Penjo l'entrevista en aquest fil pel contingut relacionat amb el Corredor Mediterrani i les seves alternatives que sembla sospesar el govern espanyol.
http://www.avui.cat/cat/notices/2009/05 ... _58718.php
“El traspàs de Rodalies és sense vies, estacions i trens”
Entrevista a Ramon Tremosa cap de llista de CiU a les europees
Lluís Bou
Barcelona
Ult. Act. 09/05/2009 23:55
Ramon Tremosa ha engegat definitivament la precampanya europea, després de la seva estada a Londres, posant èmfasi en el debat de les infraestructures que aquesta setmana precisament ha sacsejat Catalunya.
Els comicis europeus del 7 de juny, amb vostè com a candidat de CiU, ¿seran també un test per al catalanisme?
Si els catalans no votem i tenim després pocs representants al Parlament Europeu, altres faran política per nosaltres. A les anteriors europees CiU va quedar tercera, per darrera del PSOE i el PP. Si els catalans estem carregats de raons però també estem molt emprenyats i no votem, els dos grans partits espanyols faran política contra nosaltres. La resposta a les crisis passa sempre per més implicació política, no pel passotisme. El problema del 7-J no és si aquest o aquell és més sobiranista, sinó combatre l’abstenció en el món catalanista: també el 7-J hem de demostrar que Catalunya és una nació i no una regió.
El seu adversari qui és: Maria Badia (PSC) o Oriol Junqueras (ERC)?
El meu rival és el centralisme d’Estat, que ara encarna el PSOE i que margina i arracona Catalunya. Un exemple flagrant: el primer tren europeu de mercaderies, provinent d’Alemanya i França, el PSOE el vol fer entrar pel Pirineu d’Osca, i d’allà fins a Saragossa, Madrid, i Algesires, i no pels ports catalans i valencians. El meu contrincant no és Maria Badia, que repetirà a la comissió de cultura, sinó Magdalena Álvarez i Inés Ayala, que aniran a la comissió de transports. Jo voldria que Junqueras, Romeva, Sedó i Badia em fessin costat en la defensa del traçat ferroviari mediterrani, que ens convertiria en l’Holanda del Sud.
Li diran que defensa interessos catalans a Europa, i no generals...
És curiós. Inés Ayala, del PSOE aragonès, va al Parlament Europeu a defensar interessos locals aragonesos, i repeteix de 9 a la llista del PSOE. Els eurodiputats danesos i els grecs també defensaran interessos locals. I des de CiU volem defensar directament els interessos de Catalunya: pescadors del Serrallo, empresaris carnis d’Osona, viticultors del Penedès, regants del canal Segarra-Garrigues... Així es construeix Europa: quin interès pot tenir Europa per a un país si només li suposa sacrificar interessos locals? El PSC, en canvi, tal com fa a Madrid, va a defensar altres interessos, no els catalans.
Els socialistes, doncs, són el seu rival?
El 2012 el PSOE haurà governat 22 dels 30 anys en democràcia, sempre amb ministres catalans i més de 20 diputats del PSC. I a Portbou hi segueix havent el mateix ample de via ibèric des del 1844: hi passen 20 trens al dia, quan amb un ample internacional en passarien 100. I això força que hagin de circular 10.000 camions al dia per la Jonquera, col·lapsant les nostres autopistes. Sort que ens manen a tot arreu els progressistes i ecologistes de debò...
Precisament aquesta setmana el ministre José Blanco ha anunciat el traspàs de Rodalies a la Generalitat per al 2010...
Per ara és només un traspàs espiritual: un contracte programa sense vies, ni maquinistes, ni estacions ni els trens als Ferrocarrils de la Generalitat. Necessitem fets, no paraules.
Això diu el president Montilla...
Miri, els fets són que el govern espanyol ja té fet un estudi informatiu per modernitzar el tren entre Sagunt i Terol, amb pressupost de més de 1.000 milions d’euros, per tal que els contenidors que entrin per València hagin de passar cap a França per Aragó, ignorant Catalunya. I l’estudi informatiu per desdoblar la via de tren entre Castelló i Tarragona no està fet. Aquest trajecte té una via única des de finals del segle XIX.
Vostè va marxar de CDC arran dels pactes amb el PP. Per què encapçala ara la llista de CiU i no, per exemple, la d’ERC?
Vaig ser crític amb el primer tripartit ja l’any 2003, i malauradament el temps m’ha donat la raó. El tripartit sempre m’ha semblat una aposta fracassada, especialment el segon. Si avui estic amb CiU és, entre altres raons, perquè tinc massa evidències que ERC prepara un tercer tripartit.
En una conferència d’Artur Mas al Círculo Ecuestre, un empresari se li va queixar de vostè, pel seu perfil sobiranista. Què li diria?
Em sento molt acompanyat per totes les sensibilitats de CiU, quan reclama reduir el dèficit fiscal, i traspassar els aeroports, els ports i els trens.
Vostè relleva Ignasi Guardans, que es va enfadar quan li van dir que no repetiria. ¿Està d’acord amb el càrrec que té de director de l’Institut de la Cinematografia espanyol?
És un decisió personal que cal respectar. Ignasi Guardans sempre ha sigut un gran professional, i li desitjo molta sort. I tant de bo el cinema en català noti el seu pas pel ministeri.
Ha mantingut contacte amb ell?
Hem parlat i m’ha passat materials d’assumptes europeus.