L'estació del Nord-Arc de Triomf

Documents, fotografies, museus i tot allò relacionat amb la història dels transports.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
Respon
Avatar de l’usuari
foronda 141
N8
N8
Entrades: 850
Ubicació: Poblenou

Re: L'estació del Nord-Arc de Triomf

Entrada Autor: foronda 141 » Dimecres 16/03/2011 14:48

Us situeu a la plaça que hi ha a Marina-Almogavers, aneu caminant per la vorera esquerra del carrer Marina en direcció a la Sagrada Familia, primer hi ha l'edifici del Arxiu de la Corona d'Aragò. Una mica mes endavant veureu un passeig peatonal, on hi ha un carril bici, i al fons es veu l'Avinguda Vilanova.
Si entreu en aquest passeig, esteu al sostre del calaix del fals tunel.
A la dreta hi han las gradas del camp de futbol que tapan el lateral del tunel, i a l'esquerra es veu el Parc de l'Estació del Nord amb la paret lateral del tunel a la vista.
El camp de futbol, es al mateix nivell que l'edifici de l'estació i del Parc, zona on hi havian las vías. El Passeig es veu clarament mes elevat.
Creuant el carrer Marina en aquest punt, hi ha la continuació del passeig també a sobre del tunel.
Dir també que aquest calaix de formigó va estar un anys a la vista, pro amb la construcció i ajardinament de la zona ha quedat una mica disimulat.



Avatar de l’usuari
Dr. T
N6
N6
Entrades: 207
Ubicació: Entre les Guilleries i el Ter
Contacta:

Entrada Autor: Dr. T » Dimecres 16/03/2011 15:21

És a dir... seria una cosa així?
Fitxers adjunts
calaix_estacio_nord.jpg
Calaix de vies. Estació del Nord.
calaix_estacio_nord.jpg (140.56 KiB) Visualitzat 7871 cops



Avatar de l’usuari
foronda 141
N8
N8
Entrades: 850
Ubicació: Poblenou

Entrada Autor: foronda 141 » Dimecres 16/03/2011 18:54

Doncs si, es aixi, excepte al tram final que toca a la Meridiana, que el tunel pasa exactament per on hi ha el cami que es veu.



Avatar de l’usuari
andres
N5
N5
Entrades: 86
Ubicació: Badalona-Artigas- Segur de Calafell

Entrada Autor: andres » Dimecres 16/03/2011 21:06

Es exactamente la situación por donde salian las vías de Pza. Catalunya al aire a principio
de los años 60 todavía no estaba hecho el cajon.



Avatar de l’usuari
elbandero
N4
N4
Entrades: 73

Entrada Autor: elbandero » Dimecres 16/03/2011 21:56

La següent imatge l’he extret del llibre “Barcelona y el Ferrocarril” (editat per RENFE al 1994) no s’aprecia molt bé, però just les vies del costat de l’estació es veu que són les sortides d’un túnel i a més porten catenaria, així que gairebé segur que són les de l’estació de Arc de Triomf.

Al orginal s’aprecia perfectament, aquí entre que es una foto a doble pàgina i l’he tingut que escanejar en dos i fer el muntatge i que la resolució ha de ser baixa per penjar-la, potser no s’aprecia, però en l’original es veu clarament.

Per cert, aquest plànols dels anys 20 i 50 són consultables per internet?
Fitxers adjunts
Estació del Nord 1944 for FTC.jpg
Estació del Nord 1944 for FTC.jpg (80.23 KiB) Visualitzat 7824 cops


http://redferroviariabcn.blogspot.com/
Blog dedicado a curiosidades del pasado, presente y futuro de la red ferroviaria de Barcelona, especialmente la subterránea.

Avatar de l’usuari
sortrens
N8
N8
Entrades: 765
Ubicació: BARCELONA (Catalunya)

Entrada Autor: sortrens » Dijous 17/03/2011 3:12

Els trens de carga que es veuen a la dreta surten també d'un túnel o son toperes?


Salvem l'ESTACIÓ DE FRANÇA!!! En el cas de l’estació de França ens haurem de plantejar que fem. Una opció, no la única, és dedicar part de l’edifici a museu i la resta a serveis Ferroviaris de cada una de les linies de Suport a la Sagrera-Sants a l'EDF Servei Ferroviari!! Cal Millorar l'accés a la L4 Barceloneta i fer arribar la L8 FGC a l'estació de França i també adaptar vies UIC a l'Estació de França!!!

rangqiang
N4
N4
Entrades: 64

Entrada Autor: rangqiang » Dijous 17/03/2011 3:22

elbandero ha escrit:La següent imatge l’he extret del llibre “Barcelona y el Ferrocarril” (editat per RENFE al 1994) no s’aprecia molt bé, però just les vies del costat de l’estació es veu que són les sortides d’un túnel i a més porten catenaria, així que gairebé segur que són les de l’estació de Arc de Triomf.

Al orginal s’aprecia perfectament, aquí entre que es una foto a doble pàgina i l’he tingut que escanejar en dos i fer el muntatge i que la resolució ha de ser baixa per penjar-la, potser no s’aprecia, però en l’original es veu clarament.

Per cert, aquest plànols dels anys 20 i 50 són consultables per internet?
Gràcies

Si es pot consultar aquí:http://cartotecadigital.icc.cat/

Jo aquesta foto ja l'habia trobat per internet però no apreciava que era un túnel O.O pensava que eran vies que morien allà mateix.
Ara el mapa dels anys 20 hi surten les vies aquestes això que vol dir que l'estació d'Arc de Triomf ja existia als anys 20 o que potser eran vies que murien allà? Per això surt dibuixat al mapa oi?



Avatar de l’usuari
genissimon
N10
N10
Entrades: 3177
Ubicació: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc

Entrada Autor: genissimon » Dijous 17/03/2011 8:56

Es pot apreciar la foto perfectament a la web de l'Institut d'estudis fotogràfics de Barcelona.

Al vol americà, un cop trobada la sortida del túnel, arran de la façana sud-est de l'estació (on avui hi ha la Guàrdia Urbana) també es pot veure.

Salut !!


Reposició del Tramvia Blau.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.

Avatar de l’usuari
Dr. T
N6
N6
Entrades: 207
Ubicació: Entre les Guilleries i el Ter
Contacta:

Entrada Autor: Dr. T » Dijous 17/03/2011 9:51

sortrens ha escrit:Els trens de carga que es veuen a la dreta surten també d'un túnel o son toperes?
Jo diria que són toperes. He mirat les fotos del vol americà i allà s'intueix perfectament la sortida del túnel (es veu una ombra), i a la dreta es veu clarament que són vies que moren allà. He fet un bon zoom a la imatge, però es veu prou bé.

I ara em surto una mica del tema: actualment entenc que entre Pg. de Gràcia i Clot-Aragó, el túnel va totalment pel carrer Aragó, no? Llavors, el tram que feia per la Diagonal fins a Glòries, encara es fa servir pel ramal que va a EdF? I un altre dubte: llavors, per anar de Pg. de Gràcia direcció França, no es feia directament, sino que s'havia d'anar a EdF per nassos? Es que en aquestes fotos antigues no he vist cap via directa Aragó - Clot.

Apa, fins ara!
Fitxers adjunts
sortida_tunel_est_nord.jpg
Sortida del túnel d'Arc de Triomf a l'Estació del Nord.
sortida_tunel_est_nord.jpg (87.31 KiB) Visualitzat 7786 cops



3gracia
N3
N3
Entrades: 26

Entrada Autor: 3gracia » Dijous 17/03/2011 16:02

Crec que el túnel entre Passeig de Gràcia i Clot es va fer sobre l'any 1970. Per tant com bé dius per nassos les linies que passavent per el Clot morien a l'EDF per això abans tenia molte més activitat l'EDF que ara. Però la mania de voler fer Sants com estació que per força passin totes les linies es va cosntruir el tram CLot - Passeig de Gràcia!!!

Abans de l'any 1970 totes les línies sortien desde l'EDF, les linies del maresme passaven per el Ramal Marina: EDF- Poble Nou- St. ADRià

Aquest Ramal es va substituir per el de Sants-Catalunya-Arc de Triomf-Clot Unin el Clot i St-Adrià per un ramal que abans només era de Mercaderies. Algú sap si encara existeix aquest ramal de mercaderies?

Després també abans dels anys 70 habien les linies EDF-Passeig de Gràcia i EDF-CLot (Actualment encara existeixen aquests ramals però amb molt menys trens)

Estic totalment encontre que tots els trens hagin de sortir de Sants!!!!

Per acabar i seguint el tema del fil. L'estació del Nord era la que portava els trens fins als ramals bifurcats de Mobtcada capa a lleida, Puigcerda, manresa, etc.

Les meves preguntes son:

Les vies de L'Estació del Nord s'ajuntaven amb les de l'EDF que pujavent? Es adir: Un tren podia fer un servei Estació del Nord-Granollers? Actualment sé que Arc de Triomf té una Bifurcació que 1 va a Sant Andreu Arenal i l'altre va a CLot-Aragó. Per tant aquest Ramal Arc de Triomf- CLot-Aragó a existit sempre?
No ho tinc clar XD.

El que sé segur és que L'EDF No podia fer un servei fins a Puigcerdà ja que les vies que pujavent de l'EDF direcció Passeig de Gràcia pasaven i passen per sota de les del Nord o al revés les del Nord passaven per sota actual les de Arc de Triomf clar.



Avatar de l’usuari
Dr. T
N6
N6
Entrades: 207
Ubicació: Entre les Guilleries i el Ter
Contacta:

Entrada Autor: Dr. T » Dijous 17/03/2011 16:47

Home... si no hi havia connexió entre elles, com a mínim anaven ben juntes (veure imatge). Clar que en aquella època, en ser línies gestionades per diferents companyies, potser no en volien saber res, de "compartir" vies...

Edito: Les fotos estan tretes de http://www.ortoxpres.cat
Fitxers adjunts
nus_glories.jpg
Línies de Norte i a França (1956-57)
nus_glories.jpg (153.09 KiB) Visualitzat 7757 cops



rangqiang
N4
N4
Entrades: 64

Entrada Autor: rangqiang » Dijous 17/03/2011 17:07

Dr. T ha escrit:
sortrens ha escrit:Els trens de carga que es veuen a la dreta surten també d'un túnel o son toperes?
Jo diria que són toperes. He mirat les fotos del vol americà i allà s'intueix perfectament la sortida del túnel (es veu una ombra), i a la dreta es veu clarament que són vies que moren allà. He fet un bon zoom a la imatge, però es veu prou bé.

I ara em surto una mica del tema: actualment entenc que entre Pg. de Gràcia i Clot-Aragó, el túnel va totalment pel carrer Aragó, no? Llavors, el tram que feia per la Diagonal fins a Glòries, encara es fa servir pel ramal que va a EdF? I un altre dubte: llavors, per anar de Pg. de Gràcia direcció França, no es feia directament, sino que s'havia d'anar a EdF per nassos? Es que en aquestes fotos antigues no he vist cap via directa Aragó - Clot.

Apa, fins ara!
Compareu el mapa antic que us paso amb l'actual.

El cercle LILA és la Conexió de vies Norte-MZA

El cercle GROC és la Bifurcació de vies unes cap a Passeig de Gràcia i les altres a Clot (Abans) / Clot-Aragó (Actualment)

Si us hi fixeu en el mapa Actual està pràcticament IGUAL el que passa és que ho cobreix Un Calaix de Formigó quasi tot oi?
Però si us hi fixeu bé amb el cercle LILA no existeix la unió vies Triomf-FRANÇA sinó que en sustitució hi ha una Bifurcació que abans jo pensava que unes anaven a P.GRÀCIA i CLOT però he descobert que no. La Bifurcació Actual del Cercle LILA unes es fiquen amb un túnel que s'ajunten amb les provinents de TRIOMF i l'altre s'en va a la dreta fins a un altre túnel i dins d'aquests es bifurquen fins a P.GRÀCIA i les altres al CLOT (Cercle Groc). Per tant això demostre que l'EDF podria enviar un tren fins a Puigcerdà també (No sé perque no fan servir aquesta opció O.O mai T.T). Però encara queda un altre cosa l'únió de les vies TRIOMF amb CLOT es produeix ja a sota de GLÒRIES un cercle que no he pintat i que en el mapa antic corresponia al LILA. M'he explica't bé? :ok
Fitxers adjunts
nord.jpg
nord.jpg (213.82 KiB) Visualitzat 8717 cops



Avatar de l’usuari
El LLOP
N9
N9
Entrades: 1635
Ubicació: esperant via lliure

Entrada Autor: El LLOP » Dijous 17/03/2011 17:37

foto antiga de l'estació del Nord per si us serveix...


Imatge



Avatar de l’usuari
Dr. T
N6
N6
Entrades: 207
Ubicació: Entre les Guilleries i el Ter
Contacta:

Entrada Autor: Dr. T » Dijous 17/03/2011 17:55

Bravo, Llop!!! :plas
Això te moooolts anys... Finals dels 1890, principi dels 1900? Dubte: entre l'edifici i les vies mortes, no hi va haver mai vies fins que van fer arribar el túnel d'Arc de Triomf?

Aquí va una altra imatge de l'any de la picor:
Imatge
(Foto: Viquipedia)



Avatar de l’usuari
sortrens
N8
N8
Entrades: 765
Ubicació: BARCELONA (Catalunya)

Entrada Autor: sortrens » Dijous 17/03/2011 18:09

El LLOP ha escrit:foto antiga de l'estació del Nord per si us serveix...


Imatge
Merci per les fotos son boníssimes!!!

Aquest edifici es abans posesin la façana actual de l'estacio. Però encara hi ha un dubte, segons els mapas de "rangquiang" els dels anys 20 hi surten les vies que surten del túnel de arc de triomf. Aleshores quin any es va fer l'estacio d'arc de triomf? Perque segons he trobat va ser l'any 1931, aleshores hi ha alguna cosa que no cuadra.


Salvem l'ESTACIÓ DE FRANÇA!!! En el cas de l’estació de França ens haurem de plantejar que fem. Una opció, no la única, és dedicar part de l’edifici a museu i la resta a serveis Ferroviaris de cada una de les linies de Suport a la Sagrera-Sants a l'EDF Servei Ferroviari!! Cal Millorar l'accés a la L4 Barceloneta i fer arribar la L8 FGC a l'estació de França i també adaptar vies UIC a l'Estació de França!!!

fubang
N5
N5
Entrades: 149
Ubicació: vic

Entrada Autor: fubang » Dijous 17/03/2011 18:17

Bona tarda.
rangqiang ha escrit:
Dr. T ha escrit:
sortrens ha escrit:Els trens de carga que es veuen a la dreta surten també d'un túnel o son toperes?
Jo diria que són toperes. He mirat les fotos del vol americà i allà s'intueix perfectament la sortida del túnel (es veu una ombra), i a la dreta es veu clarament que són vies que moren allà. He fet un bon zoom a la imatge, però es veu prou bé.

I ara em surto una mica del tema: actualment entenc que entre Pg. de Gràcia i Clot-Aragó, el túnel va totalment pel carrer Aragó, no? Llavors, el tram que feia per la Diagonal fins a Glòries, encara es fa servir pel ramal que va a EdF? I un altre dubte: llavors, per anar de Pg. de Gràcia direcció França, no es feia directament, sino que s'havia d'anar a EdF per nassos? Es que en aquestes fotos antigues no he vist cap via directa Aragó - Clot.

Apa, fins ara!
Compareu el mapa antic que us paso amb l'actual.

El cercle LILA és la Conexió de vies Norte-MZA

El cercle GROC és la Bifurcació de vies unes cap a Passeig de Gràcia i les altres a Clot (Abans) / Clot-Aragó (Actualment)

Si us hi fixeu en el mapa Actual està pràcticament IGUAL el que passa és que ho cobreix Un Calaix de Formigó quasi tot oi?
Però si us hi fixeu bé amb el cercle LILA no existeix la unió vies Triomf-FRANÇA sinó que en sustitució hi ha una Bifurcació que abans jo pensava que unes anaven a P.GRÀCIA i CLOT però he descobert que no. La Bifurcació Actual del Cercle LILA unes es fiquen amb un túnel que s'ajunten amb les provinents de TRIOMF i l'altre s'en va a la dreta fins a un altre túnel i dins d'aquests es bifurquen fins a P.GRÀCIA i les altres al CLOT (Cercle Groc). Per tant això demostre que l'EDF podria enviar un tren fins a Puigcerdà també (No sé perque no fan servir aquesta opció O.O mai T.T). Però encara queda un altre cosa l'únió de les vies TRIOMF amb CLOT es produeix ja a sota de GLÒRIES un cercle que no he pintat i que en el mapa antic corresponia al LILA. M'he explica't bé? :ok



Si no ho recordo malament, als anys 60 del segle passat, no es podia enviar directament un tren de l'estació de França a la línia de Puigcerdà I Manresa pel enllaç de Glories. Fins que es va obrir el ramal d'Aigües de Sant Andreu Comtal a Montcada Bifurcació l'única manera d'enviar un tren de l'estació de França a la línia de Puigcerdà era per l'enllaç avui desaparegut de Granollers Centre (MZA) a Les Franqueses (Nord).

L'enllaç de Glories era una via única que anava de l'estació del Clot a la del Nord. Per aquesta via desviaven tren de la línia de Puigcerdà quan aquesta estava tallava entre l'estació del Nord i Les Franqueses via Granollers Centre-Clot-Barcelona Nord.



Avatar de l’usuari
foronda 141
N8
N8
Entrades: 850
Ubicació: Poblenou

Entrada Autor: foronda 141 » Dijous 17/03/2011 19:45

Jo recordo els anys 70 que era usuari habitual de la línia de Puigcerdá, ja que anava molt a la muntanya, tots els trens de la línia eran las "Suizas" 436-437 i 438, a excepció de un sol tren de cotxes diari que feia un viatge de anada al matí i tornada a la tarda que em sembla que feia las funcions de "tren correo", probablement (no ho se segur) amb cotxes 9000.
Las Suizas sortían de Pl. Catalunya (encara no existía la prol.longació fins a Sants).
El tren de cotxes de la Estació del Nord. Al ser clausurada aquesta estació, va anar a parar fins la seva desaparició a EDF, pasant per El Clot, estació a las horas encara al aire lliure i per el ramal de las Aigues fins a Montcada Bifurcació.



Avatar de l’usuari
BRILL 18
N7
N7
Entrades: 632
Ubicació: Sant Quirze del Valles

Entrada Autor: BRILL 18 » Divendres 18/03/2011 8:43

foronda 141 ha escrit:Jo recordo els anys 70 que era usuari habitual de la línia de Puigcerdá, ja que anava molt a la muntanya, tots els trens de la línia eran las "Suizas" 436-437 i 438, a excepció de un sol tren de cotxes diari que feia un viatge de anada al matí i tornada a la tarda que em sembla que feia las funcions de "tren correo", probablement (no ho se segur) amb cotxes 9000.
Las Suizas sortían de Pl. Catalunya (encara no existía la prol.longació fins a Sants).
El tren de cotxes de la Estació del Nord. Al ser clausurada aquesta estació, va anar a parar fins la seva desaparició a EDF, pasant per El Clot, estació a las horas encara al aire lliure i per el ramal de las Aigues fins a Montcada Bifurcació.
Efectivament es tracte del famos "BORREGUERO" o oficialmente CORREO, pero la composicio no era de 9000 si no de 8000 i 5000, i a finals dels 60 vagons de fusta



Avatar de l’usuari
genissimon
N10
N10
Entrades: 3177
Ubicació: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc

Entrada Autor: genissimon » Divendres 18/03/2011 11:44

I quan va desaparèixer la composició convencional i la funció de "tren correu" la va fer una suïssa reostàtica (438), com que l'estafeta de correus estava a EDF, un cop arribava a Sants, invertia marxa i, per Passeig de Gràcia, arribava a EDF. A la inversa, el mateix: sortia de EDF via Passeig de Gràcia per arribar a Sants, invertia marxa, pl. Catalunya, Arc de Triomf, etc...

Salut !!
BRILL 18 ha escrit:Efectivament es tracte del famos "BORREGUERO" o oficialmente CORREO, pero la composicio no era de 9000 si no de 8000 i 5000, i a finals dels 60 vagons de fusta


Reposició del Tramvia Blau.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.

3gracia
N3
N3
Entrades: 26

Entrada Autor: 3gracia » Dilluns 21/03/2011 13:04

Segons m'han dit sortien de l'estació del Nord Mercaderies amb Pernils, Cotxes de gent que viatjave i Diverses Mercaderies de la zona. Suposo que de les fàbriques del costat. Algú sap de quina clase de Indústria habia en la zona a l'epoca que fes servir el tren de l'estacio per transportarles i aon? Galicia?



Respon

Torna a “Història del transport / Historia del transporte”