Ex funicular de Nuria

Documents, fotografies, museus i tot allò relacionat amb la història dels transports.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
Avatar de l’usuari
He2/2
N4
N4
Entrades: 63
Ubicació: Viladecavalls (Vallès Occidental)
Contacta:

Funicular de Núria

Entrada Autor: He2/2 » Dimarts 04/07/2006 23:55

Efectivament el funicular de Núria a la Coma del Clot va ser constrüit aprofitant la maquinària i els bastidors del funicular que durant l'exposició de 1929 donava accés al Palau Nacional des del carrer Lleida.

Les cabines eren escalonades, amb tres departaments, el central era obert i destinat al transport de mercaderies i d'esquís. Anaven pintades de vermell (baix) i blanc (dakt). Cap als voltants de 1970 (no recordo la data exacta) es van renovar les cabines, amb un disseny similar, pero metàliques (abans eren metal·litzades) i pintades de color groc fort. Una d'aquestes és la que hi ha al Clot del Moro.

El funicular servia a l'hotel Puigmal, que primer va ser una residència privada, després un hotel i finalment va ser venut a la "Obra sindical Educación y Descamnso" i repatejat com a "residencia Juan Barceló". Un incendi va destruir l'hotel, pero no l'estació superior del funicular que hi estava adossada. Des lavors el funicular només va servir per a transportar esquiadors i excursionistes. Poc després es va suprimir el telecadira que unia l'estació superior del funicular amb el Pic de l'Aguila (havia quedat obsolet).

Finalment el funicular també va anar quedant obsolet i hagués calgut una renovació a fons, incluent la infraestructura, que al estar assentada a terra era molt sensible a l'acumulació de neu (mireu els funiculars alpins que es construeixen en tunel o en viaducte), sense que disposés de cap mitjà per netejar la via.

Donat el poc tràfic, es va optar per la solució més barata i es va desmantellar el funicular substituint-lo pel telecabina pulsant actual. L'ajtic hotel es va reconstruir i ampliar i ara és l'alberg de joventud Pic de l'Aguila (nom del cim que el domina, al costat).

Com a curiositat la maquinaria del funicular s'alimentava, al menys durant uns anys, amb una línia electrica que pujava des de Queralbs, quan al santuari encara depenia de la seva pròpia electricitat, la que es feia amb les aigues del llac de Núria.



Ferrovi
N8
N8
Entrades: 867

Entrada Autor: Ferrovi » Dimecres 05/07/2006 0:50

Hola, quina pena que el van treure, pero, si us fixeu en la foto, al costat d'ell està el Funiculat de Montjuc, que jo creia que el van desmantelar, i, on es l'altre cotxe?



orique
N9
N9
Entrades: 2046
Ubicació: Terrassa

Entrada Autor: orique » Divendres 07/07/2006 21:02

L'altre cotxe del funi de Montjuic està (o estava) a les cotxeres de Can Boixeres.



Avatar de l’usuari
entfe001
N10
N10
Entrades: 3589

Entrada Autor: entfe001 » Dimarts 11/07/2006 12:41

Quan vaig estar a Núria ja fa alguns estius en algun punt del traçat antic del funicular es podia apreciar alguna travessa.



Jordi Freixas

Entrada Autor: Jordi Freixas » Dimarts 11/07/2006 23:53

Jo vaig a Nuria el primer cap de setmana de l'Agost. Ja miraré si queda alguna cosa d'això per allà.



Avatar de l’usuari
sigfrid440s
N6
N6
Entrades: 292
Facebook: ssygger
Ubicació: Barcelona
Contacta:

Entrada Autor: sigfrid440s » Divendres 03/08/2007 2:06

Ja no queda res de l'antic funicular.

De fet , fa poc vaig baixar per el cami que en el seu dia era el terraplen del funicular.

En wuant al antic funicular de montjuic, queda un cotxe al triangle.



Jordi Freixas

Entrada Autor: Jordi Freixas » Dimecres 08/08/2007 1:47

Hummmm... més o menys per sota de l'actual telefèric, encara hi queda alguna resta de pedra "d'alguna cosa". No sé si pot tenir a veure amb l'antic traçat del funicular.



Jordi Freixas

Entrada Autor: Jordi Freixas » Dimecres 15/08/2007 14:11

Abans que quedi el fil abandonat. Algú en sap alguna cosa?



Avatar de l’usuari
Rafa Monty
N6
N6
Entrades: 167
Ubicació: Próxima Estació: Vallparadís UPC

Entrada Autor: Rafa Monty » Diumenge 16/09/2007 20:07

Jo, En el llibre "Trens de Catalunya, II" Surt el Funicular de Núria, i parla
que alguns dels ''Fúnicles'' els van remodelar i els van portar a una espécie de Funicular per Pujar a la Expo de Bcn 1920, que anava a parar al Mnac.

Saluts! :malabar



Avatar de l’usuari
wefer
Administrador
Entrades: 6993
Ubicació: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contacta:

Entrada Autor: wefer » Diumenge 16/09/2007 23:34

Rafa Monty ha escrit:Jo, En el llibre "Trens de Catalunya, II" Surt el Funicular de Núria, i parla
que alguns dels ''Fúnicles'' els van remodelar i els van portar a una espécie de Funicular per Pujar a la Expo de Bcn 1920, que anava a parar al Mnac.
Torna't a llegir el llibre. Hi diu precisament el contrari, que és exactament el que ja t'han comentat ;)



Avatar de l’usuari
Rafa Monty
N6
N6
Entrades: 167
Ubicació: Próxima Estació: Vallparadís UPC

Entrada Autor: Rafa Monty » Dimecres 19/09/2007 14:58

Ah! Sí,



:oops:



Avatar de l’usuari
ElDesi1994
N7
N7
Entrades: 343
Facebook: Josué Ferrero
Ubicació: Mollet del Vallès
Contacta:

Entrada Autor: ElDesi1994 » Divendres 01/01/2010 23:48

Després de tant temps, aprofito per dir que és aqui (el Funicular de Núria):


Més concretament, a pàrtir del minut 2:52 :D

Per qui vulgui la continuació del video (molt interessant):


PS: Avans del 2:52 del primer video, hi ha un tros preciós del cremallera a Núria. :P

Salutacions... :hola


Parlem amb propietat.

marc
N8
N8
Entrades: 666
Ubicació: Vic, Osona, Catalunya

Entrada Autor: marc » Dissabte 02/01/2010 12:58

El van treure perque a l'hivern era un merder treure la neu de la via del funicular i el van canviar pel telecabina que no te aquet problema, tot i que no es van fixar que aquet ultim tenia molta menys capacitat de transport i no permet pujar maletes amb comoditat.


De nou al FTC

Avatar de l’usuari
Alemany
N7
N7
Entrades: 431
Ubicació: Barcelona
Contacta:

Entrada Autor: Alemany » Dissabte 02/01/2010 13:23

Hola, us passo una foto del funicular el 2007 quan el museu ja havia deixat de ser museu.
Fitxers adjunts
funinuria.JPG
funinuria.JPG (94.11 KiB) Visualitzat 4944 cops


Què és alló??

Jordi Freixas

Entrada Autor: Jordi Freixas » Dissabte 02/01/2010 15:33

Però realment... alguna vegada ha arribat a ser museu tot allò?



marc
N8
N8
Entrades: 666
Ubicació: Vic, Osona, Catalunya

Entrada Autor: marc » Diumenge 03/01/2010 10:59

Ja se que es marxar de tema pero aqui hi va haver dos problemes: el 1er una intenció de preservar el maxim de material possible, sobrepassant llargament el nombre d'adquisicions la capacitat de restauració del taller. Per un altre costat hi ha un primer cas millet que pel que he llegit evident. El primer problema no hauria de ser un problema si es volgues fer com a Vilanova, pero la sentencia de mort va ser el segon problema que va provocar comflictes amb l'alcalde de Castella que volia un troç del pastis. Per tot aixo, i per mes bons que siguin, no penso comprar cap llibre d'aquest inpresentable.


De nou al FTC

Avatar de l’usuari
Alemany
N7
N7
Entrades: 431
Ubicació: Barcelona
Contacta:

Entrada Autor: Alemany » Diumenge 03/01/2010 14:58

Jordi Freixas ha escrit:Però realment... alguna vegada ha arribat a ser museu tot allò?
He dit "museu" per dir-li d'alguna manera, només pretenia ubicar el lloc a on vaig fer la foto.


Què és alló??

Avatar de l’usuari
lauria1226
N7
N7
Entrades: 325
Ubicació: Barcelona i Pallars Jussà

Entrada Autor: lauria1226 » Diumenge 03/01/2010 15:03

Marc, si saps que estem davant d'un cas Millet, tens l'obligació de denunciar-ho a la justícia o n'esdevindràs còmplice.
Per altra banda, els llibres hi son. Ademés d'una font important de documentació històrica sobre els nostres trens quina consulta s'ha convertit en imprescindible per a poder preservar les poques coses que encara queden, estan escrits en català, essent l'única font en la nostra llengua sobre el tema ferroviari.
També és la història d'un fracàs que no es pot atribuïr a un sol home. Tots en som una mica responsables per desidia o complaença mentre esperem que ens ho donin tot fet.
Ha sortit malament, si. Pero alguna cosa queda i és patrimoni de tots. Voler llençar-lo a la foguera només relflexa autoodi, falsa arrogància, debilitat i decadència. Les engrunes que han quedat cal valorar-les com a pròpies perquè han costat molt més esforç i han necessitat moltíssima més iniciativa de la que cal per demanar idees assegut davant d'un teclat.
"Qui no arrisca no pisca", diuen, però arriscar vol dir precisament assumir la possibilitat del fracàs i tenir la valentia de llençar-s'hi.


A la gente no gusta que
Uno tenga su propia fe.

Jordi Freixas

Entrada Autor: Jordi Freixas » Diumenge 03/01/2010 18:25

lauria1226 ha escrit:Marc, si saps que estem davant d'un cas Millet, tens l'obligació de denunciar-ho a la justícia o n'esdevindràs còmplice.
Tampoc cal arribar en aquest extrem. Sobretot perquè a mi m'ha donat més la impressió de que el comentari d'en Marc era una simple opinió, mentre que per contra, tu, t'has excedit.



Jordi Freixas

Entrada Autor: Jordi Freixas » Diumenge 03/01/2010 18:26

Alemany ha escrit:
Jordi Freixas ha escrit:Però realment... alguna vegada ha arribat a ser museu tot allò?
He dit "museu" per dir-li d'alguna manera, només pretenia ubicar el lloc a on vaig fer la foto.
I quina diferència hi ha entre el "museu" del moment de la foto, i l'actualitat?

I entre una cosa i l'altra em sorgeix un dubte: PER QUÈ NO AGAFEN EL MALEÏT FUNICULAR I EL POSEN A L'EXPOSICIÓ DEL CREMALLERA DE RIBES VILA, QUE SERIA EL MÉS LLÒGIC???
Jordi Freixas l’ha editat per darrera vegada el dia: Diumenge 03/01/2010 18:45, en total s’ha editat 1 vegada.



Respon

Torna a “Història del transport / Historia del transporte”