TMB prova un bus elèctric al carrer

Autobusos, carrils VAO, taxi, cotxe compartit i resta de transport públic.
Autobuses, carriles VAO, taxi, coche compartido y resto de transporte público.
Respon
Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 22477
Ubicació: Fabra i Puig

TMB prova un bus elèctric al carrer

Entrada Autor: metring » Dimarts 12/06/2012 19:35

A veure qui el veu abans!!

http://www.elperiodico.cat/ca/noticias/ ... ia-1909108

TMB prova al carrer un bus elèctric xinès amb 250 km d'autonomia

EL PERIÓDICO
BARCELONA

Els avenços tecnològics i ambientals comencen a arribar també de la Xina. Un innovador autobús de 12 metres de llarg propulsat totalment per energia elèctrica del fabricant BYD d'aquell país i que presta servei a la ciutat de Shenzhen (8,3 milions d'habitants i una flota de 10.000 busos) va començar a circular ahir en proves pels carrers de Barcelona. I ho seguirà fent durant tota aquesta setmana. És una iniciativa de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), que estudia el mercat d'energies netes de cara a futures necessitats de renovació de la seva flota, segons va explicar un portaveu.

El vehicle prestava servei en aquesta enorme ciutat del sud de la Xina fins que ha estat traslladat a Europa per a la seva exhibició. Pintat d'un vistós color blau, l'autobús BYD K9 se sotmetrà aquests dies a diverses proves de funcionament sense passatgers. La seva capacitat és variable segons la configuració i, com les actuals unitats de TMB, té la plataforma baixa i una rampa per a l'accés de cadires de rodes.

Els seus dos motors elèctrics s'alimenten de bateries de les anomenades de ió liti amb nucli de ferro, les quals li donen una autonomia de 250 quilòmetres, segons el fabricant. Pot arribar a una velocitat màxima més que notable, 96 quilòmetres per hora, i entre les seves virtuts també hi ha guanyar electricitat aprofitant les frenades (quan el motor funciona de forma inversa) i mitjançant els panells solars instal·lats al sostre.

NOMÉS COTXES MILLORATS / L'objectiu de TMB és comprovar les prestacions, els consums i les qualitats ambientals del vehicle cedit pel fabricant xinès per tenir-lo en compte en pròxims concursos de compra de noves unitats. Des del 2010, l'operadora fa les renovacions de la seva flota de més d'un miler de busos únicament amb cotxes amb millores ambientals en la seva propulsió, ja siguin de gas natural comprimit o híbrids, que combinen motors de gasoil i elèctrics.

En l'avanç cap a una flota menys contaminant, no es descarten autobusos totalment elèctrics com el BYD K9 si tenen prestacions i costos equiparables.

Miquel
Administrador
Entrades: 3991
Ubicació: Barcelona

Entrada Autor: Miquel » Dimarts 12/06/2012 20:32

Al web de TMB hi ha aquesta imatge.

Imatge

Te aspecte de ser la cotxera d'Horta.

Metring, hi ha premi pel primer que el caci? :)
El metro de Barcelona amb motoristes!

Avatar de l’usuari
Fran-Ikarus
N10
N10
Entrades: 5028
Ubicació: Allá donde se cruzan los sagaleses, donde el mar no se puede concebir
Contacta:

Entrada Autor: Fran-Ikarus » Dimecres 13/06/2012 12:47

Diuen que avui estarà (o està) a la 44, i demà a la 55.
Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan

Avatar de l’usuari
Guigui
Administrador
Entrades: 23250
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Entrada Autor: Guigui » Dimecres 13/06/2012 15:11

L'he vist a les 13.05 a la Plaça Molina, venint de Via Augusta i enfilant Balmes amunt, a una certa distància d'un 17. El més curiós: a la part central, duia cortines.
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

Avatar de l’usuari
mikado
N9
N9
Entrades: 1844

Entrada Autor: mikado » Divendres 15/06/2012 9:31


Avatar de l’usuari
awe
N7
N7
Entrades: 492
Ubicació: Tossa de Mar

Entrada Autor: awe » Dissabte 16/06/2012 22:23

Fa anys, no sé quants, potser uns 15 o 20, ja hi va haver un bus elèctric en proves (o més d'un, no ho sé). Era una unitat del "Tomb Bus", i era elèctric 100%. Anava de Pius XII a Plaça Catalunya. Quan arrivaba a Pius XII, final de trajecte, deixava el passatge que hi quedés i anava buit un xic més enllà: a prop del Palau Reial s'hi havia instal·lat una estació de canvi de bateries. Hi accedia marxa enrere, i una màquina substituïa les bateries del bus per unes altres de carregades. Llavors tornava a Pius XII a recollir passatge i fer una altra volta (crec que era a Pius XII). Fa molts anys i potser m'he colat en alguna cosa, però de ser-hi, el bus elèctric hi fou. Havia anat uns quants cops a veure la maniobra. L'estació de recàrrega i canvi de bateries tenia uns vinils enormes publicitaris de la marca Varta, que probablement participava en l'assumpte i era proveïdora de ls bateries.

Avatar de l’usuari
Fran-Ikarus
N10
N10
Entrades: 5028
Ubicació: Allá donde se cruzan los sagaleses, donde el mar no se puede concebir
Contacta:

Entrada Autor: Fran-Ikarus » Diumenge 17/06/2012 1:03

De la web "Los autobuses de Barcelona", d'en José Mora:
http://cv.uoc.es/~jmora/altres_lineas/tombus.html

"El 20 de mayo de 1994 se puso en circulación el primer autobus eléctrico que funcionó en España. La empresa alemana Neoplan los cedió para su promoción. El coche eléctrico estrenado funcionaba con una batería eléctrica que se tenia que cambiar dos veces al día en una operación que sólo duraba siete minutos. Era un autobús, silencioso y no contaminante, pero tenía tres inconvenientes: una autonomía de sólo 40 kilómetros, una velocidad máxima de 50 kilómetros por hora y era muy costoso económicamente."

També hi ha tres fotos, de les quals les dues primeres mal datades.

En totes les fotos es veu la mateixa matrícula, per la qual cosa no ajuden a determinar si van ser un o varis els vehicles participants.
Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan

Avatar de l’usuari
awe
N7
N7
Entrades: 492
Ubicació: Tossa de Mar

Entrada Autor: awe » Diumenge 17/06/2012 7:39

Sí! Exactament, era aquest. Jo havia fet algun viatge només pel fet d'haver anat en un cotxe elèctric. De fet són els únics cops que havia agafat el Tomb Bus. La diferència amb el bus normal és enorme perquè és molt més suau i silenciós i sense vibracions en arrencar (quan ja es circulava hi havia les vibracions normals de la suspensió). Hom ja s'ho pot imaginar, però volia experimentar-ho per mi mateix. Hi havia, però algunes queixes dels usuaris:
1) No era tan "mono" com el Tomb Bus habitual. I és que el Tomb Bus tenia la particularitat d'ésser un xic "pijo" en la seva decoració. És clar, l'elèctric era una unitat estàndard que hi era en proves, en una línia que de fet no li pertocava per les seves característiques.
2) L'aire condicionat tenia una potència escassa. Potser per no castigar l'autonomia amb el consum de l'aire, potser perquè el país de procedència del vehicle és més fred, però el cas es que refredava justet justet.
I també hi havia una crítica dels conductors (i conductores, que cada vegada que hi anava hi havia una conductora): no tirava com el Tomb Bus normal. El Tomb Bus accelerava molt millor que el bus normal, amb molta diferència. En canvi l'elèctric accelerava normal, com un bus qualsevol.
Tota la resta eren elogis.

Personalment crec que no era un vehicle adaptat al servei del Tomb Bus, perquè aquest servei tenia unes particularitats molt seves. A banda d'això, va fer molt bon paper. Des del punt de vista econòmic de l'explotació, ni idea.

WMD626
N6
N6
Entrades: 259
Ubicació: Sant Antoni L2 - Poble Sec L3

Entrada Autor: WMD626 » Diumenge 17/06/2012 18:47

Crec recordar que per allà l'any 1983 (aprox.) TMB ja va provar un "microbús elèctric" que va circular per la línia 91. I això sense parlar dels busos elèctrics que van circular a començaments del segle XX.
Per tant, el "Tomb Bus" que dieu no va ser el primer autobús elèctric. Vaig veure el microbús elèctric del 1983 diversos cops en circulació, però no tinc imatges ni més dades. Circulava molt poques hores al dia perquè es descarregava de seguida.
Algú pot aportar alguna informació al respecte? Gràcies!!!

jsantos233
N5
N5
Entrades: 115

Entrada Autor: jsantos233 » Dilluns 18/06/2012 6:25

WMD626 ha escrit:Crec recordar que per allà l'any 1983 (aprox.) TMB ja va provar un "microbús elèctric" que va circular per la línia 91. I això sense parlar dels busos elèctrics que van circular a començaments del segle XX.
Per tant, el "Tomb Bus" que dieu no va ser el primer autobús elèctric. Vaig veure el microbús elèctric del 1983 diversos cops en circulació, però no tinc imatges ni més dades. Circulava molt poques hores al dia perquè es descarregava de seguida.
Algú pot aportar alguna informació al respecte? Gràcies!!!


Aquest: http://cv.uoc.es/~jmora/modelos/electrico.html

Avatar de l’usuari
Fran-Ikarus
N10
N10
Entrades: 5028
Ubicació: Allá donde se cruzan los sagaleses, donde el mar no se puede concebir
Contacta:

Entrada Autor: Fran-Ikarus » Dilluns 18/06/2012 8:49

Curiosa, si més no, l'expressió "El vehículo estuvo circulando libremente" ;)
Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan

Avatar de l’usuari
Fran-Ikarus
N10
N10
Entrades: 5028
Ubicació: Allá donde se cruzan los sagaleses, donde el mar no se puede concebir
Contacta:

Entrada Autor: Fran-Ikarus » Dimarts 19/06/2012 10:19

M'ho sembla a mi, o han trigat massa poc a entusiasmar-s'hi? Com si ja estiguessin "pre-entusiasmats"...

"Ara només caldrà saber si és sostenible econòmicament". Pecata minuta, clar...

http://www.elpuntavui.cat/noticia/article/1-territori/11-mediambient/550911-barcelona-prova-amb-exit-lelectric.html

Barcelona prova amb èxit l'elèctric
TMB valida amb sorpresa un bus elèctric xinès que té autonomia de sobres per operar per la ciutat
L'operadora de transport públic espera conèixer el cost i el cicle de vida del prototip amb vista al futur
19/06/12 02:00 - barcelona - Xavier Miró

El bus de zero emissions contaminants per al transport públic de passatgers ja existeix, i aquests dies ha circulat de prova pels carrers de Barcelona amb una fiabilitat que ha sorprès i entusiasmat els tècnics de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB). Tot va començar fa dos anys, en una de les edicions de les jornades d'automoció de l'escola de negocis IESE, en què van participar directius de la multinacional xinesa Build Your Dreams (BYD), que naixia com una fàbrica de bateries recarregables per a mòbils el 1995 i en una dècada ja dominava més de la meitat d'aquest mercat mundial i entrava en el negoci de l'automòbil comprant Tsinchuan Automobile Company –fa dos anys el setmanari de negocis Bloomberg Businessweek la situava al capdamunt de la llista de les cent empreses tecnològiques mundials amb més ritme de creixement–. Els responsables de TMB van acceptar la proposta de l'empresa de provar un prototip d'autobús íntegrament elèctric. Ho van fer convençuts que BYD no aconseguiria superar el principal entrebanc dels fabricants d'arreu, que no aconsegueixen fer un bus elèctric de prestacions estàndard amb prou autonomia. A Europa només hi ha minibusos com ara el barceloní Bus de Barri que funcionen amb una autonomia de bateria d'entre vuit i deu hores que han de posar a recarregar al migdia, a mitja operació. Però a la Xina la recerca tecnològica avança a un ritme vertiginós en automoció. El govern xinès ha posat tot l'esforç d'R+D en el vehicle elèctric, conscient del lent avenç europeu i avui tots els fabricants de vehicles treballen models elèctrics.

Els directius de BYD van proposar a TMB modificar per provar a Barcelona els busos de transport públic –uns 200– que ja funcionen a la ciutat de Shenzhen, la Meca tecnològica de companyies com ara Huawei, G'Five i ZTE, a més de BYD. De pis alt, sense rampa per a persones de mobilitat reduïda, sense seients individuals sinó amb banquetes col·lectives a banda i banda i sense aire condicionat, el model de Shenzhen era “invendible” a Europa, en paraules de Francesc González, director tècnic d'autobusos de TMB.

L'operadora barcelonina de transport públic va demanar corregir aquests dèficits per provar el prototip, però, sobretot, va condicionar la prova a una especificació clau: la càrrega de la bateria havia de permetre que el vehicle funcionés 16 hores seguides i recorregués 200 km, les prestacions amb què operen els busos municipals. L'escepticisme era tal que Francesc González es va jugar un sopar amb un directiu de BYD que els tècnics no podrien salvar aquest obstacle amb què topa tothom.

Sí que s'han fabricat prototips que poden recórrer 200 km, però no poden dur 70 viatgers perquè han de portar un munt de bateries. “Em toca pagar-li el sopar”, confessa González, després de comprovar pels carrers de Barcelona que BYD ha fet realitat el bus urbà del futur. Ara només caldrà saber si és sostenible econòmicament. Preveuen un cost d'uns 450.000 euros, el doble del que avui costa un autobús dièsel. Cal veure, sobretot, quina vida té la bateria i què costa recanviar-la: “No pot ser a qualsevol preu i menys avui.”
Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan

Avatar de l’usuari
Javi M
N9
N9
Entrades: 1585
Ubicació: Sant Feliu

Entrada Autor: Javi M » Dimarts 19/06/2012 14:14

Mentre el 50% de l'electricitat que fan servir els vehicles elèctrics provingui de centrals tèrmiques, on cremen carbó, fuel, gas o brossa, hauríem de parlar de vehicles "50% d'emissions".

Avatar de l’usuari
Mortadel·lo
N9
N9
Entrades: 1381

Entrada Autor: Mortadel·lo » Dimarts 19/06/2012 17:13

Javi M ha escrit:Mentre el 50% de l'electricitat que fan servir els vehicles elèctrics provingui de centrals tèrmiques, on cremen carbó, fuel, gas o brossa, hauríem de parlar de vehicles "50% d'emissions".


sense ser-ne un defensor, les centrals tèrmiques tenen una eficiència energètica molt més elevada que qualsevol motor de cicle Dièsel (i no diguem que un motor Otto), així que tot i que no serien d'emissió zero sí que serien de menor emissió
ES PELIGROSO ASOMARSE

Avatar de l’usuari
Javi M
N9
N9
Entrades: 1585
Ubicació: Sant Feliu

Entrada Autor: Javi M » Dimarts 19/06/2012 20:45

Tens tota la raó en aquest sentit. La intenció era fer veure que la gent de ciutat associem allò elèctric amb l'ecologisme i la no-contaminació, quan en realitat és traslladar el problema de la ciutat a les contrades on ningú pot veure-ho.

Estic totalment a favor d'aquesta mena de vehicles, doncs tenen múltiples avantatges, ja sigui el major rendiment o que aquesta contaminació, tot i afectar de la mateixa manera al medi ambient, difícilment pot afectar a la salut de les persones, que viuen a desenes de kilòmetres.

Al cap i a la fi, només és que em fa molta gràcia el famós "Zero emission".

WMD626
N6
N6
Entrades: 259
Ubicació: Sant Antoni L2 - Poble Sec L3

Entrada Autor: WMD626 » Dimarts 19/06/2012 20:55

jsantos233 ha escrit:
WMD626 ha escrit:Crec recordar que per allà l'any 1983 (aprox.) TMB ja va provar un "microbús elèctric" que va circular per la línia 91. I això sense parlar dels busos elèctrics que van circular a començaments del segle XX.
Per tant, el "Tomb Bus" que dieu no va ser el primer autobús elèctric. Vaig veure el microbús elèctric del 1983 diversos cops en circulació, però no tinc imatges ni més dades. Circulava molt poques hores al dia perquè es descarregava de seguida.
Algú pot aportar alguna informació al respecte? Gràcies!!!


Aquest: http://cv.uoc.es/~jmora/modelos/electrico.html

OK, moltes gràcies!!!

Avatar de l’usuari
Guigui
Administrador
Entrades: 23250
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Entrada Autor: Guigui » Dijous 09/08/2012 23:52

Ara que ha quedat arxidemostrat que ni són elèctrics, ni de TMB, el tema dels Citelis ha quedat reubicat en un nou fil: viewtopic.php?f=6&t=12657
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

Avatar de l’usuari
Fran-Ikarus
N10
N10
Entrades: 5028
Ubicació: Allá donde se cruzan los sagaleses, donde el mar no se puede concebir
Contacta:

Entrada Autor: Fran-Ikarus » Divendres 30/08/2013 16:45

Sembla ser que avui mateix ha arribat a la cotxera de TMB un BYD K9 ja "estable" (no sabria dir si de propietat, cedit, etc.), és a dir, pintat amb la mateixa llibrea que la resta de busos de TMB.
Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan

Avatar de l’usuari
sag470
N9
N9
Entrades: 1403
Ubicació: Muntanyola

Entrada Autor: sag470 » Divendres 30/08/2013 17:52

A Triangle? Espero veure alguna foto aviat. Bona noticia. Per cert, crec que és un leasing a 2 anys.

premixero
N8
N8
Entrades: 679

Entrada Autor: premixero » Divendres 30/08/2013 18:44

ya están las fotos en http://www.miniautobusero.com y en su flickr.
se supone que en principio es cedido

Respon

Torna a “Autobusos i resta t. públic / Autobuses y resto t. público”