Vehicles històrics, avui

Documents, fotografies, museus i tot allò relacionat amb la història dels transports.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
Miquel
Administrador
Entrades: 4417
Ubicació: Barcelona

Re: Vehicles històrics, avui

Entrada Autor: Miquel » Dimarts 07/11/2017 20:06

122-042-132 ha escrit:
ferran6420 ha escrit:
Fran-Ikarus ha escrit:Algú sap com està el Brill 18?

Em crida l'atenció que, pel centenari de l'arribada del tren a Les Planes hi pogués ser present (conjuntament amb el 301) durant tres dies, però pel centenari de l'arribada a Sant Cugat no pas, amb la llàstima que s'hi farà la presentació del llibre commemoratiu, i hagués estat idònia amb la presència d'un dels vehicles de la sèrie inaugural del recorregut.
Si que va estar present el Brill 18 a Sant Cugat durant els actes d'innauguració del centenari.

Salut!
Amb el permís d'En Bernat Borràs: el Brill 18 a Sant Cugat el passat diumenge 29 d'octubre. Salut!

https://www.flickr.com/photos/trenscat/37313271044/

Avui 29 d'octubre de 2017 s'ha celebrat l'acte central del Centenari del Tren a Sant Cugat. El 26 d'octubre de fa 100 anys arribava per primer cop el tren a l'aleshores petita vila de Sant Cugat. L'acte ha consistit en exposar durant una estona el Brill 18 a la via 1 de Sant Cugat, mentre per la via 2 anaven circulant tots els trens. Com a peculiaritat, el tren taller (ex-400) ha remolcat el Brill des de Rubí a la nit fins a la via morta de Sant Cugat i de nou el tren taller s'ha endut la composició a Rubí al migdia. Una salutació a tots els presents!
Jo el que no comprenc es el motiu que fa que els Brills no circulen per si sols i ara ho han de fer remolcats. No se suposava que estaven en estat de marxa, o es que ens trobem amb les noves polítiques de neo FGC? (que dit d'altre manera, ho podem definir com a "mesures de seguretat").


El metro de Barcelona amb motoristes!

Avatar de l’usuari
122-042-132
N9
N9
Entrades: 1631
Ubicació: (Barcelona CAT, Houston TX, Washington DC)

Entrada Autor: 122-042-132 » Dijous 25/01/2018 17:18

122-042-132 ha escrit:La Granota 400 (els tres cotxes) ha estat traslladada a Tradinsa, per passar la gran revisió. Ja han passat vora 20 anys des de la seva restauració. A veure sí la treuen més sovint, un cop feta la posada a punt. Salut!
Foto d'un dels tres cotxes (granotes), al fons es veu el segon, que estan en procés de gran revisió a Tradinsa.
Foto curiosa al costat d'un cotxe de la sèrie 2000 de Metro de Barcelona, també en procés de gran revisió.

Font de la informació: TRADINSA

PROJECTE: Gran revisió d’automotors històrics elèctrics sèrie 400.

NÚMERO D’UNITATS: 3 cotxes de la sèrie 400 FGC

DESCRIPCIÓ DELS TREBALLS:

Revisió dels bogies.
Revisió dels eixos i la seva rodadura.
Revisió dels elements de l’interiorisme (seients, finestres, fulles de portes, paviment, armari dotació).
Revisió dels equips elèctrics.
Revisió dels equips pneumàtics.
Revisió del pintat exterior del vehicle i pictogrames.
Fitxers adjunts
20171121_115950-600x400.jpg
Una granota en gran revisió
20171121_115950-600x400.jpg (60.97 KiB) Visualitzat 12892 cops



Avatar de l’usuari
122-042-132
N9
N9
Entrades: 1631
Ubicació: (Barcelona CAT, Houston TX, Washington DC)

Entrada Autor: 122-042-132 » Dijous 25/01/2018 17:39

"Les Granotes" sèrie 400

El seu últim servei comercial al Vallès es va produir el dia 20 de juny de 1996, mitjançant una gran festa de comiat.

De totes maneres van continuar en reserva diverses d' Elles fins a la seva venda als ferrocarrils de Cuba, on encara avui presten els seus serveis.

En servei comercial restringit a la llançadora Sarrià-Reina Elisena hi va haver adscrita una UTE 400 fins a l'any 2003.

Actualment existeixen a FGC dues UTE s de la sèrie 400, una de dos cotxes per serveis auxiliars, tipus tren taller i de socors; i una UTE de 3 cotxes completament restaurada en estat d'origen l'any 1944. (actualment a TRADINSA, per passar la gran revisió).

La composició històrica està formada pels automotors números 413-805-507, encara que el 1998 van ser renumerats com 409-809-507. L'automotor actualment numerat com 409 (ex 413) es va construir el 1973, el remolc 809 (ex 805) el 1949 i l'automotor 507, el 1967.

Salut!
Fitxers adjunts
20171121_115855-600x400.jpg
cotxe remolc 809 (ex 805) (granota), a Tradinsa
20171121_115855-600x400.jpg (52.63 KiB) Visualitzat 12888 cops
20171120_110605-600x400.jpg
cotxe motor (granota), a Tradinsa
20171120_110605-600x400.jpg (48.53 KiB) Visualitzat 12888 cops



Avatar de l’usuari
Fran-Ikarus
N11
N11
Entrades: 5690
Ubicació: Allá donde se cruzan los sagaleses, donde el mar no se puede concebir
Contacta:

Entrada Autor: Fran-Ikarus » Divendres 26/01/2018 8:58

122-042-132 ha escrit:automotors números 413-805-507, encara que el 1998 van ser renumerats com 409-809-507
Algú sap per què van fer això? (i a més amb només 2 dels 3 automotors)

Només em ve al cap que algú hagués "distret" les plaques originals i es veiéssin obligats a substituïr-les per les d'altres automotors, però vaja, tindria delicte!


Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan

Avatar de l’usuari
Renfe445
N10
N10
Entrades: 4436
Ubicació: ??!!!#=?¿****!!! ©
Contacta:

Entrada Autor: Renfe445 » Divendres 26/01/2018 9:30

Fran-Ikarus ha escrit:
122-042-132 ha escrit:automotors números 413-805-507, encara que el 1998 van ser renumerats com 409-809-507
Algú sap per què van fer això? (i a més amb només 2 dels 3 automotors)

Només em ve al cap que algú hagués "distret" les plaques originals i es veiéssin obligats a substituïr-les per les d'altres automotors, però vaja, tindria delicte!
El responsable será el mismo que cambió el número a la 111.02 a 111.01.



Avatar de l’usuari
122-042-132
N9
N9
Entrades: 1631
Ubicació: (Barcelona CAT, Houston TX, Washington DC)

Entrada Autor: 122-042-132 » Divendres 26/01/2018 12:41

Per un tema de matricules i baixes. No tot és tan senzill; ni son decisions personals improvisades. Tot te el seu perqué. No malpenseu!. Salut!



Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23217
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dijous 08/03/2018 13:01




Avatar de l’usuari
122-042-132
N9
N9
Entrades: 1631
Ubicació: (Barcelona CAT, Houston TX, Washington DC)

Entrada Autor: 122-042-132 » Dijous 08/03/2018 16:45

funi de sant jeroni 02, de vertígen.jpg
Fotografia d'Esgarrapacrestes
funi de sant jeroni 02, de vertígen.jpg (150.9 KiB) Visualitzat 11524 cops
Funi de sant Jeroni 04, en funcionament.jpg
Fotografia d'Esgarrapacrestes
Funi de sant Jeroni 04, en funcionament.jpg (107 KiB) Visualitzat 12474 cops
Una molt bona noticia. Anem recuperant part del patrimoni de transports.

Les obres varen començar a principis de l'any 1923, tot i que a finals del 1921, principis del 1922, es feren les voladures dels túnels excavats a la roca, que donaven accés a les cabines. Les obres van durar fins l'any 1929, fins que el 29 de Juny es va inaugurar, convertint-se en una de les obres d'enginyeria més importants de l'època, sent el primer funicular per a transport de persones de l'Estat Espanyol i, el que tenia més pendent d'Europa, ja que en l'ultim tram assolia quasi el 200 %.

En la propaganda del butlletí del Santuari, amb data del mes de gener del 1930, diu que durant els primers cinc mesos de funcionament, el funicular ha estat utilitzat per unes cinc mil persones. Llevat dels anys de la guerra civil (1936-39), en que el funicular fou encautat pel sindicat ferroviari, el servei fou ininterromput sense las més mínima incidència fins 1983, any en que es feren uns estudis per tal d'avaluar l'estat de les instal·lacions, les quals en aquests moments ja començaven a esser precàries. Després dels informes e inspeccions, es dugueren a terme unes reparacions considerades de indispensables per poder a tornar a posar en funcionament l'aeri, el qual va seguir funcionant provisionalment pel transport del personal que realitzava el manteniment de la part superior del telefèric, i per la Guàrdia Civil.

L'estació inferior fou enderrocada l'estiu del 1985, i el desembre del 1987 se suspengué definitivament tot tipus d'activitat, a l'estiu de l'any següent es desmuntaren els cables i es deixaren les cabines a la part inferior, on restaren abandonades . A l'any 1995, es dona llum verda al projecte de convertir l'estació superior en un centre de telecomunicacions, les obres del qual començaren el 26 de setembre del mateix any, fins el juny de l'any següent, on foren acabades. Si ens arribem fins a la Miranda del Moro, a més de l'espectacular panoràmica que ofereix el lloc, encara podrem veure alguna de les parts mecàniques que s'han conservat com a record, a més de la gran torre de 45 metres d'alçada, del centre de telecomunicacions.

Font d'informació: Esgarrapacrestes: http://esgarrapacrestes.blogspot.com.es ... errat.html



jms
N5
N5
Entrades: 159

Entrada Autor: jms » Diumenge 11/03/2018 10:35

Fran-Ikarus ha escrit:
122-042-132 ha escrit:automotors números 413-805-507, encara que el 1998 van ser renumerats com 409-809-507
Algú sap per què van fer això? (i a més amb només 2 dels 3 automotors)

Només em ve al cap que algú hagués "distret" les plaques originals i es veiéssin obligats a substituïr-les per les d'altres automotors, però vaja, tindria delicte!

Fran-Ikarus, no és distracció. Simplement és una qüestió administrativa i d'amortització del material. Al llarg del temps això ha succeït amb altres vehicles, aquí i en altres llocs. Si tu tens un vehicle que està en mal estat, però la seva amortització és llunyana i en canvi en tens un altre en bon estat, però ja amortitzat, administrativament, els canvies plaques, perquè administrativament continues amb la documentació del vell i a córrer. Això és més econòmic que restaurar un vehicle vell perquè aguanti un temps més.

jms



jms
N5
N5
Entrades: 159

Entrada Autor: jms » Diumenge 11/03/2018 10:49

122-042-132 ha escrit:
funi de sant jeroni 02, de vertígen.jpg
Funi de sant Jeroni 04, en funcionament.jpg
Una molt bona noticia. Anem recuperant part del patrimoni de transports.

Les obres varen començar a principis de l'any 1923, tot i que a finals del 1921, principis del 1922, es feren les voladures dels túnels excavats a la roca, que donaven accés a les cabines. Les obres van durar fins l'any 1929, fins que el 29 de Juny es va inaugurar, convertint-se en una de les obres d'enginyeria més importants de l'època, sent el primer funicular per a transport de persones de l'Estat Espanyol i, el que tenia més pendent d'Europa, ja que en l'ultim tram assolia quasi el 200 %.

En la propaganda del butlletí del Santuari, amb data del mes de gener del 1930, diu que durant els primers cinc mesos de funcionament, el funicular ha estat utilitzat per unes cinc mil persones. Llevat dels anys de la guerra civil (1936-39), en que el funicular fou encautat pel sindicat ferroviari, el servei fou ininterromput sense las més mínima incidència fins 1983, any en que es feren uns estudis per tal d'avaluar l'estat de les instal·lacions, les quals en aquests moments ja començaven a esser precàries. Després dels informes e inspeccions, es dugueren a terme unes reparacions considerades de indispensables per poder a tornar a posar en funcionament l'aeri, el qual va seguir funcionant provisionalment pel transport del personal que realitzava el manteniment de la part superior del telefèric, i per la Guàrdia Civil.

L'estació inferior fou enderrocada l'estiu del 1985, i el desembre del 1987 se suspengué definitivament tot tipus d'activitat, a l'estiu de l'any següent es desmuntaren els cables i es deixaren les cabines a la part inferior, on restaren abandonades . A l'any 1995, es dona llum verda al projecte de convertir l'estació superior en un centre de telecomunicacions, les obres del qual començaren el 26 de setembre del mateix any, fins el juny de l'any següent, on foren acabades. Si ens arribem fins a la Miranda del Moro, a més de l'espectacular panoràmica que ofereix el lloc, encara podrem veure alguna de les parts mecàniques que s'han conservat com a record, a més de la gran torre de 45 metres d'alçada, del centre de telecomunicacions.

Font d'informació: Esgarrapacrestes: http://esgarrapacrestes.blogspot.com.es ... errat.html


A la fotografia, podeu veure un operari situat a la barqueta de la cabina per a greixar el cable amb una brotxa durant la marxa del telefèric. Si us hi fixeu bé, entre les mans sembla que porta una brotxa. En els últims temps de funcionament del telefèric només era operativa una de les cabines.

Una curiositat. La maquinària del telefèric era a l'estació superior i per a posar-lo en marxa, cada dia, el maquinista pujava amb el funicular de Sant Joan i a peu, una mitja hora llarga, es dirigia fins a l'estació superior. De fet, al tancar el restaurant que hi havia dalt, va acabar de tancar el telefèric, la gent s'estimava més pujar al funicular de Sant Joan, on a dalt hi havia un petit restaurant molt casolà i econòmic amb bona vista.


jms



Avatar de l’usuari
Fran-Ikarus
N11
N11
Entrades: 5690
Ubicació: Allá donde se cruzan los sagaleses, donde el mar no se puede concebir
Contacta:

Entrada Autor: Fran-Ikarus » Dimecres 10/03/2021 21:40

122-042-132 ha escrit:
Dijous 25/01/2018 17:39
"Les Granotes" sèrie 400
La composició històrica està formada pels automotors números 413-805-507, encara que el 1998 van ser renumerats com 409-809-507. L'automotor actualment numerat com 409 (ex 413) es va construir el 1973, el remolc 809 (ex 805) el 1949 i l'automotor 507, el 1967.
Atenció, que el Diari de Terrassa ha publicat que tornarà a circular aquesta tardor:
http://www.diarideterrassa.es/terrassa/ ... 53795.html

Tot i que no se'n fa cap esment explícit, potser el fet que ho publiqui el Diari de Terrassa tingui a veure amb la malaguanyada participació, cancel·lada per motius que no cal explicar, a la Fira Modernista de Terrassa 2020:
http://transport.cat/viewtopic.php?f=23 ... 4&p=287562


Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan

Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23217
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dijous 06/05/2021 23:07

Cal dir alguna cosa més? :emprenyat






Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23217
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dimecres 11/08/2021 21:54

HISTÒRIA
FOTOS | FGC prepara la tornada de l'espectacular «tren Granota» a les línies del Vallès
El comboi, fabricat fins a mitjans dels anys 70, tornarà a circular entre Les Planes i Terrassa 26 anys després de la seva retirada
per RubiTV.cat, 11 d'agost de 2021 a les 11:00 |

El comboi tornarà de manera excepcional després d'haver circulat més de 50 anys, fins el 1995. | ACN

Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) posarà novament en circulació l'històric "tren Granota", un comboi que va circular per les línies del Vallès entre els anys 40 i fins al 1995. Puntualment, oferirà trajectes entre Les Planes i Sabadell i Terrassa.

El tren Granota deu el seu nom al seu aspecte, per una carrosseria amb predomini del color verd i amb uns llums frontals i rodons a la part de dalt. Compta amb dos vagons de tercera classe, amb seients de fusta, mentre que el tercer és de segona classe, amb seients entapissats amb el vellut verd característic de la casa. Funciona amb electricitat i conserva tots els elements interiors: enfosquidors de finestres, cartells de destí o frens de mà d'emergència.

L'acció s'emmarca en la voluntat de la companyia de disposar d'un tren històric a cada una de les seves línies. En un retorn puntual del vehicle, els passatgers podran reservar el seu tiquet per a un viatge "entre la nostàlgia i el turisme", segons FGC. Es preveu que l'experiència comenci a l'estació de Les Planes, amb una visita del seu vestíbul modernista. No es dirigirà a Barcelona a causa del pendent, "per no forçar la tecnologia", segons FGC.

Tot i que encara no hi ha data pel seu retorn a les vies, s'espera que es produeixi a la tardor del 2021. Així, el tren tornarà a circular per les línies del Vallès, de manera excepcional i amb una finalitat divulgativa."No s'hi podrà pujar amb una T-10, caldrà fer-hi una reserva i pagar un preu simbòlic".



Avatar de l’usuari
Renfe445
N10
N10
Entrades: 4436
Ubicació: ??!!!#=?¿****!!! ©
Contacta:

Entrada Autor: Renfe445 » Dimecres 11/08/2021 22:23

No es dirigirà a Barcelona a causa del pendent, "per no forçar la tecnologia", segons FGC.
4,4% de pendent (segons la web d'en Bernat) no hauria de suposar cap problema. Però si el tramvia blau podia pujar pendents més fortes.



Avatar de l’usuari
wefer
Administrador
Entrades: 6993
Ubicació: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contacta:

Entrada Autor: wefer » Dijous 12/08/2021 17:04

Aquests trens van estar 40 anys fent el recorregut a Barcelona, carregats fins dalt.
Si estigués en bones condicions la granota no hauria de tenir cap mena de problema, ni de lluny.
Altra cosa seria que la treguin agafada amb pinces, amb el manteniment justet. Aleshores ja...



Avatar de l’usuari
oscar440
N8
N8
Entrades: 735
Ubicació: Vilapicina i la Torre Llobeta (Nou Barris, Barcelona)

Entrada Autor: oscar440 » Dijous 12/08/2021 23:50

En aquesta pendent es va produir un accident greu, a prop de l´estació de Sarrià, amb un balanç de 32 morts i 130 ferits, amb data 11 de febrer de l´any 1939, sembla ser que per una fallada dels frens:

https://diarieljardi.cat/el-pitjor-acci ... de-sarria/



Avatar de l’usuari
122-042-132
N9
N9
Entrades: 1631
Ubicació: (Barcelona CAT, Houston TX, Washington DC)

Entrada Autor: 122-042-132 » Dimarts 24/08/2021 11:13

La Garrat. Manresa, agost 2021.jpg
La Garrat. Manresa, agost 2021.jpg (79.61 KiB) Visualitzat 8826 cops
FGC porta a restaurar vehicles històrics que s’exposaran a Martorell

Informació: Regió 7

Ferrocarrils ha començat les tasques de trasllat de tres vehicles del catàleg de material mòbil històric de la companyia a les instal·lacions de l’ARMF (Associació Reconstrucció Material Ferroviari) per tal de dur a terme els treballs de restauració estètica dels vehicles.

Es tracta de les locomotores de vapor CGFC 31 Berga i MO 106 Garratt i d’un vagó de mercaderies. Aquestes peces històriques formen part del conjunt de vehicles històrics de la línia Llobregat-Anoia que s’exposaran a la nova nau de vehicles històrics que Ferrocarrils està construint a l’estació de Martorell Central. Els treballs que es duran a terme engloben tot un seguit d’actuacions per tal que els vehicles puguin ser exhibits adequadament, com són la restauració de l’estructura, xapa, fusteria i elements mecànics; la restauració d’elements ornamentals o la realització de diferents tasques de muntatge i pintura.


La nau on s’exposaran els 11 vehicles restaurats, a l’entorn de l’estació de Martorell Central, serà un espai amb 2.200 m2 de superfície, 106 m de llargada, 21 m d’ample i 8,65 m d’alçada, amb capacitat per albergar, en el seu interior, tres vies de 105 m de longitud on se situaran els diferents vehicles ferroviaris catalogats com a patrimoni històric.



Avatar de l’usuari
122-042-132
N9
N9
Entrades: 1631
Ubicació: (Barcelona CAT, Houston TX, Washington DC)

Entrada Autor: 122-042-132 » Dimarts 24/08/2021 11:20

Renfe445 ha escrit:
Dimecres 11/08/2021 22:23
No es dirigirà a Barcelona a causa del pendent, "per no forçar la tecnologia", segons FGC.
4,4% de pendent (segons la web d'en Bernat) no hauria de suposar cap problema. Però si el tramvia blau podia pujar pendents més fortes.
El material ferroviari en adherència és considera que pot arribar al 4%; a partir d'aquest pendent ha de portar frens electromagnètics (patins), que sí portava el Tramvia Blau. Els Ferrocarrils de Catalunya, no en portaven, ni en porten ara (FGC), però el pendent del 4,4 % està al límit.

4 milesimes de pendent, us pot semblar poc, però és prou important quan parlem de material ferroviari. Salut!



Avatar de l’usuari
Renfe445
N10
N10
Entrades: 4436
Ubicació: ??!!!#=?¿****!!! ©
Contacta:

Entrada Autor: Renfe445 » Dimarts 24/08/2021 12:49

Conec un exemple genial: doncs passa que a Stuttgart han pogut demostrar que es pot arribar més enllà dels límits de l’adherència. Hi ha un punt de la seva xarxa (la línia U 15, prop d’Eugensplatz) de tren lleuger on arriba al 8,5%. Això sí els vehicles tenen tots els eixos motoritzats i no estaven dissenyats en principi per arribar a aquests extrems (crec que la màxima designada era de 8%), però encara així crec que ells tenen experiència per poder tenir una base tècnica per assessorar-nos.



Avatar de l’usuari
122-042-132
N9
N9
Entrades: 1631
Ubicació: (Barcelona CAT, Houston TX, Washington DC)

Entrada Autor: 122-042-132 » Diumenge 28/11/2021 19:26

Procés de restauració estàtica de la Berga 31 i de la Garratt 106. Tallers ARMF de Villablino.

Foto ARMF. Laciana Digital.
Taller de Villablino, la Berga i al fons La Garratt.jpg
Taller de Villablino, la Berga i al fons La Garratt.jpg (121.94 KiB) Visualitzat 7476 cops
Salut!



Respon

Torna a “Història del transport / Historia del transporte”