar mas o menos pero si se le han incorporado estos sistemas creo yo que sera por algo ¿no os parece?.
Renovarte o morir, y lo segundo era lo que tenia mas cerca.

Me incorporo a este foro.

SALUDOS A TODOS



Avatar de l’usuari
Serie600
N7
N7
Entrades: 525

Entrada Autor: Serie600 » Dimarts 06/06/2006 23:34

Hola:
EDC ha escrit:te felicito aco; me gustaria que hubiesen visto en que estado se encontraba en numero 7 y luego hablaran de tunearlo o cosas raras en vez de alegrarse de que se ha recuperado un tramvia que estaba destinado a la chatarra en el estado que se encontraba.
A uno le puede gustar mas o menos pero si se le han incorporado estos sistemas creo yo que sera por algo ¿no os parece?.
Renovarte o morir, y lo segundo era lo que tenia mas cerca.

Me incorporo a este foro.

SALUDOS A TODOS
Benvingut a aquesta casa EDC. Abans de res, aixo. Ara paso a discrepar.

Potser si que el 7 estava en mal estat. Potser li calia una reforma. Potser no es mereixia acabar reconvertit en xapes de refresc. Pero d'aixo a cardar-li hal.logens o un netejaparabrises electric, hi ha un abisme. No es justificable de cap manera. El Tramvia Blau es un transport turistic singular, no una linia de servei regular, pel cual si "no cumpleix normes" entenc que no deuria passar res. En termes de dircul.lacio -si no m'erro- un transport sobre via ferrea (com es tracta d'aquest cas) te preferencia en la circul.lacio rodada. I no perque sigui el Tramvia Blau, els Trambaix i Trambesos tambe tenen preferencia.

Repeteixo, potser que li calia una "posta a punt", pero no pas aquesta aberracio estetica, totalment incongruent i fora de concepte dins l'epoca a la que pertanyen aquestas venerables maquines. Si justifiquem aixo, encara bo que no s'han convertit en "clons" dels 5000's, perque estiguin a joc amb totes les linies.

De qui es la culpa d'aquesta desfeta?. Obviament no del "currito" que l'ha tingut que fer si no del "desinformat" que l'ha ha plantejat i de TMB per acceptar-la. Aixi de senzill. No ens en fem mala sang. Buscare les fotos dels tramvies de Djurgarden (Estocolm) que salvant les distancies, seria el mateix que aqui, un tramvia que cicul.la en unes dates deteminades i es una atraccio turistica.

Es clar que ens alegrem, com a aficionats als transport publics, que s'hagin presservat el 6 i el 7. Pero el que cualsevol persona amb dos dits de front veuria que aixo es "trair" (o poc menys) l'esperit i l'historia d'aquestos vehicles.

Com a transport singular, no crec que fos necessari dotar-los de fars hal.logens -i en el cas que es tingues que reforçar la seva il.luminacio, estic segur que n'hi han moltes altres sol.lucions mes adients i mes conjuntades amb l'estetica "retro" i historica, d'aquestos vehicles- ni cal possar un netejaparabrises electric. No es tan "dramatic" el tema de que caiguin cuatre gotetes al vidre i que el netejaparabrises sigiui manual. Recordo una vegada mes els tranvies de Djurgarden i al meu avatar en teniu un que te mes de 100 anys i esta en circul.lacio, esta pel mig dels carrers d'Estocom i alla ningu diu que sia un perill per la circul.lacio, el netejaparabrisses es l'original manual, no han possat res electric. Ei, que alla a l'hivern neva, i aquestos tramvies hi circulen tambe a l'hivern (durant les festes nadalenques) i els conductors netejan la neu amb el netejaparabrisses manual. Aqui nomes plou...

No es justificable de cap manera la desfeta que s'ha fet amb aquestos vehicles. No son un transport regular, son trossos rodants d'historia d'aquesta ciutat i hem d'acceptar els seus inconvenients. Per transport regular ja tenim els autobussos. Que son incomodos pel passatge?... Ningu obliga a pujar, hi han els autobussos si s'hi vol anar comodament assegut per exmple. Son sorollosos?, ho sento, son peçes de museu i tenen una historia que s'ha de respectar. Van esser construits amb una tecnologia d'altra epoca i pretendre que s'adaptin a l'actualitat es una aberracio. Que molesten al transit?, tambe ho sento, pero si no m'erro nomes funcionen en festius i a l'estiu, penso que es una molestia soportable, a mes tenint en compte que es tracta s'un servei que comunica una part "ludica" de la ciutat, no es pas un serve de transport regular com pot esser el metro o el bus, que aqui si que demanen una efectivitat i una puntualitat digna d'aquesta ciutat, pero no demare pas que un transport singular i turistic com aquest, sia perfecte. Segur, si, pero sense trair la seva historia i el seu origen.

No em fico amb el color, que sia mes o menys encertar o proper a l'original, ni que s'hagi tingut en compte el seu esquema original. Em fico amb els hal.logens, totalment fora de concepte amb aquest vehicle, amb el netejaparabrises electric, que no te res a veure amb el tramvia original.

No justifiquem la seguretat i la comoditat per fer aquesta restauriacio. Ni donem les gracies perque "encara bo que s'han restaurat aixi, que si no s'haurien desballestat". Conformar-se amb aquestas excuses es poc menys que pueril. Una cosa es restaurar i fer que aquestas unitats puguin continuar donant servei -turistic i res mes-, altre es justificar aquesta desfeta i donar-la per bona amb un "encara gracies". Ho sento, pero no estic d'acord. Aixo seria com agafar el 300 que hi ha a les cotxeres de (ho sento, ara no m'enrecordo) i pel fet de possar-lo a circular de nou, es repintes de "blanc rentadora" o de 5000, se li posses aire condicionat, es possesin les "reixes" del sostre tipus 1000 i altres i a correr.

Repeteixo: Es un servei turistic i ludic. Perdre aquest concepte de vista i justificar aquesta "deformacio" que s'ha fet, sense tenir en compte la seva estetica, es pedre el cap.

Sal.lutacions:

Serie600



Avatar de l’usuari
Fran-Ikarus
N11
N11
Entrades: 5704
Ubicació: Allá donde se cruzan los sagaleses, donde el mar no se puede concebir
Contacta:

Entrada Autor: Fran-Ikarus » Dimecres 07/06/2006 1:03

Introdueixo una dada de rellevància: en el món de l'automobilisme històric, que conec una mica (una mica no és falsa modèstia, és la realitat, sóc tot just un aprenent que va "picant" informació i coneixement d'aquí i d'allà) de vegades no es tan fàcil aconseguir mantenir certes especificacions originals d'un vehicle (dit d'una altra manera, aconseguir certes exempcions respecte a normes actuals que obligarien a afegir o modificar elements al vehicle), tot i que sigui amb matrícula històrica.

Sovint, hom s'ha de buscar la vida, arreplegar dades històriques per saber exactament com era el vehicle concret que té... conèixer les exempcions que existeixen...

Per il·lustrar-ho, una anècdota: al primer autobus d'ARCA, que molts coneixeu (el Monotral articulat) ens han colat a la fitxa de matriculació històrica l'exempció... de cinturons de seguretat! Això en un cotxe clàssic pot tenir sentit, però en un autobus urbà/interurbà... què no se'n van adonar, que els autobusos actuals tampoc en porten, de cinturons de seguretat? com és que ens han aplicat una exempció respecte una norma que no s'aplica a aquest tipus de vehicles?

Doncs mira, perquè van agafar un model tipus d'exempció, i com que segurament era el primer autobus que s'hi trobaven, matriculant-se com a històric... així es va quedar.

Un altre cas: un amic ha portat a Espanya un Citroën Traction de l'any 38. Aquest model, aquest any, no portava intermitents, i només un pilot de posició a la part del darrera sobre la matrícula (cantó esquerre), sense reflectant, i sense cap pilot al costat dret. Doncs bé, el primer cop d'ull de l'enginyer ja va ser que s'haurien d'afegir intermitents, i un altre pilot al costat dret. Per què? doncs perquè ell recordava els Traction de postguerra (posteriors al 1945; la fabricació va quedar interrompuda durant el conflicte), que incorporaven aquests elements. Per sort, això es pot provar, i segurament el tema es resoldrà amb uns intermitents amb base magnètica, de "poner y quitar" (altrament, el deixarien circular, però només de dia); però ja és un detall que haurà de buscar i documentar el meu amic, i que la persona en principi experta, hagués resolt erròniament.

Amb aquesta parrafada només vull dir que les coses que semblen òbvies, no ho són tant, i ves a saber quin "buit legal" pot arribar a haver amb les normes de circulació de tramvies. Ara, que això no té cap justificació, perquè el Tramvia Blau ha circulat gairebé ininterrompudament durant tots aquests anys, i abans plovia igual que ara, es feia fosc igual que ara, etc.


Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan

megapauer
N8
N8
Entrades: 1203
Ubicació: De la Terra Ferma a l'exili
Contacta:

Entrada Autor: megapauer » Dimecres 07/06/2006 10:23

aco ha escrit:La questió de la remodelació del Tramvia Blau, com qualsevol altre actuació sobre el patrimoni històric ferroviari (i en general) és prou seriosa com per (sense perdre el sentit de l'humor) no fer-la anar a la ba-la-la. I especialment, en el meu cas, que he tingut la sort de dedicar-m'hi professionalment, és un tema sensible.
La qüestió es una:

Els vehicles històrics ES RESTAUREN i no es remodelen.

Sobre si s'assemblen o no als originals, convido a agafar el llibre del centenari del Tramvia Blau on hi han multitud de fotografies, on no s'apreciarà el color però si el vehicle i on es pot veure que s'assembla com un ou a una castanya, especialment el frontal.

Per dins, al menys el que crec recordar del número 6 (no series tu el que el conduia l'1 de maig quan es va quedar parat per un cotxe d'un imbècil!) em sembla que està prou ben fet. El que aquí es critica són els fars alògens, el frontal, etc.

Salutacions,
Joan


Salutacions,
Joan

http://www.joanespina.com

megapauer
N8
N8
Entrades: 1203
Ubicació: De la Terra Ferma a l'exili
Contacta:

Entrada Autor: megapauer » Dimecres 07/06/2006 12:15

wefer ha escrit: Personalment, com a aficionat als cotxes històrics, sé perfectament que els vehicles antics NO estan obligats a complir la normativa que s'aplica als cotxes actuals.
Exactament. Porten la Mikado, la Verraco, la Garrafeta... l'ASFA instal·lat? No recordo haver vist el panell en cap lloc de la cabina. I és de normativa que els trens el portin, no?


Salutacions,
Joan

http://www.joanespina.com

Jordilar

Entrada Autor: Jordilar » Dimecres 07/06/2006 12:21

Pero SI porten Tren-Terra i TELOC



joanbc
N1
N1
Entrades: 3

Entrada Autor: joanbc » Dimecres 07/06/2006 18:25

Dos precisions:
1.- Les Mikados i les Garrafetas ja portavan d´origen el Teloc.
2.- El "tren Tierra", es en aquestes locomotores un equip portatil que porten en el seu interior, que quasi no es veu, y que es desmonte en un plis plas. De fet en la línia de La Pobla, asi com en altres de Adif, aquest element es inoperatiu ja que no están provstes de cobertura.
3.- Un vehicle ferroviari pot circular per línies de AdiF sense ASFA á condició de que el maquinista porti un ajudant, en aquest cas el fogoner.



Avatar de l’usuari
Serie600
N7
N7
Entrades: 525

Entrada Autor: Serie600 » Dimecres 07/06/2006 22:51

Hola:

"Alla", on sempre comento i dic i porto un tramvia com Avatar, precissament aquest, no te cap equip electronic instal.lat (es presserva integre sense cap "modificacio exotica" que no correspongui a la seva edat i historia, el que vol di que "alla" tenen mes respecte i consideracio envers al seu material historic, i tambe val a dir que la "societat" que explota aquest servei turistic, son aficionats i que ho fan al seu temps lliure sense rebre mes retribucio que les quotes dels socis i el preu del billetatge). Si el conductor es te que comunicar amb cotxeres per cualsevol incidencia, porta una radio portatil (walky-talky, per entendren's), no hi ha cap equip alie instal.lat.

Als altres cotxes mes moderns, esta integrat de la manera mes "respetuosa" amb l'estetica del material, algun tipus de radio.

No calen fer "destrosses" ni "modernitzacions" exotiques per mantenir en circul.lacio un vehicle historic d'aquest tipus. Altra cosa es que -com a totes bandes i especialment a TMB- hi hagi algun "cervellet" que accepti una destrossa estetica com aquesta.

per cert:
megapauer ha escrit:La qüestió es una:

Els vehicles històrics ES RESTAUREN i no es remodelen.

Joan
Faig meves les paraules del company Megapauer i les recolzo. En aquestos vehicles no s'ha fet una restauracio, s'ha fet una remodelacio. S'han canviat i/o el.liminat elements sense cap consideracio cap a la seva historia.

No acuso al treballador o treballadors que han rebut les ordres de fer aquest treball. Ells no en son "culpables" de res. Acuso al projectista d'aquesta desfeta en primera instancia, i despres al "cervellet" que sense cap conexiement de causa, l'ha acceptada i la ha donada per bona.

Sal.lutacions:

Serie600



aco
N2
N2
Entrades: 16
Ubicació: Barcelona

Entrada Autor: aco » Dimecres 07/06/2006 23:30

Bones,

Primer: gràcies EDC, i no t’hi capfiquis, que tu jugues amb avantatge ja que coneixes aquests tramvies millor que jo i els has seguit d’a prop des de fa molt de temps. Recorda que aquí com en tots els foros, aprofitem qualsevol tema per deixar anar la bilis, que a casa la dona no ens deixa piular i aquí ens esbravem (d’altres van al futbol...)

En l’últim post ja vaig donar prou pistes de per on anaven els trets, n’hi ha que no ho entenen o no ho volen entendre i continuen carregant cap a TMB... Més clar no ho puc dir. I de fet ja ho deixo, si volen podem seguir donant-hi més voltes a la palla. Però si volen que el tramvia acabi en un museu, primer hauran de trobar-lo. Que si per cap motiu s’atura el servei del Tramvia Blau, acabarà com el Tramvia de Tiana. Jo personalment prefereixo seguir sentint el so i les vibracions d’un Newel-westinghouse de 100 anys encara que vagi controlat per un PLC. Tu ja m’entens.

Com diu Metring, la mancança d’instal•lacions conservacionistes en aquest país és molt trista, fruit evidentment, de la manca de sentiment conservacionista. Però aprofito per des d’aquí, trencar una llança a favor dels FGC, especialment, dels Ferrocarrils de Muntanya. Aquests sí que ho fan be, dins de les seves possibilitats. La visita a Ribes és obligada...

Tornant a l’avinguda del Tibidabo: Fran-ikarus, tu ho has dit, el problema és el buit legal que envolta la circulació d’aquests tramvies. De fet no és tan buit, però no deixa de ser una barreja no ben definida de normes de transport públic per carretera, i ferroviàries. Des del punt de vista tècnic-constuctiu, el que impera son les UIC, com en qualsevol altre tramvia.

El que és evident és que no es pot comparar un vehicle històric privat que esporàdicament realitza viatges de caràcter privat com puc fer jo amb els meus, (i al tanto: que m'han obligat a incorporar llums de fre entre d'altres gadgets indesitjables) amb un vehicle d'us públic, malgrat que les “negociacions” amb les administracions tenen el mateix caire que les disputes amb l’enginyer de torn del ITV. (mala cosa els enginyers., tot sigui dit de pas...). La responsabilitat civil que puc tenir jo en conduir un vehicle fora de norma, no és la mateixa que la responsabilitat civil de la companyia que explota comercialment un servei públic.

Sr. Serie600, no és d'aplicació la pretesa diferència entre un servei regular o turístic. Ambdós son una explotació comercial. La seguretat dels usuaris, tan dels que paguen com dels que hi treballen, i per tant, les possibles responsabilitats de les companyies explotadores ha de ser-hi. Dir que una explotació turística o d’oci no ha de passar normes és una... be deixem-ho en que és una-frase-dita-massa-depressa. És com dir que els hotels no necessiten normatives sanitàries, ni antiincendis per que la gent hi va per gust... O que una atracció de fira no necessita passar la homologació pertinent, que “Si el nano surt disparat”, és culpa del pare per deixar-lo pujar, anem per aquí Serie600?

Personalment penso que dir “ si “no compleix normes” entenc que no deuria passar res.” és dir una cosa que segurament no compartirem quan aquest incompliment ens afecti a nosaltres, per tant...

I amb tots els respectes, en resposta a la seva referència als treballadors i el “cervellet” de la remodelació, li diré que el que segur , sense cap mena de dubte que té menys coneixement de causa sobre aquest tema, després de mi, és vostè.


Tampoc hi veig la relació entre els ferrocarrils històrics i els tramvies. El ferrocarril no comparteix la seva via amb ningú. Si surt un tren històric a línia, ja sigui esporàdica o regularment ho fa sota el control de tràfic que s'encarrega de complementar les mancances de la unitat amb una planificació adequada, sense interferir en la seguretat ni els horaris del a resta de l’explotació i llestos. Tot i això, a Anglaterra i Alemanya cada cop més, intenten restringir el pas d’aquestes composicions a vies secundaries, no se que passarà aquí a Espanya ja que no en tenim de vies secundaries (son totes convertides en carril bici)...

Megapauer ha citat les fotografies d’un llibre del centenari del Tramvia Blau. Suposo que es refereix a “Un segle pujant al Tibidabo” d’en Ferran Armengol i d’altres. Bones fotografies d’aquests tramvies sortits de fàbrica (de fet, fetes a la sortida de la fàbrica, entre el 1904 i el 1905) es poden veure entre la documentació del Fons Macosa (ex Tallers Girona) al Arxiu Nacional. Però potser el document més sintèticament complert per l’aficionat serien dos articles de la publicació “Carril” de l’Associació d’amics del Ferrocarril de Barcelona. Concretament els números 22 i 23. Recomano la seva atenta lectura, és “el curs bàsic”. Després parlin de l’original, abans, pel que estic llegint, val més que no...

Megapauer, jo no tracto d’imbècil als meus semblants, com tampoc he conduït mai cap dels tramvies blaus senzillament per que no estic autoritzat a fer-ho, els conductors i la gent de cotxeres son professionals capaços de transmetre les seves sensacions als tècnics, altre cosa és que els tècnics sapiguem desprès complir amb les seves necessitats... No se quines fotografies s’ha mirat vostè ni que considera que és un ou i que és una castanya així que:

L’emplaço a anomenar un sol frontal de tots els que ha tingut aquesta sèrie, durant tota la seva història, que s’assembli més a l’original de 1904 que el de la remodelació actual.

Quan el trobi seguim parlant.

Per acabar, Fran-ikarus, tens tota la raó del món quan dius que el Tramvia ha circulat gairebé ininterrompudament durant tots aquests anys, i abans plovia igual que ara, (de fet, sembla ser que plovia més), però es feia fosc igual que ara, etc. I afegeixo, que a sobre, arribava fins a Vallvidrera.... La diferència és que ara hi ha més gent, molta més gent, més cotxes, camions, furgonetes, motos, bicicletes... i tots, absolutament tots, amb dret a la seguretat.

Entén-me, no estic dient en cap moment que els tramvies no remodelats siguin insegurs. Personalment penso que des del punt de vista d’un enginyer mecànic són molt fiables, 102 anys de servei sense incidències greus així ho demostren. Segur que l’electrònica i els equips instal•lats ara no duraran ni una quarta part... però fes un exercici d’imaginació: Pensa per un moment que t’anomenen responsable de l’explotació d’uns tramvies on tant el passatge com els agents tenen accés a 500Vcc. Saps que mai, o al menys no consta registrat que mai, durant 102 anys de servei, ningú s’hagi electrocutat... Però que passarà l’any 102+1? Que faríes tu?

Hi ha persones que fan coses, altres persones allò que se’n diu fer... sí home: critiquen!

Salut,



Avatar de l’usuari
Serie600
N7
N7
Entrades: 525

Entrada Autor: Serie600 » Dimecres 07/06/2006 23:45

Hola:

Per al.lusions.
aco ha escrit:Sr. Serie600, no és d'aplicació la pretesa diferència entre un servei regular o turístic. Ambdós son una explotació comercial. La seguretat dels usuaris, tan dels que paguen com dels que hi treballen, i per tant, les possibles responsabilitats de les companyies explotadores ha de ser-hi. Dir que una explotació turística o d’oci no ha de passar normes és una... be deixem-ho en que és una-frase-dita-massa-depressa. És com dir que els hotels no necessiten normatives sanitàries, ni antiincendis per que la gent hi va per gust... O que una atracció de fira no necessita passar la homologació pertinent, que “Si el nano surt disparat”, és culpa del pare per deixar-lo pujar, anem per aquí Serie600?
Utlilitzant el teu estil: Sense comentaris. No vull estirar el tema per aquesta banda. Simplement estas barrejant termes. Nomes et dic una cosa: Ves a Estocolm, puja al tramvia que porto com a avatar i cuan tornis parlem, ok?. Aleshores parlem del que es un servei regular, un servei turistic, seguretat i respecte a l'historia. Parla amb cualsevol dels treballadors d'aquesta linia (son aficionats, com ja he dit en mes d'una ocassio en aquest Forum) i que t'expliquin que es el que fan,les proves i cursets que tenen que passar, els coneixements de socorrisme i primers auxilis, etc.. Ves a les cotxeres i demana que et deixin entrar i t'expliquin el que tenen alla. Aleshores parlem. Jo he fet tot aixo que et dic i parlo amb coneixement de causa.
aco ha escrit: Personalment penso que dir “ si “no compleix normes” entenc que no deuria passar res.” és dir una cosa que segurament no compartirem quan aquest incompliment ens afecti a nosaltres, per tant...
Verdaderament no entenc el que vols dir amb aixo. Deu esser que als teus ulls dec ser "curtet" de gambals.... potser.
aco ha escrit: I amb tots els respectes, en resposta a la seva referència als treballadors i el “cervellet” de la remodelació, li diré que el que segur , sense cap mena de dubte que té menys coneixement de causa sobre aquest tema, després de mi, és vostè.
Potser. Pero jo no em guanyo les garrofes dissenyant remodel.lacions de dubtos gust ni aprovant-las sense cap consideracio. Potser no en tingui molta idea, pero els que han dissenyat aquesta desfeta, tampoc en tenen molta idea que diguessim. Mes ben dit tenen poc respecte.

I si t'nas pres malament els meus comentaris en aquest tema envers els "cervellets" i els treballadors, es que no has entes el que he escrit. Aixi de senzill. Pero dec ser jo el que es curtet de gambals i no sap del que parla. No t'amoinis. A l'igual que la resta de membres del Forum. Som curtets. No estem "il.luminats" per la ma divina que ha inspirat aquesta remodelacio i no som capaços d'entendre-la. Pobres ignorants de nosaltres!.

Sal.lutacions:

Serie600



megapauer
N8
N8
Entrades: 1203
Ubicació: De la Terra Ferma a l'exili
Contacta:

Entrada Autor: megapauer » Dijous 08/06/2006 0:23

aco ha escrit:Megapauer, jo no tracto d’imbècil als meus semblants, com tampoc he conduït mai cap dels tramvies blaus senzillament per que no estic autoritzat a fer-ho, els conductors i la gent de cotxeres son professionals capaços de transmetre les seves sensacions als tècnics, altre cosa és que els tècnics sapiguem desprès complir amb les seves necessitats...
Espero que no hagi pensat que tractava d'imbècil als conductors de TMB del Tramvia. Al contrari, és digne de menció com van aguantar les xorrades de queixes d'alguns usuaris protestant perquè perdeien un Euromed.
Jo acostumo a tractar d`imbècil a alguns caradures que es creuen els amos del món, fan el que volen, molesten sense mirar-s'ho i encara volen tenir raó i s'enfaden si els recrimines. Una persona que deixa un cotxe aparcat al mig d'un carrer (prohibit), al final d'una illeta (prohibit) i interromp el trànsit d'un vehicle durant gairebé dues hores (amb les pèrdues econòmiques que comporta), la cosa més petita que li puc dir és IMBÈCIL.

Sento que li molesti. Jo no el considero un semblant, perquè aquestes coses jo no les faria. De fet sempre em rondinen perquè sóc incapaç de parar més de 30 segons en doble fila per descarregar i faig portar els paquets encara que siguin dos o tres carrers :D


Salutacions,
Joan

http://www.joanespina.com

aco
N2
N2
Entrades: 16
Ubicació: Barcelona

Entrada Autor: aco » Dijous 08/06/2006 21:39

Entesos Megapauer, tot i que aquesta definició d’imbècil no sé si és gaire ortodoxa, o al menys no és exactament la que jo faig servir, però ens entenem. A aquest tipus d’imbècils jo que dec ser més pagesot en dic panxacontents. És gent que no pensa en el pròxim ni que el pròxim sigui un tramvia de 13 tones que se li fum a sobre.
De fet sempre em rondinen perquè sóc incapaç de parar més de 30 segons en doble fila per descarregar i faig portar els paquets encara que siguin dos o tres carrers

Compartim la mateixa angoixa! La doble fila és per mi un tema tabú. Però crec que fem el correcte. La gent diu “son només dos minuts”, i no pensen que cinc o sis cotxes en doble fila en un mateix carrer, a 2 minuts cotxe fan mig hora d’embús (efecte acordió inclòs). Aquest és un dels motius per els que el Tramvia Blau no funciona entre setmana. A les voreres davant escoles de l’avinguda la avinguda del Tibidabo perd un carril (el de la via del tramvia). La solució fora posar les vies pel centre de dita avinguda. Però això és inviable, o millor dit, massa arriscat, per que quan els barcelonins aprenguessin que cal parar a l’alçada d’un tramvia aturat al mig del carrer, ja hi hauria hagut massa desgràcies.

Les proves del Tramvia Blau, especialment les de frenada i d’altres maniobres un pel brusques es van tenir que fer de nit per aquest motiu. (Per no destorbar el trànsit diari d’accés i sortida de la Ronda, ni als pares que deixaven els nens als col•legis, etc. etc.) Però la primera vegada que vam sortir de nit (pels vols de les 22:00h sortíem de cotxeres) vàrem necessitar avisar la Urbana i la seva grua per poder arribar fins el canvi d’agulla de la plaça del funicular superior i poder tornar a baixar, a quarts d’una de la matinada.... Hi havia una dotzena de cotxes sobre la via... Imbècils? Home no, senzillament no estan acostumats a que el tramvia funcioni entre setmana, i menys de nit. Però qui sap? Igual s’hi tindran que acostumar...

P.S.
Que algú m'expliqui com va això del quote!

P.S.(2)
Prengui-ho amb calma serie600, i parlarem de la Djurgardslinjen, que em sembla que m’aixeca la camisa amb això d’un tramvia de 100 anys, creia que el tramvia més vell que corria en la línia-museu era de 1920...

Salut,



Respon

Torna a “Història del transport / Historia del transporte”