Hem actualitzat el fòrum a la última versió disponible, de 2024.
Si us plau, si veieu qualsevol problema comuniqueu-ho al subfòrum de SUGGERIMENTS I PROVES. Gràcies!

Noticies del Museu de Móra la Nova APPFI

Documents, fotografies, museus i tot allò relacionat amb la història dels transports.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23362
Ubicació: Fabra i Puig

Re: Móra la Nova rescata el llegat ferroviari

Entrada Autor: metring » Dissabte 26/04/2014 23:13

http://www.diaridetarragona.com/ebre/22 ... 44.twitter

Ajut britànic per reparar la 'Mikado'

Mecànics experts del Regne Unit assessoren els voluntaris de l'associació promotora del tren turístic de Móra la Nova en la restauració de la locomotora a vapor que ha de formar part del projecte

Publicado: 21:39 - 24/04/2014

A.Caralt |

Al complex ferroviari de Móra la Nova, a l’interior d’una cotxera per albergar material mòbil, els voluntaris de l’associació impulsora del tren turístic a vapor treballen en un exercici únic. Posar en marxa, després de 39 anys, la unitat Mikado 141F2316, una enorme locomotora a vapor de 23 metres de llargada, 170 tones de pes i 2.000 cavalls de potència.

La Mikado es va construir l’any 1957 per l’empresa Macosa i va operar fins el 1975. L’associació moranovenca, presidida per Jordi Sasplugas, va reclamar durant anys la cessió de la màquina, arraconada en una via de l’estació madrilenya de Delicias.

Avist farà dos anys, després de mesos de tràmist, la cessió amb la Fundación de Ferrocarriles Españoles es va concretar i la Mikado, acompanyada d’una segona i espectacular locomotora a vapor, la Bonita, van arribar remolcades a la Ribera d’Ebre.

El seu estat de conservació era precari, els hi mancaven peces, i no es podien posar en marxa. Els voluntaris van invertir moltes hores en rentar-li la cara a la Bonita per frenar la seva degradació i ara ha arribat el torn de projectar la restauració integral de la seva companya, escollida per encapçalar el tren turístic a vapor entre Reus, Móra la Nova i Casp.

Móra la Nova havia disposat durant dècades d’un dipòsit de locomotores a vapor, del més importants d’Espanya, «però l’ofici de reparar aquest tipus de maquinària s’ha perdut. Vam haver de recórrer a l’ajuda externa», explica Sasplugas.

L’any passat, voluntaris de l’associació van visitar el taller mecànic d’un ferrocarril turístic a vapor al sud d’Anglaterra, el Bluebell Railway, per aprendre les tècniques. Un cap del taller s’oferí a dur la direcció tècnica de la restauració de la Mikado i fa uns mesos visità Móra la Nova.

Un amic seu, John Smith, expert en reparació de maquinària a vapor, manté vincles amb Miravet i sota els criteris del cap de taller ofereix aquesta setmana una jornada de treball in-situ als voluntaris de l’associació ferroviària.

Smith supervisa els treballs de neteja iniciats fa uns dies per l’associació i analitza l’estat d’alguns dels components fonamentals de la màquina, com els pistons i la caixa de fums o caldera de la locomotora, de la qual se n’estan extraient tots els tubs per a comprovar el seu estat.

A l’espera de finançament

Malgrat la bona voluntat i predisposició de l’entitat i els mecànics britànics, el caràcter voluntari de la reparació pot allargar el procés entre dos i tres anys, fet que retardaria encara més el projecte del tren turístic a vapor. «La locomotora s’ha desmuntar, pràcticament, peça a peça. Són moltes i moltes hores, és un treball molt lent», apunta el president. De fet, el 85 per cent del cost de la restauració són les hores de treball que s’hi han d’invertir.

Per agilitzar els treballs, es sol·licità un ajut específic per a la reparació al programa europeu Leader, valorat en 248.000 euros. En les properes setmanes, s’ha de conèixer el veredicte. «Amb l’ajut, contractaríem personal especialitzat i la restauració finalitzaria en un any». En cas contrari, «seguirem treballant, amb tota la voluntat però habitualment hi treballem només entre una i dues persones i, esporàdicament, cinc o sis».

A banda de tren turístic a vapor, l’associació treballa en la incorporació de material ferroviari d’època per obrir un museu del ferrocarril i en la creació d’un taller de reparació de maquinària. El president de la Generalitat, Artur Mas, va visitar l’any passat l’estat de l’ambiciós projecte.



Avatar de l’usuari
Renfe445
N10
N10
Entrades: 4476
Ubicació: ??!!!#=?¿****!!! ©
Contacta:

Entrada Autor: Renfe445 » Dissabte 26/04/2014 23:41

metring ha escrit:http://www.diaridetarragona.com/ebre/22 ... 44.twitter

Ajut britànic per reparar la 'Mikado'

Mecànics experts del Regne Unit assessoren els voluntaris de l'associació promotora del tren turístic de Móra la Nova en la restauració de la locomotora a vapor que ha de formar part del projecte

Publicado: 21:39 - 24/04/2014

A.Caralt |

Al complex ferroviari de Móra la Nova, a l’interior d’una cotxera per albergar material mòbil, els voluntaris de l’associació impulsora del tren turístic a vapor treballen en un exercici únic. Posar en marxa, després de 39 anys, la unitat Mikado 141F2316, una enorme locomotora a vapor de 23 metres de llargada, 170 tones de pes i 2.000 cavalls de potència.

La Mikado es va construir l’any 1957 per l’empresa Macosa i va operar fins el 1975. L’associació moranovenca, presidida per Jordi Sasplugas, va reclamar durant anys la cessió de la màquina, arraconada en una via de l’estació madrilenya de Delicias.

Avist farà dos anys, després de mesos de tràmist, la cessió amb la Fundación de Ferrocarriles Españoles es va concretar i la Mikado, acompanyada d’una segona i espectacular locomotora a vapor, la Bonita, van arribar remolcades a la Ribera d’Ebre.

El seu estat de conservació era precari, els hi mancaven peces, i no es podien posar en marxa. Els voluntaris van invertir moltes hores en rentar-li la cara a la Bonita per frenar la seva degradació i ara ha arribat el torn de projectar la restauració integral de la seva companya, escollida per encapçalar el tren turístic a vapor entre Reus, Móra la Nova i Casp.

Móra la Nova havia disposat durant dècades d’un dipòsit de locomotores a vapor, del més importants d’Espanya, «però l’ofici de reparar aquest tipus de maquinària s’ha perdut. Vam haver de recórrer a l’ajuda externa», explica Sasplugas.

L’any passat, voluntaris de l’associació van visitar el taller mecànic d’un ferrocarril turístic a vapor al sud d’Anglaterra, el Bluebell Railway, per aprendre les tècniques. Un cap del taller s’oferí a dur la direcció tècnica de la restauració de la Mikado i fa uns mesos visità Móra la Nova.

Un amic seu, John Smith, expert en reparació de maquinària a vapor, manté vincles amb Miravet i sota els criteris del cap de taller ofereix aquesta setmana una jornada de treball in-situ als voluntaris de l’associació ferroviària.

Smith supervisa els treballs de neteja iniciats fa uns dies per l’associació i analitza l’estat d’alguns dels components fonamentals de la màquina, com els pistons i la caixa de fums o caldera de la locomotora, de la qual se n’estan extraient tots els tubs per a comprovar el seu estat.

A l’espera de finançament

Malgrat la bona voluntat i predisposició de l’entitat i els mecànics britànics, el caràcter voluntari de la reparació pot allargar el procés entre dos i tres anys, fet que retardaria encara més el projecte del tren turístic a vapor. «La locomotora s’ha desmuntar, pràcticament, peça a peça. Són moltes i moltes hores, és un treball molt lent», apunta el president. De fet, el 85 per cent del cost de la restauració són les hores de treball que s’hi han d’invertir.

Per agilitzar els treballs, es sol·licità un ajut específic per a la reparació al programa europeu Leader, valorat en 248.000 euros. En les properes setmanes, s’ha de conèixer el veredicte. «Amb l’ajut, contractaríem personal especialitzat i la restauració finalitzaria en un any». En cas contrari, «seguirem treballant, amb tota la voluntat però habitualment hi treballem només entre una i dues persones i, esporàdicament, cinc o sis».

A banda de tren turístic a vapor, l’associació treballa en la incorporació de material ferroviari d’època per obrir un museu del ferrocarril i en la creació d’un taller de reparació de maquinària. El president de la Generalitat, Artur Mas, va visitar l’any passat l’estat de l’ambiciós projecte.
:plas :plas :plas A veure si es restaura la locomotora aviat i torna a circular. Espero que aquest ajut sigui eficaç.


frankrodriguez.net
Außer Betrieb

Avatar de l’usuari
ortegote
N8
N8
Entrades: 1231
Ubicació: a prop d' ADIF
Contacta:

Entrada Autor: ortegote » Divendres 02/05/2014 11:48

Diguin el que diguin a Mora la Nova s'esta fent una feina molt lloable.
Espero que arribin els trens restaurats al 100% i veure viatges per aquella linea, a mes l'enclavament per si sol ja te historia suficient com per tenir el museu que tenen.

I si esta una mica lluny, des d'igualada s'han de fer unes quantes hores amb tren, amb bus ja ni penso.

salutacions.



Avatar de l’usuari
lauria1226
N7
N7
Entrades: 325
Ubicació: Barcelona i Pallars Jussà

Entrada Autor: lauria1226 » Dimecres 14/05/2014 9:21

Ahir nit vaig arribar a casa cansant com un ruc, eren les 11 de la nit tocades i he dormit pla, però a gust, la suada va eliminar toxines, però havia posat un modestíssim gra de sorra en desmuntar la corredera esquerra (El cilindre que distribueix el vapor al cilindre principal) i la tapa del cilindre principal, netejar els aros, i desmuntar el folre de la caixa de focs de la mikado 2316. Ens dirigia un vell operari dels tallers de Móra de 94 anys, Les edats superiors a 60 abundaven, gent a l'atur que hi havia anat sense cobrar i amb esforç que mai serà prou valorat, fins i tot posat en dubte, també hi és representada la joventut de forma notable i amb resultats excel·lents, en fi, una representació de la realitat social catalana. I no ens calen els aplaudiments només un esforç en consonància, 25 eurets l'any no arruïnen ningú i si a algú li acaba agradant l'ambient i si enganxa de bon rotllo i sense voler aprofitar-se de res, treballar en la mesura de les seves possibilitats, serà benvingut i podrà sentir-se molt més satisfet que prenent l'actitud de "Ahí me las den todas". Aquest projectes que tiren endavant amb constància son els que arriben a bon port i tenen continuïtat.El temps de les institucions mentre la societat civil, totalment passiva, espera, ha passat. Les aigües tonen a una llera d'on no havien d'haver sortit mai.


A la gente no gusta que
Uno tenga su propia fe.

Avatar de l’usuari
Renfe451
N9
N9
Entrades: 1932
Ubicació: Barcelona
Contacta:

Entrada Autor: Renfe451 » Dilluns 04/07/2016 23:05

No sé si és el post idoni, pero cal dir que el tren turístic "Lo Caspolino" serà gestionat per FGC. Suposo que ho farà mitjançant la llicència d'FGC Rail.



Avatar de l’usuari
Carlos González
N9
N9
Entrades: 1909
Ubicació: Sant Boi de Llobregat

Entrada Autor: Carlos González » Dilluns 04/07/2016 23:21

Renfe451 ha escrit:No sé si és el post idoni, pero cal dir que el tren turístic "Lo Caspolino" serà gestionat per FGC. Suposo que ho farà mitjançant la llicència d'FGC Rail.
What the fuck is this Lo Caspolino??? De veritat, què carai es això???? :o



Avatar de l’usuari
Fran-Ikarus
N11
N11
Entrades: 5765
Ubicació: La Gran Barcelona
Contacta:

Entrada Autor: Fran-Ikarus » Dimarts 05/07/2016 0:04

"Caspolino" és el gentilici de Casp (Caspe), Saragossa. "Caspolino" serà també el tren que hi va.


Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan

David.F.C.M.B.1000
N6
N6
Entrades: 293
Ubicació: barcelona

Entrada Autor: David.F.C.M.B.1000 » Dimarts 05/07/2016 11:15

una pregunta, si los trenes eran de renfe i ahora los tiene la asociacion del ferrocarril de mora la nova como es que el caspolino lo gestionara FGC ???



Avatar de l’usuari
Carlos González
N9
N9
Entrades: 1909
Ubicació: Sant Boi de Llobregat

Entrada Autor: Carlos González » Dimarts 05/07/2016 11:22

David.F.C.M.B.1000 ha escrit:una pregunta, si los trenes eran de renfe i ahora los tiene la asociacion del ferrocarril de mora la nova como es que el caspolino lo gestionara FGC ???
Creo que la empresa FGC querrá ganar más dinero con ese proyecto de tren turístico, y sinceramente no lo sé tampoco.



Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23362
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dimarts 05/07/2016 11:50




albe6
N8
N8
Entrades: 1036
Ubicació: Almacelles (Lleida)

Entrada Autor: albe6 » Dimarts 05/07/2016 13:45

David.F.C.M.B.1000 ha escrit:una pregunta, si los trenes eran de renfe i ahora los tiene la asociacion del ferrocarril de mora la nova como es que el caspolino lo gestionara FGC ???
Muy fácil, por convenio entre APPFI y FGC para explotarlo.
APPFI pone el material el mantenimiento y personal de conduccion mientras que FGC los derechos para salir a via (con la licencia de FGC Rail)

Parecido al Tren dels Llacs
ARMF pone material, mantenimiento y personal de conducción.
FGC acepta el uso de sus vías. Como es material ya homologado en su día, puede entrar a RFIG de Lleida sin problema.



David.F.C.M.B.1000
N6
N6
Entrades: 293
Ubicació: barcelona

Entrada Autor: David.F.C.M.B.1000 » Dimarts 05/07/2016 14:13

albe6 , eso de que FGC acepta el uso de sus vías, las vias son de ADIF no de FGC



Avatar de l’usuari
Guigui
Administrador
Entrades: 23771
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Entrada Autor: Guigui » Dimarts 05/07/2016 14:16

De la bifurcació de Vilanoveta amunt, les vies de la línia de la Pobla són d'FGC.

I ara, tornem al tema.


a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

jms
N5
N5
Entrades: 159

Entrada Autor: jms » Divendres 08/07/2016 0:44

Carlos González ha escrit:
Renfe451 ha escrit:No sé si és el post idoni, pero cal dir que el tren turístic "Lo Caspolino" serà gestionat per FGC. Suposo que ho farà mitjançant la llicència d'FGC Rail.
What the fuck is this Lo Caspolino??? De veritat, què carai es això???? :o
David.F.C.M.B.1000 ha escrit:una pregunta, si los trenes eran de renfe i ahora los tiene la asociacion del ferrocarril de mora la nova como es que el caspolino lo gestionara FGC ???

Des del Museu de Móra la Nova voldria fer unes puntualitzacions. Els vehicles i algunes instal.lacions que hi ha a Móra la Nova estan cedits o han estat adquirits a Renfe o a Adif per part de la Fundació FPPFI, tot i que l'APPFI sempre hi ha participat, així com particularment també ho han fet alguns dels seus membres que han aportat diners de forma desinteressada.

L’any 2001, en va crear l’APPFI per a intentar recuperar part de les antigues instal·lacions amb finalitats museístiques i en aquest sentit començaren algunes tasques de neteja de l’entorn de l'antic dipòsit de locomotores, on es va procedir, amb personal voluntari, a desbrossar una superfície de 20.000 m² i es va iniciar el muntatge de la via d’accés al pont giratori. Una tasca molt superior als coneixements i medis al nostre abast i per això es va considerar important la creació d’un Taller d’Ocupació i Formació en Superestructura Ferroviària. Més endavant per a facilitar determinades qüestions de cessió de material i de instal.lacions es va creure convenient la creació d'una Fundació.

L'organigrama és el següent. La Fundació és qui marca les directrius del projecte del tren turístic i del Museu. La Fundació està formada per una sèrie de patrons entre els quals hi ha l'Ajuntament de Móra la Nova i l'APPFI. La tasca de restauració la porten a terme professionals contractats per a determinades feines, personal que formem a través del Taller d'Ocupació i voluntaris de l'APPFI.

Ferrocarrils ha estat l’operador escollit per ocupar-se de la promoció comercial i l’operació d’aquest nou producte turístic.

Fins ara, aquesta iniciativa ha estat totalment auspiciada i suportada econòmicament per la FPPFI, l'APPFI i l'ajuntament moranovenc que han cobert el 56,50% del projecte i quan el tren estigui operatiu a l'estiu de 2019 haurà representat una inversió de 2.955.000 €.

Respecte al nom del tren. Lo Caspolino, fins a primers de 1971, va ser l'últim tren de viatgers a Catalunya amb tracció vapor i feia el recorregut Casp-Móra la Nova-Barcelona i amb tracció vapor entre les dues primeres localitats, i posteriorment amb tracció dièsel. Amb la creació de la xarxa Catalunya Exprés el material convencional va ésser substituït per unitats elèctriques de les sèries 440, 470 i 448.

Josep Miquel - FPPFI-APPFI



Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23362
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Divendres 08/07/2016 10:49

Moltes gràcies pel vostre missatge i enhorabona i molta sort amb la gestió del tren turístic!



jms
N5
N5
Entrades: 159

Entrada Autor: jms » Dijous 09/02/2017 0:46

Avui, dimecres dia 8 de febrer, ha arribat al Museu del Ferrocarril de Móra la Nova, per carretera, des del taller de Font de Sant Lluís un bogie complet de 250 amb un pes de 28 tn i dos pantògrafs procedents del desballestament de les locomotores d'aquesta sèrie i que ha adquirit l'APPFI, per a ésser utilitzat com a recanvi de la nostra 250.029.

jms
Fitxers adjunts
DSC00387.JPG
DSC00387.JPG (312.7 KiB) Visualitzat 17447 cops



Avatar de l’usuari
the sapus
N3
N3
Entrades: 26

Entrada Autor: the sapus » Dijous 09/02/2017 20:16

Mare meva a quin ritme deuen treballar els desballestadors perque hi hagin pintat això de "OJO VALE"!

Conyes a part, ànims als de Mora! que mica a mica aneu fent via al vostre museu!



jms
N5
N5
Entrades: 159

Entrada Autor: jms » Dimecres 22/02/2017 0:36

RENFE-VTfv.306.260_Vilanova i la Geltrú_22febrer2017_JosepMiquel-1.JPG
RENFE-VTfv.306.260_Vilanova i la Geltrú_22febrer2017_JosepMiquel-1.JPG (224.62 KiB) Visualitzat 17291 cops
Museu del Ferrocarril de Móra la Nova. Incorporació del furgó calderí VT-306.260
Aquest matí, 22 de febrer, voluntaris de l'APPFI han realitzat les tasques de càrrega a les instal·lacions dels tallers de Vilanova i la Geltrú del furgó calderí VT-306.260, que la FFE va cedir fa uns mesos a la Fundació del Museu de Móra la Nova. Aquest vehicle que s'incorpora al projecte del Museu formava part d'un grup de unitats, que es varen construir entre els anys 1952 i el 1961, per subministrar calefacció de vapor a baixa pressió a les composicions de trens de viatgers remolcades per locomotores elèctriques. Ara arriba una tasca important de reconstrucció del vehicle, a causa del seu estat de precària conservació
Fitxers adjunts
RENFE-VTfv.306.260_Vilanova i la Geltrú_22febrer2017_JosepMiquel-3.JPG
RENFE-VTfv.306.260_Vilanova i la Geltrú_22febrer2017_JosepMiquel-3.JPG (217.34 KiB) Visualitzat 17291 cops
RENFE-VTfv.306.260_Vilanova i la Geltrú_22febrer2017_JosepMiquel-2.JPG
RENFE-VTfv.306.260_Vilanova i la Geltrú_22febrer2017_JosepMiquel-2.JPG (190.03 KiB) Visualitzat 17291 cops



U-bahn de BCN
N5
N5
Entrades: 91

Entrada Autor: U-bahn de BCN » Dimecres 22/02/2017 11:47

ànims als de Mora! que mica a mica aneu fent via al vostre museu!
Series molt ben benvingut a aquesta entitat que fa la millor feina de preservació de Catalunya. Fer-se soci té una quota mòdica. Com que la web està en renovació, escriu a: enclavament@appfi.net i t'informaran. ;)



jms
N5
N5
Entrades: 159

Entrada Autor: jms » Dissabte 25/02/2017 17:41

Cessió del vagó cisterna PRfv52045 al Museu del Ferrocarril de Móra la Nova

La Compañía Logística de Hidrocarburos, S. A. ha cedit el vagó cisterna PRfv52045 al Museu del Ferrocarril de Móra la Nova, on formarà part del patrimoni mòbil del Museu.
En el mes de maig del 2016, la Directora de la instal•lació logística de la CLH a Tarragona, Sra. Irene Doñate i el President de la Fundació del MFMN, Sr. Jordi Sasplugas van signar el Conveni de cessió entre ambdues institucions mitjançant el qual el Museu custodiarà i conservarà el vagó cisterna, com a exponent del transport de combustible per ferrocarril i dels valors associats al mateix.

Després dels treballs de preparació per a poder traslladar el vehicle des de planta de CLH a Tarragona, el dimarts dia 21 de febrer, es va procedir a la seva retirada i transport per carretera a la seu del Museu.

La cisterna preservada, formava part d'un projecte desenvolupat per CAMPSA l'any 1957, per a construir 500 vagons cisternes d'una capacitat mitjana de 22.500 litres, amb el que s'anava a aconseguir una notable millora en la distribució. Aquests vagons incorporaven fre de buit amb regulador de timonera de fre S. A. B., la qual cosa permetia la formació de trens purs, amb el consegüent augment de rendiment en el transport.
Fitxers adjunts
PRfv52045_CLH-Tarragona_21febrer2017_MarcLurigados.jpg
PRfv52045_CLH-Tarragona_21febrer2017_MarcLurigados.jpg (205.18 KiB) Visualitzat 17145 cops
PRfv52045_CLH-Tarragona_21febrer2017_JosepMiquel.jpg
PRfv52045_CLH-Tarragona_21febrer2017_JosepMiquel.jpg (163.47 KiB) Visualitzat 17145 cops
PRfv52045_Móra-la-Nova_22febrer2017_MarcLurigados.jpg
PRfv52045_Móra-la-Nova_22febrer2017_MarcLurigados.jpg (171.79 KiB) Visualitzat 17145 cops



Respon

Torna a “Història del transport”