Pregunta: pantògrafs dels trolebusos

Autobusos, carrils VAO, taxi, cotxe compartit i resta de transport públic.
Autobuses, carriles VAO, taxi, coche compartido y resto de transporte público.
Respon
fran83
N3
N3
Entrades: 25

Pregunta: pantògrafs dels trolebusos

Entrada Autor: fran83 » Dissabte 24/04/2010 15:20

Hola a tots, fa temps que tinc un dubte existencial, i potser aquí m'ho podeu respondre :roll:

Fa un any vaig estar de passada a la ciutat de Bratislava (Eslovàquia). Allà els trolebusos son força comuns. No vaig tenir molt temps per fixar-me, pero no acababa d'entendre còm van agafats els pantògrafs a la catenària. En concret, en llocs on hi ha desviaments, no se com ho fan per agafar uns cables enlloc d'uns altres. Alguna idea, o explicació gràfica?
Estaria molt agraït! :hola



marc
N8
N8
Entrades: 666
Ubicació: Vic, Osona, Catalunya

Entrada Autor: marc » Dissabte 24/04/2010 15:26

En els desviaments hi ha un "canvi de via" per dir-ne d'alguna manera, que funciona sincronitzat amb els canvis de via situats al terra. Si busques fotos de trolebusos pel flickr segur que en trobes alguna on es pot veure. En tinc diverses pero no les puc penjar perque no tinc permis dels autors


De nou al FTC

fran83
N3
N3
Entrades: 25

Entrada Autor: fran83 » Dissabte 24/04/2010 17:16

No m'acabo de fer la idea (soc una mica cap-quadrat), però gràcies per l'aportació :D



Avatar de l’usuari
Guigui
Administrador
Entrades: 23734
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Entrada Autor: Guigui » Dissabte 24/04/2010 17:33

marc ha escrit:En els desviaments hi ha un "canvi de via" per dir-ne d'alguna manera, que funciona sincronitzat amb els canvis de via situats al terra. Si busques fotos de trolebusos pel flickr segur que en trobes alguna on es pot veure. En tinc diverses pero no les puc penjar perque no tinc permis dels autors
Com pot haver-hi canvis de via a terra si els trolebusos no circulen per vies sinó per l'asfalt com un autobús?


a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

marc
N8
N8
Entrades: 666
Ubicació: Vic, Osona, Catalunya

Entrada Autor: marc » Dissabte 24/04/2010 17:46

Lapsus. Volia amb el mateix funcionament que els que hi ha a terra. Per cert les xarxes tramviaires que funcionen o funcionaven amb troley tambe utilitzaven aquet sistema


De nou al FTC

victorcasta
N10
N10
Entrades: 4267
Ubicació: Horta

Entrada Autor: victorcasta » Dissabte 24/04/2010 18:00

Pocs són els trolebusos guiats, i per tant, amb instal·lació al terra. La majoria de trolebusos son guiats amb el volant del conductor i no tenen cap tipus d'instal·lació al terra.



Avatar de l’usuari
foronda 141
N8
N8
Entrades: 852
Ubicació: Poblenou

Entrada Autor: foronda 141 » Dissabte 24/04/2010 19:40

Sense tenir gaire idea de com pot funcionar, m'imagino que mes o menys que deu anar com als tramvies:

Avans del desviament, als cables hi han uns sensors, que depenent de la velocitat a la que es pasa, activan el desviament cap un costat o al altre.

En els tramvies es veia perfectament que avans de l'agulla, a la part de dalt del cable hi havía soldat una peça de uns 15 cm.
Al arrivar a la zona propera, uns tramvías frenavan, i altres anavan a la velocitat normal, i aixo es lo que activava l'agulla.



marc
N8
N8
Entrades: 666
Ubicació: Vic, Osona, Catalunya

Entrada Autor: marc » Dissabte 24/04/2010 21:33

Tota una tecnologia, que el pantograf a fet desapareixer... sort que encara ens queden els troleybusos i el tramvia blau :)


De nou al FTC

fran83
N3
N3
Entrades: 25

Entrada Autor: fran83 » Diumenge 25/04/2010 13:18

I jo que pensaba que el conductor donaria algun tipus d'ordre mitjançant un botó o alguna cosa així...
Si torno a anar a un lloc on hi hagin trolebusos, intentaré grabar els 'canvis de catenària' a veure si m'ho puc estudiar amb deneniment .



marc
N8
N8
Entrades: 666
Ubicació: Vic, Osona, Catalunya

Entrada Autor: marc » Diumenge 25/04/2010 20:07

foronda 141 podries explicar mes detalladament el funcionament dels canvis de via i dels canvis de troley siusplau, perque no acabo d'entendre el funcionament i menys la tecnologia que utilitzaven, ja que crec que en aquella epoca si es que aixo realment existia devia ser tecnologia punta.


De nou al FTC

Avatar de l’usuari
foronda 141
N8
N8
Entrades: 852
Ubicació: Poblenou

Entrada Autor: foronda 141 » Diumenge 25/04/2010 20:40

Com ja hi posat avans, de mecánica no en tinc ni idea, i lo que hi escrit es de simple observació visual.
Poc avans de arrivar a un desviament, al cable del tramvía a la part de dalt hi anava conectada una peça de uns 15 cm. i segons si el tramvía pasava a velocitat normal, o be frenant per aquesta peça, l'agulla s'activava cap un costat o cap l'altre.

A vegadas l'invent fallava, i per aixo dintre de tots els tramvies portavan una gran barra de ferro per canviar manualment el desvío en cas necesari.

A, i els troleibusos no han portat mai pantograf, sino trolei (com el seu nom indica)



marc
N8
N8
Entrades: 666
Ubicació: Vic, Osona, Catalunya

Entrada Autor: marc » Dilluns 26/04/2010 12:22

Pero la barra de ferro que duien no servia per moure els canvis de vies? Ostres la cosa es comença a complicar


De nou al FTC

Avatar de l’usuari
Guigui
Administrador
Entrades: 23734
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Entrada Autor: Guigui » Dilluns 26/04/2010 19:58

Però si és el que diu! I potser que anem tancant el tema tramvies, que al final ni sabrem de què parlem en aquest fil...


a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

taxista_xungo
N3
N3
Entrades: 24

Entrada Autor: taxista_xungo » Dilluns 03/05/2010 20:10

Hola,
Permeteu-me que us ho expliqui amb un dibuix que adjunto, el sistema és el mateix per troleibusos i tramvies que fan servir el clàssic tròlei. El tròlei no va "enganxat" a la catenària, més aviat aquest pressiona sobre la part inferior de la mateixa fent lliscar una roda acanalada. Mentre hi hagi contacte passa el corrent elèctric.

Els desviaments s'activen des del vehicle amb un comandament similar al dels intermitents, un desviament el que fa es canviar posició una pletina desviant la rodeta acanalada.

Ara uns enllaços a una coneguda web on crec que el sistema és força visible:

http://www.arca-bus.org/foto_bus/foto_b ... s/07_b.htm (un troleibús)
http://www.arca-bus.org/foto_bus/foto_b ... ges/22.htm (un tramvia clàssic)
http://www.arca-bus.org/foto_bus/foto_b ... ges/20.htm (es veu clarament la roda acanalada abaixada)
http://www.arca-bus.org/foto_bus/foto_b ... ges/06.htm (sortint d'un desviament en el qual quatre cables es converteixen en dos)

Espero que us hagi estat útil

Salutacions,

Lluís
Fitxers adjunts
trole Layout1 (1).jpg
(32.41 KiB) S’ha baixat 390 vegades



andres-1
N4
N4
Entrades: 51

Entrada Autor: andres-1 » Dilluns 03/05/2010 21:23

foronda 141 ha escrit:Com ja hi posat avans, de mecánica no en tinc ni idea, i lo que hi escrit es de simple observació visual.
Poc avans de arrivar a un desviament, al cable del tramvía a la part de dalt hi anava conectada una peça de uns 15 cm. i segons si el tramvía pasava a velocitat normal, o be frenant per aquesta peça, l'agulla s'activava cap un costat o cap l'altre.

A vegadas l'invent fallava, i per aixo dintre de tots els tramvies portavan una gran barra de ferro per canviar manualment el desvío en cas necesari.

A, i els troleibusos no han portat mai pantograf, sino trolei (com el seu nom indica)
Cuando el tranvía llegaba a la pieza en el cable , el conductor frenaba, con el freno de aire ó de cadena y al mismo tiempo daba más marcha al tranvía, con lo movia el electroiman que habia en el cambio de agujas.



andres-1
N4
N4
Entrades: 51

Entrada Autor: andres-1 » Dimarts 04/05/2010 22:22

Recuerdo que a principio de los años 50 en el cruce de Repùblica Argentina - Crawinquel existia un cambio de agujas manual, al llegar el tranvía de la linea 26 bajaba el cobrador y cambiaba manualmente la aguja y a continuación en un poste que habia justo delante de la iglesias tiraba de una cuerda que habia en el y movia el cable para que el trole siguiera Republica Argentina arriba, cuando el tranvía habia pasado el cambio de agujas soltaba la cuerda y entonces mediante un muelle el cambio del trole quedaba dirección Crawinquel, cambiaba tambien la aguja y a si la lineas 22 y 23 no hacian ningun cambio manual



marc
N8
N8
Entrades: 666
Ubicació: Vic, Osona, Catalunya

Entrada Autor: marc » Dijous 06/05/2010 15:00

En resum, a veure si ho he entes be. Tant els tramvies com els troleibusos funcionen amb un sistema casi identic de troley, i per canviar la direcció de la catenaria es fa de manera similar a un canvi de vies. Ara em queda un dubte, com es que el troleibus pot moure's per una zona d'uns 3 metres cap a cada costat de la catenaria sense que el troley surti de lloc perque segons he sentit en els tramvies era habitual que el troley sortis del cable en canvi en els troleibusos no sol passar, com funciona aixo?


De nou al FTC

andres-1
N4
N4
Entrades: 51

Entrada Autor: andres-1 » Dijous 06/05/2010 15:20

marc ha escrit:En resum, a veure si ho he entes be. Tant els tramvies com els troleibusos funcionen amb un sistema casi identic de troley, i per canviar la direcció de la catenaria es fa de manera similar a un canvi de vies. Ara em queda un dubte, com es que el troleibus pot moure's per una zona d'uns 3 metres cap a cada costat de la catenaria sense que el troley surti de lloc perque segons he sentit en els tramvies era habitual que el troley sortis del cable en canvi en els troleibusos no sol passar, com funciona aixo?
El patin del trolebus tenia movimiento giratorio



Respon

Torna a “Autobusos i resta t. públic / Autobuses y resto t. público”