Han d'aturar-se els busos urbans a totes les parades?

Autobusos, carrils VAO, taxi, cotxe compartit i resta de transport públic.
Autobuses, carriles VAO, taxi, coche compartido y resto de transporte público.
Respon
Avatar de l’usuari
Fran-Ikarus
N11
N11
Entrades: 5704
Ubicació: Allá donde se cruzan los sagaleses, donde el mar no se puede concebir
Contacta:

Han d'aturar-se els busos urbans a totes les parades?

Entrada Autor: Fran-Ikarus » Dijous 30/12/2021 19:02

He estat a punt d'escriure "els busos de TMB", però vaja, no, és obvi que la pregunta aplica a qualsevol bus sigui de TMB, TUSGSAL, Monbus, etc.

Tot ve de "la història de les noies de l'H16". En una xarxa social, parlant de qüestions òbviament ja apartades del tema original, i que ni tan sols tenen a veure amb baixar d'un bus sinó amb aturar-lo i pujar-hi, ha afirmat que:

"Ets pots llegir el reglament de transport i veuras que per pujar no hi cal [demanar parada amb la mà], hi ha gent a la parada ha de parar obligadament, pensa que hi ha casos que les mans estan ocupades, nens paquets bolses etc."

i que:
"Per baixar es llogic demanar parada, per pujar no cal treure la ma, el xofer esta obligat a parar."

Jo, malgrat el propi convenciment (que no té perquè ser correcte), he anat a mirar l'esmentat reglament de transport de superfície de l'àmbit de l'EMT:
https://www.tmb.cat/documents/20182/482 ... d150c76eb2

i allà, efectivament, no diu res sobre provocar o no, des de la parada, que el vehicle s'hi aturi, però és clar, he deduit jo, el reglament és genèric i afecta a línies molt diverses, inclús les de TRAM (que evidentment sí que s'aturen a totes les estacions)

Així que he anat a mirar en un altre apartat, "Com es viatja en bus":
https://www.tmb.cat/ca/atencio-al-clien ... tja-en-bus

i allà sí que, en "Què cal fer per pujar a l'autobús":
https://www.tmb.cat/ca/atencio-al-clien ... tja-en-bus

TMB hi diu, entre d'altres coses, que:
"Si ets a la parada, fes un senyal amb la mà al conductor i assegura’t que t’ha vist: encendrà l’intermitent de l’autobús.
Per normativa de seguretat, el conductor només pot obrir les portes a la parada.
Si l’autobús ja ha marxat de la parada, no corris per atrapar-lo i no piquis a la porta. Espera el proper autobús a la parada.
Demana parada amb prou temps perquè el bus pugui frenar suaument."

Per tant, TMB (les altres companyies no ho he mirat) demana fer el senyal amb la mà, i s'entén que qui hi tingui dificultats (persones sense mans, persones que van amb crosses, persones carregades amb les bosses de la compra com diu l'usuari de xxss, etc.) farà el més semblant possible, i que el xofer tindrà certa "flexibilitat" per interpretar aquests gestos "atípics".

Ara bé, qui té raó? L'usuari de xxss, assegurant que si el reglament de transport de superfície(...) no diu res al respecte, el bus ha d'aturar-se en totes les parades? (la qual cosa l'obligaria a aturar-s'hi fins i tot si "la veu buida", perquè el viatger en qüestió tampoc té obligació, segons això, d'ubicar-s'hi a una distància màxima)

O com que TMB publica aquestes instruccions, s'han de seguir de manera "acumulada" sobre el reglament de transport de superfície?

Jo, de manera "empírica", tinc ben clar que si no hi fas cap gest, ni tu ni cap altra persona de la parada, i ningú de dins del bus ha sol·licitada parada, el bus no s'hi aturarà. Però m'agradaria saber si aquest "empirisme" compartit amb, imagino, la majoria de vosaltres, el recolça la raó o no.


Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan

Avatar de l’usuari
Guigui
Administrador
Entrades: 23725
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Entrada Autor: Guigui » Dijous 30/12/2021 19:57

Des d'un punt de vista formal, el tema està claríssim: s'ha de demanar parada. Tant perquè ho diu el reglament explícitament com per dret consuetudinari (en plata, la pràctica de tota la vida).

A les xarxes socials, ni val la pena parar-hi atenció. Dit vulgarment, me la bufen. (Sé que, en el sentit més ampli del terme, el Fòrum també en forma part. Però em refereixo als abocadors de brossa massificats tipus Facebook, Twitter i companyia.)


a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

Avatar de l’usuari
Renfe445
N10
N10
Entrades: 4441
Ubicació: ??!!!#=?¿****!!! ©
Contacta:

Entrada Autor: Renfe445 » Dijous 30/12/2021 20:08

Jo estic d'acord Guigui. Si la xarxa d'autobús a l'Àrea Metropolitana de Barcelona ha configurat les seves parades per funcionar només a demanda, s'ha de fer una senyal clara que vols pujar (per baixar òbviament, botó). Personalment jo aixeco la mà de forma clara i fins que el conductor posa l'intermitent o s'apropa el suficient no la baixo. Responent a la pregunta, crec que la xarxa nostra és tan complexa que algunes línies si haguessin de parar a totes, trigarien mitja hora més per completar el recorregut.

Hi ha algunes xarxes, Szczecin per mi és l'exemple més clar, la seva xarxa d'autobusos té parades obligatòries i algunes són a demanda (przystanek na żądanie) i aquestes funcionen igual que aquí.



Avatar de l’usuari
albert28
N9
N9
Entrades: 2159

Entrada Autor: albert28 » Dijous 30/12/2021 20:31

Renfe445 ha escrit:
Dijous 30/12/2021 20:08
Responent a la pregunta, crec que la xarxa nostra és tan complexa que algunes línies si haguessin de parar a totes, trigarien mitja hora més per completar el recorregut.
Opino igual, si haguessin de parar a totes el bus seria molt lent. Sumar-hi la despesa energètica de frenar/arrencar (tant els busos de combustió com elèctrics) que augmentaria. I ja el Nitbus si que els horaris serien impossibles de complir.

Obviament, com comenta en Fran-Ikarus per certs casos entenem que els conductors són hàbils,flexibles i comprensibles en detectar situacions específiques.



Avatar de l’usuari
uriol108
N8
N8
Entrades: 919
Facebook: http://www.facebook.com/oriol.borras
Ubicació: Tres Torres (Sarrià - Sant Gervasi, Barcelona)
Contacta:

Entrada Autor: uriol108 » Divendres 31/12/2021 10:12

A més en una parada hi solen passar més d'una línia i la persona que s'hi espera pot estar esperant un altre Bus. Com saber-ho si no demana parada ? En el cas que només hi circulés una línia , potser no caldria ?



Avatar de l’usuari
Fran-Ikarus
N11
N11
Entrades: 5704
Ubicació: Allá donde se cruzan los sagaleses, donde el mar no se puede concebir
Contacta:

Entrada Autor: Fran-Ikarus » Divendres 31/12/2021 10:36

Sí, igual que vosaltres jo ho tinc clar de tota la vida (i no només jo, vaja, sinó el 100% de persones de la ciutat amb qui m'he creuat tota la vida), però ara qualsevol usuari de xarxa social (amb cognom fals i avatar d'un personatge de pel·lícula) pot, si és suficientment insistent i té un llenguatge mitjanament curat (als que insulten en realitat no els fa cas ningú), fer "combregar amb rodes de molí"...


Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan

Avatar de l’usuari
Fran-Ikarus
N11
N11
Entrades: 5704
Ubicació: Allá donde se cruzan los sagaleses, donde el mar no se puede concebir
Contacta:

Entrada Autor: Fran-Ikarus » Divendres 31/12/2021 10:46

uriol108 ha escrit:
Divendres 31/12/2021 10:12
En el cas que només hi circulés una línia , potser no caldria ?
En el cas de circulació d'una única línia, és cert que el 99%g de les vegades, si el bus s'hi atura, les persones que s'hi estiguin, a la parada, hi pujaran, perquè els casos d'estar-se en una parada esperant algú que ve amb el bus (i en una part dels casos aquest algú hi arribarà amb el primer bus que hi passi, però en d'altres no), citat amb algú que ve a peu perquè la parada és un bon lloc de cita, esperant autobusos per fotografiar (cas molt específic aplicable a part dels foraires) o ves a saber què, són franca minoria.

Si existeix, però, un mecanisme general (i explicitat per TMB a les "instruccions per pujar al bus" que publica), per què complicar la casuística i aplicar-ne un de singular a les parades de línia única?

Tirant del fil, he vist d'on ve tot:
"Encara que el servei sigui de parades discrecionals per donar un bon servei al usuari els xofers han d'estar atents i no pasar-se les parades ni deixar tirats als usuaris en les parades perque no presta la deguda atencio, a mi estan en una parada de linea unica l'autobus va pasar de llarg."
i després que algú li digui:
"a lo mejor t quedasteis tirado en la parada porque no levantaste el brazo!!"
insisteix:
"Ets pots llegir el reglament de transport i veuras que per pujar no hi cal, hi ha gent a la parada ha de parar obligadament, pensa que hi ha casos que les mans estan ocupades, nens paquets bolses etc."

A tothom ens ha passat, estar-nos en una parada i descuidar-nos de fer el senyal i sol·licitar la parada (i més d'un cop!), però a aquesta persona sembla que l'única vegada la va deixar marcada...


Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan

Avatar de l’usuari
Fran-Ikarus
N11
N11
Entrades: 5704
Ubicació: Allá donde se cruzan los sagaleses, donde el mar no se puede concebir
Contacta:

Entrada Autor: Fran-Ikarus » Divendres 31/12/2021 10:52

"Lo de treure la ma es invencio teva, no hi ha cap normativa que aixi ho estableixi, hi han usuaris a la parada sigui de linea unica o lineas compartides el xofer ha de parar. Aqui tens una una petita mostra del que diu el reglament de transports."

Doncs res, l'home "erre que erre". "Simpàtic i eficient" això de voler que els busos s'aturin a les parades on hi ha gent, ho sol·liciti algú o no (magnífica proposta per aquestes parades on coincideixen 5 o més línies, a prop d'un semàfor, i s'hi ajunten 3 autobusos seguits, fer-los parar tot i que no calgui)

Això diu la "guia d'ús" del bus TMB: "Si te encuentras en la parada, haz una señal con tu mano al conductor y asegúrate de que te ha visto: encenderá el intermitente del autobús."
però com que el reglament (genèric) de transports de superfície no ho diu, res a fer. L'home no quedarà mai convençut. Un dia un bus no li va parar per no haver fet el senyal, i ja és "per secula seculorum".


Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan

França451
N9
N9
Entrades: 2241
Facebook: Mikel Eric Redondo Santoyo (Pluma de Hierro)
Ubicació: Tota TUS excepte: 11,80,23
Contacta:

Entrada Autor: França451 » Divendres 31/12/2021 14:50

A ver, el reglamento es claro, pero las situaciones también lo son. En paradas con más de una línea, todos hemos visto, sobre todo gente mayor, que cuando pasa un bus y nadie lo va a coger, levantan la mano con el índice levantado, moviéndolo para decir que no. Generalmente, con gente en las paradas los buses se aproximan y frenan, y pasan despacio, y si la gente indica "no" con el dedito, pasan de largo. Un poco de cordura, eso del dedito tampoco lo dice ningún reglamento, pero la gente lo aplica por consenso, cómo habéis indicado y todo el mundo, incluidos los conductores lo entienden.

Del mismo modo, otra cosa. Cuando es de noche, cómo puedes hacerte ver si la parada está poco iluminada y quieres coger ese bus? Fácil: levantar el brazo y moverlo arriba y abajo. Yo ya por sistema siempre hago eso, de día y de noche y me ahorro problemas. Así me aseguro de que el conductor me ve. Es más fácil un brazo en movimiento, que atrae la atención de quien conduce que un brazo estático, eso es una medida para cualquier conductor, cuando notas algo que se mueve, atrae tu atención antes que un objeto estático. Por ello un brazo en movimiento, llamará más la atención que un brazo levantado quieto.

En paradas donde sólo pasa una línea, si hay gente, el bus para por sistema. Es un simple consenso, es algo que se ha hecho siempre así y funciona así desde tiempos inmemoriales. No sólo se trata del reglamento, también está el consenso, algo que se lleva haciendo así mucho tiempo y todo el mundo lo entiende, porque es un lenguaje que funciona, el lenguaje "consensuado". Los de tuitter, en vez de dar por saco deberían no ceñirse tanto a la norma escrita y prestar un poco de atención al lenguaje consensuado.


Los tiempos de Calígula se van acabando... Según la Historia, en el 41 vino Claudio. Vamos a ver si es verdad. Al menos para una parte...

Avatar de l’usuari
Ecomobisostrans
N10
N10
Entrades: 3713
Facebook: https://facebook.com/FerranVeganSpirit
Ubicació: Barcelona
Contacta:

Entrada Autor: Ecomobisostrans » Dimarts 04/01/2022 14:55

L'altre dia un L95 de poc no para a Pl.Espanya perque ningú havia alçat la ma, al final va parar al semàfor i quan uns quans vam anar allà va obrir però renyant-nos perque "no soy adivino, si no levantais la mano como sé que quereis subir a este bus", i raó no li faltava, la veritat.



Avatar de l’usuari
uriol108
N8
N8
Entrades: 919
Facebook: http://www.facebook.com/oriol.borras
Ubicació: Tres Torres (Sarrià - Sant Gervasi, Barcelona)
Contacta:

Entrada Autor: uriol108 » Divendres 07/01/2022 11:09

Trobo que a la Plaça Espanya haurien d'obrir portes per sistema les línies Express que van a Gavà, Sant Boi, Castelldefels... ja que allà puja gairebé sempre moltes persones... Algunes són origen de línia allà i ja ho fan



Avatar de l’usuari
Fran-Ikarus
N11
N11
Entrades: 5704
Ubicació: Allá donde se cruzan los sagaleses, donde el mar no se puede concebir
Contacta:

Entrada Autor: Fran-Ikarus » Divendres 07/01/2022 12:26

Però home, aquella parada és un "sidral" de línies, on sovint hi arriben dos busos pràcticament enganxats entre sí. Si per casualitat hi arriba un Exx que no hi ha d'agafar ningú, per pocs segons que siguin els que s'estalvia no aturant-s'hi, se'ls ha d'estalviar, i així també els hi estalvia al bus que vingui al darrere. O bé estalvia als que puguin al segon bus (ara recordo que té dos punts de parada) haver d'anar fins al punt 2, mentre el bus del punt 1 s'hi ha aturat posem que 5 segons, per no agafar ningú i marxar de seguida.


Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan

Avatar de l’usuari
Fran-Ikarus
N11
N11
Entrades: 5704
Ubicació: Allá donde se cruzan los sagaleses, donde el mar no se puede concebir
Contacta:

Entrada Autor: Fran-Ikarus » Dimarts 11/01/2022 10:23

Ahir al vespre, en una parada "important", amb unes quantes línies, en la seva major part, de bones freqüències (vaja, que hi passen i paren busos cada dos per tres), concretament València/Marina "àrea d'intercanvi Sagrada Família", veig atansar-s'hi el bus que havia d'agafar jo (una línia NXB), trec el braç i per tant la mà en mig de la ja considerable foscor (21:15 aprox.), mantinc el gest, el bus no posa l'intermitent, per tant mantinc el gest, continua sense intermitent, mantinc el gest, sense intermitent, mantinc el gest, ja amb compte (el bus arriba a la meva alçada, no vull que em deixi sense braç...), el bus passa (sense intermitent), es passarà de llarg?

No, per sort s'hi atura i m'obre (hi pujo, sóc l'únic que ho fa, així que era jo l'única persona que podia/havia de fer-li el senyal), però tot això sense haver posat l'intermitent, de manera que jo no he tingut cap pista de quan deixava de ser necessari que li seguís jo fent el senyal.

Com per haver decidit no fer-li, "perquè ja s'hi aturaria perquè era una parada important"...


Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan

Avatar de l’usuari
Elefant
N6
N6
Entrades: 210

Entrada Autor: Elefant » Dimarts 11/01/2022 11:31

Recordo un anècdota, a Balmes al costat de la Pl. Kennedy el 17 per poc que no feia la parada, hi havia potser 10 persones a la parada pèro ningú no va alçar la mà, el conductor tot emprenyat, ara en aquesta parada només para el 17. Una situació una mica absurda suposo, per un costat tenia raó el conductor, per l'altra que anaven a fer 10 persones a la parada que només hi para aquell bus...



Respon

Torna a “Autobusos i resta t. públic / Autobuses y resto t. público”