Cambra sota l'andana d'Espanya L1

Documents, fotografies, museus i tot allò relacionat amb la història dels transports.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
Avatar de l’usuari
elbandero
N4
N4
Entrades: 73

Cambra sota l'andana d'Espanya L1

Entrada Autor: elbandero » Dimarts 01/09/2009 22:32

Adjunto unes fotos del sota andana de l'estació Espanya L1, en concret és de l'andana direcció Fondo.
Com podeu veure sembla que hi ha una cambra amb portes i finistres. Des de l'andana oposada s'intueix ja la seva existencia.
No se si està relacionada amb l'antiga tercera via... :nose
Algú sap per que es feia servi aquesta cambra?
Fitxers adjunts
1 Situació.jpg
1 Situació.jpg (68.35 KiB) Visualitzat 4225 cops
3 Detall.jpg
Foto de detall de la cambra
3 Detall.jpg (116.62 KiB) Visualitzat 4226 cops
2 Detall.jpg
Foto de detall de la cambra
2 Detall.jpg (116.53 KiB) Visualitzat 4223 cops


http://redferroviariabcn.blogspot.com/
Blog dedicado a curiosidades del pasado, presente y futuro de la red ferroviaria de Barcelona, especialmente la subterránea.

Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23220
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dimarts 01/09/2009 22:53

A l'altre andana també hi han coses, però en la de Fondo no m'hi havia fixat, genials fotos!



Avatar de l’usuari
Lluita1714
N9
N9
Entrades: 1964
Ubicació: Aigüestoses

Entrada Autor: Lluita1714 » Dimecres 02/09/2009 6:11

Per la exposició universal, perquè es podria fer servir allò? potser una sala de control? un refugi de la Guerra Civil?


"El forense va donar un cop d’ull a les dues ratlles paral·leles, rovellades i cobertes de males herbes. «Crispadora paradoxa!», digué. «Aquesta via ha mort perquè el tren l’ha aixafada poc.»." Pere Calders.

Avatar de l’usuari
Alemany
N7
N7
Entrades: 431
Ubicació: Barcelona
Contacta:

Entrada Autor: Alemany » Dimecres 02/09/2009 8:05

:reve Elbandolero, no saps quan t'agraeixo les imatges. No menteixo si dic que farà com vint anys que m'hi vaig fixar per primera vegada, i desenes de vegades que he preguntat per l'assumpte fa anys a la ptp, i aquí no se si també he arribat a encetar l'assumpte. Tot i que la funció no quedi del tot definida, saber com és per dins ja és un gran què.

Pel que es veu, jo m'atreviria a dir que l'andròmina que es veu podria tractar-se d'una bomba per extreure aigua de filtracions, etc. Pot ser es tractava d'un pas subterrani per passar cap a la tercera via sense necessitat d'haver de pujar a l'andana, per a treballs diversos. Descartat lo de refugi de la guerra, doncs l'amplada de l'andana no hagués fet la més mínima protecció per cap mena de projectil aeri. La pròpia estació ja no hagués servit de refugi amb segons quin calibre d'obusos, en contra de la falsa sensació de seguretat que van donar les estacions i túnels del metro en cas de bombardeig durant la guerra.

Per últim, curioses les columnes octogonals amb "capitell" que suporten l'andana, ja que si ens fixem en fotos de Catalunya d'abans de la reforma dels anys 80, veurem que les que hi havia eren del mateix tipus.

I ara, a estudiar les fotos amb lupa. Si en tens més, ni que semblin repetides, te les agrairia.

Gràcies!!!!!!! :plas


Què és alló??

Avatar de l’usuari
wefer
Administrador
Entrades: 6993
Ubicació: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contacta:

Entrada Autor: wefer » Dimecres 02/09/2009 9:35

Ja que les imatges no es veuen gaire bé donada la falta de llum sota l'andana, em permeto passar-les una mica pel Photoshop
Fitxers adjunts
espanya-sota-andana3.jpg
(52.43 KiB) S’ha baixat 698 vegades
espanya-sota-andana2.jpg
(52.31 KiB) S’ha baixat 700 vegades
espanya-sota-andana.jpg
(61 KiB) S’ha baixat 700 vegades



Avatar de l’usuari
El LLOP
N9
N9
Entrades: 1635
Ubicació: esperant via lliure

Entrada Autor: El LLOP » Dimecres 02/09/2009 9:48

Alemany ha escrit:Per últim, curioses les columnes octogonals amb "capitell" que suporten l'andana, ja que si ens fixem en fotos de Catalunya d'abans de la reforma dels anys 80, veurem que les que hi havia eren del mateix tipus.
les que hi havia no, les que hi han. Les columnes son le smateixes però la configuració de l'estació no permet apreciar-les.



Miquel
Administrador
Entrades: 4421
Ubicació: Barcelona

Entrada Autor: Miquel » Dimecres 02/09/2009 11:06

Just a sota pasa el túnel de la L3, no heu pensat que siguí un acces al túnel per temes de ventilació, o d'altres semblants.


El metro de Barcelona amb motoristes!

Avatar de l’usuari
wefer
Administrador
Entrades: 6993
Ubicació: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contacta:

Entrada Autor: wefer » Dimecres 02/09/2009 11:58

Miquel ha escrit:Just a sota pasa el túnel de la L3, no heu pensat que siguí un acces al túnel per temes de ventilació, o d'altres semblants.
A la foto on es veu l'interior de la cambra, es veuen unes barres de ferro que ben bé podrien ser una escala que anés cap avall, cap el túnel de la L3.
De tota manera, aquesta cambra sembla més antiga que no pas la data en que la L3 va arribar a Pl. Espanya (15 de juliol de 1975) tal com s'explica aquí: http://www.transport.cat/wiki/index.php/Espanya_L3



Avatar de l’usuari
El LLOP
N9
N9
Entrades: 1635
Ubicació: esperant via lliure

Entrada Autor: El LLOP » Dimecres 02/09/2009 12:01

les escales també podrien servir per baixar des de l'andana fins a la cambra. No crec que per sota hi hagi alguna cosa més.



Avatar de l’usuari
wefer
Administrador
Entrades: 6993
Ubicació: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contacta:

Entrada Autor: wefer » Dimecres 02/09/2009 12:04

El LLOP ha escrit:les escales també podrien servir per baixar des de l'andana fins a la cambra. No crec que per sota hi hagi alguna cosa més.
Tindria lògica, certament. Per confirmar-ho, "només" hauríem de trobar una foto antiga de l'andana on es veiés una tapa d'accés al mig de l'andana.



megapauer
N8
N8
Entrades: 1203
Ubicació: De la Terra Ferma a l'exili
Contacta:

Entrada Autor: megapauer » Dimecres 02/09/2009 12:32

I la famosa sala de control de les fonts de l'Exposició Universal o algo així? Se'n va parlar temps enrera.


Salutacions,
Joan

http://www.joanespina.com

Avatar de l’usuari
Alemany
N7
N7
Entrades: 431
Ubicació: Barcelona
Contacta:

Entrada Autor: Alemany » Dimecres 02/09/2009 13:47

wefer ha escrit:
El LLOP ha escrit:les escales també podrien servir per baixar des de l'andana fins a la cambra. No crec que per sota hi hagi alguna cosa més.
Tindria lògica, certament. Per confirmar-ho, "només" hauríem de trobar una foto antiga de l'andana on es veiés una tapa d'accés al mig de l'andana.
Voilà: http://www.transport.cat/wiki/index.php ... anya57.jpg


Què és alló??

Avatar de l’usuari
El LLOP
N9
N9
Entrades: 1635
Ubicació: esperant via lliure

Entrada Autor: El LLOP » Dimecres 02/09/2009 14:42

ni feta d'encàrrec la foto, tú.



Avatar de l’usuari
Alemany
N7
N7
Entrades: 431
Ubicació: Barcelona
Contacta:

Entrada Autor: Alemany » Dimecres 02/09/2009 15:40

megapauer ha escrit:I la famosa sala de control de les fonts de l'Exposició Universal o algo així? Se'n va parlar temps enrera.
A mi em sembla que instal·lar els controls de la font a sota de l'estació és una mica massa exagerat, més tenint en compte l'enorme volta que té, però cal estudiar totes les possibilitats.

Una altra instal·lació bastant "misteriosa" de la pl. Espanya són les termes municipals subterrànies que es van construir durant els anys trenta. Eren d'una grandària considerable i estranyament amb prou feines hi ha referències als llibres. Jo conec gent que havia utilitzat els banys, i crec recordar que m'havien comentat que l'entrada era situada aproximadament enfront de l'actual hotel Catalonia Plaza. No sé fins quan van funcionar ni què se n'ha fet d'ells.
Fitxers adjunts
termes.JPG
(52.88 KiB) S’ha baixat 568 vegades


Què és alló??

Avatar de l’usuari
TramviaBlau
N6
N6
Entrades: 237

Entrada Autor: TramviaBlau » Dimecres 02/09/2009 22:18

Recordo haber passat quan era petit amb el meu pare per davant de l´unic edifici antic que ara queda a la plaça, el de les escoles, i iveure un cartell que posava lavabos i també dutxes.....ara aquest cartell ja no hi es, pero una trucada al meu pare m´ha confirmat el record i m´ha descrit el lloc tal com el de la foto.

El cartell era en una de les portes que donen a la plaça on hi ha una part de l´edifici mes baixa que la resta.



Avatar de l’usuari
elbandero
N4
N4
Entrades: 73

Entrada Autor: elbandero » Dimecres 02/09/2009 22:41

Bona nit,

Respecte la possibilitat que sigui una connexió amb la L3, descartat. La ubicació del creuament de la L3 es molt fàcil de identificar hi està lluny de la zona de la cambra en questió. En concret està situat més cap els accesos d'andana i s'identifica clarament donc les piles octogonals de les que s'ha parlat en la zona de creuament o bé desapareixen per un blocs de formigó sobre una biga metàl·lica o bé estan "apeats" en la biga. Per cert, si des de l'andana Fondo et fixes en la zona de creuament es pot arriba a veure les llums dels trens de la línea 3, doncs hi ha un forat de conexió per on pasen un fotime de cables de L1 cap a L3.

Respecte el control de les fonts de montjuic, també descartat. Al llarg de Av. Mª Cristina hi ha uns túnels que van des de les torres fins el subsol de la font màgica on hi ha tota la maquinaria, però a la zona de la L1 res de res.

El que quadra es el tema de l'acces des de la trapa de l'andana, així tot continuem sense saber per que servia.


http://redferroviariabcn.blogspot.com/
Blog dedicado a curiosidades del pasado, presente y futuro de la red ferroviaria de Barcelona, especialmente la subterránea.

Avatar de l’usuari
Guigui
Administrador
Entrades: 23724
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Entrada Autor: Guigui » Dimecres 02/09/2009 22:48

elbandero ha escrit:Respecte el control de les fonts de montjuic, també descartat.
Jo diria que es referia a la font al centre de la Pl. Espanya.


a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23220
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dimecres 02/09/2009 22:51

No, si també s'havia arribat a dir aquest rumor, em sona que també es va comentar el el fòrum.



Avatar de l’usuari
Lluita1714
N9
N9
Entrades: 1964
Ubicació: Aigüestoses

Entrada Autor: Lluita1714 » Dijous 03/09/2009 2:38

Hem de pensar que abans, a l'actual andana Fondo, hi havia una altra via que es desviava fincant-se al túnel que actualment porta a les vies d'FGC (tot i que no enllaçava, ni FGC era soterrat encara).
Potser sigui una sala de control d'aquesta agulla? o ja hi havia un sistema centralitzat? ho desconec .


"El forense va donar un cop d’ull a les dues ratlles paral·leles, rovellades i cobertes de males herbes. «Crispadora paradoxa!», digué. «Aquesta via ha mort perquè el tren l’ha aixafada poc.»." Pere Calders.

Avatar de l’usuari
Guigui
Administrador
Entrades: 23724
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Entrada Autor: Guigui » Dijous 03/09/2009 3:14

Lluita1714 ha escrit:Hem de pensar que abans, a l'actual andana Fondo, hi havia una altra via que es desviava fincant-se al túnel que actualment porta a les vies d'FGC (tot i que no enllaçava, ni FGC era soterrat encara).
La via en qüestió era una via morta per a serveis especials a l'Exposició del 1929.


a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

Respon

Torna a “Història del transport / Historia del transporte”