Hem actualitzat el fòrum a la última versió disponible, de 2024.
Si us plau, si veieu qualsevol problema comuniqueu-ho al subfòrum de SUGGERIMENTS I PROVES. Gràcies!
Si us plau, si veieu qualsevol problema comuniqueu-ho al subfòrum de SUGGERIMENTS I PROVES. Gràcies!
Línia del Val de Zafán / Terra Alta
- wefer
- Administrador
- Entrades: 7072
- Ubicació: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
- Contacta:
Línia del Val de Zafán / Terra Alta
Últimament he tingut l'oportunitat de visitar el poble de Bot, a la Terra Alta, pel qual passa l'antiga línia del Val de Zafán que havia d'unir Saragossa a la desembocadura de l'Ebre. Només va arribar fins a Tortosa, i únicament va circular poc ,és de 30 anys. Actualment, és una via verda.
Aquí en teniu la història completa:
http://paginespersonals.upcnet.es/~jmg4 ... stella.pdf
I aquí les fotos de l'estació de Bot:
Aquí en teniu la història completa:
http://paginespersonals.upcnet.es/~jmg4 ... stella.pdf
I aquí les fotos de l'estació de Bot:
- Fitxers adjunts
-
- Bot
- IMG_3407.jpg (155.1 KiB) Visualitzat 11797 cops
-
- Bot
- IMG_3404.jpg (108.51 KiB) Visualitzat 11794 cops
-
- Bot
- IMG_3400.jpg (84.47 KiB) Visualitzat 11786 cops
-
- Bot
- IMG_3390.jpg (104.02 KiB) Visualitzat 11786 cops
-
- Bot
- IMG_3386.jpg (104.89 KiB) Visualitzat 11789 cops
-
- Bot
- IMG_3382.jpg (108.61 KiB) Visualitzat 11786 cops
-
- Bot
- IMG_3380.jpg (111.99 KiB) Visualitzat 11779 cops
-
- Bot
- IMG_3375.jpg (104.67 KiB) Visualitzat 11780 cops
-
- Bot
- IMG_3371.jpg (118.73 KiB) Visualitzat 11775 cops
-
- Bot
- IMG_3370.jpg (146.75 KiB) Visualitzat 11779 cops
-
- Bot
- IMG_3368.jpg (141.26 KiB) Visualitzat 11772 cops
-
- Bot
- IMG_3362.jpg (101.71 KiB) Visualitzat 11766 cops
Aquí més fotografies d'estacions de la via verda: Aldover, Xerta i Pinell del Brai. Les dues primeres es troben en un procés de restauració molt avançat, la del Pinell i els edificis del voltant, força deteriorats. Com a anècdota, des de la darrera vam poder veure el fum de l'incendi que fins avui no ha estat extingit del tot, a Benifallet, estació a la qual no vam arribar.
- Fitxers adjunts
-
- tunelpb.jpg (75.04 KiB) Visualitzat 8794 cops
-
- aldover1.jpg (71.08 KiB) Visualitzat 8794 cops
-
- aldover2.jpg (74.28 KiB) Visualitzat 8794 cops
-
- xerta.jpg (72.69 KiB) Visualitzat 8794 cops
-
- xerta1.jpg (71.51 KiB) Visualitzat 8794 cops
-
- xerta2.jpg (65.77 KiB) Visualitzat 8794 cops
-
- xerta3.jpg (81.45 KiB) Visualitzat 8794 cops
-
- pinelldebrai.jpg (74.22 KiB) Visualitzat 8794 cops
-
- Pinellbrai1.jpg (75.4 KiB) Visualitzat 8794 cops
-
- Pinellbrai2.jpg (85.9 KiB) Visualitzat 8794 cops
-
- Pinellbrai3.jpg (82.89 KiB) Visualitzat 8794 cops
-
- pinellbrai4.jpg (84.99 KiB) Visualitzat 8794 cops
-
- Pinellbrai5.jpg (77.01 KiB) Visualitzat 8794 cops
-
- Pinellbrai7.jpg (66.55 KiB) Visualitzat 8794 cops
-
- Pinellbrai8.jpg (103.5 KiB) Visualitzat 8794 cops
-
- Incendi Benifallet.jpg (41.64 KiB) Visualitzat 8794 cops
Ya, el otro día lo hablábamos y nos extrañó, porque en principio la línea no fue construida por Norte. ¿Alguien que sepa más del tema?
Quizas era operada por norte y cuando tenia que añadir alguna construccion....
- wefer
- Administrador
- Entrades: 7072
- Ubicació: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
- Contacta:
Segons això http://paginespersonals.upcnet.es/~jmg41/lledo.html aquesta línia no va ser mai operada per Norte, sinó que va ser operada per Ferrocarriles del Estado i després per Renfe.evody ha escrit:Quizas era operada por norte y cuando tenia que añadir alguna construccion....
Per tant, el cas de Bot és realment curiós, i m'agradaria anar a veure altres estacions de més amunt per veure si en alguna hi ha també estrelles de Norte. Més avall, força a prop, concretament a Camp-redó, sí que les vaig veure, però allà sí tenien lògica perquè la línia BCN-València sí que va ser operada per Norte:
En canvi Bot no va entrar en servei fins l'any 1939 per "ferrocarriles del Estado".
Intueixo que es deuria fer servir aquest vallat amb estrelles de Norte perquè deuria ser el que tenien més a mà en aquell moment en que tot el país estava potes enlaire. No obstant, si us fixeu, el model de Camp-Redó i el de Bot difereixen en que en un les estrelles són en relleu cap enfora, i en l'altre cap endins.
Si algú té alguna altra teoria, que l'expliqui
Per cert, Camp-redo la van enderrocar, no?
Ara parlo de memòria, però si no m'equivoco el govern de Primo de Rivera tenia especial interès en la construcció de la línia, que de bon principi tenia pinta de deficitària. Al no volguer-se fer càrrec cap empresa ho va fer el propi estat, tal i com sembla que resava a les locomotores al seu frontal (Estado). Va ser tancada cap al 1968 per caure el viaducte per on transcorria un segment de la línia de resultes d'una riuada, i llavors sembla (contràriament a la seva construcció) que va haver una evident falta d'interès en reconstruïr-lo, per la qual cosa es va deixar suspesa. També em sembla recordar que, d'una manera semblant al cremallera de Montserrat, quan es va suspendre el servei encara no s'havien acomplert el mínim d'anys de la concessió (en aquells temps de Renfe), per la qual cosa el material assignat, i estacions va romandre abandonat sense possibilitat burocràtica de fer res. Als anys noranta-2000 es va procedir a l'aixecament de vies per la seva reconversió a via verda, ja quan les estacions i material havien patit un alt grau de vandalisme. Gràcies Wefer per les fotos actuals.
Què és alló??
- wefer
- Administrador
- Entrades: 7072
- Ubicació: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
- Contacta:
Tal com vaig comentar, la història s'explica en aquesta pàgina:
http://paginespersonals.upcnet.es/~jmg41/lledo.html
Segons això, el tancament ja havia estat aprovat, quan es va enfonsar un túnel del terme municipal de Pinell de Brai, la qual cosa va precipitar encara més un tancament segur. El túnel en qüestió, continua enfonsat i aquest tram de la via verda crec que es fa per un recorregut alternatiu.
http://paginespersonals.upcnet.es/~jmg41/lledo.html
Segons això, el tancament ja havia estat aprovat, quan es va enfonsar un túnel del terme municipal de Pinell de Brai, la qual cosa va precipitar encara més un tancament segur. El túnel en qüestió, continua enfonsat i aquest tram de la via verda crec que es fa per un recorregut alternatiu.
-
- N10
- Entrades: 3191
- Facebook: http://ca-es.facebook.com/profile.php?id=1101204269
De Norte, en aquesta línia res de res.
D'aquesta línia només tinc bitllets d'Estado i de Renfe. Excepcionalment, en tinc un que posa companyia VZ a SCR, però era de la primera etapa quan només arribava a Alcanyís.
D'aquesta línia només tinc bitllets d'Estado i de Renfe. Excepcionalment, en tinc un que posa companyia VZ a SCR, però era de la primera etapa quan només arribava a Alcanyís.
Si em toca l'abonament anual de TMB, què faré? ..... Provar totes les cancel·ladores.
No m'ho havia mirat, ho sento De tota manera, sempre he trobat una petita discordança en l'any de suspensió, ja que en uns llocs diu que va ser al 1968 i en altres al 1969. A la "Guía de Ferrocarriles Espanyoles" del 1968 encara hi surt com a servei regular, però.wefer ha escrit:Tal com vaig comentar, la història s'explica en aquesta pàgina:
http://paginespersonals.upcnet.es/~jmg41/lledo.html
Què és alló??
Algu sap quin es l'estat de la infraestructura que es va construir fins a Sant Carles ? Amb el google maps he vist part del que sembla explanacio, encara que aquesta sembla interrumpuda en alguns camps.
Es va preveure o realitza la explanacio de la estacio a Sant Carles y el port?
Es va preveure o realitza la explanacio de la estacio a Sant Carles y el port?
Al primer missatge del fil, pots consultar l'enllaç a una tesi que ho explica.evody ha escrit:Algu sap quin es l'estat de la infraestructura que es va construir fins a Sant Carles ? Amb el google maps he vist part del que sembla explanacio, encara que aquesta sembla interrumpuda en alguns camps.
Es va preveure o realitza la explanacio de la estacio a Sant Carles y el port?
Ja el vagi consultar, pro de les obres del tram que dic no diu gaire cosa
Entre Sant Carles i el port no es va arribar a fer esplanació, devia quedar aprop del primer pont de les fotografies.
http://www.elpunt.cat/noticia/article/1 ... 81186.html
El Consell Comarcal redacta el projecte per fer que la via verda del Baix Ebre arribe fins a l'Aldea
Aquest mes s'obrirà el restaurant d'Aldover i el juliol, l'alberg de Benifallet
14/06/10 02:00 - Tortosa - ROSER ROYO
El Consell Comarcal del Baix Ebre té clar que un dels seus principals actius turístics és la via verda que aprofita l'antic traçat ferroviari de la vall de Safan. Amb la idea de potenciar encara més aquest actiu, els serveis tècnics del Consell estan redactant un projecte per ampliar el recorregut d'aquesta via des de Tortosa fins a l'Aldea amb la previsió de tenir un projecte executiu el 2011. A més, l'ens comarcal també ha adjudicat ja l'explotació del restaurant d'Aldover i de l'alberg de Benifallet.
Aquest estiu marcarà un abans i un després en l'explotació turística de la via verda del Baix Ebre, un recorregut de 24,95 quilòmetres que van des de Tortosa fins a Benifallet, on enllaça amb la via verda de la Terra Alta. La principal novetat és que a finals de mes s'obrirà el bar restaurant de l'antiga estació d'Aldover, amb una capacitat per a uns 30 comensals, i el juliol ho farà l'alberg de Benifallet, de 30 places. El Consell Comarcal del Baix Ebre ha adjudicat a Fernando Calafell i a l'empresa Amfibia Outdoor Management l'explotació d'aquests dos equipaments turístics. «Això ens permetrà tenir una millor oferta turística», manifestava el president comarcal, Dani Andreu. La via verda del Baix Ebre va entrar en funcionament l'estiu del 2003 i des del 2004 l'ens comarcal va estar lluitant amb Adif per la cessió de les antigues estacions ferroviàries per instal·lar-hi equipaments turístics. També obrirà aquest mateix estiu el centre d'interpretació del riu Ebre, que l'empresa estatal Acuamed ha instal·lat a l'antiga estació de Xerta, les obres del qual també estan gairebé a punt de finalitzar.
Paral·lelament, el Consell Comarcal del Baix Ebre, amb els ulls posats al futur, ja està elaborant un projecte per ampliar el recorregut de la via verda des de Tortosa, on ha de travessar el riu Ebre a través del pont del ferrocarril, fins a l'Aldea. «Estem estudiant quin serà el traçat més idoni», va apuntar Dani Andreu, assenyalant que les previsions són disposar d'un projecte executiu l'any 2011 per poder tirar endavant l'ampliació. De moment, disposen de 90.000 euros del Pladetur per tirar-lo endavant.
Bicicletes adaptades
El Consell Comarcal de la Terra Alta, que gestiona els 23,61 quilòmetres del tram de via verda que va des del Pinell de Brai fins a Arnes, disposa de tres bicicletes adaptades per a minusvàlids cedides per Sanitas. El Consell ha signat recentment un conveni amb les empreses de lloguer de bicicletes de la comarca perquè puguen posar a disposició del públic aquestes bicicletes: Montsport i Esgambi, a Horta de Sant Joan; Natura Bike, al Pinell de Brai; Rural Sports, a Arnes; i Bicisports Aubanell, a Gandesa. Així, es facilita l'ús d'aquestes bicicletes als usuaris amb discapacitat que també vulguin gaudir de la via verda. Aquests vehicles, juntament amb la recent entrada en servei d'un tram de cinc quilòmetres adaptats a tot tipus d'usuaris, convertixen la via verda de la Terra Alta en un actiu turístic apte per a tothom.
El Consell Comarcal redacta el projecte per fer que la via verda del Baix Ebre arribe fins a l'Aldea
Aquest mes s'obrirà el restaurant d'Aldover i el juliol, l'alberg de Benifallet
14/06/10 02:00 - Tortosa - ROSER ROYO
El Consell Comarcal del Baix Ebre té clar que un dels seus principals actius turístics és la via verda que aprofita l'antic traçat ferroviari de la vall de Safan. Amb la idea de potenciar encara més aquest actiu, els serveis tècnics del Consell estan redactant un projecte per ampliar el recorregut d'aquesta via des de Tortosa fins a l'Aldea amb la previsió de tenir un projecte executiu el 2011. A més, l'ens comarcal també ha adjudicat ja l'explotació del restaurant d'Aldover i de l'alberg de Benifallet.
Aquest estiu marcarà un abans i un després en l'explotació turística de la via verda del Baix Ebre, un recorregut de 24,95 quilòmetres que van des de Tortosa fins a Benifallet, on enllaça amb la via verda de la Terra Alta. La principal novetat és que a finals de mes s'obrirà el bar restaurant de l'antiga estació d'Aldover, amb una capacitat per a uns 30 comensals, i el juliol ho farà l'alberg de Benifallet, de 30 places. El Consell Comarcal del Baix Ebre ha adjudicat a Fernando Calafell i a l'empresa Amfibia Outdoor Management l'explotació d'aquests dos equipaments turístics. «Això ens permetrà tenir una millor oferta turística», manifestava el president comarcal, Dani Andreu. La via verda del Baix Ebre va entrar en funcionament l'estiu del 2003 i des del 2004 l'ens comarcal va estar lluitant amb Adif per la cessió de les antigues estacions ferroviàries per instal·lar-hi equipaments turístics. També obrirà aquest mateix estiu el centre d'interpretació del riu Ebre, que l'empresa estatal Acuamed ha instal·lat a l'antiga estació de Xerta, les obres del qual també estan gairebé a punt de finalitzar.
Paral·lelament, el Consell Comarcal del Baix Ebre, amb els ulls posats al futur, ja està elaborant un projecte per ampliar el recorregut de la via verda des de Tortosa, on ha de travessar el riu Ebre a través del pont del ferrocarril, fins a l'Aldea. «Estem estudiant quin serà el traçat més idoni», va apuntar Dani Andreu, assenyalant que les previsions són disposar d'un projecte executiu l'any 2011 per poder tirar endavant l'ampliació. De moment, disposen de 90.000 euros del Pladetur per tirar-lo endavant.
Bicicletes adaptades
El Consell Comarcal de la Terra Alta, que gestiona els 23,61 quilòmetres del tram de via verda que va des del Pinell de Brai fins a Arnes, disposa de tres bicicletes adaptades per a minusvàlids cedides per Sanitas. El Consell ha signat recentment un conveni amb les empreses de lloguer de bicicletes de la comarca perquè puguen posar a disposició del públic aquestes bicicletes: Montsport i Esgambi, a Horta de Sant Joan; Natura Bike, al Pinell de Brai; Rural Sports, a Arnes; i Bicisports Aubanell, a Gandesa. Així, es facilita l'ús d'aquestes bicicletes als usuaris amb discapacitat que també vulguin gaudir de la via verda. Aquests vehicles, juntament amb la recent entrada en servei d'un tram de cinc quilòmetres adaptats a tot tipus d'usuaris, convertixen la via verda de la Terra Alta en un actiu turístic apte per a tothom.
Aquest assumpte es va tractar en un programa emès fa ja uns anys a Catalunya Ràdio. Crec recordar que, efectivament, el tren mai va arribar a Sant Carles tot i que l'explanació es va fer en gran part. També comentaven que s'havia començat a aixecar la via en alguns trams per uns treballadors indeterminats, que probablement fóssin drapaires vestits d'obra que volien aprofitar el ferro. Cal tenir en compte que parlo de mitjans dels anys 90, quan encara no s'havia construït la via verda i l'únic tram practicable per aquest menester era un túnel utilitzat pels cotxes per acurtar distància de camí al santuari de la Fontcalda. En aquest cas no precisaven si havien aixecat les vies o bé les havien cobert amb terra. Ara em miraré els enllaços que poseu.metring ha escrit:Entre Sant Carles i el port no es va arribar a fer esplanació, devia quedar aprop del primer pont de les fotografies.
Què és alló??
-
- N1
- Entrades: 8
Crec que de la Fontcalda a Prat de Compte les van cobrir amb terraAlemany ha escrit:Aquest assumpte es va tractar en un programa emès fa ja uns anys a Catalunya Ràdio. Crec recordar que, efectivament, el tren mai va arribar a Sant Carles tot i que l'explanació es va fer en gran part. També comentaven que s'havia començat a aixecar la via en alguns trams per uns treballadors indeterminats, que probablement fóssin drapaires vestits d'obra que volien aprofitar el ferro. Cal tenir en compte que parlo de mitjans dels anys 90, quan encara no s'havia construït la via verda i l'únic tram practicable per aquest menester era un túnel utilitzat pels cotxes per acurtar distància de camí al santuari de la Fontcalda. En aquest cas no precisaven si havien aixecat les vies o bé les havien cobert amb terra. Ara em miraré els enllaços que poseu.metring ha escrit:Entre Sant Carles i el port no es va arribar a fer esplanació, devia quedar aprop del primer pont de les fotografies.
Hola a todos:
En referencia a comentarios y preguntas que he visto a lo largo del tema, diré que el hundimiento del tunel fué en 1971 (Por aquel entonces me desplazaba a Tarragona, y en una ocasión vi que en la zona de taquillas habia una pizarra que anunciaba que la linea estaba cortada entre BOT y TORTOSA y que se hacia transbordo con autobuses),posteriormente ya en 1973 y clausurada la linea,también se suspendió el mencionado transbordo). En el puerto de Sant Carles estaba previsto acceder a través de un tunel, el cual recuerdo haberlo visto aun a finalesde los 70s. Referente a la explanación entre Tortosa y Sant Carles, recuerdo haberla visto a tramos, asi como un puente sobre la N-340, que pertenecia a dicho ferrocarril.
Saludos
En referencia a comentarios y preguntas que he visto a lo largo del tema, diré que el hundimiento del tunel fué en 1971 (Por aquel entonces me desplazaba a Tarragona, y en una ocasión vi que en la zona de taquillas habia una pizarra que anunciaba que la linea estaba cortada entre BOT y TORTOSA y que se hacia transbordo con autobuses),posteriormente ya en 1973 y clausurada la linea,también se suspendió el mencionado transbordo). En el puerto de Sant Carles estaba previsto acceder a través de un tunel, el cual recuerdo haberlo visto aun a finalesde los 70s. Referente a la explanación entre Tortosa y Sant Carles, recuerdo haberla visto a tramos, asi como un puente sobre la N-340, que pertenecia a dicho ferrocarril.
Saludos