Tramvia de París

Serveis de RENFE fora de Catalunya i resta de companyies i països, així com temes ferroviaris sense ubicació geogràfica concreta.
Servicios de RENFE fuera de Cataluña y resto de compañías y paises, así como temas ferroviarios sin ubicación geográfica concreta.
Respon
Avatar de l’usuari
Sagrerenc
N9
N9
Entrades: 1479
Ubicació: T2 / RER C / Métro ligne 12

Tramvia de París

Entrada Autor: Sagrerenc » Dilluns 31/03/2014 0:48

Fil derivat de http://www.transport.cat/viewtopic.php?p=232880#p232880
alf_ ha escrit:¿Que tal es el tranvía de París?
Cada línia és un món, no es pot parlar de xarxa tramviària ja que la majoria de línies no tenen connexió entre elles, però tenen una molt bona intermodalitat amb la resta de la xarxa de transport públic.
Les línies T3a i T3b fan la circumval·lació de París seguint el traçat de les antigues muralles (Boulevards des Maréchaux), la resta de línies es troben a la banlieue (rodalia). Tenint en compte que París "intramuros" ja té una xarxa de metro molt densa des dels anys 30, no es considera prioritària la construcció de línies de tramvia al centre de la ciutat.

Línies existents:
- el T1, T3a, T3b i T7 són tramvies "normals" sobre rails com els de Barcelona. El T3a i T3b havien de ser la mateixa línia (T3) però es va decidir separar-les per millorar la robustesa de l'explotació.
- el T2 és un línia en la qual el tram central discorre sobre una antiga línia ferroviària obsoleta, per la qual cosa no hi ha creuaments i ofereix velocitats elevades, en els extrems circula en zona urbana en mode tramvia. Els vehicles circulen en doble composició. La parada de La Défense (subterrània) es col·lapsa sovint en hora punta.
- el T4 és un tren-tram (vehicle tren-tram, infrastructura ferroviària, senyalització tramviària) aprofitant una antiga línia ferroviària obsoleta.
- el T5 és un tramvia sobre pneumàtics (Translohr).

En construcció:
- el T6 (desembre 2014) també és un tramvia sobre pneumàtics, tindrà un túnel de 2km per salvar el desnivell entre Vélizy i Viroflay.
- el T8 (desembre 2014) és un tramvia sobre rails, tindrà dues branques en forma de Y.
- el Tram Express Nord (2017): tren-tram que recorrerà la part nord de la "Grande Ceinture", línia que fa la volta completa de l'aglomeració de París.

En projecte (2020?):
- T9 i T10, tramvies sobre rails.
- el Tram Express Ouest: tren-tram que recorrerà la part oest de la "Grande Ceinture", actualment una part està en servei en mode ferroviari (Transilien línia L).
- el Tram Express Sud: tren-tram que substituirà la branca C8 del RER C (Massy-Épinay) i es prolongarà en mode tramviari fins a Évry.

Si us sembla d'interès, podria obrir un post sobre el transport urbà a París i l'aniria actualitzant a mesura que tingués temps.

Imatge



Avatar de l’usuari
Sagrerenc
N9
N9
Entrades: 1479
Ubicació: T2 / RER C / Métro ligne 12

Entrada Autor: Sagrerenc » Dimarts 29/04/2014 22:24

La flamant alcaldessa de París, Anne Hidalgo (PS), ha afirmat que vol potenciar el tramvia a la ciutat, amb les següents propostes:
- Tancar el bucle de la línia 3 (T3a+T3b) que encercla París. Actualment hi ha en obres la prolongació del T3b fins a Porte d'Asnières (2017), i Hidalgo ha proposat fer el darrer tram entre Porte d'Asnières i Pont du Garigliano. No ho tindrà fàcil, ja que aquest últim tram discorre pel 16ème arrondissement, amb una població benestant molt aferrada al cotxe, i amb l'inconvenient que a l'oest de la traça hi ha el Bois de Boulogne i, per tant, hi ha menys població i llocs de treball a servir. De totes maneres, el major interès se centra en l'interconnexió dels trams existents i millora de la intermodalitat amb les diferents línies de metro i RER; al meu parer només això ja justifica el projecte.
- Fer una curta prolongació d'uns 800 metres de les línies T3a i T3b des de Porte de Vincennes fins a Nation, possibilitant un enllaç directe entre el tramvia a les línies 2 i 6 del metro i amb el RER A. L'avinguda del Cours de Vincennes és la segona més ample de París (83 metres) així que per espai no serà.
- L'estudi d'una línia per la riba dreta del Sena travessant tot París des del Pont de Saint-Cloud fins a Maisons-Alfort. Sincerament, no trobo l'utilitat d'aquesta proposta, tenint en compte que a la riba esquerra hi ha una línia de rodalies (RER C) amb estacions força properes entre sí i que les diferents línies de metro cobreixen força bé aquest recorregut.

De les declaracions de Mme Hidalgo al respecte, destacaria la següent frase: "Estem compromesos a continuar el descens del trànsit a París, ja que és la principal font de contaminació".



Avatar de l’usuari
Sagrerenc
N9
N9
Entrades: 1479
Ubicació: T2 / RER C / Métro ligne 12

Entrada Autor: Sagrerenc » Dissabte 13/12/2014 16:12

ImatgeImatge

Avui s'ha inaugurat la linia T6 del tramvia d'Île-de-France al sud-ouest de Paris, entre la estacio de metro Châtillon-Montrouge (terminal linia 13) i la parada Robert Wagner, a Velizy-Villecoublay. El darrer tram de la linia, un tunel de 1'6 km, s'obrira d'aqui a un any i permetra conectar amb les estacions de Viroflay-Rive-Gauche (RER C i Transilien N) i Viroflay-Rive-Droite (Transilien L).

El traçat inaugurat es d'uns 12 km i 19 parades situades als municipis de Malakoff, Montrouge, Châtillon, Fontenay-aux-Roses, Le Plessis-Robinson, Clamart, Meudon i Vélizy-Villacoublay i servira nombrosos equipaments, com l'hospital Antoine-Béclère (hospital de referència d'un territori de 500.000 habitants) o el centre comercial Vélizy 2, el segon de França en facturacio i 15 milions de visitants anuals (similar a la Maquinista). Els objectius de transport, una vegada la linia estigui acabada, son de 82.000 usuaris diaris, amb un interval de pas de 4' en hora punta i 7' en hora vall.

El T6 es un tramvia sobre pneumàtics, igual que el T5. Un tramvia sobre rails hauria tingut dificultats en superar els forts pendents de la carretera D906, per la qual circula en bona part del seu recorregut.

El material mobil esta format per un parc de 28 unitats STE6 (6 moduls) amb una llargada de 46m (el mes llarg de França sense comptar el T2 que funciona en doble composicio) i capacitat per a 255 passatgers.

Imatge

El cost total del T6 es de 387 per la infrastructura tramviaria i la insercio urbana (27 milions/km) i 140 milions pel material mobil (5 milions/unitat).

Tota la informacio sobre el T6, aqui (en francès)

Imatge



Avatar de l’usuari
Don Ramón
N8
N8
Entrades: 1194
Ubicació: Sant Martí de Provençals

Entrada Autor: Don Ramón » Diumenge 14/12/2014 17:29

Yo no he leído nada bueno sobre este sistema de tranvías guiados con neumáticos, sino que son poco cómodos y poco fiables, y que al ser una tecnología propia de la empresa sale todo más caro. Si el problema eran las rampas, no entiendo por qué no hicieron un BRT, que cuesta igual o menos que un tranvía aunque es peor en todos los sentidos salvo las cuestas que puede superar. Se puede hacer un BRT con trolebuses de doble articulación. Igualmente este sistema es incompatible con los tranvías de ruedas férreas...


Don Ramón, el Marhuenda del FTC! Odiadme, me lo merezco.
El mundo desde una ventanilla - El blog de Don Ramón

"A Barcelona menyspreuen el tramvia els rics, que el consideren cosa de pobres, i els pobres, que el consideren cosa de rics." - Ferran Armengol

Avatar de l’usuari
Sagrerenc
N9
N9
Entrades: 1479
Ubicació: T2 / RER C / Métro ligne 12

Entrada Autor: Sagrerenc » Dilluns 15/12/2014 21:41

Don Ramón ha escrit:Yo no he leído nada bueno sobre este sistema de tranvías guiados con neumáticos, sino que son poco cómodos y poco fiables, y que al ser una tecnología propia de la empresa sale todo más caro. Si el problema eran las rampas, no entiendo por qué no hicieron un BRT, que cuesta igual o menos que un tranvía aunque es peor en todos los sentidos salvo las cuestas que puede superar. Se puede hacer un BRT con trolebuses de doble articulación. Igualmente este sistema es incompatible con los tranvías de ruedas férreas...
Has enumerat els inconvenients, ara t'enumero els avantatges (extret de la web de Translohr):
- menor amplada: el vehicle fa 2,20 metres, una infrastructura en via doble fa 5,18 metres sense comptar els pals de la catenària (un carril bus ocupa 6,50 metres). Amb l'espai que guanyes respecte un carril bus pots instal·lar un carril bici bidireccional.
- millor inserció en corba: no només pel petit radi de gir de 10,5 metres sinó pel guiat que permet minimitzar la superfície ocupada en girar.
- millor accessibilitat: nivell del terra a 25 cm, espai mínim entre vehicle i andana.

Una de les línies BRT de París, la Tvm (Trans Val-de-Marne) amb un interval de pas de 4' en hora punta, transporta 66.000 passatgers/dia. Un BRT es queda curt per a transportar els 82.000 usuaris que s'esperen al T6. El concepte BRT (a França se'n diu BHNS=Bus à Haut Niveau de Service) està molt ben aplicat a la línia Tvm, ja que aquesta circula per zones industrials i periurbanes. Però en zona urbana un tramvia s'hi adapta millor.

També cal dir que a França els pneumàtics tiren molt. França és un dels dos països del món (juntament amb el Japó) que ha desenvolupat el metro sobre pneumàtics. I no és cap casualitat que el de Clermont-Ferrand fos el primer tramvia del món sobre pneumàtics: Michelin té la seu a la capital de l'Alvèrnia.

Ara bé, sembla que amb el T5 i el T6, l'aventura del Translohr a l'Île-de-France s'acaba aquí. Les línies actualment en projecte (T9 Porte de Choisy-Orly Ville i T10 Antony-Clamart) seran sobre rails. Que per cert, el futur T10 es creuarà amb el T6, la intersecció entre les dues línies serà ben curiosa.
Sagrerenc l’ha editat per darrera vegada el dia: Dimarts 16/12/2014 21:05, en total s’ha editat 1 vegada.



Avatar de l’usuari
Sagrerenc
N9
N9
Entrades: 1479
Ubicació: T2 / RER C / Métro ligne 12

Entrada Autor: Sagrerenc » Dimarts 16/12/2014 20:05

ImatgeImatge
Nova inauguració avui, en aquest cas es tracta de la T8, anomenada també Tram'Y ja que es tracta d'una línia en forma d'i grega, entre Saint-Denis (Porte de Paris) al sud i dues branques a Épinay-sur-Seine (Orgemont) i Villetaneuse (Université) al nord. La línia fa un total de 8,5 km i té 17 parades.

Imatge

Imatge

La nova línia té correspondència amb la línia 13 del metro a Saint-Denis - Porte de Paris, tramvia T1, RER D i Transilien H a Saint-Denis Gare, i RER C a Épinay-sur-Seine Gare. En un futur tindrà correspondència amb el Tram Express Nord (a Villetaneuse-Université i Épinay-sur-Seine Gare).

Els objectius de transport són de 55.000 usuaris diaris, amb un interval de pas de 3' en hora punta al tronc comú i 6' a les branques.

El parc mòbil consta de 20 unitats Citadis 302 de 5 mòduls (els mateixos que circulen al T7) de 32 metres de longitud i una capacitat de 200 places.

La inversió en infraestructures ha estat de 244 M€ (28,7 M€/km) i el material mòbil 52 M€ (2,6 M€/unitat).

Actualment està en projecte la prolongació de la línia pel sud a París, fins a la futura estació Rosa Parks del RER E (que es posarà en servei el desembre de 2015).

Comentar que tant la inauguració del T7 com la del T6 dissabte passat contribuiran a carregar encara més la línia 13 del metro, que és la més congestionada de la xarxa.

Amb aquesta inauguració es finalitza un període prolífic de 25 mesos en què s'han posat en servei 50 km de tramvia a Île-de-France, arribant fins a un total de 91,2 km. Les properes inauguracions no es preveuen fins a l'horitzó 2017-2019:
ImatgeImatge prolongat a l'oest (Les Courtilles - Quatre Routes)
ImatgeImatge prolongat a l'est (Noisy-le-Sec - Val-de-Fontenay)
ImatgeImatge prolongat a l'oest (Porte de la Chapelle - Porte d'Asnières)
ImatgeImatge nova branca (Gargan - Montfermeil)
ImatgeImatge prolongat al sud (Porte de l'Essonne - Juvisy)
Tram Express Nord (tren-tram) entre Épinay-sur-Seine i Le Bourget.

PD: he vist que hi ha un post sobre els tramvies francesos, deixo al criteri dels moderadors la possibilitat de fusionar els dos posts.



Avatar de l’usuari
Don Ramón
N8
N8
Entrades: 1194
Ubicació: Sant Martí de Provençals

Entrada Autor: Don Ramón » Dimarts 16/12/2014 20:34

Gracias por tu explicación, es verdad que los BRT son bastante "armatostes" y ocupan lo suyo de espacio, no me parece raro que en una ciudad como París vean la ventaja del Translohr más discreto.
Metros con neumáticos los conocía, también hay en Montreal y Ciudad de México, y me suena que por alguna parte de asia había alguno más. El de México tiene también unas rampas considerables, no sé si lo harían por eso con neumáticos, o si habiéndolo hecho con neumáticos aprovecharon para hacer las rampas más pronunciadas.

Están metiéndo caña en el tema de tranvía en París, que me parece curioso por haber sido tradicionalmente el ejemplo anti-tranvías por excelencia. Hasta en Londres duraron más, hasta 1952, además fueron despedidos y son recordados hasta la fecha con un tanto de nostalgia y no menosprecio.

En Barcelona parece que no hubo problemas en seguir la estela de París en quitarse los tranvías de en medio, con nuestras clásicas delusiones de sentirnos megalópolis que no ciudad medianita, pero para traerlo de vuelta hay mucho drama, solo hay que ver lo que pasó con la Diagonal. Vale que en París no estan metiéndolo por el centro, pero también hay que ver la densidad de Metro que tiene.

Tu que pareces ser muy familiar con el tema, ¿dirías que hacen mucho drama con cada nueva línea, o más bien la reacción es positiva?


Don Ramón, el Marhuenda del FTC! Odiadme, me lo merezco.
El mundo desde una ventanilla - El blog de Don Ramón

"A Barcelona menyspreuen el tramvia els rics, que el consideren cosa de pobres, i els pobres, que el consideren cosa de rics." - Ferran Armengol

Avatar de l’usuari
Sagrerenc
N9
N9
Entrades: 1479
Ubicació: T2 / RER C / Métro ligne 12

Entrada Autor: Sagrerenc » Dimecres 17/12/2014 23:00

Don Ramón ha escrit:Metros con neumáticos los conocía, también hay en Montreal y Ciudad de México, y me suena que por alguna parte de asia había alguno más. El de México tiene también unas rampas considerables, no sé si lo harían por eso con neumáticos, o si habiéndolo hecho con neumáticos aprovecharon para hacer las rampas más pronunciadas.
Sí, n'hi ha en més països (Santiago de Xile, Torí, Lausanne...) però volia dir que la tecnologia és francesa (Michelin, VAL) o japonesa (Mitshubishi, Kawasaki). Tot i que he de corregir-me, acabo de veure que Bombardier (Canadà) i Woojin (Corea del Sud) també han desenvolupat metros sobre pneumàtics, com les llançadores dels aeroports londinencs de Gatwick i Stansted (Bombardier).
Don Ramón ha escrit:Están metiéndo caña en el tema de tranvía en París, que me parece curioso por haber sido tradicionalmente el ejemplo anti-tranvías por excelencia. Hasta en Londres duraron más, hasta 1952, además fueron despedidos y son recordados hasta la fecha con un tanto de nostalgia y no menosprecio.
Estan ficant canya amb els transports urbans en general a tot França, gràcies a les lleis Grenelle del Medi Ambient, que amb l'objectiu de reduir les emissions de CO2 d'un 20%, han finançat desenes de projectes de tramvia i BHNS a les aglomeracions franceses. També cal dir que les LGV en obres també s'estan desenvolupant sota l'impuls de les lleis Grenelle.

La regió Île-de-France no està inclosa en la llei Grenelle ja que té finançament propi en matèria de transports a través del STIF (Syndicat des Transports de l'Île-de-France), que seria l'equivalent a l'ATM però amb moltíssim més poder. A la regió parisina la motivació és crear mitjans de transport de gran capacitat per combatre els embussos, desenclavar barris i zones perifèriques (la futura branca del T4 donarà accés als suburbis on es van originar els famosos aldarulls de 2005) i donar accessibilitat a zones d'activitat econòmica i serveis (Vélizy, mercat internacional de Rungis, universitats, hospitals, etc.). Si s'han fet tantes línies de tramvies és perquè en un moment donat es van adonar que no tenia sentit prolongar indefinidament les línies de metro, i que amb la construcció de tramvies es podien satisfer les necessitats de transport de manera més barata i més ràpida.

Però cal dir que el boom del tramvia a França no és només una questió de transport, és també (i sobretot) d'urbanisme, ja que la construcció de cada línia porta associada una reforma urbana.
Don Ramón ha escrit:En Barcelona parece que no hubo problemas en seguir la estela de París en quitarse los tranvías de en medio, con nuestras clásicas delusiones de sentirnos megalópolis que no ciudad medianita, pero para traerlo de vuelta hay mucho drama, solo hay que ver lo que pasó con la Diagonal. Vale que en París no estan metiéndolo por el centro, pero también hay que ver la densidad de Metro que tiene.
Efectivament, segurament París sigui la ciutat del món amb més densitat de línies de metro. L'any 1937 tots i cadascun dels 80 barris de París ja tenien metro, els efectes de la II Guerra Mundial van deixar molt malmesa la xarxa de tramvies mentre que el metro no només va resistir, sinó que en la postguerra el metro va conèixer les millors xifres d'afluència de la seva història (inclús superiors a les actuals, ja que llavors no hi havia RER).
Cada cop que s'apropen les eleccions municipals reapareixen algunes idees per reintroduir el tramvia al centre de París (com per exemple una línia circular per enllaçar les 6 estacions principals o una línia resseguint el marge dret del Sena) però les necessitats de transport son tan urgents a la perifèria, que els únics projectes que s'han fet en els últims 75 anys a París intramuros (RER, tram central de la línia 13 del metro i línia 14) han estat projectes a escala regional.
Don Ramón ha escrit:Tu que pareces ser muy familiar con el tema, ¿dirías que hacen mucho drama con cada nueva línea, o más bien la reacción es positiva?
La reacció és positiva en el 98% dels casos. El "drama" pot ser per a alguns comerciants, no pel tranvia en sí sinó per les obres, però més que drama és un sacrifici ja que tothom hi veu els avantatges una vegada està posat en marxa.

Que jo sàpiga, els únics que no volen tranvia són els del 16è districte de París (el districte burgès per excel·lència). El T3, que hauria d'encerclar París, hauria de passar per allà. Però també cal dir que seria el tram amb menys demanda, no només per l'al·lèrgia als transports públics de molts dels seus habitants, sinó perquè d'una banda hi ha el Bois de Boulogne (menor població a servir) i perquè seria paral·lel parcialment al RER C i a la línia 9 del metro.

Però fora de París, desenes d'alcaldes reclamen el "seu" tramvia.
Sagrerenc l’ha editat per darrera vegada el dia: Dijous 18/12/2014 11:32, en total s’ha editat 2 vegades.



Avatar de l’usuari
Don Ramón
N8
N8
Entrades: 1194
Ubicació: Sant Martí de Provençals

Entrada Autor: Don Ramón » Dijous 18/12/2014 10:36

Se me cae la baba leyendo estas cosas que nos cuentas de nuestro vecino al norte, increíble la diferencia en mentalidad, pues aquí votamos a un alcalde que se hace popular soltando que "no vaig en contra dels cotxes. De fet, vaig a favor dels cotxes." Aquí estamos arruinándonos por estar metiendo kilómetros de Metro en lo que esencialmente es el extrarradio, obedeciendo aún al paradigma del Café para Todos, Metros chupiguays por un lado, y tropecientos carriles para los coches. Por mucha simpatía que tengo con cualquier movimiento que busque salirse del atolladero que es esta España que se opone a avanzar, he de decir que me da muchísima rabia cuando escucho alguna gente soltar estas sandeces de que "Catalunya quiere parecerse al norte de Europa" o a Suiza o a Holanda, cuando ni siquiera podemos superar este complejo populista y cortoplacista de estar pensando siempre primero en el coche y la moto, y no en transporte público y bicis. No hay más que recordar cuando hubo el episodio de contingencia y ya nos venían soltando que con la T-Mobilitat habrá descuentos en días de contaminación, ¡cuando aún ni se han dignado a explicarnos como será ese nuevo sistema tarifario! :(

Perdón por la divagación. En definitiva aquí hay mucho camino por recorrer aún, pero me parece lamentable que cuando nos conviene despotricamos (y generalmente con razón) de España, pero cuando no, copiamos lo más rancio y retrógrado sin ningún miramiento, y nos olvidamos de mirar ya ni siquiera a nuestro vecino Francés. :(


Don Ramón, el Marhuenda del FTC! Odiadme, me lo merezco.
El mundo desde una ventanilla - El blog de Don Ramón

"A Barcelona menyspreuen el tramvia els rics, que el consideren cosa de pobres, i els pobres, que el consideren cosa de rics." - Ferran Armengol

Avatar de l’usuari
Sagrerenc
N9
N9
Entrades: 1479
Ubicació: T2 / RER C / Métro ligne 12

Entrada Autor: Sagrerenc » Divendres 19/12/2014 0:01

Don Ramón ha escrit:aquí votamos a un alcalde que se hace popular soltando que "no vaig en contra dels cotxes. De fet, vaig a favor dels cotxes."
Ana Hidalgo, alcaldessa de París:
"Estem compromesos a continuar el descens del trànsit a París, ja que és la principal font de contaminació".
"Volem que el tramvia arribi a Porte Dauphine i a les principals instal·lacions esportives del Bois de Boulogne" (en referència a l'oposició al tramvia del 16è districte.
"Vull el final del dièsel a París el 2020, però també que el centre de la capital sigui semi-peatonal".



Avatar de l’usuari
Don Ramón
N8
N8
Entrades: 1194
Ubicació: Sant Martí de Provençals

Entrada Autor: Don Ramón » Divendres 19/12/2014 22:25

Sagrerenc ha escrit:
Don Ramón ha escrit:aquí votamos a un alcalde que se hace popular soltando que "no vaig en contra dels cotxes. De fet, vaig a favor dels cotxes."
Ana Hidalgo, alcaldessa de París:
"Estem compromesos a continuar el descens del trànsit a París, ja que és la principal font de contaminació".
"Volem que el tramvia arribi a Porte Dauphine i a les principals instal·lacions esportives del Bois de Boulogne" (en referència a l'oposició al tramvia del 16è districte.
"Vull el final del dièsel a París el 2020, però també que el centre de la capital sigui semi-peatonal".
Me voy a París a vivir mañana mismo!! :riure


Don Ramón, el Marhuenda del FTC! Odiadme, me lo merezco.
El mundo desde una ventanilla - El blog de Don Ramón

"A Barcelona menyspreuen el tramvia els rics, que el consideren cosa de pobres, i els pobres, que el consideren cosa de rics." - Ferran Armengol

Avatar de l’usuari
fgc113
N8
N8
Entrades: 1033
Ubicació: Borriana-les Alqueries (C6)

Entrada Autor: fgc113 » Dilluns 03/07/2017 19:26

No es ben bé un tramvia convencional, però aquest cap de setmana s'ha inaugurat la línia T11 del tramvia de Paris, explotada per la SNCF igual que la T4. Si algú sap res més sobre aquesta línia, que ens ho explique, perquè jo no n'havia sentit parlar mai.


Metrovalència et recorda que viatjar sense títol de transport validat suposa el pagament d'un suplement de cent euros.

Respon

Torna a “Ferrocarril en general”