Dubte de l'antic cremallera de montserrat

Documents, fotografies, museus i tot allò relacionat amb la història dels transports.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
Respon
megapauer
N8
N8
Entrades: 1203
Ubicació: De la Terra Ferma a l'exili
Contacta:

Dubte de l'antic cremallera de montserrat

Entrada Autor: megapauer » Divendres 15/05/2009 20:49

Avui m'estava llegint el llibre del Salmerón i m'han sortit alguns dubtes al veure les fotos.

He vist que hi han fotos, especialment un creuant el pont del Llobregat, de trens amb la locomotora al davant. No anava sempre la locomotora al darrera, empenyent o, diguem, frenant??

Així mateix aquesta foto creuant el Llobregat, m'ha sorprès perquè porta 4-5 cotxes quan creia que sols en solia portar dos.

Experts...

Gràcies!!


Salutacions,
Joan

http://www.joanespina.com

Avatar de l’usuari
Lluita1714
N9
N9
Entrades: 1964
Ubicació: Aigüestoses

Entrada Autor: Lluita1714 » Divendres 15/05/2009 21:00

megapauer ha escrit:Avui m'estava llegint el llibre del Salmerón i m'han sortit alguns dubtes al veure les fotos.

He vist que hi han fotos, especialment un creuant el pont del Llobregat, de trens amb la locomotora al davant. No anava sempre la locomotora al darrera, empenyent o, diguem, frenant??

Així mateix aquesta foto creuant el Llobregat, m'ha sorprès perquè porta 4-5 cotxes quan creia que sols en solia portar dos.

Experts...

Gràcies!!
No en sóc pas d'expert però és possible que sigui un servei entre Monistrol Vila i Enllaç només per a aquest trajecte.


"El forense va donar un cop d’ull a les dues ratlles paral·leles, rovellades i cobertes de males herbes. «Crispadora paradoxa!», digué. «Aquesta via ha mort perquè el tren l’ha aixafada poc.»." Pere Calders.

Avatar de l’usuari
foronda 141
N8
N8
Entrades: 849
Ubicació: Poblenou

Entrada Autor: foronda 141 » Divendres 15/05/2009 22:47

Si et miras al llibre, a la página 56 explica que els trens sortían de Monistrol Nord amb fins a 6 cotxes de viatgers, i a l'arribada a Monistrol Vila, eran partits enganxant varias locomotoras.

A pocs metres de Monistrol Nord, hi había el cul de sac, per lo que fins aquest punt circulava com un tren normal i allá invertía la marxa quedant la locomotora derrera empenyent els cotxes, com també s'explica a la página 73.

Salutacions.



megapauer
N8
N8
Entrades: 1203
Ubicació: De la Terra Ferma a l'exili
Contacta:

Entrada Autor: megapauer » Dissabte 16/05/2009 7:42

Sí sí, acabo de llegir el següents capítols.

Pujava fins a Monistrol Vila amb la tracció al davant direcció Montserrat i allí es tallaven els trens i s'enfilaven amb la tracció al darrera.


Salutacions,
Joan

http://www.joanespina.com

Avatar de l’usuari
genissimon
N10
N10
Entrades: 3153
Ubicació: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc

Entrada Autor: genissimon » Dimecres 20/05/2009 12:12

A l'inici de l'explotació, quan sortien els cremalleres de Monistrol-Partida, abans de la construcció del cul-de-sac de Monistrol-Nord, els trens es formaven amb fins a 6 cotxes, amb la locomotora al davant estirant de la composició. Quan arribaven a Monistrol-Vila es tornaven a formar els trens amb composicions de dos cotxes amb la locomotora empenyent des de darrera. Això es feia perquè fins a la clausura del 1957 les composicions no disposaven de fre continu.

El 1905 es tanca Monistrol-Partida i es construeix el cul-de-sac per arribar a l'estació del Norte de Monistrol, coincidint amb l'ampliació i reforma d'aquesta darrera degut a l'espectacular augment de viatgers que feia correspondència amb el cremallera. L'edifici de l'estació de Partida encara estava en peu fins no fa gaires anys. Per anar d'una estació a una altra hi havia una llarga escalinata, ja que la de Partida estava en una cota bastant inferior a la de la del Norte.

Per la poca longitud de la via del cul-de-sac i per evitar engorroses i lentes maniobres a Monistrol-Vila, les composicions de dos cotxes surten de l'estació del Norte amb les locomotores tibant dels trens marxa enrere per, un cop passat el cul de sac, quedar al darrera de la composició empenyent-la ja marxa endavant. Això provocava més d'una confusió entre alguns viatgers novells de la línia (que quedaven d'esquena a la marxa, quan volien anar cara a la marxa). Sortien tot de trens consecutivament en mode "marxa a la vista", com fins fa poc encara es feia a Núria.

Amb l'ampliació de la línia dels anys 20 del segle XX es va construir l'estació de Monistrol-Enllaç on coincidien el cremallera amb la CGFC (catalans). Aquesta estació estava més al nord que la de Monistrol-Central (ara rebatejada Monistrol de Montserrat), seguint el traçat de la línia en direcció a Manresa, com uns 1200 metres, al costat de la finca Els Bacus. L'explanació que ocupava encara és visible.

Salut !!


Reposició del Tramvia Blau.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.

davida
N9
N9
Entrades: 1793
Contacta:

Entrada Autor: davida » Dimecres 20/05/2009 15:44

genissimon ha escrit: Amb l'ampliació de la línia dels anys 20 del segle XX es va construir l'estació de Monistrol-Enllaç on coincidien el cremallera amb la CGFC (catalans). Aquesta estació estava més al nord que la de Monistrol-Central (ara rebatejada Monistrol de Montserrat), seguint el traçat de la línia en direcció a Manresa, com uns 1200 metres, al costat de la finca Els Bacus. L'explanació que ocupava encara és visible.
Curiosament no estava l'antiga estacióde Monistrol - Enllaç ara hi ha unes quantes travesses del nou cremallera, que no pasa per alla. Suposo que era el lloc per carregar /descarregar els trens de treball.



Avatar de l’usuari
genissimon
N10
N10
Entrades: 3153
Ubicació: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc

Entrada Autor: genissimon » Dijous 21/05/2009 12:38

Al rellegir el missatge ara em ve al pensament que l'estació de Monistrol de la CGFC amb correspondència amb el cremallera de Montserrat de la FMGP en realitat es deia Monistrol-Cremallera.

Salut !!


Reposició del Tramvia Blau.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.

Avatar de l’usuari
lauria1226
N7
N7
Entrades: 325
Ubicació: Barcelona i Pallars Jussà

Entrada Autor: lauria1226 » Diumenge 04/10/2009 17:37

El tram entre Monistrol Nord i Monistrol-Vila, encara es pot seguir a peu amb relativa comoditat i excepte pels talls de la carretera de Terrassa i dels Peixos Puvill està en molt bon estat de consevació (Excepte pel pont metàl.lic sobre el Llobregat, ja desballestat). Si us decidiu a seguir-lo veureu que el pendent és suau o inexistent, pel que perfectament es pot fer per simple adherència. El fet és que les locomotores de vapor de l'antic cremallera no eren com les de Núria o els moderns automotors; mixtes Adherència-cremallera. Només podien circular amb cremallera perquè les rodes solament eren portadores, la força i la frenada eren únicament a les rodes dentades. De fet hi ha documentació que en gran part d'aquest traçat la cremallera constava d'una sola làmina, pel que els convois podien circular perfectament amb la màquina davant.

A continuació us poso algunes imatges de l'esmentat tram
Fitxers adjunts
Pas Nivell A.jpg
Pas Nivell A.jpg (299.61 KiB) Visualitzat 2141 cops
Explanació.jpg
Explanació.jpg (302.62 KiB) Visualitzat 2140 cops
Entre pas nivell i Nord.jpg
Entre pas nivell i Nord.jpg (288.45 KiB) Visualitzat 2141 cops
Entre La Bauma i Nord.jpg
Entre La Bauma i Nord.jpg (278.03 KiB) Visualitzat 2141 cops
Cul de Sac.jpg
Cul de Sac.jpg (264.81 KiB) Visualitzat 2142 cops


A la gente no gusta que
Uno tenga su propia fe.

Avatar de l’usuari
lauria1226
N7
N7
Entrades: 325
Ubicació: Barcelona i Pallars Jussà

Entrada Autor: lauria1226 » Diumenge 04/10/2009 17:39

Les imatges que falten:
Fitxers adjunts
Pont de la Bauma.jpg
Pont de la Bauma.jpg (253.72 KiB) Visualitzat 2134 cops
Pas Nivell B.jpg
Pas Nivell B.jpg (300.57 KiB) Visualitzat 2132 cops


A la gente no gusta que
Uno tenga su propia fe.

Avatar de l’usuari
lauria1226
N7
N7
Entrades: 325
Ubicació: Barcelona i Pallars Jussà

Entrada Autor: lauria1226 » Diumenge 04/10/2009 17:51

Y aqui unes imatges de la situació dels terrenys de l'antiga estació Monistrol-Cremallera
Fitxers adjunts
Monistrol Cremallera.jpg
Monistrol Cremallera.jpg (303.47 KiB) Visualitzat 2125 cops
213 des de Monistrol Cremallera.jpg
213 des de Monistrol Cremallera.jpg (296.73 KiB) Visualitzat 2125 cops


A la gente no gusta que
Uno tenga su propia fe.

Avatar de l’usuari
lauria1226
N7
N7
Entrades: 325
Ubicació: Barcelona i Pallars Jussà

Entrada Autor: lauria1226 » Diumenge 04/10/2009 17:53

En aquesta imatge podem veure que l'arcada que hi ha sota mateix de la cabina de l'esquerra de la 213, és por on passa l'explanació de l'antic cremallera just després de sortir de Monistrol-Cremallera en direcció a La Bauma i Monistrol-Nord.
Fitxers adjunts
213 Peixos puvill.jpg
213 Peixos puvill.jpg (190.23 KiB) Visualitzat 2123 cops


A la gente no gusta que
Uno tenga su propia fe.

Respon

Torna a “Història del transport / Historia del transporte”