La carretera de Ribes

Documents, fotografies, museus i tot allò relacionat amb la història dels transports.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
Respon
Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23220
Ubicació: Fabra i Puig

La carretera de Ribes

Entrada Autor: metring » Dijous 05/03/2009 10:05

http://www.bcn.es/publicacions/b_barris ... _Vella.pdf

ÀLBUM HISTÒRIC J. M. Contel

Carretera de Ribes (I)

Una de les principals vies de comunicació de la ciutat ha
estat, des de fa segles, la que uneix Barcelona amb la
plana de Vic i els Pirineus. Aquesta via ha estat coneguda
com carretera de Ribes, després la Nacional 152 i ara,
en gran part, és la C17 i, en alguns trams urbans, és l’actual
carrer de Ribes.
És una via que arrencava a tocar del
portal de Santa Clara de les muralles, seguia pel mig
dels camps fins a arribar al Clot, continuava cap a Sant
Andreu i, quan arribava al turó de la Trinitat, lloc anomenat
també la “quinta forca”, creuava la serra de Collserola,
pel coll de Finestrelles, i després anava fins a la
torre del Baró, on entrava a Montcada.
Del començament d'aquest camí, la Guía General de Barcelona,
de Manuel Saurí, de 1849, en feia la següent referència:
“El portal Nou, anomenat així perquè es va construir després
de la caiguda de Barcelona el 1714, després d'haver-se
enderrocat el de Santa Clara. En sortir i a la dreta hi ha la
carretera de la Marina fins a França i a l'esquerra una altra,
que va cap al Vallès, la plana de Vic i l'alta muntanya”. És
una via de la qual hi ha notícies des dels segles XIV-XV.
Era un camí o una carretera provincial que, encara que no
estava en gaire bon estat, es podia transitar amb certes garanties
i que feien servir tota mena de carruatges. A dues
llegües de Barcelona, a la torre del Baró, hi havia uns burots
que cobraven una mena de peatge o impost que gravava
tots els carruatges que transitaven per aquell indret. La
resistència dels traginers a pagar-lo originava moltes trifulgues.
Una part dels diners recaptats en aquest punt servien
perquè l'Estat mantingués el cos d'enginyers civils, i
una altra part per atendre la conservació dels camins.



Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23220
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dijous 02/04/2009 10:32

Fitxers adjunts
Nou_Barris-4.jpg
(142.55 KiB) S’ha baixat 910 vegades



Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23220
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dijous 07/05/2009 14:30

Fitxers adjunts
Ciutat_Vella-4.jpg
Ciutat_Vella-4.jpg (40.9 KiB) Visualitzat 2225 cops



Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23220
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dimarts 09/06/2009 14:27

4a part:
Fitxers adjunts
ribes4.jpg
ribes4.jpg (97.38 KiB) Visualitzat 2095 cops



Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23220
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dijous 09/07/2009 12:13

Fitxers adjunts
Nou_Barris-4.jpg
(92.86 KiB) S’ha baixat 506 vegades



Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23220
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dissabte 12/09/2009 21:42

El 6è capítol (L'he hagut d'escanejar de l'edició d'aquest mes de Sant Martí):
Fitxers adjunts
img119.jpg
img119.jpg (84.54 KiB) Visualitzat 1817 cops



Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23220
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dijous 15/10/2009 13:42

I la darrera part. No us perdeu la foto del bus.
Fitxers adjunts
Nou_Barris-4.jpg
Nou_Barris-4.jpg (89.39 KiB) Visualitzat 1707 cops



Respon

Torna a “Història del transport / Historia del transporte”