"Cent anys del tren a Les Planes"

Documents, fotografies, museus i tot allò relacionat amb la història dels transports.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
MinaGrott
N1
N1
Entrades: 2

Re: "Cent anys del tren a Les Planes"

Entrada Autor: MinaGrott » 27 des. 2016, 21:20

En època de crisi, amb gent passant fred, l'acte és prou bo. Que no sigui del gust dels aficionats és comprensible, és un acte obert a tothom commemoratiu d'una estació.

El van portar a TRADINSA per una topada accidental a tallers, està en condicions de circular per si sol.


122-042-132 ha escrit:Veritablement trista, molt trista i ridícula commemoració dels 100 anys dels Ferrocarrils de Catalunya. De primer, fa uns mesos va semblar que anàvem a posar en circulació els dos Brills; fins i tot, com a mínim el 301 el van portar a la factoria de Tradinsa a Artesa de Lleida, i pensava que el deixarien en condicions de fer circulacions, però ni això. També es va parlar de que preservaven el furgó-automotor nº 3, i hagués estat un bon motiu per restaurar-lo, però res de res. Hi vaig passar el dissabte un moment, per Les Planes, i també el dia era trist.

Salut!



Avatar de l’usuari
122-042-132
N9
N9
Entrades: 1865
Ubicació: (Barcelona CAT, Houston TX, Washington DC)

Entrada Autor: 122-042-132 » 09 gen. 2023, 14:49

estacio-les-planes-foto-fgc-1_1_630x630.jpeg
estacio-les-planes-foto-fgc-1_1_630x630.jpeg (105.36 KiB) Visualitzat 4561 cops
No és tracte de material mòbil, però sí de la restauració de l'emblemàtica estació de Les Planes; sí trobeu un lloc millor o més addient per posar-ho; ho deixo al bon criteri dels administradors. Salut!

L’estació de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) de les Planes, ubicada al barri del mateix nom del districte barceloní de Sarrià-Sant Gervasi, és una de les més singulars de la xarxa ferroviària de la capital catalana. Ubicada a l’entorn natural de la serra de Collserola i a menys de 300 metres del terme municipal de Sant Cugat del Vallès, va ser edificada el 1916 dins l’obra de perllongació del tren de Sarrià, que va acabar enllaçant Barcelona amb el Vallès Occidental i que actualment forma part del Metro del Vallès. Filla del seu temps, l’estació va ser construïda en estil modernista tardà en el context de creació de noves ciutats jardí en entorns allunyats del brogit urbà.

Encara en l’actualitat, arribar a l’estació, amb la seva torrassa característica, suposa un petit viatge en el temps i en l’espai, gairebé entrant en un paisatge d'alta muntanya, malgrat que les Planes sigui encara un barri barceloní —per bé que mig compartit amb Sant Cugat—. Amb tot, el pas del temps va fer variar la fesomia de l’estació, que ara recuperarà l’esplendor inicial gràcies a unes obres de restauració. Segons ha anunciat aquest dilluns FGC, es duran a terme un seguit d’actuacions en diferents elements i espais de l’edifici, que amb el pas del temps ha sofert canvis que l’han allunyat dels actius en què es va plantejar inicialment l’edifici modernista.

Us deixo l'enllaç a la font de la informació:
https://www.elnacional.cat/ca/barcelona ... 4_102.html



Avatar de l’usuari
122-042-132
N9
N9
Entrades: 1865
Ubicació: (Barcelona CAT, Houston TX, Washington DC)

Entrada Autor: 122-042-132 » 05 set. 2025, 10:12

Aquest 2025 fa 100 anys de la inauguració del baixador de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) de la Floresta, un equipament que més i endavant esdevenedria l'stació i que, des del 1925, ha estat un element clau en la vida quotidiana del barri i en la seva connexió amb la resta de Sant Cugat i l’Àrea Metropolitana de Barcelona.

Per commemorar l'aniversari, aquest diumenge, 7 de setembre, a les 12.30 h, se celebrarà un acte institucional a la mateixa estació, presidit pel president de Ferrocarrils, Carles Ruiz Novella, amb la participació de veïns, entitats i representants locals.

Un segle d’història i transformacions
Després de l'acord entre la companyia de Ferrocarrils de Catalunya i l'Associació de Propietaris del barri, el baixador de la Floresta va començar a funcionar el 9 d'agost de 1925, coincidint amb l’expansió del ferrocarril cap al Vallès, un projecte que havia de connectar Barcelona amb Terrassa i Sabadell a través del túnel dels Ferrocarrils. En aquell moment, la Floresta començava a consolidar-se com a zona d’estiueig i la presència del tren va esdevenir un motor fonamental per al seu creixement.

Abans de la construcció de l'estació, el tren passava per davant del que en aquell moment era la Colònia la Floresta Pearson i els propietaris de la zona van veure una oportunitat per convertir els terrenys en possibles cases d'estiueig", explica el president de l'Associació de Propietaris i Veïns de la Floresta, Guillermo Gallego. D'aquesta manera, el 1919 es va crear l'Associació de Propietaris de la Floresta amb l'objectiu principal d'aconseguir un baixador per tractar d'expandir el barri.

Amb tot, Gallego assenyala com el baixador va ser reclamat pels veïns del barri, que van haver d’assumir el cost total de l’execució de l’edificació i els camins d’accés i cedir-los gratuïtament als Ferrocarrils. Així, el 9 d'agost de 1925 es va posar en funcionament el baixador sota el nom de La Floresta Pearson,honor a l’enginyer nord-americà Frederick Stark Pearson, figura clau en la implementació del projecte ferroviari i en l’electrificació de a Catalunya.

Article complert:

https://www.totsantcugat.cat/actualitat ... 57102.html
la-floresta-1925-08-104-024137_41_420x210.jpeg
la-floresta-1925-08-104-024137_41_420x210.jpeg (24.54 KiB) Visualitzat 118 cops



Respon

Torna a “Història del transport”