Ferrocarril a Menorca que no es va arribar a fer

Documents, fotografies, museus i tot allò relacionat amb la història dels transports.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
Respon
Avatar de l’usuari
BB9200
N8
N8
Entrades: 748
Ubicació: Estudiant al meu ''despatx'' en favor del transport públic (per alguna cosa estic al FTC home...).
Contacta:

Ferrocarril a Menorca que no es va arribar a fer

Entrada Autor: BB9200 » Dimecres 01/07/2009 17:10

Com algú s'ha pogut fixar, al ser vacances estic aprofitant per rellegir la meva biblioteca de llibres i revistes, i estic trobant coses d'història verdaderament interessants.
En especial, en antics números de la revista Hobbytren i altres revistes franceses.
De Hobbytren us passo un resum d'un article sobre el projecte del ferrocarril a Menorca (l'article és llarg, i per no aburrir us el passo resumit):
A Menorca hi havia problemes de comunicacions, en definitiva, faltava transport.
El 1908, de la mà d'Antoni Vila Juaneda, després d'investigar les possibilitats ferroviàries a Cuba, va estudiar la nova llei ferroviària, va contractar a la empresa Estruuch Hermanos i el 1909, el alcalde de Ciutadella Llorenç Cardona, va transmetre al seu company de Ferreries Nartomeu Pons, les ventatjes d'un ferrocarril a l'illa.
En un pròxim post, les reunions entre alcaldes de la zona.


Alguna cosa se sent quan viatges en tren groc. Aquesta cosa no la sents en els altres trens, és una sensació única, de llibertat, de qualsevol cosa. Ara, la essència Eau du Z100 es pot perdre definitivament en la línia. Z100! Sí
Sí a la Recuperació de la mamòria històrica del cremallera de Núria.
METROràpid: Més a prop de l'Aeroport, més a prop de la ciutat, més a prop d'Europa.
Web actualitzada a dia de 10 d'agost del 2009: http://www.bb9200.wordpress.com/

Avatar de l’usuari
BB9200
N8
N8
Entrades: 748
Ubicació: Estudiant al meu ''despatx'' en favor del transport públic (per alguna cosa estic al FTC home...).
Contacta:

Entrada Autor: BB9200 » Dijous 02/07/2009 17:03

Continuo amb el resum:
Menorca, llei de ferrocarrils secundaris del 26 de març del 1908 en mà, projecta un ferrocarril que atravessi tota l'illa, de Maó a Ciutadella, amb parades centrals a Ferreries, Es Mercadal i Alaior, i amb apartadors a Es Pla Verd i El Toro, de 46km de recorregut, i amb ample de via d'un metre.
El 1908, d'Antoni Vila Juaneda surt l'inici del projecte del ferrocarril, i contacta amb l'empresa Estruuch hermanos.
El 26 d'abril de 1909, els ajuntaments del projecte (Maó, Ciutadella, Alaior, Es Mercadal i Ferreries constitueixen l Entitat Menorca per afrontar el projecte. Cada ajuntament té d'aportar diners, en el cas que es construís la línia (Maó, 6851 pesetes, Ciutadella 3912, Alaior 2241, Es Mercadal 1398 i Ferreries 597 pesetes.
Després d'una reunió el 23 de septembre de 1909, s'inicien els tràmits del projecte, i el juliol de 1910 els alcaldes menorquins firmen una petició al ministeri de Guerra en sol·licitud de l'autorització ministerial per fer el projecte del ferrocarril secundari, va ser concedida 2 mesos més tard, i la última reunió reunió el 26 d'abril del 1912 està amb els municipis (a Maó), la empresa Estruuch i representants de la vida social i económica insular per la presentació del projecte, ja redactat. A partir d'aquí, res més se sap que a l'illa hi ha carreteres, una, la Me 1, passant pel costat del que anava a ser el ferrocarril.

El pròxim post, les característiques tècniques de la línia projectada. (potser l'últim post del projecte).


Alguna cosa se sent quan viatges en tren groc. Aquesta cosa no la sents en els altres trens, és una sensació única, de llibertat, de qualsevol cosa. Ara, la essència Eau du Z100 es pot perdre definitivament en la línia. Z100! Sí
Sí a la Recuperació de la mamòria històrica del cremallera de Núria.
METROràpid: Més a prop de l'Aeroport, més a prop de la ciutat, més a prop d'Europa.
Web actualitzada a dia de 10 d'agost del 2009: http://www.bb9200.wordpress.com/

Avatar de l’usuari
Guigui
Administrador
Entrades: 23722
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Entrada Autor: Guigui » Divendres 03/07/2009 0:06

I se saben les causes concretes per les quals el projecte va quedar descartat?

(Se suposa que falta de perspectiva econòmica, però no està de més dilucidar-ho amb detall.)


a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

Avatar de l’usuari
BB9200
N8
N8
Entrades: 748
Ubicació: Estudiant al meu ''despatx'' en favor del transport públic (per alguna cosa estic al FTC home...).
Contacta:

Entrada Autor: BB9200 » Divendres 03/07/2009 17:43

No, no se saben. Si de fet, el projecte estava redactat i tot. També és cert que en aquella època hi havia molts projectes de ferrocarrils secundaris que no es van fer.


Alguna cosa se sent quan viatges en tren groc. Aquesta cosa no la sents en els altres trens, és una sensació única, de llibertat, de qualsevol cosa. Ara, la essència Eau du Z100 es pot perdre definitivament en la línia. Z100! Sí
Sí a la Recuperació de la mamòria històrica del cremallera de Núria.
METROràpid: Més a prop de l'Aeroport, més a prop de la ciutat, més a prop d'Europa.
Web actualitzada a dia de 10 d'agost del 2009: http://www.bb9200.wordpress.com/

Avatar de l’usuari
wefer
Administrador
Entrades: 6993
Ubicació: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contacta:

Entrada Autor: wefer » Dilluns 10/08/2009 0:29

Guigui ha escrit:I se saben les causes concretes per les quals el projecte va quedar descartat?
(Se suposa que falta de perspectiva econòmica, però no està de més dilucidar-ho amb detall.)
La gran majoria de projectes que no es van portar a terme van ser precisament per això, per no trobar prou suport econòmic. Dit d'altra manera, ningú volia invertir-hi ja que no se'n veia la rendibilitat.
El temps ha portat la raó en la majoria de casos als que no van voler invertir, ja que fins i tot la majora dels que sí es van fer van acabar també amb problemes económics que els van fer desaparèixer o haver de pasar a mans públiques.



Avatar de l’usuari
He2/2
N4
N4
Entrades: 63
Ubicació: Viladecavalls (Vallès Occidental)
Contacta:

Entrada Autor: He2/2 » Dissabte 15/08/2009 19:17

Podeu consultar els següents enllaços:

http://www.grijalvo.com/Baulies/Ferroca ... orca_1.htm
http://www.aj-esmercadal.org/WebEditor/ ... MEN005.pdf

Pel que fa al traçat previst, s'ha dit que seguia el de la carretera ME1. En realitat entra Maó i Es Mecadal havia d'anar un amica més al nord, seguint aproximadament l'anomenat Camí de'n Kane.



Jordi Freixas

Entrada Autor: Jordi Freixas » Dilluns 21/09/2009 2:39

Menorca seria el lloc ideal a on construir-hi una línia de Tren Tram.



joarló88
N4
N4
Entrades: 71

Entrada Autor: joarló88 » Dimarts 22/09/2009 13:03

Estic segur que aquesta línia, si s0hagués fet, s'hauria tancat durant l'etapa negra de FEVE, als anys 60.

I sí, s'hi podria fer un tren-tram, però si ja bramen a Mallorca, o m'ho vull imaginar a Menorca.



Respon

Torna a “Història del transport / Historia del transporte”