Sobre refugis de la Guerra Civil i metro

Documents, fotografies, museus i tot allò relacionat amb la història dels transports.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23220
Ubicació: Fabra i Puig

Sobre refugis de la Guerra Civil i metro

Entrada Autor: metring » Diumenge 11/02/2007 11:09

Hola!
Aprofito la vinantesa de que dimarts, comença una exposició sobre els bombardeixos i els refugis de la Guerra Civil a Barcelona, al Museu d'Història de Catalunya, per obir un tema relacionat: el de estacions de metro, inaugurades o en construcció, que es van fer servir com a refugis per la població.
Tots tenim clar que Fontana va ser de les més, per no dir la que més, utilitzada per aquesta fi, i les del Gran Metro, tres quarts del mateix. A la pel·lícula "La Plaça del Diamant", ja s'en parlava.
Ara bé, jo tinc un dubte: la meva mare, m'explicava que de petita, tindria a les hores 3 o 4 anys, la seva família i ella havien d'anar-se a refugiar al metro. Crec que debia estar equivocada, ja que a Fabra i Puig (per descomptat que no estava inaugurada, això va ser l'any 1954), crec que no estava ni en construcció, i que en realitat debien baixar a un refugi, que per la zona de Sant Andreu, tal i com vaig consultar en un mapa que existeix en CD-Rom, a on hi havien uns quants. És bona la meva teoria?
Si coneixeu més històries dels vostres familiars sobre el tema, els podeu exposar. Mil gràcies!



Avatar de l’usuari
EUKibo
N9
N9
Entrades: 1321
Ubicació: Badalona SantaColomaG Barcelona Castelldefels

Entrada Autor: EUKibo » Diumenge 11/02/2007 15:12

Bueno, a mi també em va contar una anècdota un gran amic republicà, de fet no és de Barcelona, pero potser aquí també es va utilitzar, tot i que ho dubto. A Madrid van rodejar la ciutat, com ja sabreu els nacionals, havia el centre rebublicà i un perímetre nacional. El que em van explicar es que els republicans es ficaven al metro per travessar la zona nacional i atacar per darrere, ja veus tu, per anar de compres, per anar a estudiar i per anar a la guerra utilitzem el transport públic.

Sorry si m'he desviat una miqueta del tema, només volia contar l'anecdota ara que m'he enrecordat! Interessant el tema!



Ferrovi
N8
N8
Entrades: 867

Entrada Autor: Ferrovi » Diumenge 11/02/2007 22:38

Bon dia.
Com ja sabeu vaig renunciar a participar en aquest fòrum, però un company i amic del fòrum m'ha convençut, no escriré tant com fins ara, però en lo que pugui us ajudaré.
Metring, no tinc ni idea del que dius, però voldría fer un apunt històric relacionat amb el títol del tema.
La plaça tetuan, durant la guerra civil va ser un gran refugi, fet amb formigó, era dels més ben fets de Barcelona. Està tan ben fet, que amb la construcció de la L2, el van voler aprofitar. Les entrades van ser tapiades, però li van donar accés a els taps de clavageram, i van fer que un dels quantiosos tunels fés la funció de una de les sortides de emergència de la actual estació de Tetuan, i potser, el tunel del refugi aguanti millor un bombardeig, que la obra que es nova feta amb el metro.
El refugui de Sants, només accesible desde l'interior de un edifici, va ser connectat en el seu moment al transversal, i dona als tunels. Que jo sapiga, almenys fins fa dos o tres mesos encara donava accés als tunels de metro, i van ensenyar en un programa anomenat Ciutadans en temps de guerra, com passava el metro vist desde el refugi.
Cordialment, Enric Gregori



Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23220
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Diumenge 11/02/2007 22:46

Hola!!
Me'n alegro molt que hagis tornat al fòrum! ;)
Interessantíssimes les teves informacions sobre el metro i els refugis aprofitats. I cert, de ben segur que l'obra de Tetuan aguantarà més sense reformar que la resta de la línia.
I lo que he explicat de Fabra i Puig...havia vist alguna foto de quan la construien pels anys 50, del que no tinc ni idea és si abans ja s'havia començat algún túnel, i poder corroborar la versió de la meva mare.



Avatar de l’usuari
El LLOP
N9
N9
Entrades: 1635
Ubicació: esperant via lliure

Entrada Autor: El LLOP » Diumenge 11/02/2007 22:47

he trobat aquestes fotos referents al tema
Fitxers adjunts
1A.JPG
1A.JPG (37.57 KiB) Visualitzat 10626 cops
1B.JPG
1B.JPG (40.49 KiB) Visualitzat 10621 cops



Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23220
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Diumenge 11/02/2007 22:52

D'on són? Fontana i Lesseps potser?



Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23220
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Diumenge 11/02/2007 22:58

Coneixia la notícia de l'inundació, bastant terrible.
Aleshores, probablement devien baixar a refugis propers a Fabra i Puig, ja que segons el CD-Rom, havien uns quants per la zona.
Em meravella l'iniciativa i les ganes que tenien els ciutadans en aquells temps per construir tants refugis, ben fets i en temps limitat. :master



Avatar de l’usuari
George85
N8
N8
Entrades: 700
Ubicació: BCN, Eixample
Contacta:

Entrada Autor: George85 » Dilluns 12/02/2007 12:52

Ferrovi ha escrit:(...)
La plaça tetuan, durant la guerra civil va ser un gran refugi, fet amb formigó, era dels més ben fets de Barcelona. Està tan ben fet, que amb la construcció de la L2, el van voler aprofitar. Les entrades van ser tapiades, però li van donar accés a els taps de clavageram, i van fer que un dels quantiosos tunels fés la funció de una de les sortides de emergència de la actual estació de Tetuan, i potser, el tunel del refugi aguanti millor un bombardeig, que la obra que es nova feta amb el metro.
(...)
Exacte!

La meva àvia ha viscut a la Plça. Tetuan des de que la van urbanitzar (quan ella era petita allò eren camps) i m'ha explicat un munt de cops que durant les primeres obres del metro, quan van arrivar al refugi, van posar-hi explosius però es va enssorrar un tram de vorera i el refugi es va quedar tant ample.

Al ben mig de la plaça, hi ha el monument a un doctor (ara no se el nom) i just a sota hi ha restes del refugi. La llegenda urbana diu, que com que al ser de marbre el monument pesa tant que tansols es podia posar allà, ja que l'unic capaç d'aguantar el seu pes era l'estructura del refugi.

;)



Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23220
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dilluns 12/02/2007 12:57

Hola!

El monument és al doctor Robert, que en aquell època era a la Plaça universitat. Ara no la podrien posar pel pes, deixant de banda que hi ha l'accés de línies 1 i 2.
El fil s'anima, m'encanten aquestes històries!



Avatar de l’usuari
Guigui
Administrador
Entrades: 23724
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Entrada Autor: Guigui » Dilluns 12/02/2007 13:40

De fet, el monument al Dr. Robert va ser retirat per les autoritats franquistes en tractar-se d'un personatge "subversiu" (va ser alcalde de Barcelona durant la Setmana Tràgica). Com que tampoc ho era "tant", van traslladar-lo a la Pl. Tetuan i, efectivament, amb el moviment subterrani que hi ha hagut mentrestant (connexió Renfe Pl. Catalunya-Sants, construcció L2), no s'aguantaria a la Pl. Universitat.

Per cert, ja fa temps que corre una proposta de rebatejar la Pl. Tetuan en Pl. Dr. Robert.


a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

Avatar de l’usuari
genissimon
N10
N10
Entrades: 3157
Ubicació: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc

Entrada Autor: genissimon » Dilluns 12/02/2007 14:40

Tinc entès que la línia de l'avinguda del Tibidabo, on els túnels estaven construits a l'espera de rebre les vies, s'utilitzava de refugi, però també de dipòsit de munició.

Salut.



Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23220
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dilluns 12/02/2007 18:43

I segons la biblia salmeroniana, per la tercera via d'Espanya del Transversal, s'havien transportat municions, també.



Avatar de l’usuari
BCN Término
N5
N5
Entrades: 128
Ubicació: Allà ón ja no hi queda cap 1000

Entrada Autor: BCN Término » Dilluns 12/02/2007 19:19

De les fotografies aportades en aquest fil, només comentar que la de la boca es a Plaça Catalunya, concretament l´accés compartit entre el GMB i el Tren de Sarrià, per tant la estació de Gran Metro a la plaça Catalunya va funcionar com a refugi.

La segona no es a Barcelona, per molt que als llibres de Salmerón digui que es el Gran metro ( sense especificar estació ), i que a La ciutat Transportada afegeixin que es tracta de Lesseps, en realitat es una estació de del Metro de Madrid. Jo no sé d´on ha sortit la invenció de que es el Metro de Barcelona, pero la cosa ve de fa uns anys.

http://www.sbhac.net/Republica/Imagenes ... id1937.jpg

Aquesta es una foto del mateix rodet que la exposada en aquest fil.

Es pot apreciar que la estació està en corba, i cap estació del Gran Metro ho estava, que els pinyons no son els del Gran Metro, que els cotxes tompoc no ho son, que al cartell que penja de la volta es llegeix: SALIDA PLAZA DE TOROS, i el Gran Metro no va arribar mai a servir ni a la Monumental ni a les Arenes.

Per tant sembla prou evident que es tracta de la estació Tetuán de la linia 1 del Metro de Madrid.

Que el Metro de Madrid i el Gran Metro siguin cosins germans, no vol dir que siguin la mateixa cosa.

Salutacions.

BCN Término.

Alex Reyes.
BCN Término l’ha editat per darrera vegada el dia: Dissabte 17/03/2007 18:16, en total s’ha editat 2 vegades.



Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23220
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dilluns 12/02/2007 19:22

BCN Término ha escrit:De les fotografies aportades en aquest fil, només comentar que la de la boca es a Plaça Catalunya, concretament l´accés compartit entre el GMB i el Tren de Sarrià, per tant la estació de Gran Metro a la plaça Catalunya va funcionar com a refugi.

La segona no es a Barcelona, per molt que als llibres de Salmerón digui que es el Gran metro ( sense especificar estació ), i que a La ciutat Transportada afegeixin que es tracta de Lesseps, en realitat es una estació de del Metro de Madrid. Jo no sé d´on ha sortit la invenció de que es el Metro de Barcelona, pero la cosa ve de fa uns anys.

http://www.sbhac.net/Republica/Imagenes ... id1937.jpg

Aquesta es una foto del mateix rodet que la exposada en aquest fil.

Es pot apreciar que la estació està en corba, i cap estació del Gran Metro ho estava, que els pinyons no son els del Gran Metro, que els cotxes tompoc no ho son, que al cartell que penja de la volta es llegeix: SALIDA PLAZA DE TOROS, i el Gran Metro no va arribar mai a servir ni a la Monumental ni a les Arenes.

Per tant sembla prou evident que es tracta de la estació Ventas del Metro de Madrid.
Però...el cas és que a la segona foto, posa Refugi-Refugio, en català i en castellà...
Per cert, al link que has posat diu ACCESO PROHIBIDO, cal registrar-se?
metring l’ha editat per darrera vegada el dia: Dilluns 12/02/2007 19:25, en total s’ha editat 2 vegades.



Avatar de l’usuari
BCN Término
N5
N5
Entrades: 128
Ubicació: Allà ón ja no hi queda cap 1000

Entrada Autor: BCN Término » Dilluns 12/02/2007 19:24

BCN Término escrigué:
De les fotografies aportades en aquest fil, només comentar que la de la boca es a Plaça Catalunya, concretament l´accés compartit entre el GMB i el Tren de Sarrià, per tant la estació de Gran Metro a la plaça Catalunya va funcionar com a refugi.
BCN Término.

Alex Reyes.



Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23220
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dilluns 12/02/2007 19:26

Ahhh, et referies a la segona en el fil que citaves!!!!!! Ja m'estranyava... :oops:
Però no puc accedir-hi.



Avatar de l’usuari
BCN Término
N5
N5
Entrades: 128
Ubicació: Allà ón ja no hi queda cap 1000

Entrada Autor: BCN Término » Dilluns 12/02/2007 19:33

Cap problema.

BCN Término.

Alex Reyes.
Fitxers adjunts
Madrid-VENTAS.jpg
Madrid-VENTAS.jpg (61.04 KiB) Visualitzat 8317 cops



Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23220
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dilluns 12/02/2007 19:36

Doncs és cert, es veu, tot i que costa, que diu sortida Plaza de toros. Però cola perfectament com si fos de barcelona, per la forma corva de la paret, les rajoletes hexagonals, com havien abans a Catalunya GM, i el tren que hi ha al túnel, passaria com un 300, si no fos pel detall que has dit. Estas fet un detectiu!!!



Avatar de l’usuari
EUKibo
N9
N9
Entrades: 1321
Ubicació: Badalona SantaColomaG Barcelona Castelldefels

Entrada Autor: EUKibo » Dilluns 12/02/2007 19:41

I el cartell de la CNT... Son impresionants aquestes fotos... Com es diu, mas vale una imagen que mil palabras...



Avatar de l’usuari
BRILL 18
N7
N7
Entrades: 632
Ubicació: Sant Quirze del Valles

Entrada Autor: BRILL 18 » Dilluns 12/02/2007 20:26

metring ha escrit:Hola!

El monument és al doctor Robert, que en aquell època era a la Plaça universitat. Ara no la podrien posar pel pes, deixant de banda que hi ha l'accés de línies 1 i 2.
El fil s'anima, m'encanten aquestes històries!
Per aquest motiu, el pes del monument, la primitiva estacio Universitat del transversal tenia un mur entre les dues vias



Respon

Torna a “Història del transport / Historia del transporte”