Trens i estacions abandonades o en estat d'abandonament

RENFE regionals i línies FGC de fora de l'àrea de Barcelona.
RENFE regionales y líneas FGC de fuera del área de Barcelona.
Avatar de l’usuari
Renfe445
N10
N10
Entrades: 4510
Ubicació: ??!!!#=?¿****!!! ©
Contacta:

Re: Trens i estacions abandonades o en estat d'abandonament

Entrada Autor: Renfe445 » Diumenge 20/06/2021 14:45

També queda Sant Ildefons RENFE, on van deixar de parar trens en algun dia indeterminat (coexistien metro i RENFE encara quan la línia 5 va arribar a l'estació de Cornellà?), però encara així les guies de la EMT-AMB encara a l'any 2000 posava que encara existia, i que es podia enllaçar des de Sant Ildefons L5.



Matrahain
N1
N1
Entrades: 2

Entrada Autor: Matrahain » Dimarts 13/09/2022 23:01

Actualitzo


Estacions abandonades, en estat d'abandonament o fora de servei:

Província de Barcelona:

Rodalies/Renfe:

-Barcelona-Clot (al C/Escultors Claperós, diferent de Clot-Aragó i en superfície -queden restes dels tallers que tenia-)
-Barcelona-Poblenou (a Passeig Taulat, en algun punt entre Bilbao i Provençals, però no en queda res)
-Barcelona-Vilanova (l'Estació del Nord)
-Barcelona-Magòria (a Gran Via cantonada Moianès, molt a prop de l'actual estació de FGC de Magòria-La Campana, és l'estació original de CGFC, en superfície, suprimida fa molts anys, ja que Plaça Espanya és més cèntrica -l'edifici existeix i està protegit-)
-Barcelona-Plaça Catalunya (estació original de la línia de Vilafranca, en superfície i totalment diferent de l'actual, crec que estava entre Rambla Catalunya i Balmes, va ser substituïda fa més de 100 anys per l'actual de Passeig de Gràcia quan es va connectar la línia de Vilafranca amb l'Estació de França -no en queda res-)
-Barcelona-Sants (original, situada a la plaça de Sants -no en queda res-)
-Santa Coloma de Gramenet (a l'alçada del pont del Passeig de Santa Coloma, fa anys que no en queda res)
-Martorell-Coromina (R4, entre Martorell i Castellbisbal, estació original de Martorell de l'actual R4 abans de fer el primer pont del Llobregat, situada a Castellbisbal, relativament a prop de l'estació de FGC de Martorell-Vila. L'edifici ara és una casa particular)
- Estació de Vallcarca, entre Sitges i Garraf – R2 Sud
- Estació de Castellarnau, entre Terrassa i Sabadell Arnau – R4
- Estacions de Torrebonica, Llerona, Sant Ildefons i Castellgalí, estacions que van tancar als anys noranta a causa de la “gran renovació de Rodalies” on es deia que aquests baixadors estaven situats en indrets on no hi havia suficient població. A l’última, fa uns anys hi va haver un tràgic accident en xocar dos trens de l’R4, entre Sant Vicenç de Castellet i Els Comtals.
- Estació Montcada i Reixac, entre Montcada Bifurcació i Montcada Ripollet – Sant Joan, tancada a causa de la proximitat d’una altra estació a cent metres – R3
- Estació d’Aigües de Ribes, entre Campdevànol i Ribes de Freser. Es troba en estat ruïnós i la principal funció era donar servei a l'hotel Montagut situat molt a prop i avui dia també tancat.
- Estació d’Urtx-Alp que, tot i estar operatiu, està en runes. Es troba entre la Molina i Puigcerdà. Després d’aquest baixador també s’hi troba Queixans, una altra estació fora de servei on l’edifici de viatgers està ocupat per un restaurant.
- Estació Premià Nord, només queda l’estructura de Ciment entre Vilassar de Mar i Premià de Mar – R1
- Estació de Barcelona – Vilanova, situada sota el Teatre Nacional de Catalunya, es va construir el 1972 i està totalment equipada per prestar servei, però mai va arribar a fer-ho. L’any 2016 va ser notícia per un incendi en les seves instal·lacions.
- Estació del Baricentro, es troba sota el centre comercial Baricentro, té andanes i la instal·lació corresponent, però encara que es va construir el 1982, tampoc ha arribat a entrar en servei mai.
- Estació “fantasma” de l’AVE al Prat de Llobregat: és una estació completament acabada, però que mai ha entrat en funcionament. Es va construir el 2008.
- Baixador de Taradell – Mont-Rodon, ara convertit en sots estació elèctrica.
- Altres estacions com Olesa de Montserrat o Els Comtals van anar desapareixent.

Metro TMB:

- Correus, entre Jaume I i Barceloneta – Línia 4 (20/02/1934 - 20/03/1972)
- Banc, entre Jaume I i Barceloneta – Línia 4 (No inaugurada)
- Gaudí, entre Sant Pau I Dos de Maig i Sagrada Família – Línia 5 (No inaugurada)
- Ferran, entre Liceu i Drassanes. Va estar operativa entre 15/04/1946 i 01/03/1968.
- Bordeta (10/06/1926-23/12/1983) es troba entre Plaça de Sants i “Bordeta Cotxeres”, d’aquesta última ja no en queden restes.

FGC:

- Estació de Sabadell – Rambla: s’utilitza com a centre formatiu per als empleats de FGC i per simulacres d’incendi. Va deixar de funcionar a causa del nou túnel que es va crear en aquella ciutat.
-La Puda (R5, entre Olesa i Aeri de Montserrat)
-Monistrol-Cremallera (R5, entre Monistrol de Montserrat i Castellbell i el Vilar)
-Callús (al ramal Manresa-Súria)
-Santpedor (al ramal Manresa-Sallent, l'estació va quedar fora del traçat perquè van fer una variant, i ara no en queda res)

Província de Girona:

-Platja de Garbet (entre Llançà i Colera)
-Peralada (entre Figueres i Vilajuïga)
-Tonyà (entre Sant Miquel de Fluvià i Vilamalla)

Província de Lleida:

-Raïmat (entre Lleida i Binéfar, oberta, però ja no hi paren trens)
-Almacelles (entre Lleida i Binéfar, oberta, però ja no hi paren trens)
-Térmens (original, l'actual està en un altre emplaçament)
-Palau-Puigcercós (original, l'actual està en un altre emplaçament)
-Salàs de Pallars (original, l'actual està en un altre emplaçament)

Província de Tarragona:

-La Canonja (entre Tarragona-Classificació i Vila-seca)
-Garcia (entre Móra la Nova i Ascó)
-Mianes (entre Tortosa i Freginals per l'antic traçat)
-Santa Bàrbara (entre Tortosa i Freginals per l'antic traçat)
-Freginals (entre L'Aldea-Amposta i Ulldecona)
-Salou (traçat abandonat entre Port Aventura i Vandellòs)
-Cambrils (antiga, traçat abandonat entre Port Aventura i Vandellòs)
-Mont-roig del Camp (traçat abandonat entre Port Aventura i Vandellòs)
-L'Hospitalet de l'Infant (antiga, traçat abandonat entre Port Aventura i Vandellòs)
-Vandellòs (entre L'Hospitalet de l'Infant i L'Ametlla de Mar)
-El Morell (línia Reus-Roda, tancada)
-La Secuita-Perafort (línia Reus-Roda, tancada, en el seu lloc actualment hi ha l'estació de Camp de Tarragona)
-El Catllar (línia Reus-Roda, tancada)
-La Riera de Gaià (línia Reus-Roda, tancada)
-La Pobla de Montornès (línia Reus-Roda, tancada)


Trens abandonats o en estat d'abandonament:

Rodalies/Renfe:

- Mora la Nova: 6 cotxes Estrella abandonats des de 2009 (el 2015 van ser desballestats sis més)

- Tallers de Vilanova i la Geltrú: la resta dels cotxes 030R i 060M, unitats 447 accidentades a Mataró l’any 2012. Possiblement també hi ha una 440R o una 470 abandonada.

- Tallers de Sant Andreu Comtal: des del 2009 hi ha l’única 440 original a Catalunya, concretament la 131M. Teòricament està preservada pel Museu de Vilanova però continua abandonada. També hi ha alguns cotxes Elipsis i 4 cotxes Catalan Talgo des de 2013. A l’altra part del taller continuen les restes del cotxe 059M de la 447 accidentada a Mataró, la part del remolc del mateix tren abandonat a Vilanova.

- Entre l’estació de Puigverd – Lleida i Lleida Pirineus es pot veure un 594 que segons el llistat listado.es, és la unitat 107M que va patir un incendi a Vilavella el 2011.

Metro TMB:

- Cotxeres del Triangle: des del 2009 l’única composició que queda del 1100 és concretament la 1169M R1418 1170M. També hi ha la resta de la composició dels cotxes 1171M i 1172 de la línia 5 (Vall d’Hebron). A part, es va traslladar un cotxe 400 de la línia 1 que havia estat apartada a les cotxeres de Sagrera de la línia 1 a les catacumbes del Triangle. Finalment, també descansen alguns tramvies i busos.
- Cotxeres de Can Boixeres de la línia 5: hi ha un cotxe de la sèrie 100 (126) en una de les naus.

FGC:

- A l’antiga estació de Sabadell Rambla hi ha una unitat 111 que es troba sense seients i s’utilitza per, com s’explica en l’apartat d’estacions fora de servei, simulacres d’incendi. Segurament serà impossible treure aquesta unitat, ja que no hi havia que connecti amb el ramal actual.

Vies abandonades o en estat d'abandonament:

- Línia Reus-Roda, està pràcticament sencera encara que sense catenària a excepció d’un tram a Roda i un altre als voltants de l’estació de Camp de Tarragona de l’AVE. Des del complex de Repsol fins a la Pobla de Mafumet la línia s’utilitza per a trens de mercaderies.
- Vies verdes: hi ha altres casos com la línia Tortosa – Santa Bàrbara – Freginals o la línia Olot – Girona i Girona – Sant Feliu de Guíxols. Actualment són vies verdes i només es conserven algunes estacions i andanes. També hi ha la via verda del Vallès a la S2 situada sobre l'antiga via de FGC que connectava Sant Quirze amb Bellaterra. Per tal de donar servei a la Universitat Autònoma, es va substituir el tram original.
- Via UIC entre la Tor de Querol i Puigcerdà: la via està abandonada, ja que no hi ha connexió per la part de Puigcerdà entre la via que ve de la Tor i la platja de vies UIC de l'estació. Les vies mantenen la catenària i a la platja de vies fins i tot hi havia els senyals lluminosos dels semàfors, almenys abans de la reforma.
- Entre Salou i Cambrils: ha estat abandonada recentment i està pràcticament sencera encara que sense catenària.
- Entre la via convencional i la LAV a Figueres: no se sap si està en procés d’abandonament o no.
- A la sortida de Girona abans de Celrà s’hi troba un apartador que va cap a un polígon industrial.
-Línia abandonada a la Vall Fosca coneguda com la via verda del Carrilet (si es recuperés seria la 8na línia de ferrocarril més alta d'Europa)



Avatar de l’usuari
Fran-Ikarus
N11
N11
Entrades: 5809
Ubicació: La Gran Barcelona
Contacta:

Entrada Autor: Fran-Ikarus » Dimarts 13/09/2022 23:50

Matrahain ha escrit: Dimarts 13/09/2022 23:01 També hi ha la resta de la composició dels cotxes 1171M i 1172 de la línia 5 (Vall d’Hebron).
Ja no...


Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan

Avatar de l’usuari
Trenofílic
N3
N3
Entrades: 24

Entrada Autor: Trenofílic » Dijous 03/10/2024 22:09

En conec una a la actual línia RL3 (rodalia de Lleida) i també R12.

Castellnou de Seana, l'edifici de l'estació està bastant deixat, crec que abans l'estació tenia dos vies, hi ha un espai considerable a l'altra andana, ara sembla ser només sembla un aparador.

Imatge



Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23525
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dijous 03/10/2024 23:29

Trenofílic ha escrit: Dijous 03/10/2024 22:09 En conec una a la actual línia RL3 (rodalia de Lleida) i també R12.

Castellnou de Seana, l'edifici de l'estació està bastant deixat, crec que abans l'estació tenia dos vies, hi ha un espai considerable a l'altra andana, ara sembla ser només sembla un aparador.

Imatge
Mira les fotos de https://transport.cat/viewtopic.php?t=2 ... lnou+seana



Avatar de l’usuari
m.h.t.
N9
N9
Entrades: 2248
Ubicació: Badalona

Entrada Autor: m.h.t. » Dissabte 15/03/2025 19:11

Fa temps em crida l'atenció una caseta a tocar de les vies de l'R2/R11 a Can Sant Joan (Montcada). Sobretot perquè disposa d'andana i marquesines. :roll: És clarament un antic edifici ferroviari:

https://maps.app.goo.gl/xak9BVzMrkkc54D8A

MontcadaAigues3.png
MontcadaAigues3.png (1.06 MiB) Visualitzat 3121 cops
MontcadaAigues4.png
MontcadaAigues4.png (1.03 MiB) Visualitzat 3121 cops
Però, no he trobat cap referència a webs ferroviàries (TrensCat, Wefer,...) ni a aquest fòrum tampoc.

Encetem la recerca. Avui dia aquesta caseta és un habitatge. L'andana és tancada per a ús particular; també de la propietat.

Un "baixador" sense servei de viatgers?? :mmm Tirem enrere en el temps... Observo antigues fotos aèries... Ondia!! S'intueix un ramal cap a la línia de Manresa en imatges de 1965. No hi ha raïls però en va haver-hi. Sens dubte:

CanSantJoan1965.png.png
CanSantJoan1965.png.png (566.31 KiB) Visualitzat 3112 cops
En vull més. No trobo plànols ferroviaris. Però... Què tenim allà tan important com per poder trobar plànols del s.XIX?? Evidentment!! Les Mines del Rec Comtal!! :anim

default (1).jpg

Bingo!!! Aquesta "Casilla del Carril" és el punt de partida original de la línia Barcelona-Manresa-Zaragoza!! :victoria Disposava d'apartador fins i tot.

En servei de 1855 fins 1862, amb l'apertura del ramal propi de Meridiana.

El ramal i bifurcació original fou desmantellat, però l'explanada va conservar-se fins l'obertura de l'Av. de la Unitat als anys '70. Curiosament, la manca d'aquest enllaç va obligar, un segle després, a construïr el "ramal de les Aigües" actual. :osti

Avui, aquesta caseta es troba en perill pel soterrament de l'R2. És més que problable que se'n vagi a terra. :'( La seva "germana", la caseta d'agulles de la bifurcació, fou enderrocada a l'octubre passat:

https://www.montcada.cat/temes/soterram ... eixac.html
MontcadaAigues6.png
MontcadaAigues6.png (948.22 KiB) Visualitzat 3121 cops


Salvem l'Estació de França!

Avatar de l’usuari
Renfe445
N10
N10
Entrades: 4510
Ubicació: ??!!!#=?¿****!!! ©
Contacta:

Entrada Autor: Renfe445 » Diumenge 16/03/2025 6:54

Magnífica investigació. El Geoportal de Cartografia de l'AMB ajuda molt! :ok



Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23525
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Diumenge 16/03/2025 22:19

Oooh! Què interessant! Moltes gràcies per compartir tota aquesta informació! :plas :plas :plas

En un principi pensava que et referies a l'antiga estació de Montcada Sant Joan, això no ho teníem controlat!



Avatar de l’usuari
Elefant
N7
N7
Entrades: 337

Entrada Autor: Elefant » Dilluns 17/03/2025 7:29

m.h.t. ha escrit: Dissabte 15/03/2025 19:11 El ramal i bifurcació original fou desmantellat, però l'explanada va conservar-se fins l'obertura de l'Av. de la Unitat als anys '70. Curiosament, la manca d'aquest enllaç va obligar, un segle després, a construïr el "ramal de les Aigües" actual. :osti
Em sobta que avui dia a Montcada hi ha un gran desnivell entre la línia de Granollers i les de Manresa i Vic, llavors quan la línia de Manresa entrava per les vies de la línia de Granollers m'imagino que el traçat que travessa Montcada hauria d'haver estat molt més baix i anar guanyant altura fins a arribar al traçat actual.
Llavors amb el nou traçat i l'entrada per la Meridiana no hauria ja estat possible mantenir aquell ramal, ja que no es possible superar el desnivell entre les dues línies a tan poca distància. Era doncs inevitable que s'hauria de desfer aquell ramal. O m'equivoco en alguna cosa?

En tot cas molt interessant la teva recerca, gràcies!



Bauvilla
N5
N5
Entrades: 92
Ubicació: Calafell
Contacta:

Entrada Autor: Bauvilla » Dilluns 14/04/2025 2:04

Bona nit.

Acabo de descobrir aquest fil I voldria afegir informació sobre dues linies de RENFE que em sembla no s'han esmentat.

Linia Ripoll Sant Joan de les Abadesses I estació de ladita localitat.

Línia Tortosa La Puebla de Híjar. De memòria esmentaré les estacions de Ferreries, Horta de Sant Joan, Pinell de Brai i Bot entre d'altres.

Pel que fa a FGC, esmentar el traçat Magòria Sant Josep que va canviar de recorregut quan es va soterrar i el baixador i estació de Bordeta.


Per una ràpida implantació generalitzada de l'ample de via UIC 1435 a tota la Península Ibèrica.

Respon

Torna a “Ferrocarril a Catalunya”