Pallars Sobirà

Documents, fotografies, museus i tot allò relacionat amb la història dels transports.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
Respon
xevi
N7
N7
Entrades: 606

Pallars Sobirà

Entrada Autor: xevi » Diumenge 16/08/2009 20:57

Una pregunta, algú sap si existeix un antic trenet miner per la zona de l'estany negre al Pallars Sobirà?
Una tieta meva m'ho ha comentat i jo crec que es confon perquè ni em sona.
Si algú de vosaltres coneix algun trenet miner en servei en aquesta comarca, feu-m'ho saber, oK?
Gràcies.



Jordi Freixas

Entrada Autor: Jordi Freixas » Diumenge 16/08/2009 21:28

Alguna cosa vaig veure a la web de TrensCat. Em sembla que està a la secció del telefèric de l'estany de Gento.



Avatar de l’usuari
automotorserie 436
N7
N7
Entrades: 557

Entrada Autor: automotorserie 436 » Diumenge 16/08/2009 23:20

Si, existen restos de un antiguo ferrocarril minero de unos 4,5 kilómetros, se conservan en algun tramo las vías, hay un pequeño túnel y se accede a través de un teléferico, nunca he estado pero para hacer arqueología ferroviariapuede estar muy bien, pues ahí antes de construir el teléferico existía un funicular que se utilizó para construir una presa.


Reobertura dels Carrilets de Girona, Tarragona i Barcelona

Avatar de l’usuari
Guigui
Administrador
Entrades: 23724
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Entrada Autor: Guigui » Dimarts 18/08/2009 12:58

Però caldria canviar el títol del fil: l'Estany Gento es troba al Pallars Jussà.


a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

Jordi Freixas

Entrada Autor: Jordi Freixas » Dimarts 18/08/2009 13:04

No té perquè. Això de l'Estany de Gento ho he dit jo. Potser ell es referia a aluna altra cosa.



Avatar de l’usuari
Platanito
N9
N9
Entrades: 2396
Ubicació: La Bordurie

Entrada Autor: Platanito » Dimarts 18/08/2009 13:33

El primer que caldria esbrinar és a quin estany Negre es refereix. L'estany Negre de Peguera (davant del refugi Josep Maria Blanc, a la vall del Peguera, tributari de la Noguera Pallaresa a Espot) té tots els números per haver tingut un ferrocarril com el té l'estany Tort a la banda del Flamisell (després en parlo), i més coneguent les barrabassades que es van fer per l'actual territori del Parc Nacional d'Aigüestortes i Estany de Sant Maurici. Però com que no hi he estat, no ho puc assegurar.

D'altra banda, hi ha l'estany Negre a la Ribera de Caldes, per sobre de l'estany de Cavallers, o sigui a la banda diametralment oposada del Parc Nacional, territori que pertanyia al Pallars Sobirà abans de la creació de l'Alta Ribagorça. Aquest és impossible que hagi tingut cap tipus de ferrocarril, ja que es troba excavat entre grans desnivells de roca. Feu-li un cop d'ull des del refugi Ventosa i Calvell (per sobre del llac) i ho veureu.

On encara hi ha força trams de via és al voltant de l'Estany Tort a la capçalera de la Vall Fosca (no confondre amb el Tort de Peguera). Aquestes vies no havien arribat a connectar amb el famós traçat de l'estany Gento, tot i la proximitat, degut al desnivel considerable entre ambdós estanys. Fa tres setmanes vaig ser a Gento (per cert, em van denegar l'accés a la terrassa del telefèric tot i la meva insistència) i vaig observar una estructura metàl.lica que podria correspondre a un telefèric entre aquest estany i la Pleta de Jou, fins on probablement devien arribar les vies de Tort.


Ne pas utiliser les strapontins aux heures d'affluence.

Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23220
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dimarts 18/08/2009 14:30

Ei, la crònica està molt bé! :plas Tandebó es pogués anar per investigar les restes!



Avatar de l’usuari
Platanito
N9
N9
Entrades: 2396
Ubicació: La Bordurie

Entrada Autor: Platanito » Dimarts 18/08/2009 15:13

metring ha escrit:Ei, la crònica està molt bé! :plas Tandebó es pogués anar per investigar les restes!
Doncs són tres excursions molt interessants i gens difícils:

Estany Negre de Peguera: hi deu haver com a molt dues hores des de l'aparcament. Pista forestal sense cap problema i sense pèrdua possible.

Estany Negre de Boí: s'arriba en cotxe a la mateixa presa de Cavallers (nomès veure-la des del peu ja compensa e viatge). En unes dues horetes s'arriba al refugi, que és a sobre del llac en un esperó de roca. Excursió més difícil però més maca que l'anterior.

Estany Tort: Es pot pujar fins al Gento en una hora des de Sallente (el camí surt en zigzag a l'extrem esquerre de la presa; a dalt es camina una estona per la via de l'estany Gento i es creuen alguns túnels) o amb el telefèric, que puja a les 9 del matí i a les 3 de la tarda. De l'estació superior a l'estany Tort hi ha 40 minuts. A prop d'aquest últim hi ha el refugi de la Colomina, que com els altres dos forma part de la ruta dels Carros de Foc.

Per cert, el ferrocarril de l'estany Gento no és miner, sino que va servir per transportar els materials necessaris per a la construcció del salt d'aigua original amb l'ajut del funicular que hi havia a l'extrem sud del traçat, en la vertical de la Central de Cabdella. A principis dels 80 es va reformar la central de Sallente i es va construir el telefèric que actualment fa aquest recorregut turístic, tot i que encara es fa servir per tasques de manteniment mitjançant una plataforma de càrrega intercanviable amb la cabina de passatgers. Amb ella havien pujat una furgoneta que hi havia a Gento a finals del mes passat!

He recordat que un amic meu em va passar fotos del Josep Mª Blanc i de l'Estany Negre de Peguera. Les revisaré per comprovar si hi ha restes de vies.

Edito: hi ha una plataforma-funicular paral.lela a una canonada d'un salt d'aigua. La foto nomès diu "Peguera". Quan el vegi (ara mateix es troba en algun racó de Pirineu aragonès) li preguntaré on va ser presa la foto exactament.


Ne pas utiliser les strapontins aux heures d'affluence.

Avatar de l’usuari
genissimon
N10
N10
Entrades: 3154
Ubicació: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc

Entrada Autor: genissimon » Dimarts 25/08/2009 12:06

Més informació sobre les instal·lacions hidroelèctriques de la Vall Fosca a:

http://ca.wikipedia.org/wiki/Estany_de_Sallente
http://ca.wikipedia.org/wiki/Central_de_Cabdella
http://www.trenscat.com/funis/gento_ct.html
i també aquí: http://www.vallfosca.net/

Salut !!


Reposició del Tramvia Blau.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.

xevi
N7
N7
Entrades: 606

Entrada Autor: xevi » Dijous 27/08/2009 17:04

He tornat de vacances i m'he trobat els vostres comentaris respecte la pregunta que vaig fer fa uns dies, aclarir-vos que aquesta tieta em diu que és a l'estany Negre del Pallars Sobirà i "colindante" amb el Parc Nacional, sota d'Espot. He buscat i no trobo res nois. Si ningú de vosaltres ho sap, aquesta tieta es deu confondre o es deu referir a una altra cosa.



Avatar de l’usuari
lauria1226
N7
N7
Entrades: 325
Ubicació: Barcelona i Pallars Jussà

Entrada Autor: lauria1226 » Dilluns 05/10/2009 18:31

Pel que jo sé, l'únic carrilet que conec de les característiques expressades al fil és el de via de 600mm que anava des de la casa de les aigües de Capdella fins a l'estany Gento. El primer de Maig del 1976, vaig fer a peu, tot el recorregut, hi ha dos tunels excavats a la roca recoberts d'obra de mamposteria i ciment, llavors ja no funcionava però la via hi era tota. Com que era més aviat planer (La pujada forta era/és arribar fins l'explanació) fou una excursió deliciosa.
Fitxers adjunts
Camí d'estany Gento 1 de Maig del 1976.jpg
Camí d'estany Gento 1 de Maig del 1976.jpg (224.05 KiB) Visualitzat 3146 cops


A la gente no gusta que
Uno tenga su propia fe.

Avatar de l’usuari
lauria1226
N7
N7
Entrades: 325
Ubicació: Barcelona i Pallars Jussà

Entrada Autor: lauria1226 » Dilluns 05/10/2009 20:49

L'excursió la varem iniciar a Rialb. En cotxe fins a Llessui. D'allí es puja per una pista fins a la cabaneta del collet, on trenquen les aigües. A la dreta et queden els pics gairebé bessons del Montsèn de Pallars i el Roio i a l'esquerra surt un senderó que porta a la casa de les aigües on hi havia un funicular no apte per a cardíacs que baixava fins al fons de la Vall de Capdella. A partir de l'esmentada casa de les aigües ja s'agafava la via del tren. Cal dir que cap a finals dels 80s l'Associació d'amics del ferrocarril de Lleida va iniciar gestions a fi i efecte de rehabilitar la línia amb finalitats turístiques, no es descartava la incorporació d'alguna màquina de vapor. Aquest projecte estava inspirat en d'altres de semblants i exitosos que hi ha al Pirineu francès. L'oposició de grups ecologistes locals i la FECSA que ja de bon principi no estava gaire entusiasmada, varen provocar que l'Associació es decantés cap a altres objectius i al cap de poc temps (1988) i dins de la campanya "Ara Lleida", la garrafeta va arribar a la terra ferma i començà la primera etapa de viatges entre Lleida i la Pobla de Segur que configuren l'embrió del que anys més tard (1997) seria ARMF i l'actual tren dels Llacs.


A la gente no gusta que
Uno tenga su propia fe.

Avatar de l’usuari
genissimon
N10
N10
Entrades: 3154
Ubicació: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc

Entrada Autor: genissimon » Dimarts 06/10/2009 13:02

xevi ha escrit:He tornat de vacances i m'he trobat els vostres comentaris respecte la pregunta que vaig fer fa uns dies, aclarir-vos que aquesta tieta em diu que és a l'estany Negre del Pallars Sobirà i "colindante" amb el Parc Nacional, sota d'Espot. He buscat i no trobo res nois. Si ningú de vosaltres ho sap, aquesta tieta es deu confondre o es deu referir a una altra cosa.
Suposo que et refereixes a l'Estany Negre de Peguera, situat prop del refugi Josep Maria Blanc, al Sud-oest d'Espot.

Les coordenades serien:

UTM 31N
x=339308
y=4711749

i en Latitud i Longitud:
42º32'22"N
1º2'18"E

Veig que hi ha una presa, segurament hi havia un carrilet desmontable a sang tipus decauville per a proveir de material de construcció. Probablement, com passa a altres llocs en aquella zona, el refugi Josep Maria Blanc sigui una construcció inicialment pensada per a acomodar els treballadors de l'obra.

Per poc, però tot plegat dins els límits del Parc Natural.

Salut !!


Reposició del Tramvia Blau.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.

Avatar de l’usuari
Platanito
N9
N9
Entrades: 2396
Ubicació: La Bordurie

Entrada Autor: Platanito » Dimecres 07/10/2009 10:14

genissimon ha escrit:Veig que hi ha una presa, segurament hi havia un carrilet desmontable a sang tipus decauville per a proveir de material de construcció. Probablement, com passa a altres llocs en aquella zona, el refugi Josep Maria Blanc sigui una construcció inicialment pensada per a acomodar els treballadors de l'obra.

Per poc, però tot plegat dins els límits del Parc Natural.
La majoria dels refugis de l'Alt Pirineu ubicats al costat d'estanys reconvertits en embassaments (i especialment els del Parc Nacional d'Aigüestortes i Estany de Sant Maurici) són xalets bastits per FECSA, ENHER o les seves antecessores per acollir els enginyers o els obrers encarregats de les obres hidroelèctriques.


Ne pas utiliser les strapontins aux heures d'affluence.

Avatar de l’usuari
genissimon
N10
N10
Entrades: 3154
Ubicació: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc

Entrada Autor: genissimon » Dimecres 07/10/2009 11:35

Gràcies per les correcccions. Lo dels refugis és el que volia dir, però tu ho has expressat millor.

Salut !!


Reposició del Tramvia Blau.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.

Avatar de l’usuari
lauria1226
N7
N7
Entrades: 325
Ubicació: Barcelona i Pallars Jussà

Entrada Autor: lauria1226 » Dissabte 10/10/2009 23:06

Fins no fa gaires anys a totes les obres públiques de certa envergadura el moviment de terres es feia mitjançant vagonetes tipus Decauville, inclús avui s'utilitza maquinària semblant en el cas del muntatge de les tuneladores del metro amb locomotores de via de 600mm marca Schöma com el material en servei al tren del ciment, amb la diferència del carrossat. Avui amb els diferents tipus de "Dumpers", aquestes vagonetes pràcticament han desaperegut. Al pirineu hi ha hagut molt material diferent i de diferents tipus la majoria de duració efímera. Que jo sàpiga, l'única instal.lació que podem considerar "tren", és el carrilet de l'estany Gento. Un altre tipus de maquinària que tembé es va utilitzar foren els telefèrics.

En la foto uns imatge d'un d'aquests telefèrics per transportar mineral situat al pirineu aragonès, a prop del poble de Parzán, més amunt de Bielsa, en la ruta que porta al tunel del mateix nom que comunica amb França.
Fitxers adjunts
Teleferic de Parzan.JPG
Teleferic de Parzan.JPG (338.4 KiB) Visualitzat 2969 cops


A la gente no gusta que
Uno tenga su propia fe.

Respon

Torna a “Història del transport / Historia del transporte”