"restes" GMB a Diagonal L3?

Documents, fotografies, museus i tot allò relacionat amb la història dels transports.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
Respon
Avatar de l’usuari
Serie600
N7
N7
Entrades: 525

"restes" GMB a Diagonal L3?

Entrada Autor: Serie600 » Dimecres 11/10/2006 0:36

Hola:

Fa dies que estic observant que estan reformant l'estacio de Diagonal L3 (Nostre Senyor ens ampari!) i estan treient els llistons de fusta de la volta del sostre, deixant al descobert unes rajoles (i en alguns cassos els forats on hi tenia que haver-hi abans) de color blanc originariament (ara es color "caqueta TMB") que em fa pensar si allo son les restes de l'antiga decoracio del GMB a aquella estacio abans de la reforma (i que a algun "llumetes" se li ocorres carregar-se allo amagant-lo de la vista) i ampliacio que es va fer al seu temps.

Jo recordo de sempre els llistons de fusta, pero a la vista de les rajoles i les seves cosies-germanes de Fontana (esgrafiat GMB que hi ha a un dels extrems) em fa pensar que aquestes rajoles siguin les originaries de la decoriacio primerenca.

Ara que TMB esta cagant-la per alla on posa la ma (perdo, no m'ho tingueu en compte els "sensibles", esta reformant i acondicionant, si aixi ho preferiu) en diverses estacions, quines possibil.litats hi han de presservar aquestes rajoles i/o de recuperar en la mida del possible aquellas decoracions originals de les estacions GMB i Transversal. Mes ara despres de "l'assasinat" de les estacions de Sagrera L1 i L5 (mes que li pessi a mes d'un, trobo que carregar-se aquestas estacions es per tancar a la presso a qui va dissenyar i autoritzar aquesta agressio a un patrimoni historic del metro d'aquesta ciutat) i per evitar mes "accions de reforma i acondicionament" de TMB d'aquest estil.

Per cer (i amb tot l'anim de tocar el que no sona): Com esta el tema dels forjats modernistes de Liceu?. Sembla esser que aixo ha caigut a l'oblit. I molt em temo que aquells forjats ja s'hauran convertit en "xapes" de refresc o tapes de claveguera, si no es que s'estan podrint en algun magatzem de TMB. O s'han venut "a pes" a algun xatarrero.....

Pero nois. TMB esta "acondicionant i reformant" les estacions del metro. Quina por!.

Sal.lutacions:

Serie600

PD: Per cert, cuan carai possaran en marxa l'ascensor de Hospital de Sant Pau, costat Dos de Maig?. Que ja fa pudor de socarrim allo, del temps que esta en construccio.... nomes es una pregunta innocent.



Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23220
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dimecres 11/10/2006 9:22

serie 600 ha escrit: Per cer (i amb tot l'anim de tocar el que no sona): Com esta el tema dels forjats modernistes de Liceu?. Sembla esser que aixo ha caigut a l'oblit. I molt em temo que aquells forjats ja s'hauran convertit en "xapes" de refresc o tapes de claveguera, si no es que s'estan podrint en algun magatzem de TMB. O s'han venut "a pes" a algun xatarrero.....





Tranquil, que jo estaré a la guait, controlaré molt quan faci un any del nostre moviment per recuperar les antigues boques de Liceu. I si fa falta, a tornar a escriure a toquisqui, per recordar-lis que fa un any, van prometre que restituirien les boques. Jo vaig guardar un exemplar del EPC, cal tenir proves.

Edito per afegir la data clau en què, si no han restituit els forjats, ho hem de reclamar: el 12 de maig, que va ser quan a EPC, van dir que l'ajuntament els restituiria al cap d'un any



En quan a Diagonal, ja vaig llegir a Trensim un missatge d'en BCN Término, que parlava de que es veien les rajoles del GMB a Diagonal. Aquí ho podeu llegir.
metring l’ha editat per darrera vegada el dia: Dijous 12/10/2006 15:26, en total s’ha editat 1 vegada.



Avatar de l’usuari
Serie600
N7
N7
Entrades: 525

Entrada Autor: Serie600 » Dimecres 11/10/2006 23:52

Hola:

M'alegro de que el tema forjats estigui controlat. Gracies ;).

En cuant a les rajoles GMB de Diagonal, comparteixo el dubte del company de Trensim, no se quina animalada tendra pensada TMB de fer amb aquelles peces. Tant de bo les netegin i les restaurin. Possats a demanar, ja que existeix el gravat de Fontana, treure una copia i tractar de possar-ne una a Diagonal.

Si, ja se que es una collonada, pero seria una mena d'homenatge-record al GMB....

Sal.lutacions:

Serie600



Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23220
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dijous 12/10/2006 11:55

No cal que digui que m'encantaria, però ho dic igualment :D
A partir de fotografies, es podria fer una reproducció de les rajoles de Diagonal. Ja toca que facin alguna cosa maca al metro, coi!!



Avatar de l’usuari
BCN Término
N5
N5
Entrades: 128
Ubicació: Allà ón ja no hi queda cap 1000

Entrada Autor: BCN Término » Dijous 12/10/2006 17:50

A Diagonal no s´hi pot fer res de res, l´unic que queda de la estació original es el que podeu veure aquets ,dies res mes.

No hi ha continuitat de la volta fins a terra, no queda rastre dels vomitoris originals, ni espai fisic per intentar una reconstrucció o recreació de cap dels dos pinyons, ja que les andanes es van perllongar tant cap a Lesseps com cap a Liceu. El pinyó de Fontana no serveix de model ni de patró per intentar "copiar-lo" a cap altra estació, tant la seva decoració com la seva estructura eran singulars a la linia, era, el més petit i sencill de tota la linia. D´altra banda, i veient l ´estat lamentable en que es troba el de Fontana, em fa l´efecte que TMB no té cap intenció de fer res de maco al metro. No es que el pinyó estigui conservat, simplement està abandonat i en seriós perill. Cada vegada que m´hi apropo el veig més malmés.

Salutacions.

BCN Término.

Alex Reyes.



Avatar de l’usuari
JaMiRo!
N10
N10
Entrades: 3548
Ubicació: Olesa de Montserrat

Entrada Autor: JaMiRo! » Dijous 12/10/2006 18:09

Sempre ens quedarà el Putxet... :'(


PACO "Plataforma per l'Abolició del Cotxe Oficial" Soci núm. 2

Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23220
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dijous 12/10/2006 21:31

BCN Término ha escrit:A Diagonal no s´hi pot fer res de res, l´unic que queda de la estació original es el que podeu veure aquets ,dies res mes.

No hi ha continuitat de la volta fins a terra, no queda rastre dels vomitoris originals, ni espai fisic per intentar una reconstrucció o recreació de cap dels dos pinyons, ja que les andanes es van perllongar tant cap a Lesseps com cap a Liceu. El pinyó de Fontana no serveix de model ni de patró per intentar "copiar-lo" a cap altra estació, tant la seva decoració com la seva estructura eran singulars a la linia, era, el més petit i sencill de tota la linia. D´altra banda, i veient l ´estat lamentable en que es troba el de Fontana, em fa l´efecte que TMB no té cap intenció de fer res de maco al metro. No es que el pinyó estigui conservat, simplement està abandonat i en seriós perill. Cada vegada que m´hi apropo el veig més malmés.

Salutacions.

BCN Término.

Alex Reyes.
Doncs si es perd, és una autèntica catàstrofe :'( I com és que en el cas de Diagonal, es va ampliar pels dos cantons, al contrari que altres estacions? I que són els vomitoris?



Avatar de l’usuari
BCN Término
N5
N5
Entrades: 128
Ubicació: Allà ón ja no hi queda cap 1000

Entrada Autor: BCN Término » Dijous 12/10/2006 23:52

I com és que en el cas de Diagonal, es va ampliar pels dos cantons
Per el costat mar tenim l´enllaç amb L5 i FGC. La estació en origen no tenia els "vomitoris" als pinyons, si no a mitja andana ( si fa no fa com les de putxet ). Per l´altra banda es varen practicar una serie de vestibuls a diferents alçades, d´una supèrficie absolutament desmesurada on estàn ubicades les escales d´obra i mecàniques, ón podem trobar també uns escuts de la ciutat de dubtós gust i valor artistic ( crec que puc fer ús d´aquests calificatius desde el moment en que un il.luminat va calificar d´igual forma les baranes i elements decoratius de fundició del Gran Metro ).

Els vomitoris son aquelles obertures per ón entra i surt la gent ja siguin a les andanes o al carrer i a les que habitualment ens referim com a " Bocas ".

Salutacions.

BCN Término.

Alex Reyes.



Avatar de l’usuari
Serie600
N7
N7
Entrades: 525

Entrada Autor: Serie600 » Divendres 13/10/2006 5:03

Hola:

Gracies BCN Termino per les teves explicacions.

Lamentable la fil.losofia de destruccio del patrimoni historic del metro per part de TMB.

Em va sorprendre un dia que vaig agafar alla per baixar a Poble Sec, vaig veure que part del taulat de fustas estava mig tret i es veien les rajoles, mes endavant ara que esta tot tret es veu clarament que son (confirmades les meves sospites) esl restes de la decoracio GMB d'aquella estacio.

Es acceptable que es tingui que reformar i/o ampliar una estacio, pero de la manera que ho fa TMB sense cap escrupol ni respecte, es vergonyos.

Per cert, una cosa que sempre m'ha encuriossit d'aquella estacio: Que son les reixes que hi han de tant en tant a les parets de l'andana?. Forats de ventil.lacio?, donen a algun lloc?.

Sal.lutacions:

Serie600



Avatar de l’usuari
BCN Término
N5
N5
Entrades: 128
Ubicació: Allà ón ja no hi queda cap 1000

Entrada Autor: BCN Término » Divendres 13/10/2006 8:46

Si, son obertures per la ventilació forçada. Crec, i potser vaig errat, que es la única estació amb aquest sistema, no sé si es eficaç o no, peró el que està clar es que es força més estètic que les espantoses toberas ( amagades o a la vista ) que hi ha instal.lades a moltes estacions de la xarxa.

BCN Término.

Alex Reyes.



Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23220
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Divendres 13/10/2006 9:57

Merci per les explicacions. O sigui, la gent entrava i sortia pel mig, com en el cas de Passeig de Gràcia. Espero poder apropar-me aquest cap de setmana i fer alguna foto.



Avatar de l’usuari
Serie600
N7
N7
Entrades: 525

Entrada Autor: Serie600 » Divendres 13/10/2006 22:29

Hola:

Avui he tornat a estar per aquesta estacio. He anat fins el fons (tenint en compte com a "cap de andana" el costat que enllaça amb la L5) resseguint amb la vista el sostre de les rajoles. Hi han trossos que estan en mes o menys bon estat, pero hi han d'altres que ni tan sols hi han rajoles. Encara es poden veure els anclatges al sostre d'on penjava la catenaria de fil original.

Al final de l'andana "original", es a dir, la volta de rajoles es pot veure com una mena de semicercle el qual imagino que seria el cap d'alguna columna -o les restes de l'andana central- que partia per la meitat la volta. Es por veure clarament perque en aquella zona es poden veure els maons del sostre.

A partir d'aquest punt es la part nova de l'andana, la part que es va ampliar i que es juntament amb el costat que provee de la banda del transbord amb L5, les parts mes amples d'aquesta estacio.

Es curios observar que el sostre d'aquesta estacio esta a tres nivells d'alçada diferents: Un de mes baix del costat L5, el tram central de la volta de rajoles i el darrer mes el.levat de l'altre banda.

Mira per on quina manera mes curiosa d'entetenir-se mentre arriva el següent tren.....

Sal.lutacions:

Serie600



Avatar de l’usuari
wefer
Administrador
Entrades: 6993
Ubicació: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contacta:

Entrada Autor: wefer » Dissabte 14/10/2006 1:06

BCN Término ha escrit:Si, son obertures per la ventilació forçada. Crec, i potser vaig errat, que es la única estació amb aquest sistema, no sé si es eficaç o no, peró el que està clar es que es força més estètic que les espantoses toberas ( amagades o a la vista ) que hi ha instal.lades a moltes estacions de la xarxa.
La bòveda de l'estació arriba fins al nivell de les andanes, però en la reforma que es va fer es va posar una paret davant de manera que fos recte el primer tros des de l'andana cap amunt. Es pot veure perfectament en els bancs, que sí que arriben fins a la pret de la bòveda original.
Per tant, entre el mur recte i la paret real de la bòveda queda un espai buit, que és el que s'utilitza per la ventilació forçada, suposo que connectant aquests espais amb l'exterior mitjançant canonades d'aire.
No sé si s'ha entès gaire, però si aneu a mirar-ho a l'estació ho entendreu fàcilment :D



Avatar de l’usuari
BCN Término
N5
N5
Entrades: 128
Ubicació: Allà ón ja no hi queda cap 1000

Entrada Autor: BCN Término » Dissabte 14/10/2006 4:39

Crec que s´ha entés ( almenys jo ), i em sap greu, però discrepo. Per més que me la miri i me la remiri no trobo cap possible corba aceptable que enllaci la paret dels bancs amb la volta original, i molt menys amb els murs de les obertures de ventilació. Jo no se que coi van fer allà als anys 60 ni com ho van fer, però segur que va ser sonada. No es com el cas de Liceu, que està molt clar el que van fer ( desmuntar una estacìó per muntar-ne una de nova, cosa fàcil :D ).

De tota manera me la continuaré mirant, no fos cas que anés equivocat.

Salutacions.

BCN Término.

Alex Reyes.



Avatar de l’usuari
Serie600
N7
N7
Entrades: 525

Entrada Autor: Serie600 » Dissabte 14/10/2006 18:51

Hola:

Mmmm.... crec que ara la he liada sense voler :D

A veure, crec que em Wefer te part de rao. Jo em recordo de petit cuan anava amb els meus pares (parlo de l'epoca que encara existia el ramal de Correus en funcionament) que seia als bancs de Diagonal L3 i per l'encaix d'entre la fusta del banc propiament dit i la paret s'escolava una mica d'aire per l'escletja que hi havia.

El que han fet amb Liceu.... m'ho callo per respecte al Forum. Igual que el que s'ha fet amb les dues "Sagreres" (L1 - L5). Vergonyos.

Sal.lutacions:

Serie600



Avatar de l’usuari
VladiGB
N5
N5
Entrades: 107

Entrada Autor: VladiGB » Diumenge 15/10/2006 15:58

Serie600 ha escrit:
El que han fet amb Liceu.... m'ho callo per respecte al Forum.
Pues para mi es una gran perdida que destrozaran la entrada antigua de Liceo, porque era mítica y decoraba muy bien a las ramblas.


La vida es como las escaleras de un 447 "cortas" y mas sucias que el palo de un gallinero

Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23220
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dilluns 16/10/2006 9:59

Ahir vaig tenir l'oportunitat de veure les rajoles del sostre. Realment impressiona que es conservin en tan bon estat, tot i tenir 82 anys, i només es veuen brutes, però netejades, es podrien tornar a deixar a la vista.



Avatar de l’usuari
JaMiRo!
N10
N10
Entrades: 3548
Ubicació: Olesa de Montserrat

Entrada Autor: JaMiRo! » Dimarts 17/10/2006 17:00

Serie600 ha escrit:El que han fet amb Liceu.... m'ho callo per respecte al Forum.
Doncs la falta de respecte és callar, Serie600! :D

Recordeu que TMB va prometre reinstaurar aquestes boques modernistes. Quan l'estació estigui reformada, estaré a l'aguait per a que ho facin... :twisted:


PACO "Plataforma per l'Abolició del Cotxe Oficial" Soci núm. 2

Avatar de l’usuari
Serie600
N7
N7
Entrades: 525

Entrada Autor: Serie600 » Dimarts 17/10/2006 23:17

Hola:

Jamiro, per respecte al FTC, em vaig callar els cal.lificatius que em venen al cap cada vegada que hi penso amb el que han fet a les "Sagreres" i a Liceu (estacio i accessos). Pero estic ben segur que mes d'un en tindra de ben pensats i a punt de "Emprenda la marcha".

Sal.lutacions:

Serie600



Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23220
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dimecres 18/10/2006 9:58

Bueno, de moment serem uns quants que vigilarem pels accessos de Liceu, recordeu la data uns missatges més a dalt :sant



Respon

Torna a “Història del transport / Historia del transporte”