"El tren de la mort"

Documents, fotografies, museus i tot allò relacionat amb la història dels transports.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
Respon
Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23220
Ubicació: Fabra i Puig

"El tren de la mort"

Entrada Autor: metring » Diumenge 26/04/2009 0:02

http://www.elpunt.cat/canals/elpunt30an ... cases.html

«El tren de la mort» passa a tocar de les cases

El trasllat dels residus radioactius en tren des de la central de Vandellòs fins a l'Estat francès va provocar el rebuig dels ciutadans
24/02/09 02:00 - JORDI CAMPS

Imatge

El tren nuclear, travessant la ciutat de Girona. Foto: EL PUNT.


El divendres 6 d'abril del 1979 la portada del Punt Diari anunciava que la nit del dimecres anterior s'havia detectat a Figueres el pas d'un tren especial que traslladava cap a l'Estat francès els residus radioactius de la central nuclear de Vandellòs. El titular era: «El tren radioactiu de Vandellòs a França, un risc incalculable». En les setmanes següents el tren seria batejat com el tren de la mort.

El tren radioactiu feia temps, des del 1974, que travessava tot Catalunya amb els residus de Vandellòs. El novembre del 1977 fins i tot hi va haver un incident que el va obligar a fer marxa enrere amb part de la càrrega. Que el tren passés al primer informatiu en va tenir molta culpa l'accident de la central nuclear de Harrisburg, als Estats Units, que va passar el 28 de març. L'incident de Harrisburg, en el qual el reactor TMI-2 va tenir una fusió parcial del nucli, va ser considerat l'accident nuclear civil més greu fins que va passar el de Txernòbil, a Ucraïna, el 26 d'abril del 1986. El març del 1979, unes 25.000 persones residien en un radi de vuit quilòmetres de la central de Harrisburg.

El tren radioactiu feia un viatge cada 3 o 4 mesos. Normalment transportava tres o quatre contenidors que podien arribar a portar 28 tones de material radioactiu. Anava vigilat per cinc agents de la Guàrdia Civil i en el comboi també hi anava un tècnic de la central i un de Renfe. El tren podia anar a una velocitat màxima de 60 quilòmetres per hora i havia de tenir especial cura amb les frenades brusques i els moviments violents, ja que la càrrega era molt sensible. Els residus –materials de fissió– que transportaven els contenidors havien estat emmagatzemats durant un any, submergits en una piscina perquè es refrigeressin, i després es duien a una central de tractament, que el 1979 no existia a l'Estat espanyol. Per això s'enviaven a la central de La Hague, a la Bretanya.

El maig del 1979 es va constituir a Figueres la Coordinadora Antinuclear Empordanesa, que es va integrar en la campanya contra l'energia nuclear que hi havia al país però que va voler fer una especial incidència en el transport de material radioactiu per la comarca. Entre els actes que es van fer hi va haver un debat sobre el pas del tren radioactiu, que va tenir lloc al Patronat de Figueres i al qual, tot i ser convidats, no van assistir els representants dels organismes oficials i dels ajuntaments. Tan sols hi van ser alguns regidors a títol personal. Va ser un debat tens, que va posar de manifest les diferències entre ecologistes i polítics i que va provocar que la gent, cansada de picabaralles que no portaven enlloc, acabés cridant: «Que parlin del tren.»

Passat l'estiu, i amb el tren de la mort travessant periòdicament el país, els diputats socialistes gironins Ernest Lluch i Lluís Maria de Puig van plantejar al govern de l'Estat espanyol –llavors de la UCD– una sèrie de preguntes, com ara la possibilitat que el transport es fes per mar. El govern va respondre que el tren complia totes les normes internacionals i que era intocable. Els diputats no van estar d'acord amb la resposta i van recomanar exercir pressió sobre l'empresa de la central perquè estudiés un mitjà de transport alternatiu. No hi va haver res a fer. El tren radioactiu –de la mort– va seguir travessant el país fins l'any 1994.
Moratòria i debat

La central de Vandellòs-1, situada a l'Hospitalet de l'Infant, inaugurada el 1972 i clausurada el 1989, va ser la principal subministradora de material al tren radioactiu. El 1982 es va inaugurar Ascó-1; el 1985, Ascó-2, i el 1987, Vandellòs-2. Aquestes han estat les quatre centrals nuclears catalanes, totes a les comarques tarragonines. La primera central de l'Estat espanyol va ser la José Cabrera, a Almonacid de Zorita (Guadalajara), que es va inaugurar el 1968 i es va aturar definitivament el 2006. L'arribada del PSOE al govern espanyol el 1982 va aturar els ambiciosos programes d'energia nuclear que hi havia en marxa. El 1983, el govern socialista va promulgar una moratòria nuclear que faria que el 1991 primer es paralitzessin i posteriorment se suspenguessin les obres a cinc centrals nuclears projectades. Per tal de compensar les companyies elèctriques per les inversions fetes que no es podrien recuperar, el govern espanyol va aprovar el 1997 –amb el Partit Popular al govern– una disposició que permetia a les companyies afegir un percentatge a la factura per anar recuperant les inversions –disposició que serà vigent fins al 2020–. L'any 2005, novament amb el PSOE a La Moncloa i davant la gran puja del preu dels combustibles fòssils que calia importar, es va reobrir el debat sobre la necessitat de l'energia nuclear. En el debat de política general de l'any 2006, el govern espanyol va confirmar la seva decisió d'abandonar l'energia nuclear i impulsar les energies alternatives i renovables.



Avatar de l’usuari
genissimon
N10
N10
Entrades: 3153
Ubicació: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc

Entrada Autor: genissimon » Dilluns 27/04/2009 12:15

Precisament aquest tren és el responsable de la construcció de la variant El Papiol - Mollet del Vallès.

Salut !!


Reposició del Tramvia Blau.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.

Avatar de l’usuari
wefer
Administrador
Entrades: 6993
Ubicació: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contacta:

Entrada Autor: wefer » Dilluns 04/05/2009 0:48

"El tren de la mort"... i quants morts va fer aquest tren al final? més encara: quanta gent ha mort per trens de característiques iguals arreu del món?
Deixeu que endevini... cap? :?



oriolp13
N9
N9
Entrades: 2191
Ubicació: Llinars del Vallès

Entrada Autor: oriolp13 » Divendres 24/07/2009 23:52

Tot i no estar direct6ament relacionat, mireu quina foto he trobat:

per protestar contra la central de Vandellòs, i surt una 440? amb decoració de rodalies, suposo que a l'estació (diria que actualment sense servei), de vandellòs:

http://macc.blogia.com/upload/2-Vandellos.jpg


Salutacions,

Oriol

Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23220
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Divendres 24/07/2009 23:53

Surt que està prohibit l'accés a la pàgina :nose



Avatar de l’usuari
Sky
N9
N9
Entrades: 1915
Ubicació: Lleida

Entrada Autor: Sky » Dissabte 25/07/2009 0:54

Sembla que el web no permet enllaços directes:

Imatge
Sky l’ha editat per darrera vegada el dia: Dijous 20/08/2009 22:03, en total s’ha editat 2 vegades.



Avatar de l’usuari
Alemany
N7
N7
Entrades: 431
Ubicació: Barcelona
Contacta:

Entrada Autor: Alemany » Dissabte 25/07/2009 12:10

wefer ha escrit:"El tren de la mort"... i quants morts va fer aquest tren al final? més encara: quanta gent ha mort per trens de característiques iguals arreu del món?
Deixeu que endevini... cap? :?
No entenc gaire d'assumptes nuclears, pero suposo que el terme ve donat per la perillositat del carregament. Per molta seguretat que hi hagi en el transport, no deixa de fer-ho per trams convencionals i, com es veu a la foto, vora les cases. En qualsevol cas, en jugaria un rovell a que el 1978 les normes de seguretat que hi havia ens farien petar de riure. I tots sabem que els accidents són improbables fins que ocorren, al 1978 o al 2009.


Què és alló??

Corail Intercités
N4
N4
Entrades: 40

Entrada Autor: Corail Intercités » Dimarts 28/07/2009 12:42

genissimon ha escrit:Precisament aquest tren és el responsable de la construcció de la variant El Papiol - Mollet del Vallès.
No deixa de ser curiós que fos segur que el tren creués les ciutats de Tarragona i Girona però no la de Barcelona, obligant a la construcció d'una variant.



Avatar de l’usuari
wefer
Administrador
Entrades: 6993
Ubicació: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contacta:

Entrada Autor: wefer » Dimecres 29/07/2009 13:00

Corail Intercités ha escrit:No deixa de ser curiós que fos segur que el tren creués les ciutats de Tarragona i Girona però no la de Barcelona, obligant a la construcció d'una variant.
En aquestes ciutats no ho feia pas per estacions soterrades.
Igualment, qualsevol problema no hagués afectat a tanta gent de manera que, tot i essent recomanable que no passés, el problema no era tant greu com per justificar la construcció d'unaes variants que no haguessin servit per a res més.



Avatar de l’usuari
calisay
N7
N7
Entrades: 321
Ubicació: LLacuna L4

Entrada Autor: calisay » Dimecres 29/07/2009 14:30

wefer ha escrit:
Corail Intercités ha escrit:No deixa de ser curiós que fos segur que el tren creués les ciutats de Tarragona i Girona però no la de Barcelona, obligant a la construcció d'una variant.
En aquestes ciutats no ho feia pas per estacions soterrades.
Igualment, qualsevol problema no hagués afectat a tanta gent de manera que, tot i essent recomanable que no passés, el problema no era tant greu com per justificar la construcció d'unaes variants que no haguessin servit per a res més.

Disculpeu la meva possible ignorància....I no hagués estat millor la contenció d'un possible accident dins els túnels?? No es aixi com s'intenta sempre contenir un possible accident als reactors??? :nose :nose


El licor Calisay no se bebe, se saborea

Avatar de l’usuari
Guigui  
Administrador
Entrades: 23724
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Entrada Autor: Guigui » Dimecres 29/07/2009 17:44

calisay ha escrit:Disculpeu la meva possible ignorància....I no hagués estat millor la contenció d'un possible accident dins els túnels?? No es aixi com s'intenta sempre contenir un possible accident als reactors??? :nose :nose
Una cosa és col·locar un "sarcòfag" al voltant d'un reactor accidentat (cas de Txernòbil, i encara, perquè sembla que el propi sarcòfag tenia esquerdes) i una altra és intentar aprofitar circumstancialment un túnel que no està preparat per a aquests incidents. Les filtracions a les aigües freàtiques i la manca d'estanquitat del túnel no el farien pas segur.


a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

Corail Intercités
N4
N4
Entrades: 40

Entrada Autor: Corail Intercités » Dijous 30/07/2009 12:57

wefer ha escrit:En aquestes ciutats no ho feia pas per estacions soterrades.
Però el risc d'atemptat era molt més elevat a Girona, on un cotxe aparcat sota la via podia fer el fet.
wefer ha escrit:Igualment, qualsevol problema no hagués afectat a tanta gent de manera que, tot i essent recomanable que no passés, el problema no era tant greu com per justificar la construcció d'unaes variants que no haguessin servit per a res més.
Explica-ho als veïns de Girona que, nit sí nit també, han de suportar el soroll dels trens de mercaderies.



Avatar de l’usuari
wefer
Administrador
Entrades: 6993
Ubicació: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contacta:

Entrada Autor: wefer » Dijous 30/07/2009 16:28

Corail Intercités ha escrit:Però el risc d'atemptat era molt més elevat a Girona, on un cotxe aparcat sota la via podia fer el fet.
Com en qualsevol altra zona del recorregut, incloent la línia del Vallès.
Corail Intercités ha escrit:Explica-ho als veïns de Girona que, nit sí nit també, han de suportar el soroll dels trens de mercaderies.
Sense menysprear aquests veïns, cal dir que això passa a qualsevol altra punt de la línia per on passen trens... però no pas per això, és assumible el soterrament de tota la línia.
La qüestió és la que vaig comentar en el primer moment: passant per dins de Barcelona, les possibles persones afectades era infinitament superior a la de qualsevol altra punt del traçat, i és lògic que si s'havia de fer algun desviament, era el de Barcelona. Això, sense comptar que la línia, per dins de Barcelona, i comptant que havia d'anar per l'interior, la volta que feia era incomparable a la de qualsevol altra punt, incloent Girona, que és en línia recta. I, per tant, aquesta línia s'havia de fer igualment, ja fos per mercaderies, ja fos per donar servei al Vallès.

Imaginem que la línia no s'hagués fet, i actualment els dos túnels de Barcelona haguessin d'assumir el trànsit de mercaderies. Si ara mateix ja estan col·lapsats, aleshores ja seria realment un drama. En canvi, la línia de Girona, per desgràcia, ni tant sols avui dia té tants serveis com per estar col·lapsada, ni de lluny.

De la única cosa que ens podem queixar, per tant, és de que es trigués tants anys en dotar de serveis de rodalies el bypass del Vallès i que encara no s'hagin construït els intercanviadors necessaris amb FGC i bus.



Respon

Torna a “Història del transport / Historia del transporte”