Carrilet de la Vall Fosca-Tren dels Cims

RENFE regionals i línies FGC de fora de l'àrea de Barcelona.
RENFE regionales y líneas FGC de fuera del área de Barcelona.
Respon
Avatar de l’usuari
Sky
N9
N9
Entrades: 1915
Ubicació: Lleida

Carrilet de la Vall Fosca-Tren dels Cims

Entrada Autor: Sky » Dimecres 28/08/2019 7:46

Rellancen el projecte de restaurar el Carrilet de la vall Fosca

Ferrocarrils s’implica amb nous estudis a petició de Pallars Actiu i la Torre de Capdella

Per determinar els costos d’aquesta iniciativa i la viabilitat econòmica


El projecte de recuperar l’antic Carrilet de la vall Fosca com a tren turístic ha rebut un nou impuls. L’aportarà Ferrocarrils de la Generalitat (FGC), que s’implicarà en aquesta iniciativa a petició de l’ajuntament de la Torre de Capdella i del consorci Pallars Actiu, que reuneix administracions locals i empreses del Jussà i del Sobirà. Així ho van corroborar tant fonts municipals com de FGC. Fonts de l’empresa pública van valorar que es tracta d’una proposta “interessant per al desenvolupament econòmic del territori”.

La col·laboració de Ferrocarrils s’haurà de concretar en nous estudis per tal de determinar el cost i la viabilitat econòmica de tornar a posar en marxa aquest antic tren de via estreta que, a començaments del segle XX, transportava personal i materials per a la construcció de la central hidroelèctrica de Capdella. Inaugurat l’any 1911, el traçat de les vies mesura una mica més de sis quilòmetres, amb un desnivell total de més de 80 metres.

L’empresa pública de la Generalitat buscarà la implicació de les diferents administracions a la redacció d’aquests estudis. Si corroboren que la posada en servei del Carrilet és viable des del punt de vista econòmic, el següent pas serà determinar de forma conjunta quin haurà de ser el model de gestió d’aquesta infraestructura. No és la primera vegada que FGC participa en un projecte d’aquestes característiques: actualment gestiona el tren del Ciment de Berguedà i fa servir com a ferrocarril turístic el que va ser un mitjà per transportar ciment.

Actualment, el traçat de les vies del Carrilet és una ruta per a senderistes. Així mateix, l’ajuntament explota durant els mesos d’estiu el telefèric d’Estany Gento, propietat d’Endesa i que es va construir amb una missió similar a la del Carrilet: transportar materials i personal per a la construcció de les preses i conduccions que conformen la central reversible de Sallente-Estany Gento.

https://www.segre.com/noticies/comarque ... _1091.html



Avatar de l’usuari
122-042-132
N9
N9
Entrades: 1631
Ubicació: (Barcelona CAT, Houston TX, Washington DC)

Entrada Autor: 122-042-132 » Dimecres 28/08/2019 18:36

Noticia molt interessant, doncs és un lloc magnífic per fer excursions, malgrat que la temporada no podrà ser gaire llarga.
Un bon complement al Telefèric de la Vall Fosca, propietat de FECSA i cedida la explotació estiuenca a l'ajuntament de la Torre de Capdella.
Feu-hi una escapada, us ho recomano. Salut!

http://www.vallfosca.net/ca/coses-per-f ... teleferic/



Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23217
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dijous 16/07/2020 11:48

Gran notícia!!!! :plas :plas :plas :plas

https://govern.cat/salapremsa/notes-pre ... -dels-cims

FGC licita la redacció de l'avantprojecte del Tren dels Cims


El document definirà totes les actuacions que serien necessàries per instal·lar una línia de tren turístic aprofitant el traçat de l'antic carrilet de l'estany Gento, a la Vall Fosca
Amb aquesta actuació, FGC corrobora la seva voluntat de contribuir a l’equilibri territorial i al desenvolupament de l’activitat turística a la comarca del Pallars Jussà


Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) té en licitació els serveis d'assistència tècnica per a la redacció de l’avantprojecte del Tren dels Cims, a la Vall Fosca. El document definirà tècnicament totes les actuacions que serien necessàries per instal·lar una línia de tren turístic que uneixi el Telefèric de Sallent i l’estany Gento amb l’edifici de la Cambra d’Aigües de Cabdella, seguint l’antiga traça i algunes infraestructures de l'antic carrilet de l'estany Gento.

L’avantprojecte estudiarà totes les actuacions necessàries per a la implantació de la nova infraestructura, com són l’adequació de la plataforma ferroviària existent, la definició de la tipologia de via i el seu traçat, el condicionament de murs i túnels existents, i la implantació d’estacions, edificis auxiliars i instal·lacions associades al traçat. S’inclourà també la valoració econòmica d’aquestes actuacions.

El termini de presentació d’ofertes finalitza l’octubre i els treballs de redacció tenen una durada prevista de sis mesos.


Un tren turístic amb un traçat de 5,5 km

El carrilet de l’estany Gento es va construir l’any 1911 per transportar materials per a la construcció de la central hidroelèctrica de Capdella i tot el sistema de canalitzacions que comuniquen els diversos estanys la zona. El traçat del carrilet, de 5,5 km, uneix l’estany Gento amb l’estació superior de la central de Capdella. Actualment està en desús i s’ha transformat en una via excursionista. La infraestructura se situa dins del municipi de la Torre de Capdella, a la Vall Fosca i molt propera al Parc Nacional d’Aigüestortes i Estany de Sant Maurici.

Amb aquesta actuació, Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya corrobora la seva voluntat de contribuir a l’equilibri territorial i al desenvolupament de l’activitat turística a la comarca del Pallars Jussà, incidint en el desenvolupament de les àrees de muntanya i promovent el seu impuls econòmic i demogràfic.



Avatar de l’usuari
Oriolix
N6
N6
Entrades: 307

Entrada Autor: Oriolix » Dijous 16/07/2020 19:35

Molt bonic... però no deixa de ser un carrilet de 5km per la muntanya que no va enlloc (bé, de l'estany Gento a la caseta de les aigües) i que només utilitzaran uns pocs milers de turistes a l'estiu. Potser que dediquéssim els esforços i els diners a coses més útils.



Intercanviador
N4
N4
Entrades: 57

Entrada Autor: Intercanviador » Dijous 16/07/2020 22:22

Sì mai heu voltat pels llacs que hi ha a prop de l’estany Gento haureu vist que, a més del traçat indicat, hi havia tota una xarxa de vies que enllaçava els diferents llacs. Recuperar-la per a ús turístic permetria visitar-los molt còmodament i seria una atracció de primer ordre.



Avatar de l’usuari
wefer
Administrador
Entrades: 6993
Ubicació: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contacta:

Entrada Autor: wefer » Diumenge 19/07/2020 9:49


Oriolix ha escrit:només utilitzaran uns pocs milers de turistes a l'estiu. Potser que dediquéssim els esforços i els diners a coses més útils.
Aquesta obra és una inversió turística, és a dir, són uns diners que s'inverteixen per potenciar el turisme i així guanyar econòmicament a la llarga.
No té res a veure amb la millora de la mobilitat ni res similar.

Sent from my ZTE BLADE V0820 using Tapatalk




Avatar de l’usuari
ortegote
N8
N8
Entrades: 1231
Ubicació: a prop d' ADIF
Contacta:

Entrada Autor: ortegote » Diumenge 19/07/2020 11:01

Oriolix ha escrit:
Dijous 16/07/2020 19:35
Molt bonic... però no deixa de ser un carrilet de 5km per la muntanya que no va enlloc (bé, de l'estany Gento a la caseta de les aigües) i que només utilitzaran uns pocs milers de turistes a l'estiu. Potser que dediquéssim els esforços i els diners a coses més útils.
Tranquilo que todo esta muy verde y FGC aveces es mucho bla bla bla y despues nada.
Tener en cuenta que de momento los ecologistas no han dicho nada (obvio no hay nada) pero en cuanto esto empieze a ir en serio no creo que tarden en hacer una plataforma anti carrilet y solo aportaran retrasos al proyecto o que ni se termine haciendo.


Salut!!!



Avatar de l’usuari
Oriolix
N6
N6
Entrades: 307

Entrada Autor: Oriolix » Diumenge 19/07/2020 14:23

Per poder agafar el carrilet, primer caldrà pujar pel telefèric que va de l'embassament de Sallente fins a l'estany Gento. Les últimes dades disponibles (2018) parlen d'uns 25.000 passatgers en el període d'obertura, d'1 de juliol a 30 de setembre. I el carrilet no portaria enlloc. Francament no ho veig.
gento.jpg
gento.jpg (84.58 KiB) Visualitzat 10775 cops
Posats a invertir en infraestructura i atractius turístics a la zona dels llacs, potser millor seria un segon telefèric des de l'estany Gento (2.100) fins als estanys de Frescal, Coromina i Mar (2.400) des d'on es podria fer un itinerari prou fàcil pels altres estanys fins a Espot, resseguint el GR dels carros de foc.



Avatar de l’usuari
Sky
N9
N9
Entrades: 1915
Ubicació: Lleida

Entrada Autor: Sky » Diumenge 19/07/2020 14:34

Suposo que podríem tirar de la frase aquella que diu que el que importa no és la destinació sinó el viatge. :P



Avatar de l’usuari
Ecomobisostrans
N10
N10
Entrades: 3713
Facebook: https://facebook.com/FerranVeganSpirit
Ubicació: Barcelona
Contacta:

Entrada Autor: Ecomobisostrans » Dilluns 20/07/2020 2:09

Un altre tren aïllat, com el de Castellar de n'Hug... si realment volen revitalitzar la comarca i que el tren serveixi als veïns molt més del que ho fa un tren turístic, que el connectin amb el de Lleida a La Pobla de Segur i serà una línia vertebradora del Pallars Jussà.

Mapa:



Avatar de l’usuari
wefer
Administrador
Entrades: 6993
Ubicació: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contacta:

Entrada Autor: wefer » Dilluns 20/07/2020 7:09

Repeteixo que la idea és fer un simple trenet turístic 'de fira' per passejar turistes, fent servir un traçat existent, no crear una línia nova per als veïns.

Sent from my ZTE BLADE V0820 using Tapatalk




Avatar de l’usuari
122-042-132
N9
N9
Entrades: 1631
Ubicació: (Barcelona CAT, Houston TX, Washington DC)

Entrada Autor: 122-042-132 » Divendres 22/01/2021 20:22

Font, Nació Digital i Diari de La Neu

https://www.naciodigital.cat/pallarsdig ... vall-fosca

https://www.diaridelaneu.cat/noticia/10 ... tany-gento

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) ha adjudicat la redacció del projecte del Tren dels Cims, a la Vall Fosca. El document definirà tècnicament totes les actuacions que serien necessàries per instal·lar una línia de tren turístic que uneixi el telefèric de Sallente i l’estany Gento amb l’edifici de la Cambra d’Aigües de Capdella, seguint l’antiga traça i algunes infraestructures de l'antic carrilet de l'estany Gento. Els treballs de redacció tenen una durada de sis mesos.

El carrilet de l’Estany Gento es va construir l’any 1911 per transportar materials per a la construcció de la central hidroelèctrica de Capdella i tot el sistema de canalitzacions que comuniquen els diversos estanys la zona. El traçat del carrilet, de 5,5 quilòmetres, uneix l’estany Gento amb l’estació superior de la central de Capdella. Actualment està en desús i s’ha transformat en una via excursionista.

La infraestructura se situa dins del municipi de la Torre de Capdella, a la Vall Fosca i molt propera al Parc Nacional d’Aigüestortes i Estany de Sant Maurici. Ara FGC impulsa, amb l’Ajuntament de la Torre de Capdella i amb Pallars Actiu, el projecte per recuperar el traçat de l’antic carrilet i transformar-lo en una línia de tren turístic.

El document estudiarà totes les actuacions necessàries per a la implantació de la nova infraestructura, com són l’adequació de la plataforma ferroviària existent, la definició de la tipologia de via i el seu traçat, el condicionament de murs i túnels existents, i la implantació d’estacions, edificis auxiliars i instal·lacions associades al traçat.
carrilet-vies-estany_gento-llac-ist.jpg
carrilet-vies-estany_gento-llac-ist.jpg (355.27 KiB) Visualitzat 8820 cops



Respon

Torna a “Ferrocarril a Catalunya / Ferrocarril en Cataluña”