Posant per davant que dubto que això es dugui a terme abans que res del què falta per acabar de la L9/L10 (perquè prou diners està costant), de les prolongacions de FGC a Terrassa i Sabadell (que sembla que siguin top-secret), i fins i tot del tram La Pau-Sagrera de la L4 (que fet i fet, és prou curt i està començat, i amb una part en servei des de ja fa uns anyets com a part de la L9/L10, i una altra com a accés al dipòsit del Triangle de les L2 i L4), comentaré algunes coses, tot i que penso més o menys com el Marçal (wefer), respondré a això tenint en compte que el pla es dugués a terme tal i com ho anuncia la Generalitat (cosa que insisteixo, en dubto bastant):
Albert Llauger ha escrit:Jo també trobo a faltar una estació a la zona de Comte d'Urgell-Aragó-Av. de Roma, que es podria dir Aragó o Roma (antics noms de les estacions Passeig de Gràcia L3 i Sants Estació L3/L5), i respecte al tram entre Plaça Espanya i Comte d'Urgell ja queda cobert amb la L1.
Fer una estació a Aragó/Urgell no li trobo la solta, i menys si ni a Urgell ni a Rocafort se'n fa cap de nova.
Una de nova a Aragó/Urgell no hauria de significar un increment de demanda significatiu tot i que la zona sigui un relatiu buit (relatiu només, les parades de metro d'Entença, Rocafort, Hospital Clínic i Urgell no cauen tant lluny com això, i la densitat del barri, tot i ser elevada, no requereix una oferta tant densa a la zona).
Només li trobaria la solta si es fés un intercanviador amb Rodalies allà, però és que si fem parar Rodalies dins de Barcelona cada tres passes, ja no és Rodalies sinó metro!
I al cap i a la fi Sants Estació, Plaça Catalunya i Passeig de Gràcia tampoc cauen tant lluny com això.
Sí que trobaria més lògic, si del què es tracta és de prolongar el servei de la L8 per allà i només per allà, de fer-la parar a Rocafort o Urgell (una de les dues, i tal i com ho plantegen sembla més adequat que sigui Rocafort, tot i que l'ideal seria Urgell, però si allà hi ha una corba tancada, mau...), per no sobrecarregar Plaça Espanya i per oferir un accés més ràpid al centre per a qui vingui de l'aeroport via la L9 a Europa-Fira, i per a qui vingui de riu amunt més enllà de Sant Boi.
Albert Llauger ha escrit:Respecte a l'estació de Gràcia, crec que seria millor fer-la entre Gal·la Placídia i Gran de Gràcia, amb 2 vestíbuls: un al canto sud de Gal·la Placídia amb enllaç a les línies B-V, L6 i L7, i l'altre a Travessera/Gran de Gràcia amb passadís d'enllaç cap a un hipotètic accés al cantó sud de Fontana (amb accés a l'alçada dels carrers Sant Marc/Montseny aproximadament). A l'actual estació de Gràcia de la línia B-V caldria recuperar el projecte d'incorporar la via descendent del ramal de Balmes a la línia principal abans de l'estació per tal d'ampliar l'andana direcció Catalunya i poder construir l'accés amb el futur vestíbul sud mitjançant escales d'obra, mecàniques i ascensor, així com dotar l'accés actual d'ascensor amb aquesta andana.
Segueixo pensant que si fan això i res més, és millor idea dur-la a Plaça Molina i fusionar-la amb la L7 que no deixar-la a Gràcia i orientada cap a l'est per dur-la no se sap ben bé a on. Sempre serà més senzill prolongar des d'Avinguda Tibidabo a Vall d'Hebron (que té el seu sentit i potencial), i si s'escaiés sota Collserola cap a Cerdanyola, Ripollet, o per allà, que no fer línies al mapa per una zona que ja té una densitat i nivell de cobertura de metro i Rodalies prou alts, i on posar-hi els FGC significaria topar-se amb una rendibilitat possiblement no tant alta com això per competència de metro, Rodalies i fins i tot el tramvia.
Albert Llauger ha escrit:Kane_84 ha escrit:No en sabia res de la noticia fins que avui per casualitat he agafat FGC a Plaça Espanya i he vist un enorme banderó que anuncia aquesta ampliació, m'ha sorprés perque m'imaginava que aixó quedaria aparcat per molt de temps.
El dubte que tinc respecte aquesta ampliació es com faran pasant l'estació de Plaça Espanya, si ho faran només amb la nau del pis inferior, o ho faran amb totes dues.
Respecte als serveis que recorreran pel nou tram m'imagino que com a molt serà amb la L8 i els S33 i S8.
Respecte a l'estació Plaça Espanya la nau que s'utilitzarà per a l'ampliació serà la nau del pis inferior, que va ser inaugurada el 1997 en previsió de la futura prolongació de la línia. La nau original del pis superior suposo que la mantindràn per als trens que finalitzin en aquesta estació (probablement R5 i R6).
Sembla la cosa més lògica... a priori. Però encara més lògic és que acabin lo que ja està començat, i no que es gastin uns diners en una cosa nova i que passaria per davant d'una altra que ja està començada i que ens està costant una fortuna a la gent.
Albert Llauger ha escrit:En quant als serveis del nou tram, suposo que els L8 i alguns S (S33 i S8) els faran arribar fins a Gràcia, i els S4, R5 i R6 finalitzaràn a Plaça Espanya (evidentment és el que crec jo i potser tots els serveis de la LL-A arriben fins a Gràcia.
El problema seria l'explotació del tram Plaça Espanya-Molí Nou, que és un desastre ja que es barregen serveis de metro (L8) amb rodalies d'un recorregut més aviat llarg (R5, R6... i "encara gràcies" que ja no arriben a Olvan ni a Guardiola), i tot plegat sense una bona separació de fluxos (sense cap separació, de fet).
wefer ha escrit:Aquest és el projecte que jo considero lògic:
ampliacio-fgc-bcn.jpg
Infinitament millor... tret que jo canviaria Gràcia per Plaça Molina + conversió de la L7 amb possible perllongament d'una parada o dues fins a Vall d'Hebron + orientació de futur cap a Cerdanyola (on es preveuen futurs desenvolupaments urbanístics importants).
La resta, totalment d'acord: FGC no hauria de fugir de Sants Estació només perquè allà hi hagi la Renfe, al contrari, s'hi hauria d'apropar encara més, perquè és un dels principals generadors de passatgers de la ciutat!
wefer ha escrit:Es tracta de convertir FGC en una espècie de Renfe o RER, que travessi Barcelona només parant en intercanviadors.
Molt d'acord en això, tot i que crec que, si ho féssin bé, aquest perllongament no sobraria, sinó que s'hauria de fer com a fruit (o inici) de la separació de tràfics entre la L8 i la resta dels serveis de la línia del Llobregat.
wefer ha escrit:Aquest seria el primer tram que després s'hauria d'anar perllongant cap el Besòs per enllaçar amb la L4, L2, etc.
Aquí hi ha el problema, i el meu desacord més gran: dur-la més enllà de Gràcia "cap al Besòs"... pero a on???
El problema és que la zona dels voltants de Sagrera i Clot ja té una connectivitat prou bona (i encara millor que serà si acaben lo començat).
Realment caldria dur-la cap al riu Besòs? Quin cost i rendibilitat tindria, això?
No seria millor dur-la cap a Plaça Molina (i no Gràcia) + presa de la L7 + prolongació entre Avinguda Tibidabo i Vall d'Hebron + possible prolongació cap al nord (Cerdanyola, Ripollet?)?
Les coses no estan tant clares com això, i em sembla prou criticable que la Generalitat no hagi estat més clara en aquest aspecte, hi hagi diners o no. Desprèn la sensació que tot i els anys que porten pensant-s'ho, que ja en són uns quants, no ho tenen clar (o que tot això és només fullaraca per amagar altres coses que res tenen a veure amb el transport).
wefer ha escrit:Tot plegat s'hauria de combinar amb la realització de triple o quàdruple via entre Barcelona i Martorell, variants a les línies d'Igualada i Manresa, etc.
Absolutament d'acord amb la necessitat de millores entre Martorell i Manresa i entre Martorell i Igualada.
Els R5 i R6 haurien de ser més ràpids que ara, i sense necessitat de gastar-se trilions ja es podria augmentar el nombre de viatgers d'una manera significativa.
Sobre el problema de capacitat entre Barcelona i Martorell, només el veig entre Plaça Espanya i Molí Nou, on caldria una separació de tràfics (però que no seria gens barata...).
Més amunt, si tinguéssin cap, amb unes freqüències més ben mirades i menys exhibicionistes (hi ha un excés de trens cap a Martorell, Olesa i Can Ros i una manca de trens cap a Manresa i Igualada, i particularment Piera), fer servir més adequadament les vies de Quatre Camins hauria de servir per a alguna cosa amb cara i ulls.
wefer ha escrit:Voler-la fer com una línia de metro més només serviria per continuar el suplici dels usuaris de FGC-Llobregat que ja estan prou desesperats per la seva lentitud i que fan que aquesta línia tingui un número de viatgers molt inferior al que seria lògic tenint en compte les zones per on passa.
Molt d'acord en això.