Imatges per a la història

Documents, fotografies, museus i tot allò relacionat amb la història dels transports.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
Respon
Avatar de l’usuari
Don Ramón
N8
N8
Entrades: 1194
Ubicació: Sant Martí de Provençals

Re: Imatges per a la història

Entrada Autor: Don Ramón » Diumenge 08/03/2015 23:54

He encontrado esta foto del tranvía 70, ya en su última época hasta Casa Cros. Que por cierto, ¿donde quedaba eso? Y hablando del cual, la foto la he encontrado aquí https://historiadeluismi.wordpress.com/ ... s-urbanos/ y dice que es a la altura de Carretera de Mataró, alguien sabría identificar el sitio exacto?
Fitxers adjunts
70.jpg
Tanque pagüer!
70.jpg (215.48 KiB) Visualitzat 15689 cops


Don Ramón, el Marhuenda del FTC! Odiadme, me lo merezco.
El mundo desde una ventanilla - El blog de Don Ramón

"A Barcelona menyspreuen el tramvia els rics, que el consideren cosa de pobres, i els pobres, que el consideren cosa de rics." - Ferran Armengol

Avatar de l’usuari
Javi M
N9
N9
Entrades: 1618
Ubicació: Sant Feliu

Entrada Autor: Javi M » Dilluns 09/03/2015 0:32

Ni idea de què és ni d'on para la Casa Cros.

A la foto sembla que s'intueix el pas sobre un pont, oi? Per la llunyania dels edificis, fa l'efecte que es tracta d'una riera o del Besòs.



Avatar de l’usuari
foronda 141
N8
N8
Entrades: 848
Ubicació: Poblenou

Entrada Autor: foronda 141 » Dilluns 09/03/2015 0:34

Jo diría que es al carrer Pere IV, entre els carrers de Maresme i Prim. Las casas del fondo son las del Barri Besòs.



Avatar de l’usuari
Fran-Ikarus
N11
N11
Entrades: 5690
Ubicació: Allá donde se cruzan los sagaleses, donde el mar no se puede concebir
Contacta:

Entrada Autor: Fran-Ikarus » Dilluns 09/03/2015 11:55

Aquesta foto va donar lloc a una postal de la llarguíssima sèrie d'Eurofer. La tinc i ho puc mirar a casa, tot i que segurament no donarà més detalls que els ja esmentats.


Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan

Avatar de l’usuari
Fran-Ikarus
N11
N11
Entrades: 5690
Ubicació: Allá donde se cruzan los sagaleses, donde el mar no se puede concebir
Contacta:

Entrada Autor: Fran-Ikarus » Dilluns 09/03/2015 12:04

foronda 141 ha escrit:Jo diría que es al carrer Pere IV, entre els carrers de Maresme i Prim. Las casas del fondo son las del Barri Besòs.
A mi no em sembla aquest sector, perquè allà hi sobreviuen cases molt antigues, i a la foto no es veuen. Jo crec que és més aviat "del barri Besòs cap el riu". Si ningú ho determina abans, ho miraré amb més cura després, que m'ha vingut curiositat ;)

Les vies d'aquesta línia encara es poden veure en el "mini-tros" de Carretera de Mataró que queda entre la benzinera i un dels accesos a la Ciutat Esportiva del R.C.D.Espanyol.


Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan

jms
N5
N5
Entrades: 159

Entrada Autor: jms » Dilluns 09/03/2015 12:31

Aquesta fotografia de l'any 1963 és d'en Feliu Zurita i està realitzada a Pere IV entre els carrers del Maresme i Prim. Les cases que es veuen al fons són les del carrer Alfons el Magnànim al barri del Besòs, per on avui passan les línies 5 i 6 del TRAM Besòs.

jms



Avatar de l’usuari
Don Ramón
N8
N8
Entrades: 1194
Ubicació: Sant Martí de Provençals

Entrada Autor: Don Ramón » Dilluns 09/03/2015 13:00

jms ha escrit:Aquesta fotografia de l'any 1963 és d'en Feliu Zurita i està realitzada a Pere IV entre els carrers del Maresme i Prim. Les cases que es veuen al fons són les del carrer Alfons el Magnànim al barri del Besòs, per on avui passan les línies 5 i 6 del TRAM Besòs.

jms
:plas

Yo inicialmente había intuído que es por ahí, es donde se encuentran justamente esos árboles por ejemplo, pero mirando desde el mismo sitio hoy en día el edificio de la derecha no se vé. Pero el misterio se resuelve mirando en la misma calle de Alfons el Magnànim, donde encontramos ese mismo edificio, que para la vista desde donde se tomó la foto ya no queda visible.
Adjunto dos vistas del streetview, en la primera el edificio que en la foto de 1963 quedan a la derecha del tranvía, en la segunda una vista aproximada de ahora. Observad los árboles que son del mismo tipo (algunos podrían haber sido movidos con la apertura de la rambla Prim), la suave pendiente de bajada, y los edificios a la izquierda. La visión del edificio de Alfons el Magnànim queda tapada.
Misterio resuelto!
Fitxers adjunts
1.jpg
Edificio de Alfons el Magnànim
1.jpg (131.67 KiB) Visualitzat 15585 cops
2.jpg
Vista aproximada
2.jpg (90.6 KiB) Visualitzat 15585 cops


Don Ramón, el Marhuenda del FTC! Odiadme, me lo merezco.
El mundo desde una ventanilla - El blog de Don Ramón

"A Barcelona menyspreuen el tramvia els rics, que el consideren cosa de pobres, i els pobres, que el consideren cosa de rics." - Ferran Armengol

Avatar de l’usuari
Fran-Ikarus
N11
N11
Entrades: 5690
Ubicació: Allá donde se cruzan los sagaleses, donde el mar no se puede concebir
Contacta:

Entrada Autor: Fran-Ikarus » Dilluns 09/03/2015 13:01

A mi em continua sense convèncer. M'explico: si entreu a Google Maps i us poseu a Pere IV 520, enfocant cap al Besòs, s'hauria d'obtenir la imatge des d'un punt proper a la foto.

Les cases de la dreta, com es pot suposar, són força anteriors al 1963, i a la foto de la postal no n'hi ha rastre.

Si continues i passes Prim (que en aquell any no tenia edificis, efectivament), els d'Alfons el Magnànim que es veuen a aquesta alçada són diferents (molt més baixos)

Ja dic que m'ho estic mirant amb presses, però a mi no em sembla aquest tros de carrer exactament.


Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan

Avatar de l’usuari
Fran-Ikarus
N11
N11
Entrades: 5690
Ubicació: Allá donde se cruzan los sagaleses, donde el mar no se puede concebir
Contacta:

Entrada Autor: Fran-Ikarus » Dilluns 09/03/2015 13:04

No són molt més baixos, no, efectivament són els mateixos... Té raó Don Ramón (i en jms, és clar)

Resultarà que les cases baixes que hi ha entre Maresme i Prim són molt més modernes del que sempre havia pensat jo...?


Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan

Avatar de l’usuari
Don Ramón
N8
N8
Entrades: 1194
Ubicació: Sant Martí de Provençals

Entrada Autor: Don Ramón » Dilluns 09/03/2015 13:13

Fran-Ikarus ha escrit:A mi em continua sense convèncer. M'explico: si entreu a Google Maps i us poseu a Pere IV 520, enfocant cap al Besòs, s'hauria d'obtenir la imatge des d'un punt proper a la foto.

Les cases de la dreta, com es pot suposar, són força anteriors al 1963, i a la foto de la postal no n'hi ha rastre.

Si continues i passes Prim (que en aquell any no tenia edificis, efectivament), els d'Alfons el Magnànim que es veuen a aquesta alçada són diferents (molt més baixos)

Ja dic que m'ho estic mirant amb presses, però a mi no em sembla aquest tros de carrer exactament.
Hombre, hace más de cincuenta años que se tomó esa foto, y de hecho si mal no recuerdo este año tenemos la triste efeméride de los 50 años de la desaparición de la línea de Mataró, o lo que para entonces quedaba de ella. Aún no hemos resuelto donde queda Casa Cros, pero lo que sí se es que se corresponde con la última etapa de la línea donde ya no cruzaba el río Besòs.
Aquí podéis ver el recorrido de la última etapa, tomado del plano interactivo que había en http://www.tramvia.org.
Fitxers adjunts
3.jpg
3.jpg (139.48 KiB) Visualitzat 15575 cops


Don Ramón, el Marhuenda del FTC! Odiadme, me lo merezco.
El mundo desde una ventanilla - El blog de Don Ramón

"A Barcelona menyspreuen el tramvia els rics, que el consideren cosa de pobres, i els pobres, que el consideren cosa de rics." - Ferran Armengol

Avatar de l’usuari
Fran-Ikarus
N11
N11
Entrades: 5690
Ubicació: Allá donde se cruzan los sagaleses, donde el mar no se puede concebir
Contacta:

Entrada Autor: Fran-Ikarus » Dilluns 09/03/2015 14:57

Respecte la Cros, era una fàbrica de Badalona (una empresa molt coneguda, de fet), i quan van escurçar el recorregut (12/7/1964) és quan va deixar de creuar el riu, i per tant d'arribar-hi (a Casa Cros i a Badalona). Aquí hi ha un resum, juntament amb la història de tota la línia, i el curiós període de divisió en línies 70 i 71 degut a la caiguda del pont que creuava el riu:

http://desdesantadriadebesos.blogspot.c ... ra-de.html

Coses sobre la Cros de Badalona:

Història de la Cros, i trasllat de la fàbrica barcelonina Sants a Badalona el 1878:
http://www.sac.cat/ficha_fondo2.php?sit ... 79&pagina=

Destrosses (apartat EN LA FÁBRICA DE PRODUCTOS QUÍMICOS) d'un cicló el 1892:
http://bdnrecuerdos.blogspot.com.es/201 ... alona.html

La vaga del 1918:
http://orio43bdn.blogspot.com.es/search ... asa%20Cros

Un dibuix molt xulo del 1930:
http://www.todocoleccion.net/carteles-p ... ~x45645452

Desmantellament (1987):
http://elpais.com/diario/1987/04/11/esp ... 50215.html


Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan

Avatar de l’usuari
foronda 141
N8
N8
Entrades: 848
Ubicació: Poblenou

Entrada Autor: foronda 141 » Dilluns 09/03/2015 15:02

Casa Cros està situada a la cruilla de Alfons XIII amb l'autopista de Mataró, just on hi ha la sortida de Badalona Sud, al costat mar.
Actualment alberga dependèncias municipals.



Avatar de l’usuari
Don Ramón
N8
N8
Entrades: 1194
Ubicació: Sant Martí de Provençals

Entrada Autor: Don Ramón » Dilluns 09/03/2015 15:21

Lo que más me llama la atención es como el Tram de ahora hace un recorrido en cierta forma similar a las últimas encarnaciones del tranvía de Badalona: La terminal de Gorg queda cerca de donde dices que quedaba Casa Cros, y una terminal en la estación del Norte sería incluso más de lo que hay ahora con Glòries o Marina. Damos dos pasos atrás y uno hacia delante...


Don Ramón, el Marhuenda del FTC! Odiadme, me lo merezco.
El mundo desde una ventanilla - El blog de Don Ramón

"A Barcelona menyspreuen el tramvia els rics, que el consideren cosa de pobres, i els pobres, que el consideren cosa de rics." - Ferran Armengol

Avatar de l’usuari
122-042-132
N9
N9
Entrades: 1631
Ubicació: (Barcelona CAT, Houston TX, Washington DC)

Entrada Autor: 122-042-132 » Dilluns 09/03/2015 15:40

Sí us poseu a l'alçada de la Rambla d'En Prim, una mica més cap a St. Adrià i mireu cap a Barcelona, veureu quasibé la mateixa imatge que surt a la foto, a l'alçada d'Alfons el Magnamim i l'actual Tram, com algú de vosaltres apunta. El tramvia ja no arribava al centre de Badalona, a la plaça de la Vila, si no que s'acabava a l'alçada de la fàbrica de fertilitzants de Can Cros o "Casa Cros", traslladada a Badalona el 1872 desprès de tancar la primera fàbrica a Sants inaugurada el 1814. Els Cros eren una família de Montpeller establerts a Barcelona des del 1814.
La Fàbrica de Badalona, situada a l'alçada del carrer d'Eduard Maristany va tancar l'any 1987, desprès de funcionar durant 115 anys.

L'empresa actualment encara existeix, és la coneguda ERCROS, poques companyies poden celebrar els 200 anys de funcionament.

A continuació una nota extreta de "LA INDÚSTRIA DE GUERRA A BADALONA DURANT LA GUERRA CIVIL"
Sergi Caravaca i Fernández
Màster Oficial d’Estudis Històrics
La Guerra Civil
Barcelona, 27 de juny de 2013:

S.A. Cros: la Cros era la principal indústria química estatal i una de les principals d’Europa. Comptava amb un total de 13 fàbriques a tot l’Estat, a més de participacions en d’altres empreses -entre d’altres, la Societat Electroquímica de Flix. El seu patrimoni al Principat va quedar incautat per la CIG. La principal de les seves fàbriques era la factoria de Badalona, situada a l’actual carrer Eduard Maristany -nom del seu president el 1936- que quedà llavors sota direcció d’Antonio Robert Robert, designat per la Generalitat. La seva posada en marxa després del cop d’estat i la seva adaptació per la guerra van presentar una gran complexitat tècnica -al que es sumà la persecució del Comitè de Defensa de Badalona als tècnics d’aquesta casa abans comentada. Als mesos centrals de 1937 el rendiment de la fàbrica és precari, ja que depenia del subministrament de pirita de l’explotació de Cartagena, que era molt irregular. A finals d’any encara estava a l’espera de rebre uns forns que havien de ser subministrats per la Sots-secretaria d’Armament i Municions, amb el que és de suposar que la producció de la Cros per usos bèl∙lics va ser molt escassa. A principis de setembre de 1937 ja hi havia símptomes clars dels interessos del Ministeri de Defensa Nacional per incautar-la, com ja s’ha comentat abans, el que succeí el mes següent.



jms
N5
N5
Entrades: 159

Entrada Autor: jms » Dilluns 09/03/2015 18:32

Fran-Ikarus ha escrit:A mi em continua sense convèncer. M'explico: si entreu a Google Maps i us poseu a Pere IV 520, enfocant cap al Besòs, s'hauria d'obtenir la imatge des d'un punt proper a la foto.

Les cases de la dreta, com es pot suposar, són força anteriors al 1963, i a la foto de la postal no n'hi ha rastre.

Si continues i passes Prim (que en aquell any no tenia edificis, efectivament), els d'Alfons el Magnànim que es veuen a aquesta alçada són diferents (molt més baixos)

Ja dic que m'ho estic mirant amb presses, però a mi no em sembla aquest tros de carrer exactament.
Fran-Ikarus, no tinguis tants dubtes. Jo sóc de Badalona i em vaig fer un fart d'anar en els tanques de les línies 70 i 71. Aquest tram de la imatge és trobava en una petita rampa entre els carrers d'en Prim i Maresme. La parada anterior venint de Barcelona se la coneixia amb el nom dels "ferros", al carrer Puigcerdà, que no era urbanitzat. L'hi deien així perquè hi havia un gran magatzem de ferros, tot just a l'altre costat de la cotxera dels Urbas del carrer Puigcerdà. Estem parlant de fa 50 anys i les coses han canviat força. Tot l'entorn eren camps amb alguna masia. La parada següent en sentit Badalona era passada una corba, ja a la carretera de Mataró, de fet era la N-II, i era la del barri del Besòs, davant d'una masia situada a l'esquerra de la carretera en sentit Badalona, que era on va acabar l'últim tram de la línia 70. Una anècdota sobre la fotografia d'en Zurita. Com que els tramvies circulaven entre Sant Martí i Badalona en via única amb apartadors per creuar, a vegades els dos tramvies de la 70 o la 71 es trobaven en aquest punt de la imatge i el que anava cap a Badalona feia marxa enrere fins als Ferros per a poder creuar. La pendent era força alta com per no veure si venia el contrari. Per cert, de l'antiga fàbrica Cros, que era la parada del barri de la Salut a Badalona, es conserva en perfecte estat l'habitatge de l'enginyer al carrer Alfons XII a Badalona.

L'actual via del TRAM, surt del carrer Alfons el Magnànim cap a la Gran Via creua obliquament l'antiga línia del tramvia de Badalona, que circulava per l'esquerra de l'actual carrer Bernat Metge, i a més i més ho feien els autobusos de les línies BS i SC, més endavant ho va fer la línia NC. Les cases que ara hi ha al fons, a primers dels anys 60 no hi eren i el tramvia girava cap a l'esquerra i seguia cap a Sant Adrià travessant el que seria la via de Laminados, passava pel davant de les actuals instal·lacions dels "Pericos", front més o menys a la fàbrica dels Biscuter i uns metres més enllà encara és poden veure les antigues vies i a la dreta el Museu de la immigració.

Cronologia de la línia de tramvia a Badalona a partir dels anys 50
El 16 de maig de 1956 es limita el final de la línia 70 dins de Badalona, fins la plaça Pep Ventura, quedant anul•lada la via a la zona més cèntrica de la ciutat, tot i que fins al 17 de desembre d’aquell any encara circularia la línia 44 Badalona-Montgat i que havia quedat aillada al l’escurçarza la 70.
El 5 de novembre de 1961 s'inaugura la nova terminal de la Estació del Nord pels tranvias, de les línies 42, 70 i 71, que fins llavors tenien el final al carrer Trafalgar-Bruc.
El 25 de març de 1963 desapareix la línia 71 Estació del Nord-Sant Adrián, quedant solament la 70 Estació de Nord-Pep Ventura, fins que en el mes d'abril de 1963 es redueix el recorregut fins a la Casa Cros a Badalona. El 12 de juliol de 1964 es redueix el recorregut d'aquesta línia fins al Barri Besós i se suprimeix definitivament la línia 42 Estació del Nord-Sant Martí. El 19 de maig de 1965 desapareix l'última línia de tramvia de via mètrica de l'extensa xarxa que la Ciutat Comtal va arribar a tenir.


jms



Avatar de l’usuari
Fran-Ikarus
N11
N11
Entrades: 5690
Ubicació: Allá donde se cruzan los sagaleses, donde el mar no se puede concebir
Contacta:

Entrada Autor: Fran-Ikarus » Dilluns 09/03/2015 23:14

Moltes gràcies per les detallades explicacions a tots dos.

Acabeu d'aclarir-me, si us plau: el tram entre Maresme i Prim segueix fent pendent en l'actualitat, però és pujada en sentit Badalona. A la foto del 1963 es veu en baixada. I en 122-042-132 ha dit literalment "mirant cap a Barcelona".

Això que es veu a la foto, doncs, és de Rambla Prim cap a Barcelona?


+


Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan

Avatar de l’usuari
122-042-132
N9
N9
Entrades: 1631
Ubicació: (Barcelona CAT, Houston TX, Washington DC)

Entrada Autor: 122-042-132 » Dimarts 10/03/2015 15:43

Més tocant a Alfons el Magnanim, però sí mirant cap a la Rambla Prim i Barcelona, i d'esquena al Besòs. Salut!



Avatar de l’usuari
Fran-Ikarus
N11
N11
Entrades: 5690
Ubicació: Allá donde se cruzan los sagaleses, donde el mar no se puede concebir
Contacta:

Entrada Autor: Fran-Ikarus » Dimarts 10/03/2015 16:13

Amb raó no estava jo convençut. Segons en 122-042-132, allò que es veu al fons és el barri del Maresme (i em quadra amb el fet de no veure's cap rastre de casetes baixes a la dreta ni en primer ni en segon pla, que són les que es veuen, i s'haurien de veure ja en aquella època, si mires cap el Besòs des del tram entre Maresme i Prim).

Per això, jms i Don Ramon, no em quadrava gens que això que es veu al fons fossin els edificis d'Alfons el Magnànim, ni tampoc la visible inclinació descendent del carrer (hauria de veure's de pujada si hagués estat presa en sentit Besòs)


Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan

jms
N5
N5
Entrades: 159

Entrada Autor: jms » Dimecres 11/03/2015 9:53

Fran-Ikarus ha escrit:Moltes gràcies per les detallades explicacions a tots dos.

Acabeu d'aclarir-me, si us plau: el tram entre Maresme i Prim segueix fent pendent en l'actualitat, però és pujada en sentit Badalona. A la foto del 1963 es veu en baixada. I en 122-042-132 ha dit literalment "mirant cap a Barcelona".

Això que es veu a la foto, doncs, és de Rambla Prim cap a Barcelona?


+
Fran-Ikarus, no m'he fixat que fa en l'actualitat aquest antic tram, però el tramvia "puja" cap a Barcelona, per a baixar seguidament. Era una esquena d'ase sense visibilitat, per això he comentat l'anècdota de què a vegades coincidien en aquest tram dos tramvies en sentit contrari i el que anava a Badalona tirava enrere.

jms



Avatar de l’usuari
UT440_132M
N10
N10
Entrades: 3941
Facebook: https://www.facebook.com/RoadN152
Ubicació: Tona. C-17 s. 49/51 N152A KM. 59
Contacta:

Entrada Autor: UT440_132M » Dimecres 25/03/2015 13:02

La R3 entrant a Vic, cantó Barcelona el 1987, abans de ser enterrat.
Imatge


Visiteu: http://www.youtube.es/rodaliesvicc3 - http://www.flickr.com/photos/ut440_132m

PACO "Plataforma per l'Abolició del Cotxe Oficial", Soci núm. 3

https://www.youtube.com/c/N152a

Respon

Torna a “Història del transport / Historia del transporte”