Ramals ferroviaris industrials desapareguts

Documents, fotografies, museus i tot allò relacionat amb la història dels transports.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23223
Ubicació: Fabra i Puig

Ramals ferroviaris industrials desapareguts

Entrada Autor: metring » Divendres 29/05/2009 12:43

Enceto aquest fil per a que poguem parlar de ramals ferroviaris que en el seu dia van servir a industries que continuen en servei o ja desaparegudes:

-Vlianova i la Geltrú. Pirelli
-Celrà. Polígon industrial (No recordo el nom de la fàbrica. Ara és un centre cívic).
-Sant Adrià del Besòs. Companyia Espanyola per a la Fabricació Mecànica del Vidre



fubang
N5
N5
Entrades: 149
Ubicació: vic

Entrada Autor: fubang » Divendres 29/05/2009 12:53

Bon dia.

-Vic. Dipòsits de magatzematge de combustibles de CAMPSA. Encara que eren al costat de l'estació crec que és pot considerar un ramal industrial, perquè les vies entraven dins les instal·lacions de CAMPSA.



Avatar de l’usuari
UT440_132M
N10
N10
Entrades: 3948
Facebook: https://www.facebook.com/RoadN152
Ubicació: Tona. C-17 s. 49/51 N152A KM. 59
Contacta:

Entrada Autor: UT440_132M » Divendres 29/05/2009 13:08

fubang ha escrit:Bon dia.

-Vic. Dipòsits de magatzematge de combustibles de CAMPSA. Encara que eren al costat de l'estació crec que és pot considerar un ramal industrial, perquè les vies entraven dins les instal·lacions de CAMPSA.
Vols dir on ara hi ha "El Sucre" oi? No recordo que hi hagués cap ramal, tot i que deu fer moltíssims anys, suposo quan la carretera de Prats passava per davant del recinte i hi havia un pas a nivell amb barreres. Un altre ramal industrial, el podríem trobar entre Parets del Vallès i Granollers - Canovelles, mirant a l'esquerra sentit Vic. Encara hi ha la platja de vies i fins i tot dos tractors abandonats.


Visiteu: http://www.youtube.es/rodaliesvicc3 - http://www.flickr.com/photos/ut440_132m

PACO "Plataforma per l'Abolició del Cotxe Oficial", Soci núm. 3

https://www.youtube.com/c/N152a

Avatar de l’usuari
genissimon  
N10
N10
Entrades: 3176
Ubicació: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc

Entrada Autor: genissimon » Divendres 29/05/2009 13:43

Blanes: accés a la SAFA.

Aquest tenia la particularitat de que per salvar un petit desnivell ho feia amb un zig-zag amb dues agulles, a l'estil de l'argentí Tren a las Nubes que puja als Andes (switch back) i altres trens andins.

Dues fotos d'exemple:
http://es.geocities.com/carrilets/cremall/zigzag1g.jpg
http://es.geocities.com/carrilets/cremall/zigzag2g.jpg

Salut !!


Reposició del Tramvia Blau.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.

barryck
N1
N1
Entrades: 7
Ubicació: Mataró

Entrada Autor: barryck » Divendres 29/05/2009 15:38

Hola a tots! Soc nou en aquest fòrum i aquest és el meu primer missatge (i segur que no serà l'ultim!!!). Estic molt content de formar part d'una comunitat amb la que m'identifico totalment.
Vaig viure durant uns quants anys a Ciutat Meridiana, i des que era ben petit la mare em portava cada dia a l'estació del tren a trobar al meu avi que venia cada dia en tren (m'expliquen que les meves primeres paraules, a banda de mama i papa, van ser "piiiii, tren, yayo!!!"). La proximitat d'aquest barri amb Montcada Bifurcació encara va engrandir més la meva passió pels trens, ja que em fascinava veure la gran quantitat de locomotores, vagons i trens que sempre han tingut en aquesta estació (quan no sabien què fer perquè no plorés, el meu pare em baixava a veure-la des de la N-152).
Desprès vaig anar a viure a Mollet, a 50 metres de l'estació MSF, quan encara tenia una platja de vies (on hi ha ara l'aparcament) on estaven aparcades diverses màquines per la reparació de la catenària i de les vies (dresines, bateadores,...).
Avui dia visc a Mataró (qui m'ho havia de dir, bressol del ferrocarril).
Bueno, després d'aquesta parrafada explicant una mica d'on em ve l'afició pels ferrocarrils, anem a l'assumpte principal d'aquest fil.
A Mollet Santa Rosa encara queden les vies del que va ser un moll de càrrega i descàrrega de cereals de la Farinera Morató. Aquí us deixo dos enllaços a un parell de fotos, encara que a la pàgina web n'hi ha unes quantes més:
Mecanisme de descàrrega de cereals http://www.iguadix.es/transpirenaico/pic/mollet31.jpg
Tope de de la via de fàbrica http://www.iguadix.es/transpirenaico/pic/mollet14.jpg
Copyright (c) 2005-08 iGuadix.



Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23223
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Divendres 29/05/2009 18:04

Hola, benvingut al fòrum!! :D

Moltes gràcies per explicar la teva història i per la teva aportació sobre el moll de càrrega de Mollet Santa Rosa ;)



barryck
N1
N1
Entrades: 7
Ubicació: Mataró

Entrada Autor: barryck » Divendres 29/05/2009 19:58

Montcada Bifurcació: Fàbrica de ciment Asland :cari . Recordo, quan passava per allà, que sempre em fixava per veure quina locomotora hi havia (sempre la 276!)



Avatar de l’usuari
UT440_132M
N10
N10
Entrades: 3948
Facebook: https://www.facebook.com/RoadN152
Ubicació: Tona. C-17 s. 49/51 N152A KM. 59
Contacta:

Entrada Autor: UT440_132M » Divendres 29/05/2009 20:26

Aquí podríem incloure també, un ramal de la línia de St. Joan de les Abadesses cap a les mines d'Ogassa?


Visiteu: http://www.youtube.es/rodaliesvicc3 - http://www.flickr.com/photos/ut440_132m

PACO "Plataforma per l'Abolició del Cotxe Oficial", Soci núm. 3

https://www.youtube.com/c/N152a

Avatar de l’usuari
Echoes
N1
N1
Entrades: 3
Ubicació: Molins de Rei

Entrada Autor: Echoes » Divendres 29/05/2009 21:34

Sempre em va cridar l'atenció l'existència d'un ramal de Cornellà a Sant Just Desvern per donar servei a la fàbrica Sanson.
Vaig trobar referències al llibre "El carril de Barcelona a Molins de Rei i Martorell' però mai he vist fotografies ni restes del seu traçat.



barryck
N1
N1
Entrades: 7
Ubicació: Mataró

Entrada Autor: barryck » Divendres 29/05/2009 22:10

UT440_132M ha escrit:Aquí podríem incloure també, un ramal de la línia de St. Joan de les Abadesses cap a les mines d'Ogassa?
I suposso que també les línies dels FGC cap a les mines de sal de Súria i Sallent ;)



Avatar de l’usuari
automotorserie 436
N7
N7
Entrades: 557

Entrada Autor: automotorserie 436 » Dissabte 30/05/2009 18:39

El Ramal de mercancías del moll de la fusta que daba servicio a la antigua fábrica de la maquinista http://www.transport.cat/viewtopic.php? ... ll#p126867


Reobertura dels Carrilets de Girona, Tarragona i Barcelona

Avatar de l’usuari
foronda 141
N8
N8
Entrades: 850
Ubicació: Poblenou

Entrada Autor: foronda 141 » Diumenge 31/05/2009 2:37

Un dels mes famosos:
El de la línia de Mataró entre EDF/rodalias i el riu Besós, amb las clausuradas estacions de Bogatell de mercaderías, i de pasatgers de Poblenou, amb ramals a la xarxa propia de la factoría de Macosa, cotxeres de Talgo, platja de vies a l'estació de Bogatell, i un altre platja de vies entre l'estació de Poblenou i el carrer Prim on hi había estacionat divers material pendent de desballestar.

També la zona sota el pont del carrer Marina, on ara hi ha un parc i un camp de futbol, hi había una sortida del tunel de la Meridiana fins l'estacio del Nord, amb un gran diposit de material amb las vías corresponents que s'extenían gairabé fins a la Plaça de les Glories.

Un altre zona impotant la corresponent a l'estació de Magoria de FGC on ara també hi ha un camp de futbol, era zona de vías. Lo que avui es al Avinguda Carrilet de L'Hospitalet quand el tren no estaba soterrat, i l'antic traçat de la línia del Port de FGC que pasaba per els barris de Zona Franca i El Polvorí.

Un recort també per la zona de La Sagrera, recentment desapareguda per las obras del AVE.

Salutacions.



fubang
N5
N5
Entrades: 149
Ubicació: vic

Entrada Autor: fubang » Diumenge 31/05/2009 12:09

Bon dia.
UT440_132M ha escrit:
fubang ha escrit:Bon dia.

-Vic. Dipòsits de magatzematge de combustibles de CAMPSA. Encara que eren al costat de l'estació crec que és pot considerar un ramal industrial, perquè les vies entraven dins les instal·lacions de CAMPSA.
Vols dir on ara hi ha "El Sucre" oi? No recordo que hi hagués cap ramal, tot i que deu fer moltíssims anys, suposo quan la carretera de Prats passava per davant del recinte i hi havia un pas a nivell amb barreres. Un altre ramal industrial, el podríem trobar entre Parets del Vallès i Granollers - Canovelles, mirant a l'esquerra sentit Vic. Encara hi ha la platja de vies i fins i tot dos tractors abandonats.
Si. Just abans del pas a nivell de la carretera de Prats, venint de Barcelona, hi havia l'agulla d'entrada al ramal de CAMPSA, i just passat el pas a nivell, les agulles de l'estació de Vic.



brito_cat
N5
N5
Entrades: 128
Ubicació: Sant Joan de Vilatorrada

Entrada Autor: brito_cat » Divendres 05/06/2009 20:19

La línia de Guardiola de Berguedà i l'extensió de La Pobla que, si bé també van transportar viatgers, van ser impulsades per empresaris tèxtils i del carbó i el ciment, per servir les seves fàbriques.



Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23223
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dilluns 17/08/2009 12:18

Informació sobre el Ferrocarril de Sant Joan de les Abadesses, del llibre Los caminos de la era industrial: la construcción y financiación de la Red Ferroviaria Catalana, de Pere Pascual, Fundación de los Ferrocarriles Españoles a les pàgines 375-376:


http://books.google.es/books?id=2xhIC8I ... na&f=false



Avatar de l’usuari
Alemany
N7
N7
Entrades: 431
Ubicació: Barcelona
Contacta:

Entrada Autor: Alemany » Dilluns 17/08/2009 12:55

Jo recordo haver vist les restes de via que comunicaven les naus de Can Torras del Poble Nou, inclús després de ser enderrocada. També havia vist els ramals de Can Girona a la banda de la Mar Bella que van subsistir fins a mitjans dels anys noranta, i de petit també recordo haver vist trens en marxa per la zona franca, inclús haver-nos de parar en un pas a nivell (o quelcom semblant, ara no se si vaig confós) perquè passés un mercaderies prou lent. Fins a l'any 2000 aproximadament, encara quedava la rasa per on havia circulat l'anomenat "tren de la potassa" pel carrer Mare de Déu de Port, ara ja no en queda cap resta.

Un altre carril supervivent pel que fa molts anys que no veig passar tres (potser encara està en ús) és la via d'un metre del Passeig de l'Agrícola, a l'antic barri de Can Tunis. Però crec que encara s'utilitza de vegades :nose


Què és alló??

barryck
N1
N1
Entrades: 7
Ubicació: Mataró

Entrada Autor: barryck » Diumenge 11/10/2009 22:52

-Montmeló: ramal des de la C-2 sentit Granollers cap als dipòsits d'emmagatzematge de Repsol

http://maps.google.es/maps?q=41.563027, ... 05922&z=17



Avatar de l’usuari
lauria1226
N7
N7
Entrades: 325
Ubicació: Barcelona i Pallars Jussà

Entrada Autor: lauria1226 » Diumenge 11/10/2009 23:13

Echoes ha escrit:Sempre em va cridar l'atenció l'existència d'un ramal de Cornellà a Sant Just Desvern per donar servei a la fàbrica Sanson.
Vaig trobar referències al llibre "El carril de Barcelona a Molins de Rei i Martorell' però mai he vist fotografies ni restes del seu traçat.
Jo el vaig seguir l'any 1966, hi havia els espadins del canvi a Cornellà i les travesses fins a Sant Just però els carrils ja no hi eren.


A la gente no gusta que
Uno tenga su propia fe.

Avatar de l’usuari
lauria1226
N7
N7
Entrades: 325
Ubicació: Barcelona i Pallars Jussà

Entrada Autor: lauria1226 » Diumenge 11/10/2009 23:33

metring ha escrit:Informació sobre el Ferrocarril de Sant Joan de les Abadesses, del llibre Los caminos de la era industrial: la construcción y financiación de la Red Ferroviaria Catalana, de Pere Pascual, Fundación de los Ferrocarriles Españoles a les pàgines 375-376:


http://books.google.es/books?id=2xhIC8I ... na&f=false
L'any 1970 o 71 en aquest moment no ho recordo exactament, en una excursió al Taga les vies seguien després de Sant Joan, més que un ramal semblava la continuació de la línia principal, fins arribar a Ogassa on es dividien en tres culs de sac dins d'una mena d'hangar descobert pels costats un dels quals el situat a l'esquerra mirant a Sant Joan, era o havia estat el carregador, en aquesta via encara hi havia un quants vagons de Renfe molt fets malbé de fusteria. La catenària de l'estació de Sant Joan convergia en la sortida direcció Ogassa i continuava uns metres, era composta amb tirants però d'un sol fil de contacte, com la de les vies desviades, passat aquestes escasses desenes de metres, finalitzava. La següent vegada que hi vaig anar, solament fins a Surroca de Dalt, varem notar que els carrils estaven fregats, delatant que no feia gaire que hi havia passat un tren, en arribar a Ogassa els vagons dipositats al carregador ja no hi eren. Per la setmana Santa del 1971, ja havien aixecat la via des de Sant Joan. Parlo de memòria però a grans trets és pot donar per cert. Les dates exactes son el que em falla i llavors no duia mai la càmera al damunt.


A la gente no gusta que
Uno tenga su propia fe.

Avatar de l’usuari
lauria1226
N7
N7
Entrades: 325
Ubicació: Barcelona i Pallars Jussà

Entrada Autor: lauria1226 » Diumenge 11/10/2009 23:55

Trobo a faltar el ramal de via mètrica a la factoria Glude de Martorell que finalment va ser aixecat, no així el de Renfe. Desgraciadament no en tinc cap foto però si que vaig atinar a recollir aquesta imatge que adjunto. Es tracta d'un tren de tremujes de balt de moro destinat a l'esmentada factoria remolcat per una Alsthom a Martorell enllaç l'any 1974.

Val a dir, que encara que no sé si va ser aquest el motiu pel que la Glude va deixar el serveis de la llavors CGFC, aquest servei era molt deficient i les tremujes totalment inestables. Es tractava d'un invent de la casa que partia dels vagons de les antigues companyies que formaren l'esmentada CGFC i era molt normal que descarrilessin (Anar per terra, segons l'argot carriletaire de l'època)(En aquest sentit, en alguns pobles coberts per aquest ferrocarril era conegut com el "descarrilet")
Fitxers adjunts
Tren de tremujes de la Glude Martorell 1974.jpg
Tren de tremujes de la Glude Martorell 1974.jpg (190.38 KiB) Visualitzat 8050 cops


A la gente no gusta que
Uno tenga su propia fe.

Respon

Torna a “Història del transport / Historia del transporte”