Nova xarxa de Bus Interurbà (DGTM) (2028)

Autobusos, carrils VAO, taxi, cotxe compartit i resta de transport públic.
Autobuses, carriles VAO, taxi, coche compartido y resto de transporte público.
Respon
Avatar de l’usuari
m.h.t.
N9
N9
Entrades: 2209
Ubicació: Badalona

Nova xarxa de Bus Interurbà (DGTM) (2028)

Entrada Autor: m.h.t. » Dimarts 19/09/2023 19:35

Territori dissenyarà un nou model de transport interurbà per carretera més eficient i sostenible

L’objectiu és substituir l’actual sistema de concessions, que acaba el 2028


Imatge
El Departament de Territori dissenyarà un nou model de prestació del transport amb bus interurbà més eficient i sostenible, adaptat a les necessitats del conjunt del territori i amb una xarxa comunicada i coordinada amb el tren i amb els serveis a la demanda a les zones de baixa densitat de població.

L’objectiu és disposar d’un nou sistema per l’any 2028, que és quan acaben les concessions amb diverses empreses operadores prestadores dels serveis. L’estructura actual de concessions i serveis té l’origen entre els anys 1960 i 1980, de forma que cal una revisió del conjunt del sistema de transport públic interurbà per carretera per tal de dissenyar una nova xarxa de serveis que doni la millor atenció possible a les necessitats de mobilitat dels ciutadans.

Els autobusos interurbans són, en moltes zones, l’únic mitjà de transport disponible per a la ciutadania. És una xarxa imprescindible perquè tothom pugui arribar a la feina, als centres d’ensenyament o als serveis públics. És també un instrument cabdal per al reequilibri territorial i la igualtat d’oportunitats de totes les zones del territori, a més d’un element fonamental contra el despoblament de les zones rurals i la lluita contra el canvi climàtic.
Personal específic
El Govern ha aprovat la posada en marxa d’un programa per a disposar de personal tècnic que realitzi el conjunt de tasques per a la definició del nou model.

Aquest nou personal haurà de planificar, durant els pròxims tres anys, una nova xarxa i un nou model de gestió, a més de determinar les característiques dels vehicles dels serveis, el nou marc de relació amb les empreses operadores i els requisits de qualitat i de prestació de serveis a oferir als ciutadans.

També haurà de dur a terme el procés de participació i concertació amb el col·lectiu d’agents implicats en la mobilitat i el transport públic, tant amb les administracions locals com amb els usuaris i els agents socials i econòmics.
Més de 18.000 quilòmetres de xarxa
El transport públic interurbà per carretera transporta uns 70,6 milions de passatgers a l’any. La xarxa actual arriba pràcticament a tots els municipis de Catalunya. Disposa de 849 línies, 1.483 vehicles i una longitud de 18.152 quilòmetres.
https://govern.cat/salapremsa/notes-pre ... sostenible


Salvem l'Estació de França!

Avatar de l’usuari
Elefant
N6
N6
Entrades: 208

Entrada Autor: Elefant » Dimecres 20/09/2023 10:18

Sempre que llegeixo coses com aquesta tinc la sensació de que volen fer alquimia: De res fer algo. Màgicament fer que amb un "nou model" un servei infrafinanciat i carent d'infraestructura en condicions es converteixi en un servei de bus interurbà de primer món.

Si no m'equivoco, el govern ja avui en dia decideix els serveis i horaris dels busos interurbans, i a més té la competència de gestionar les infraestructures: Parades de bus, estacions d'autobusos, carrils bus i prioritatzacions semafòriques. Mai no s'han ficat molts diners en aquest servei. Ara poden fer nous logotipos i lliureas per als busos, i crear nous organismes del govern per enchufar als seus cunyats, pèro al final serà la mateixa birria de servei si no es posen diners per millorar tot allò que falla, que es molt.



Avatar de l’usuari
sag470
N9
N9
Entrades: 1897

Entrada Autor: sag470 » Diumenge 01/10/2023 18:15

Era d'esperar amb la fi de la majoria de concessions.
S'ha de veure com seran els projectes. Em temo la fi de les petites concessions, reduir la quantitat de concessions i per tan menys operadors.
Espero que els lots no superin l'extenció comarcal.
Si el canvi és molt radical, em temo que moltes línies actuals desapareixeran.



Avatar de l’usuari
victor273
N4
N4
Entrades: 68
Ubicació: Mollet del Vallès

Entrada Autor: victor273 » Dissabte 11/11/2023 12:05

Elefant ha escrit:
Dimecres 20/09/2023 10:18
Sempre que llegeixo coses com aquesta tinc la sensació de que volen fer alquimia: De res fer algo. Màgicament fer que amb un "nou model" un servei infrafinanciat i carent d'infraestructura en condicions es converteixi en un servei de bus interurbà de primer món.

Si no m'equivoco, el govern ja avui en dia decideix els serveis i horaris dels busos interurbans, i a més té la competència de gestionar les infraestructures: Parades de bus, estacions d'autobusos, carrils bus i prioritatzacions semafòriques. Mai no s'han ficat molts diners en aquest servei. Ara poden fer nous logotipos i lliureas per als busos, i crear nous organismes del govern per enchufar als seus cunyats, pèro al final serà la mateixa birria de servei si no es posen diners per millorar tot allò que falla, que es molt.
Doncs encara que pugui semblar-ho, el govern no decideix com a tal tots aquests aspectes com ho pot semblar. El model actual de concessions no té res a veure amb aquest, que seria el de l'AMB, ara les concessions són adaptacions de les concessions ministerials de la dictadura i són a risc i ventura, cada operador ha de buscar el seu balanç econòmic. La Generalitat només finança els serveis que determinen i signen mitjançant contractes-programa amb les concessionàries com podrien ser els serveis exprés, algunes línies a hospitals o reforços de línies a risc i ventura. Tot i això, sí que en dona el vist-i-plau a canvis.

El que sí és cert és que la Generalitat no inverteix diners perquè els serveis depenen de les empreses en la seva major mesura i que també poden decidir millorar les infraestructures a través dels plans de viatgers de transport per carretera (PTVC) però, al cap i a la fi, personalment crec que tampoc hauria tingut massa sentit fer-ho quan ara no hi ha una xarxa dissenyada amb una visió global, sinó el serveis heretats de l'any de la picor i pocs canvis que no configuren cap malla eficient.


Víctor Molina, responsable de mobilitat a la plataforma MolletOpina; promovent la mobilitat sostenible i el transport públic a Mollet del Vallès.

Avatar de l’usuari
m.h.t.
N9
N9
Entrades: 2209
Ubicació: Badalona

Entrada Autor: m.h.t. » Dimarts 14/11/2023 18:20

Exacte!! El principal canvi ha de ser passar del risc i ventura a la gestió interessada (model AMB). ;)

Al "risc i ventura", les línies i els autobusos són propietat de l'operador. És el model d'antic règim de concessions, que encara manté la DGMT. Actualment, bona part estan subvencionades; així doncs, tenim un "risc i ventura" subvencionat.

A la "gestió interessada", les línies i els busos són propietat de l'Administració. Els operadors únicament gestionen el servei mitjançant un contracte. És el model de gestió de l'AMB. I, suposem, el que prepara la DGTM pel 2028.


Salvem l'Estació de França!

Avatar de l’usuari
Elefant
N6
N6
Entrades: 208

Entrada Autor: Elefant » Dimarts 14/11/2023 19:05

victor273 ha escrit:
Dissabte 11/11/2023 12:05
Doncs encara que pugui semblar-ho, el govern no decideix com a tal tots aquests aspectes com ho pot semblar. El model actual de concessions no té res a veure amb aquest, que seria el de l'AMB, ara les concessions són adaptacions de les concessions ministerials de la dictadura i són a risc i ventura, cada operador ha de buscar el seu balanç econòmic. La Generalitat només finança els serveis que determinen i signen mitjançant contractes-programa amb les concessionàries com podrien ser els serveis exprés, algunes línies a hospitals o reforços de línies a risc i ventura. Tot i això, sí que en dona el vist-i-plau a canvis.

El que sí és cert és que la Generalitat no inverteix diners perquè els serveis depenen de les empreses en la seva major mesura i que també poden decidir millorar les infraestructures a través dels plans de viatgers de transport per carretera (PTVC) però, al cap i a la fi, personalment crec que tampoc hauria tingut massa sentit fer-ho quan ara no hi ha una xarxa dissenyada amb una visió global, sinó el serveis heretats de l'any de la picor i pocs canvis que no configuren cap malla eficient.
Caram, no ho sabia això. Sí sona a un concepte totalment anacrònic i contrari a les necessitats d'una veritable xarxa de busos interurbans integrada amb la resta de transports públics. Llavors haig de retractar-me en part del que vaig dir, evidentment feia falta desfer aquest sistema com a pas per a la millora substancial del servei. Tot i això, farà falta augmentar l'inversió si es vol un servei realment realment de qualitat.

Jo no penso que mai es veurà una millora real de la qualitat dels busos interurbans. Si a Barcelona ciutat, a on es valora molt més la necessitat del transport públic, el servei de bus es absolutament lamentable, carent de qualsevol priorització excepte un carril bus insuficient i ineficaç, amb uns conceptes operatius totalment antiquats como ara l'accés per només una porta, llavors que es pot esperar de cara al "patito feo" dels busos interurbans.



Avatar de l’usuari
victor273
N4
N4
Entrades: 68
Ubicació: Mollet del Vallès

Entrada Autor: victor273 » Dimecres 15/11/2023 11:19

Elefant ha escrit:
Dimarts 14/11/2023 19:05
victor273 ha escrit:
Dissabte 11/11/2023 12:05
Doncs encara que pugui semblar-ho, el govern no decideix com a tal tots aquests aspectes com ho pot semblar. El model actual de concessions no té res a veure amb aquest, que seria el de l'AMB, ara les concessions són adaptacions de les concessions ministerials de la dictadura i són a risc i ventura, cada operador ha de buscar el seu balanç econòmic. La Generalitat només finança els serveis que determinen i signen mitjançant contractes-programa amb les concessionàries com podrien ser els serveis exprés, algunes línies a hospitals o reforços de línies a risc i ventura. Tot i això, sí que en dona el vist-i-plau a canvis.

El que sí és cert és que la Generalitat no inverteix diners perquè els serveis depenen de les empreses en la seva major mesura i que també poden decidir millorar les infraestructures a través dels plans de viatgers de transport per carretera (PTVC) però, al cap i a la fi, personalment crec que tampoc hauria tingut massa sentit fer-ho quan ara no hi ha una xarxa dissenyada amb una visió global, sinó el serveis heretats de l'any de la picor i pocs canvis que no configuren cap malla eficient.
Caram, no ho sabia això. Sí sona a un concepte totalment anacrònic i contrari a les necessitats d'una veritable xarxa de busos interurbans integrada amb la resta de transports públics. Llavors haig de retractar-me en part del que vaig dir, evidentment feia falta desfer aquest sistema com a pas per a la millora substancial del servei. Tot i això, farà falta augmentar l'inversió si es vol un servei realment realment de qualitat.

Jo no penso que mai es veurà una millora real de la qualitat dels busos interurbans. Si a Barcelona ciutat, a on es valora molt més la necessitat del transport públic, el servei de bus es absolutament lamentable, carent de qualsevol priorització excepte un carril bus insuficient i ineficaç, amb uns conceptes operatius totalment antiquats como ara l'accés per només una porta, llavors que es pot esperar de cara al "patito feo" dels busos interurbans.
Amén!!!


Víctor Molina, responsable de mobilitat a la plataforma MolletOpina; promovent la mobilitat sostenible i el transport públic a Mollet del Vallès.

Respon

Torna a “Autobusos i resta t. públic / Autobuses y resto t. público”