CUP demana Manresa-Barcelona en 45 minuts.

Rodalies RENFE, FGC Vallès i Llobregat, Metro de Barcelona, Trammet.
Cercanías RENFE, FGC Vallés y Llobregat, Metro de Barcelona, Trammet.
Respon
victorcasta
N10
N10
Entrades: 4239
Ubicació: Horta

Re: CUP demana Manresa-Barcelona en 45 minuts.

Entrada Autor: victorcasta » Dimecres 17/10/2012 15:53

gatvell ha escrit:En quan a RENFE, he llegit un munt de vegades que fent el tunel de Montcada l'R4 s'estalviaria uns 5-10min.... Penso que abans de gastar aquesta morterada de diners en un tunel prescindible s'hauria de millorar l'efectivitat del servei i a partir d'aqui fer les millores pertinents (jo defenso posar quatre vies des de la sortida de Sabadell-Sud fins a l'entrada de Barcelona, i a Barcelona potser fer un tunel nou de rodalies? (crec que se n'ha parlat però no ho recordo).

Que tot es millorables, es clar! Però no soterrant per sistema o saltant-nos estacions perquè si. Fem-ho amb sentit comú.
10 minuts, prescindibles? El temps actual Terrassa-Sagrera són 30 minuts, reduir-ho a 20, ja seria un gran guany. Si, aprofites aquesta obra per fer triplicació de via fins a Sabadell Sud i fer passar els semidirectes pel túnel, el guany podria ser molt major.



gatvell
N8
N8
Entrades: 1151
Facebook: https://www.facebook.com/CalafontNatural
Contacta:

Entrada Autor: gatvell » Dimecres 17/10/2012 17:17

Tal com diu en Guigui, l'execució d'aquest túnel permetria que el tram de les 3 estacions de Montcada fossin de quatre vies, dues que no passarien per aquestes tres estacions i les dues existents.
PErò la gràcia seróa que aquestes quatre vies arribessin fins a l'entrada del túnel que mena a Sant Andreu Arenal. Des d'aquí un túnel paral·lel? Un nou traçat? No ho se.
Tampoc estaria gens malament, ara la tecnologia que disposem, d'adreçar revolts o reduïr pendents que aminoren, en molt, la velocitat del tren.


Fabrico artesanalment, productes ecològics de neteja de la llar i d'higiene corporal.
https://calafont.cat/botiga

Avatar de l’usuari
Guigui
Administrador
Entrades: 23392
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Entrada Autor: Guigui » Dimecres 17/10/2012 17:48

Sobre el tema concret del túnel de Montcada i la quadruplicació, vull recordar-vos que ja hi ha un fil obert.


a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

Avatar de l’usuari
Sagrerenc
N9
N9
Entrades: 1479
Ubicació: T2 / RER C / Métro ligne 12

Entrada Autor: Sagrerenc » Dimecres 17/10/2012 18:20

437.001 ha escrit:Dues línies de rodalies funcionant des de l´any de la quica.
Precisament aquí està l'error de concepte. Manresa no és la rodalia de Barcelona, com tampoc ho són Vic, Igualada o Blanes. Són ciutats situades a 65-70 km de Barcelona. Com tampoc Landshut és rodalia de Munic, ni Varese és rodalia de Milà, ni Toledo és rodalia de Madrid, per posar tres exemples anàlegs. Manresa és prou important com per tenir un tren semidirecte (amb parada a Terrassa, Sabadell i Cerdanyola) i que a l'estació de Manresa hi conflueixin línies d'autobús d'aportació procedents de tot el Bages, Berguedà i Solsonès.



gatvell
N8
N8
Entrades: 1151
Facebook: https://www.facebook.com/CalafontNatural
Contacta:

Entrada Autor: gatvell » Dimecres 17/10/2012 19:24

Tens toa la raó Sagrerenc. Vés a saber quina categoria tenia les línies de rodalies fa cent anys quan tot era més alunyat. Ara li diem rodalies quan es evident que ni Sant Vicenç de Castellet es rodalia de Manresa...
Tots aquests serveis haurien de ser semidirectes de per si, degut a la distancia entre origen i fi de línia com del temps que es triga a recorrer el tram comprés.


Fabrico artesanalment, productes ecològics de neteja de la llar i d'higiene corporal.
https://calafont.cat/botiga

437.001
N10
N10
Entrades: 4868
Ubicació: Tarragona

Entrada Autor: 437.001 » Dimecres 17/10/2012 20:39

Guigui ha escrit:
437.001 ha escrit:Dues línies de rodalies funcionant des de l´any de la quica, una crisi que t´hi cagues, i a queixar-se, que Manresa no té AVE!
Entre poc i massa: amb totes les infraestructures inútils que es fan en aquest país, entre LAVs i aeroports fantasma, trobo que millorar la connexió de rodalia entre Manresa i Barcelona és de les demandes més assenyades que es fan. Posats a adduir la crisi, tampoc es mereixerien el desdoblament els soferts usuaris de l'R3.
No ho nego, però no es pot dir ni que les connexions estiguin intrautilitzades, ni que hi hagi diners, ni que la R5 no pugui millorar horaris (que pot).
I tres quarts del mateix per Igualada.
gatvell ha escrit:Quan es va desdoblar el tram entre Olesa de Montserrat fins....Pallejà, o un tros enllà, no ho recordo; FGC va variar les parades de la línia R5 i es trigava 55min entre Manresa-Baixador i Plaça d'Espanya, foren pocs mesos i començaren a posar més parades.
El problema de fer un semidirecte real (no l'estafa que hi ha avui) s'hauria de o bé, eliminar trens S8 i L8 o bé, desdoblar les vies des de El Palau fins a Pl. Espanya.
Afegeixo que el problema de la línia R5 no es entre Manresa i MArtorell, doncs en cotxe tens prou feina per atrapar el tren en aquest tram, sino el reguitzell de parades que hi ha de Martorell fins al final de la línia.
El problema és el tram Molí Nou-Plaça Espanya. Exactament com a la xarxa del Vallès ho és el tram Sarrià-Plaça Catalunya.
A la llarga, insisteixo, aquests trams hauran de ser desdoblats d´una manera o d´una altra, perquè hi hagi una separació efectiva entre el que és metro i el que no ho és.
Ni a un usuari d´un Terrassa-Plaça Catalunya li ve de gust que es pari a Muntaner, ni encara menys un que faci Manresa Baixador-Plaça Espanya li ve de gust que pari a Almeda.
En quan a RENFE, he llegit un munt de vegades que fent el tunel de Montcada l'R4 s'estalviaria uns 5-10min.... Penso que abans de gastar aquesta morterada de diners en un tunel prescindible s'hauria de millorar l'efectivitat del servei i a partir d'aqui fer les millores pertinents (jo defenso posar quatre vies des de la sortida de Sabadell-Sud fins a l'entrada de Barcelona, i a Barcelona potser fer un tunel nou de rodalies? (crec que se n'ha parlat però no ho recordo).
Explica´m com fas passar quatre vies per Cerdanyola o per Barberà.
El què haurien de pensar és en si és possible una explotació tipus R2, i posar més trens directes a Manresa, amb parada només a Sabadell-centre, Sabadell-Nord, i Terrassa, i que continuïn cap a Calaf, Cervera, Tàrrega, Mollerussa i Lleida (i sense cap altra parada intermitja, i via ramal de les Aigües cap a l´Estació de França).
Si fós possible, ja veuriem si la línia funcionava o no...
Que tot es millorables, es clar! Però no soterrant per sistema o saltant-nos estacions perquè si. Fem-ho amb sentit comú.
No crec que fós un trauma saltar-se Montcada, pels viatges destinació Terrassa o Manresa.
Per altra banda, el principal problema a la xarxa d´Adif (a la d´FGC és una altra cosa) crec que són els túnels de Barcelona: tot el què hi ha entre Montcada-Bifurcació i Sants, i entre El Clot i Sants, tant per Passeig de Gràcia com per Plaça Catalunya, necessita més capacitat. El què s´ha de fer és l´ERTMS.
Guigui ha escrit: Precisament, el túnel de Montcada podria ser l'embrió d'una quadruplicació fins a Sabadell o Terrassa. Passa que allí, les vies no anirien exactament paral·leles, sinó que una doble via aniria directe i l'altra seguiria el traçat actual per als trens que paren a totes les estacions.
Tens el problema (gros, molt gros) de que hi ha Cerdanyola, Barberà, Badia i l´aeròdrom de Sabadell al mig, i no te´ls pots saltar així com així, encara que no hi vulguis parar. El cost seria terrorífic.
victorcasta ha escrit:10 minuts, prescindibles? El temps actual Terrassa-Sagrera són 30 minuts, reduir-ho a 20, ja seria un gran guany. Si, aprofites aquesta obra per fer triplicació de via fins a Sabadell Sud i fer passar els semidirectes pel túnel, el guany podria ser molt major.
No molt, i al cap i a la fi tampoc es pot pretendre que tots els trens Terrassa-BCN siguin directes.
I es triga més de 30 minuts, per cert. El túnel de Montcada sol no els reduïra a 20.
I entre Montcada-Santa Maria i Terrassa hi seguiria havent-hi els mateixos trens, amb la qual cosa amb el túnel de Montcada sol no resols res.
Sagrerenc ha escrit:Precisament aquí està l'error de concepte. Manresa no és la rodalia de Barcelona, com tampoc ho són Vic, Igualada o Blanes. Són ciutats situades a 65-70 km de Barcelona. Com tampoc Landshut és rodalia de Munic, ni Varese és rodalia de Milà, ni Toledo és rodalia de Madrid, per posar tres exemples anàlegs. Manresa és prou important com per tenir un tren semidirecte (amb parada a Terrassa, Sabadell i Cerdanyola) i que a l'estació de Manresa hi conflueixin línies d'autobús d'aportació procedents de tot el Bages, Berguedà i Solsonès.
Guadalajara sí que és rodalia de Madrid, Creil de París (hi arriba el RER, tot i que Creil és a Picardia), i Brighton de Londres.
No es tracta tant de què és "rodalia de" o no, es tracta sobretot del què hi ha entremig!

Ara com ara, el més assenyat és que a Manresa no diguin massa cosa, perquè no toca.
El què sí que toca és fer que els R5 de Manresa i els R6 d´Igualada no siguin com fer el camí de Santiago! I això és cosa d´FGC.
I el què també toca, i molt, és que Viladecavalls (17.000 habitants), Vacarisses (5.000 habitants), Castellbell i El Vilar, i Sant Vicenç de Castellet, tinguin unes estacions d´Adif dignes i que sobretot no siguin perilloses.



Avatar de l’usuari
Sagrerenc
N9
N9
Entrades: 1479
Ubicació: T2 / RER C / Métro ligne 12

Entrada Autor: Sagrerenc » Dimecres 17/10/2012 21:39

437.001 ha escrit:Guadalajara sí que és rodalia de Madrid, Creil de París (hi arriba el RER, tot i que Creil és a Picardia), i Brighton de Londres.
No es tracta tant de què és "rodalia de" o no, es tracta sobretot del què hi ha entremig!
Tot i que no crec que Espanya sigui un exemple a seguir, de Madrid a Guadalajara hi ha trens CIVIS a Chamartín (a més dels Regionals), tot i que són poquets (només en hora punta).

De París a Creil hi ha moltíssims trens TER i Intercités, de fet els pocs RER que arriben a Creil són prolongacions, la majoria finalitzen recorregut a Orry la Ville Coye la Forêt.

I els trens de Brighton a London fan entre 1 i 9 parades intermitges, els que fan més parades són semidirectes a l'entrada de Londres, al contrari del que succeeix a l'R4 Manresa-Barcelona on els semidirectes només se salten les parades més properes a Manresa.

El problema de concepte és que no es considera Manresa com a capital de la Catalunya Central, sinó com un "poble" de la província de Barcelona.

L'R12 a Manresa hauria de ser l'equivalent als R11 a Girona o els R14/R15/R16 a Tarragona.



Avatar de l’usuari
genissimon
N9
N9
Entrades: 2526
Ubicació: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc

Entrada Autor: genissimon » Dijous 18/10/2012 9:22

Com a simple usuari ocasional de la línia de renfe de Manresa, crec que el principal problema és la poca velocitat dels trens al tram Terrassa-Manresa, malgrat la duresa del traçat. Anant de passatger, es te la sensació que els trens van «amb el fre de mà posat» i que no acaben de córrer tot el que l'estat de la via i el traçat els permet. Aquesta sensació es veu especialment agreujada als trens que no fan cap parada entre Terrassa i Sant Vicenç de Castellet. I és que els trens que fan les cinc parades intermèdies addicionals (Sant Miquel de Gonteres, Viladecavalls, Vacarisses-Torreblanca, Vacarisses i Castellbell i el Vilar-Monistrol de Montserrat) tenen concedit un temps addicional de quatre minuts més (cinc minuts més en sentit Barcelona).

Salut !!


Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.

Avatar de l’usuari
He2/2
N4
N4
Entrades: 63
Ubicació: Viladecavalls (Vallès Occidental)
Contacta:

Entrada Autor: He2/2 » Divendres 02/11/2012 23:03

Els usuaris d'aquesta línia, que estem entre Terrassa i Manresa només tenim un tren a l'hora. A més ens han tancat les estacions i no hi ha ni despatx de bitllets ni posibilitat de validar el títol de transport. Fins a Manresa hi ha dos trens cada hora pero l'altre és un semidirecte entre Terrassa i Manresa que para a totes fins a Terrassa. No seria millor dos trens a l'hora que anessin directes fins a Terrassa (on ja hi ha un servei cada 15 minuts) i que paressin a totes entre Terrassa i Manresa?



Avatar de l’usuari
alf
N6
N6
Entrades: 180

Entrada Autor: alf » Dissabte 03/11/2012 0:23

No tienen caso todas estas quejas, son los mismos problemas que esta línea tiene desde hace al menos 10 años. La solución actual está bien, pretende ser un compromiso entre la alta demanda entre Terrassa y Barcelona (todos paran en todas, y con frecuencia de 15 minutos), un servicio rápido desde manresa (los semidirectos) y un servicio básico a las estaciones restantes. No es el servicio que debería de haber, pero la solución también hace años que es la misma, la cuadriplicación entre Terrassa y Barcelona, para poder permitir trenes rápidos, que paren en pocas estaciones. Hasta que esto no ocurra, lo único que se puede hacer es aumentar frecuencias entre Manresa y Terrassa, pero esto podría comprometer los semidirectos, además de que la cantidad de pasajeros difícilmente lo justifica, de lo que se trata no es de poner más trenes, sino más rápidos, y para eso hace falta la cuadriplicación.



Avatar de l’usuari
Mako448
N10
N10
Entrades: 3248

Entrada Autor: Mako448 » Divendres 13/09/2013 20:50

Interessant...

20 milions d´euros per millorar la mobilitat al Bages: el compromís de la Generalitat
Rodalies incorporarà serveis semidirectes entre Manresa i Barcelona, que reduiran uns 15 minuts el temps del trajecte

http://www.regio7.cat/bages/2013/09/13/ ... 43981.html

(...)
Escurçar el temps de trajecte en tren fins a Barcelona

Un dels reptes de la xarxa de Rodalies de Catalunya és escurçar el temps de trajecte i augmentar les freqüències a la R4, la línia que uneix Manresa i Barcelona. El departament de Territori i Sostenibilitat anuncia que l'incorporació de més trens requeriria d'obres en la infraestructura d'un elevat pressupost i que haurien d'anar a càrrec del Ministeri de Foment. Per això, Vila ha anunciat que, mentre aquestes actuacions no s'executen, Territori i Sostenibilitat està perfilant amb l'operadora Renfe la implantació de serveis semidirectes en la línia R4.

L'objectiu és implantar dos serveis semidirectes al matí i dos més a la tarda, a partir del gener vinent. Aquests serveis permetran reduir el temps de trajecte entre la capital del Bages i Barcelona uns 15 minuts, de manera que el recorregut quedarà en una hora.
(...)



gatvell
N8
N8
Entrades: 1151
Facebook: https://www.facebook.com/CalafontNatural
Contacta:

Entrada Autor: gatvell » Divendres 13/09/2013 22:49

Semidirectes més directes que els semidirectes acutals? Quin mal de cap!! jejejejeje.
Jo començaria en exigir qualitat i eficiència en el servei i que desapareguin els endarreriments, trens fora d'horari, etc. I llavors parlem de disminuir el temps per trajecte.


Fabrico artesanalment, productes ecològics de neteja de la llar i d'higiene corporal.
https://calafont.cat/botiga

Avatar de l’usuari
Guigui
Administrador
Entrades: 23392
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Entrada Autor: Guigui » Divendres 13/09/2013 23:07

gatvell ha escrit:Jo començaria en exigir qualitat i eficiència en el servei i que desapareguin els endarreriments, trens fora d'horari, etc. I llavors parlem de disminuir el temps per trajecte.
No té sentit dir "no facis això abans de fer allò" si, amb bona planificació, les dues coses són perfectament compatibles i complementàries.


a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

gatvell
N8
N8
Entrades: 1151
Facebook: https://www.facebook.com/CalafontNatural
Contacta:

Entrada Autor: gatvell » Dissabte 14/09/2013 9:04

Guigui ho dic, per exemple, de no inverti els 100 milions d'Euros per fer el túnel de Montcada si encara tenim incertesa en els horaris.


Fabrico artesanalment, productes ecològics de neteja de la llar i d'higiene corporal.
https://calafont.cat/botiga

Avatar de l’usuari
Guigui
Administrador
Entrades: 23392
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Entrada Autor: Guigui » Dissabte 14/09/2013 10:24

A aquestes alçades, ningú no ha parlat del túnel de Montcada com a obra imminent. Tal com he entès la notícia, pretenen millorar la rapidesa amb la infraestructura que hi ha ara mateix.


a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

Toni
N8
N8
Entrades: 766

Entrada Autor: Toni » Dilluns 16/09/2013 0:28

Jo crec que el primer que cal fer és treure el soroll del que realment és raonable de totes les reclamacions de la gent de Manresa. Coincideixo amb qui posa en dubte que Manresa sigui rodalia de Barcelona i evidentment em sembla totalment fora de lloc la queixa de que Manresa està no sé com de maltractada per estar a no sé quants minuts del AVE. Manresa està on està i té els habitants que té. Per tant, cal intentar donar el millor servei possible a Manresa però sense tornar-nos bojos fent no sé quines obres ni perjudicar a altres punts que sí son rodalia i generen molts més viatgers. Cal treure el soroll dels polítics de torn que reclamen coses sense cap estudi decent al darrera i només buscant quatre vots més.

En primer lloc crec que cal dir que la R4 dóna un servei més que correcte en condicions normals. Cap indignació. Com la resta de línies que acaben al túnel de Plaça de Catalunya, pateix la falta de capacitat al seu pas per Barcelona i per tant sofreix més interferències de les que tocaria si tingués un altre traçat. En aquest punt crec que cal analitzar:

1) El 437.001 diu que el que cal és el ERTMS, solució miraculosa que tot ho arreglarà i que a més té l´avantatge que és l´Estat qui ho ha de pagar (si ho hagués de pagar la Generalitat segurament més d´un polític ho trobaria menys urgent en base a criteris tant ferms com els que tenen ara per defensar el contrari). Lamentablement, tots els experts coincideixen que el ERTMS donarà molt poquetes solucions a les rodalies i que parlant de capacitat, cal esperar una millora molt minsa (cabran molt poquets trens més que ara si és que no es queda igual). Per tant, si no es volguéssin decepcions caldria explicar que no és el ERTMS la solució que estem buscant, encara que penso que als polítics que tant fermement ho defensen els dóna igual, ves a saber si quan es faci ells estaran i en tot cas si quan funcioni el ERTMS no és miraculós, la culpa sempre serà de l´Estat que no sap fer-ho i podrem tornar amb els agravis i els traspassos.
2) Potser la pregunta més raonable en aquests moments és si cal que totes les línies passin pel túnel. Hi ha moltes estacions on podrien deixar els viatgers (Sant Andreu Arenal, La Sagrera Meridiana i en un futur La Sagrera) al menys una certa proporció dels trens, permetent així augmentar el servei cap a Manresa i sense gastar ni un euro. Suposo que la Generalitat no vol explicar a cap viatger que ha d´agrafar el metro a Barcelona per anar al centre i per tant és més fàcil seguir amb els agravis i els traspasos.

Sobre els estalvis en el temps de viatge, tampoc deuen haver solucions miraculoses. Si fos tant fàcil ja fa temps que estaria fet. Fer trens semidirectes: això ja fa moltissims anys que està inventat, el problema és que per tenir un semidirecte cal apartar (perjudicar) als rodalies, que casualment son els que porten més viatgers. Per tant, atenció a fer semidirectes perquè beneficies a 10 i perjudiques a 100. La solució seria efectivament quadruplicar la via, fantàstic. El problema és que cap municipi ha previst espai per fer això i de fet la majoria pensa que cal treure el tren del centre ja que això els donarà els volts dels quatre que viuen al costat de la via. Difícil quadruplicar sense grans obres. Fem un túnel a Montcada: correcte, bona idea, si no fos perquè no hi ha ni un euro per fer-ho. El que si sembla una autèntica bajanada és gastar-se la millionada que costaria el túnel i deixar a més la via actual (no sé qui proposava quadruplicar així la via), suposo que si fem l´obra és perquè l´utilitzin tots el trens, ja hem fet prou obres que no s´utilitzen.



eolosbcn
N5
N5
Entrades: 109

Entrada Autor: eolosbcn » Dilluns 16/09/2013 10:45

Aquest tema del semidirectes no només succeix a Manresa. A Mataró, sense anar més lluny, també es sent la mateixa queixa.

El problema es que no es pot tenir tot i explico el cas de Mataró que es el que coneixo. Es cert que fa anys el temps era inferior des de Mataró a través dels semidirectes, però aixó tenia un cost. El nombre de trens per hora era molt inferior al l'actual. Actualment molta gent agafem el rodalies a Mataró com qui agafa el metro. Ens presentem a l'estació i agafem el primer sense mirar l'horari.
No es pot tenir tot. O tenim millors freqüencies, o tenim trens més ràpids, però totes dues coses es molt difícil.

Respecte a l'ERTMS es un sistema que està donant molts problemes. Jo, tal i com funciona en l'actualitat, molt malament, no m'hi jugaria una xarxa de rodalies amb aquest sistema perque pot ser un desastre i trobar una solució no es un tema de dies o setmanes, sino que pot ser fins i tot d'anys. No crec que ens poguem arriscar a això.

Crec que en l'actualitat l'unica solució es fer un altre túnel passant a Barcelona amb alguna ruta innovadora. Per la banda litoral o la banda muntaña y potser parant en una nova estació subterrania a Sants tipus metro. Aixó a més dotaría a Sants amb 2-4 noves vies i per sortir-hi no faria falta seguir la mateixa traça actual.



Avatar de l’usuari
genissimon
N9
N9
Entrades: 2526
Ubicació: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc

Entrada Autor: genissimon » Dilluns 16/09/2013 12:18

Regio-7, 14 de setembre de 2013 ha escrit: Dos trens posaran Manresa a una hora de Barcelona
La Generalitat negocia amb Renfe que entre les 6 i les 8 del matí surtin dos trens del Bages gairebé sense parades fins a la capital
[...]


Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.

Avatar de l’usuari
alf_
N9
N9
Entrades: 1651

Entrada Autor: alf_ » Dilluns 16/09/2013 13:32

Toni ha escrit:Jo crec que el primer que cal fer és treure el soroll del que realment és raonable de totes les reclamacions de la gent de Manresa. Coincideixo amb qui posa en dubte que Manresa sigui rodalia de Barcelona i evidentment em sembla totalment fora de lloc la queixa de que Manresa està no sé com de maltractada per estar a no sé quants minuts del AVE. Manresa està on està i té els habitants que té. Per tant, cal intentar donar el millor servei possible a Manresa però sense tornar-nos bojos fent no sé quines obres ni perjudicar a altres punts que sí son rodalia i generen molts més viatgers. Cal treure el soroll dels polítics de torn que reclamen coses sense cap estudi decent al darrera i només buscant quatre vots més.

En primer lloc crec que cal dir que la R4 dóna un servei més que correcte en condicions normals. Cap indignació. Com la resta de línies que acaben al túnel de Plaça de Catalunya, pateix la falta de capacitat al seu pas per Barcelona i per tant sofreix més interferències de les que tocaria si tingués un altre traçat. En aquest punt crec que cal analitzar:

1) El 437.001 diu que el que cal és el ERTMS, solució miraculosa que tot ho arreglarà i que a més té l´avantatge que és l´Estat qui ho ha de pagar (si ho hagués de pagar la Generalitat segurament més d´un polític ho trobaria menys urgent en base a criteris tant ferms com els que tenen ara per defensar el contrari). Lamentablement, tots els experts coincideixen que el ERTMS donarà molt poquetes solucions a les rodalies i que parlant de capacitat, cal esperar una millora molt minsa (cabran molt poquets trens més que ara si és que no es queda igual). Per tant, si no es volguéssin decepcions caldria explicar que no és el ERTMS la solució que estem buscant, encara que penso que als polítics que tant fermement ho defensen els dóna igual, ves a saber si quan es faci ells estaran i en tot cas si quan funcioni el ERTMS no és miraculós, la culpa sempre serà de l´Estat que no sap fer-ho i podrem tornar amb els agravis i els traspassos.
2) Potser la pregunta més raonable en aquests moments és si cal que totes les línies passin pel túnel. Hi ha moltes estacions on podrien deixar els viatgers (Sant Andreu Arenal, La Sagrera Meridiana i en un futur La Sagrera) al menys una certa proporció dels trens, permetent així augmentar el servei cap a Manresa i sense gastar ni un euro. Suposo que la Generalitat no vol explicar a cap viatger que ha d´agrafar el metro a Barcelona per anar al centre i per tant és més fàcil seguir amb els agravis i els traspasos.

Sobre els estalvis en el temps de viatge, tampoc deuen haver solucions miraculoses. Si fos tant fàcil ja fa temps que estaria fet. Fer trens semidirectes: això ja fa moltissims anys que està inventat, el problema és que per tenir un semidirecte cal apartar (perjudicar) als rodalies, que casualment son els que porten més viatgers. Per tant, atenció a fer semidirectes perquè beneficies a 10 i perjudiques a 100. La solució seria efectivament quadruplicar la via, fantàstic. El problema és que cap municipi ha previst espai per fer això i de fet la majoria pensa que cal treure el tren del centre ja que això els donarà els volts dels quatre que viuen al costat de la via. Difícil quadruplicar sense grans obres. Fem un túnel a Montcada: correcte, bona idea, si no fos perquè no hi ha ni un euro per fer-ho. El que si sembla una autèntica bajanada és gastar-se la millionada que costaria el túnel i deixar a més la via actual (no sé qui proposava quadruplicar així la via), suposo que si fem l´obra és perquè l´utilitzin tots el trens, ja hem fet prou obres que no s´utilitzen.
Toni, estoy de acuerdo en casi todo lo que dices. En el último punto te puntualizaría que si el antiguo trazado de Montcada se sigue utilizando sería principalmente para dar servicio a esa población, no hay que obviar que poblaciones "intermedias" a los grandes núcleos (Manresa, Terrassa, BCN) también aportan viajeros. Cuando se dice de usar el antiguo trazado como parte de la cuadriplicación esto tiene sentido al considerar un sistema de "locales" y "rápidos", lo mismo que en Madrid ocurre con la R7, que la cuadriplicación va de Alcalá hasta San Fernando, desde donde los Civis y los regionales toman un trazado más directo y sin paradas hacia Chamartín, mientras que los cercanías normales siguen por la línea normal hasta Atocha. Pero bueno, como dirían los estadounidenses "cruzaremos ese puente cuando lleguemos a él".

Respecto a lo que dices de la saturación de los túneles, eso es clave. Cuadriplicación, tunel o lo que sea, no podremos tener más de 4 trenes en la R4 si tiene que compartir su trazado con la R3 y sobre todo la R1 con su elevadísima demanda. Yo una vez formulé una propuesta que daría solución para esto sin necesidad de otro tunel, y consistiría en hacer bajo la Pl. Glòries un enlace del tunel de la Meridiana al ramal Glories (que pasa justo por encima a su camino desde la Diagonal hacia EdF), sin cizallar el trazado de la Meridiana pero sí el ramal Glòries, para así poder mandar los R3 o R4 a EdF cuando ya no quepan en el tunel de Pl. Catalunya, para así poder aumentar las frecuencias, a su vez que se puede mantener un R4 cada 15 minutos por Pl. Catalunya. Evidentemente esta idea jamás nadie se la tomaría en serio, porque implica ampliar la utilización de la EdF, y eso no sirve para luego apuntar el dedo a lo mal que va esa red ferroviaria tan saturada, ni para especular con la playa de vías de la EdF. Soy consciente que desde el punto de vista del servicio sería mejor una alternativa que mantenga una buena penetración urbana, pero la idea sería que fuera rápido y barato de hacer, aprovechando al máximo lo que tenemos (el tunel de la Meridiana que da para más frecuencia, y la EdF que idem) además de que no interfiera con otros planteamientos como el cruce de líneas en la Torassa o un futuro tercer tunel de cercanías. A nadie le interesa este tipo de pensamiento, "aprovechar" es una palabra extranjera por aquí, y si no implica mover toneladas de cemento u otras trillonarias inversiones, es pésima idea.

Como sea, en el centro de tu argumentación tienes toda la razón, y creo que en parte es simplemente un problema semántico, que Manresa se considere "cercanía" de Barcelona, o que lleguen los trenes de Rodalies no es el problema, sino simplemente la gestión del servicio, desde los horarios hasta los asientos de los trenes. Pero mientras la ciudadanía no tome consciencia de las necesidades reales en transporte público (que probablemente vendrían cuando haya un uso más generalizado del mismo) se podrán comprar muchos votos con milongas que si soterramientos, que si barreras urbanísticas, que si discriminación por parte de Barcelona, que si cerramos esta o aquella estación, y las demás memeces que sueltan los políticos cuando no hay una ciudadanía con suficiente inteligencia como para ver más allá de ese populismo barato.



trainman
N9
N9
Entrades: 2356
Ubicació: Cerdanyola del Vallès

Entrada Autor: trainman » Dilluns 16/09/2013 15:03

Estos semidirectos podrían ser como eran los Manresa hace unos años, si no recuerdo mal eran directos de Sant Andreu Arenal a Cerdanyola. O incluso podrían hacer lo mismo que con los regionales L'Hospitalet-Lleida también unos cuantos años atrás, eran directos de Sant Andreu Arenal a Sabadell Centre.

Las paradas que propongo entre Sant Andreu Arenal y Manresa para estos semidirectos son Cerdanyola, Sabadell Centre, Sabadell Nord, Terrassa Est y Terrassa. Es decir, directos de Sant Andreu Arenal a Cerdanyola, de Cerdanyola a Sabadell Centre y de Terrassa a Manresa.



Respon

Torna a “Ferrocarril àrea Barcelona / Ferrocarril área Barcelona”