Tunel secret de la Guerra Civic al carrer Pelai

Documents, fotografies, museus i tot allò relacionat amb la història dels transports.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
Respon
Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23217
Ubicació: Fabra i Puig

Túnel abandonat de FGC a Pelai

Entrada Autor: metring » Dimarts 01/03/2016 18:41

Coneixíeu l'existència del túnel? Fa anys, n'havia sentit a parlar, però sembla que aviat tindrem un reportatge:



Avatar de l’usuari
foronda 141
N8
N8
Entrades: 848
Ubicació: Poblenou

Entrada Autor: foronda 141 » Dimarts 01/03/2016 21:55

Del llibre de Carles Salmerón "El Tren de Sarrià".

"""Encara hi ha un altre túnel, situat sota el carrer Pelai i que, si bé una part s'utilitza actualment com a cotxera, la resta va ser construit durant la Guerra Civil per unir el Tren de Sarrià amb el Metro; de tota manera no es va a arribar a utilitzar en no acabar-se la construcció.
Aquest interesant túnel, d'una longitut total de 202,15 m., te las parets bastides amb formigó i està dividit en quatre parts ben diferenciades.
La primera secció que fa 56 m. de longitud, s'inicia a la cruilla del carrer Balmes amb el carrer Pelai i com ja s'ha esmentat s'utilitza per guardar material mòbil.
La segona que fa 12 m. de longitud, si be està construida amb el mateix disseny que l'anterior (té el el mateix gàlib que fa 3,80 m. d'ample), es troba en un nivell mes elevat i curiosament també disposa de via; aquesta es d'ample internacional però es troba 75 cm. per sobre de la via de la primera secció.
La tercera, que comença a la meitat del carrer Pelai i te 109,45 m. de longitud, disposa d'una secció molt mes gran, ja que fa 5m. d'ample i 4,70 d'alt. Curiosament, a la mitad del túnel, hi ha un tros de l'antiga muralla de Barcelona que redueix en uns metres el seu gàlib.
La derrera secció que s'inicia a la cruilla del carrer Pelai amb la Ronda Universitat, només te 24,70 m. de longitud i una secció molt reduida (fa 1,30 m. d'ample i 2 m. d'alt), ja que realment es la galería d'avenç de l'obra; el seu extrem es la paret de l'estaciò Universitat de la línia 1 del Metro de Barcelona, i fins fa uns anys hi havia una comunicació directa si be una reixa metàl.lica n'impedia el pas. """

Dir que aquest llibre està escrit al 1988, i en l'actualitat aquest tùnel acull una sots-central eléctrica.



Avatar de l’usuari
Renfe445
N10
N10
Entrades: 4435
Ubicació: ??!!!#=?¿****!!! ©
Contacta:

Entrada Autor: Renfe445 » Dimarts 01/03/2016 22:06

foronda 141 ha escrit:Dir que aquest llibre està escrit al 1988, i en l'actualitat aquest tùnel acull una sots-central eléctrica.
Que supongo que será el túnel iluminado que se ve perfectamente desde la vía 1 de Plaça Catalunya.



Avatar de l’usuari
foronda 141
N8
N8
Entrades: 848
Ubicació: Poblenou

Entrada Autor: foronda 141 » Dimarts 01/03/2016 22:08

Doncs si.



Avatar de l’usuari
wefer
Administrador
Entrades: 6993
Ubicació: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contacta:

Entrada Autor: wefer » Dimecres 02/03/2016 18:56

O sigui que no és ben bé un túnel abandonat, sinó un túnel sense servei



Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23217
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dissabte 05/03/2016 9:59

Ja ha sortit l'article: http://www.lavanguardia.com/local/barce ... lunya.html

El túnel de la guerra

El subsuelo de Pelai conserva una galería inacabada que pretendía unir el Ferrocarril de Sarrià y el metro para transportar armamento durante la contienda civil

Xavi Casinos, Barcelona
04/03/2016 23:00 | Actualizado a 04/03/2016 23:55

El subsuelo de la plaza Catalunya y su zona de influencia es probablemente la de más alta densidad de galerías y túneles. La mayoría son conocidos y por ellos desfilan a diario miles de usuarios de aparcamientos, metro y tren. Pero hay tramos que permanecen ocultos y que guardan una historia. Es el caso de un tramo de viejo túnel bajo la calle Pelai construido con fines bélicos y que esta misma semana fue explorado por este cronista junto con el presidente de Ferrocarrils de la Generalitat, Enric Ticó.

Al túnel, de un centenar de metros aproximadamente, se accede por un extremo del andén de la estación de Ferrocarrils y tras atravesar una subcentral eléctrica. De hecho, el espacio que ocupa esta subcentral era un antiguo apartadero de trenes utilizado antiguamente. Al final de la subcentral, una pequeña obertura permite acceder al túnel fantasma.

Esta galería fue construida durante la guerra civil. Fue tras el bombardeo de la aviación italiana del 17 de marzo de 1938. Una bomba alcanzó a un camión con explosivos que se dirigía de Montjuïc a la estación de la Sagrera mientras circulaba por la Gran Via, frente al Coliseum. La explosión tuvo efectos devastadores y causó la muerte de 500 personas. Las autoridades decidieron entonces buscar un método más seguro para transportar el armamento, y se optó por enlazar el entonces Ferrocarril de Sarrià con la red de metro. Así, el material bélico que se guardaba al final del túnel de Balmes, en la parte alta de la ciudad, no castigada por los bombardeos, podía ser trasladado con más seguridad y rapidez por el subsuelo.

De este modo, empezaron las obras del túnel de enlace, que era en realidad la prolongación de la galería ya existente que el Ferrocarril de Sarrià utilizaba de apartadero y que hoy es una subcentral. El final de la guerra interrumpió la obra. En el extremo más cercano a la plaza Universitat, cuando se interrumpe el túnel, puede observarse el inicio de una galería mucho más estrecha, de poco más de un metro de diámetro, resto de lo que los ingenieros denominan método belga de construcción de túneles, que consiste en una excavación progresiva de la galería.

Esta parte del túnel, pues, nunca habría entrado en servicio, aunque el historiador ferroviario Antoni Gras cree que fue utilizado en algún momento como almacén de armamento. El último uso que tuvo el túnel fue de almacén de escombros de unas obras que se hicieron en la estación de plaza Catalunya. En el túnel aún son visibles las huellas de su construcción, como un pico empotrado curiosamente en el hormigón o restos de un viejo tendido eléctrico. También en esta parte es visible un fragmento de la antigua muralla medieval. Toda una experiencia para los forofos de la arqueología urbana.



Intercanviador
N4
N4
Entrades: 57

Entrada Autor: Intercanviador » Dissabte 05/03/2016 11:55

Sembla ser que el tram més llarg i ample, segons Salmeron, deu estar absolutament buit. Se m'acudeixen molts possibles usos per un espai així en una ubicació tan céntrica.



Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23217
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Diumenge 08/08/2021 20:32

No sé si algún cop havíeu sentit a dir quelcom sobre aquest túnel, però a la revista Sàpiens aquest mes d'agost hi ha un interessantíssim article dedicat a aquest:






Avatar de l’usuari
Platanito
N9
N9
Entrades: 2396
Ubicació: La Bordurie

Entrada Autor: Platanito » Divendres 01/10/2021 11:16

L'article de la revista Sàpiens és molt interessant, i amb fotos. La podeu trobar a qualsevol biblioteca.

Del túnel ja es va parlar en un altre fil.


Ne pas utiliser les strapontins aux heures d'affluence.

Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23217
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Divendres 01/10/2021 12:17

Platanito ha escrit:
Divendres 01/10/2021 11:16
L'article de la revista Sàpiens és molt interessant, i amb fotos. La podeu trobar a qualsevol biblioteca.

Del túnel ja es va parlar en un altre fil.
Aleshores, fusiono els fils. Gràcies per l'avís!



Respon

Torna a “Història del transport / Historia del transporte”