El Catalán Talgo va ser el primer tren que va creuar la frontera francesa perquè s'adaptava al canvi d'amplada de les vies grà cies a un rodolament mòbil
Aquest any se celebra el 50è aniversari de la posada en marxa d’aquest tren històric. Va ser el primer tren amb rodolament d’ample variable que podia circular per les vies d’ample ibèric i les vies d’ample europeu. El tren, acabat de restaurar el 2014, encara està operatiu com a transport xà rter i es guarda a la base de manteniment que Talgo té a Baró de Viver.
El rodolament mòbil, la gran innovació
El Catalán Talgo, nom amb el qual es coneix popularment el primer tren que va creuar la frontera francesa sense que els viatgers haguessin de canviar de tren, va començar a circular l’1 de juny del 1969. Cobria dià riament la ruta Barcelona-Ginebra grà cies a una innovació tecnològica sense precedents en aquell moment. Disposava d’un sistema de rodolament desplaçable. D’aquesta manera, les rodes del tren es podien adaptar a les amplades diverses de les vies catalanes i europees. [...]
Tren de luxe internacional
Aquest tren es va integrar a la xarxa ferrovià ria anomenada Trans Europ Express, una denominació d’à mbit europeu que es feia servir per a tots els trens que es consideraven selectes. [...] A partir del 1994 el Catalán Talgo va passar a fer la ruta Barcelona-Montpeller fins que el 2010 es va retirar.
Restaurat però amb l’estètica original
Renfe va cedir el Catalán Talgo a la fundaciĂł del Museu del Ferrocarril de Catalunya l’any 2011 i Talgo el va restaurar entre els anys 2013 i 2014. El tren ha recuperat l’estètica original, tant per dins com per fora. Actualment tĂ© 10 vagons (vuit vagons de classe turista, un de classe preferent i el vagĂł restaurant). Ara nomĂ©s fa viatges sota demanda. Per exemple, s’ha fet servir com a tren turĂstic entre Barcelona i Tarragona, l’any passat va fer un viatge a Portbou i al març es desplaçarĂ fins a PuigcerdĂ .
https://beteve.cat/historia/catalan-tal ... esa-renfe/ (vĂdeo a l'enllaç)





