Més detalls freaks del metro 80s (II): Les màquines

Documents, fotografies, museus i tot allò relacionat amb la història dels transports.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
Respon
Avatar de l’usuari
Alemany
N7
N7
Entrades: 431
Ubicació: Barcelona
Contacta:

Més detalls freaks del metro 80s (II): Les màquines

Entrada Autor: Alemany » Dimarts 14/07/2009 19:11

Hola a tothom,

L'altre dia vaig preguntar en una foto antiga de Fontana per unes baluernes que hi havia, i que van resultar ser maquines netejabotes. Això em va fer recordar altres automàtics que he pensat que alguns voldrien recordar en aquest fil, exceptuant-ne les expenedores de bitllets per pertànyer a un món a part.

Les primeres que em venen a la memòria eren unes màquines petites normalment penjades a la paret d'algunes estacions, i que generalment anaven de dos en dos tot i que no anaven connectades ni tenien res a veure l'una amb l'altra. Eren de la casa Azkoyen i solien ser verdes o taronges. De vedades hi havia una de cada color i altres vegades les dues eren del mateix. Allà recordo als primers i mitjans 80s que s'expenien "regalinas", que eren unes capsetes de cartró amb caramels de gust de cola, o llimona-taronja. De la mateixa manera també s'expenien els primitius Smint que no tenien res a veure amb els actuals: eren uns quadradets de regalèssia negra recoberta de caramel blanc amb gust de menta, anaven en una capseta de cartró igual que les anteriors però de color verd. Crec recordar que els preus oscil·laven llavors entre el duro i les 10 pts./capseta. La màquina tenia una finestra al davant per on es veien els carrils amb les capsetes aliniades, i em sembla que hi havia una enganxina amb lletres de fantasia que deia "Golosinas".

Moltes vegades no funcionaven i es tragaven els diners. Malgrat haver-hi un cartellet amb un telèfon d'incidències, ningú trucava perquè no existien els mòbils, i per regla general tenies pressa per agafar el metro quan arribava. Les recordeu?


Què és alló??

Avatar de l’usuari
foronda 141
N8
N8
Entrades: 849
Ubicació: Poblenou

Entrada Autor: foronda 141 » Dimarts 14/07/2009 23:20

Jo recordo unas básculas que hi había a les estacions per pesar personas.

Lo que m'agradaba era que despres d'introduir la moneda corresponent donaba un cartonet amb el teu pes marcat, que era de del mateix tamany que un bitllet de tren Edmenson (no se si he escrit be el nom), i en el revers hi había fotos en color de tramvies.

Salutacions.



Avatar de l’usuari
Alemany
N7
N7
Entrades: 431
Ubicació: Barcelona
Contacta:

Entrada Autor: Alemany » Dimarts 14/07/2009 23:38

foronda 141 ha escrit:Jo recordo unas básculas que hi había a les estacions per pesar personas.

Lo que m'agradaba era que despres d'introduir la moneda corresponent donaba un cartonet amb el teu pes marcat, que era de del mateix tamany que un bitllet de tren Edmenson (no se si he escrit be el nom), i en el revers hi había fotos en color de tramvies.

Salutacions.
"Deje parar el disco antes de introducir la moneda". Jo quan les vaig conèixer, costava un duro pesar-se. També sortien amb fotos de cotxes de formula2, gats petits dins de cistells de bimet, rams de flors i fotos a l'estil calendari de butxaca dels que donaven a les merceries. Evidentment les millors eren les de tramvies que comentes.


Què és alló??

Avatar de l’usuari
wefer
Administrador
Entrades: 6993
Ubicació: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contacta:

Entrada Autor: wefer » Dimecres 05/08/2009 0:30

Us deixo algunes màquines, encara que algunes són anteriors als anys 80 (potser es podria ampliar el tema a totes les màquines que hi ha hagut?)
Fitxers adjunts
maquines-1.jpg
(108.58 KiB) S’ha baixat 198 vegades
maquines-2.jpg
(89.71 KiB) S’ha baixat 58 vegades
maquines-3.jpg
(80.7 KiB) S’ha baixat 188 vegades
maquines-4.jpg
(61.82 KiB) S’ha baixat 425 vegades



Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23220
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dimecres 05/08/2009 10:12

Les màquines de xiclets, quins records!!! També n'hi havien al carrer, amb xiclets amb forma de boletes, i algunes que no arribaven a la peseta, quan ja no quedaven cèntims!!



Avatar de l’usuari
Alemany
N7
N7
Entrades: 431
Ubicació: Barcelona
Contacta:

Entrada Autor: Alemany » Dimecres 05/08/2009 13:21

Fantàstiques imatges que em porten molts records. Us passo una ampliació d'una foto de la wiki a on surten dues màquines Azkoyen: la primera, una model Polimatic, apareguda al 1965 i que no era més que una derivació de la que es feia servir per expendre tabac. En aquest cas es feia servir per vendre rodets fotogràfics!!!!! Al costat, mig amagada, es veu una més moderna, també Azkoyen model Karmele, apareguda el 1974 i per expendre tabac. De fet, com a pionera de les màquines automàtiques expenedores a Espanya, Azkoyen va assortir durant molts anys i quasi en exclusiva.
Fitxers adjunts
maqu.jpg
maqu.jpg (35.53 KiB) Visualitzat 2792 cops


Què és alló??

Avatar de l’usuari
Alemany
N7
N7
Entrades: 431
Ubicació: Barcelona
Contacta:

Entrada Autor: Alemany » Divendres 07/08/2009 17:09

Per cert, havia passat per alt els enllaços a més fotos que havies inclós, Metring. De fet, són exactament les màquines que jo recordava. Són també de la casa Azkoyen, i són un model evolucionat basat en el model "Golven", aparegut cap al 1969.

Moltes gràcies!!!!!!!! :reve


Què és alló??

Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23220
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Divendres 07/08/2009 17:11

Bé, els enllaços són del wefer, però de res igualment ;)



Avatar de l’usuari
Alemany
N7
N7
Entrades: 431
Ubicació: Barcelona
Contacta:

Entrada Autor: Alemany » Divendres 07/08/2009 17:18

É verità! Doncs gràcies, Wefer!


Què és alló??

Respon

Torna a “Història del transport / Historia del transporte”