Les obres de la nova fase de la transformació de la Meridiana comencen avui dijous, 10 d’abril
10/04/2025
El tram que discorre entre el carrer Felip II i Fabra i Puig mantindrà la disposició dels trams anteriors, amb un carril de circulació menys per banda
Les obres tindran una durada de 18 mesos i un pressupost de 26 milions d’euros
Entre el 10 i el 27 d’abril estarà en marxa la fase preliminar de les obres, amb la reconfiguració de la mobilitat de tot l’àmbit i la redistribució de les parades i terminals de bus interurbà
Alhora s’està construint un nou carril bici bidireccional a Concepción Arenal de 950 metres per mantenir els itineraris ciclistes, afectats per les obres
El compromís per la reforma integral de la Meridiana és ferm: durant aquest mandat es redactarà l’avantprojecte de la fase 3 fins al Pont de Sarajevo i els estudis previs de la resta de l’avinguda fins a Vallbona
Continua una de les grans transformacions de la ciutat per guanyar un nou eix cívic i ciutadà amb més espai per caminar i una millor infraestructura per a la bicicleta i el transport públic. Les obres de la nova fase de la transformació de l’avinguda Meridiana han començat aquest dijous, 10 d’abril. El nou tram a reformar, entre el carrer de Felip II i el passeig de Fabra i Puig, mantindrà la disposició dels trams anteriors, amb un carril menys per banda. Les obres tindran una durada de 18 mesos i un pressupost de 26 milions d’euros. Quan finalitzin, les actuacions des de la plaça de les Glòries fins a Fabra i Puig abastaran 2,87 km de l’avinguda i fins a més de 163.300 m2 de superfície renovada.
En declaracions als mitjans de comunicació, la primera tinenta d’alcaldia, Laia Bonet, ha assenyalat la transformació “d’una autopista urbana en un eix cívic i ciutadà per cosir els barris del seu entorn i que la Meridiana deixi de ser una frontera”. Per la seva banda, la regidora de Sant Andreu, Marta Villanueva ha remarcat “el guany en salut per als veïns i veïnes, amb un carrer amb més verd i menys cotxes”.
Entre els dies 10 i 27 d’abril tindran lloc els treballs de la fase preliminar per tal d’adaptar la configuració de la circulació de tot l’àmbit i el trasllat de les parades de bus interurbà que actualment es troben en l’àmbit objecte de reurbanització. A partir del 28 d’abril començaran pròpiament els treballs per transformar la Meridiana i entrarà en funcionament la nova operativa dels busos interurbans.
En paral·lel, ja està en marxa des de principis de març la construcció d’un carril bici bidireccional provisional de 950 metres al carrer de Concepción Arenal, entre el carrer de Felip II i el passeig de Fabra i Puig, per desviar el carril bici actual i facilitar un itinerari ciclista segregat mentre duri la reforma. La previsió és que la nova infraestructura estigui llesta durant el mes de maig, i mentre això no passi, es mantindran els itineraris actuals existents per la Meridiana.
Pel que fa als busos interurbans, les obres de la Meridiana impliquen la redistribució de les parades fora de l’àmbit de les obres, amb l’excepció d’una parada nova a l’àmbit de la Sagrera. La nova distribució de parades s’ubicaran tant a l’àmbit de la Sagrera, on es concentren la majoria de línies, com a l’alçada de l’estació de Clot-Aragó i de Fabra i Puig, de manera que es mantindran les connexions tant amb la xarxa de metro com de Rodalies.
Actualment paren a la Meridiana una vintena de línies, concretament en quatre parades a l’àmbit de la Sagrera i tres a l’àmbit de l’estació de Fabra i Puig. Amb la nova distribució, s’anul·laran les quatre de la Sagrera i una de Fabra i Puig, que es troben en la zona d’obres. Per contra, s’habilitarà una parada existent a l’àmbit del Clot, i se’n crearan sis de noves a l’entorn de la Sagrera una altra a Can Dragó. En conjunt, aquestes línies signifiquen 600 expedicions diàries.
L’ús de la parada existent a l’àmbit del Clot és possible després que s’hagi habilitat el passat febrer el gir de 180 graus per als autobusos a l’avinguda Meridiana a l’altura de Consell de Cent. Alhora, la instal·lació de dues de les noves parades a l’avinguda Meridiana amb Felip II i la de la Can Dragó implicarà la retirada de mobiliari urbà i l’adaptació de les voreres per tal de permetre la circulació de persones.
Nova situació de les parades de bus interurbà, en funcionament a partir del 28 d’abril:

Aquestes noves parades operaran de manera aparellada per realitzar el desencotxament en el sentit d’entrada a la ciutat i l’encotxament en el sentit de sortida.
Distribució de les línies a les noves parades:
Pel que fa als busos urbans de Transports Metropolitans de Barcelona i els busos nocturns de l’AMB que circulen pel tram en transformació de l’avinguda Meridiana, s’adaptarà la situació de les parades al desenvolupament de les obres, alhora que se’n garantirà l’accessibilitat amb la instal·lació de plataformes prefabricades de formigó per proporcionar l’espai d’espera necessari. Les línies de TMB afectades són H8, V27, 62, 96 i 126, així com la N3 del Nitbus.

Reconfiguració de la mobilitat
També en la fase preliminar de les obres s’executaran dos canvis de sentit. D’una banda, el carrer d’Olesa entre Garcilaso i Cienfuegos canviarà de sentit Besòs a sentit Llobregat, mentre que entre Cienfuegos i la Meridiana, quedarà en atzucac. Aquest canvi es deu al fet que l’obra de la Meridiana tallarà el carrer d’Olesa a la Meridiana. L’altre canvi és l’habilitació del doble sentit al carrer de Juan de Garay, entre Felip II i Garcilaso, per tal de poder facilitar els canvis d’operativa dels busos. Tots dos canvis es realitzaran la nit del 24 al 25 d’abril.
Alhora, durant aquesta fase preliminar, es desmuntaran les xinxetes centrals que ocupen la mitjana de l’avinguda, per tal de poder habilitar els carrils de circulació a partir del 28 d’abril en aquest àmbit central i que els treballs de reurbanització s’executin sobre els carrils de la dreta, adjacents a la vorera. El desmuntatge de les xinxetes implicarà a partir del dia 10 l’ocupació del carril esquerre de cada sentit.
A més del tall del carrer d’Olesa, els treballs també obligaran a tallar el carrer del Cardenal Tedeschini, amb desviaments per Felip II, Jordi de Sant Jordi, Cienfuegos i Emilia Pardo Bazán; i també es tallarà el carrer de les Antilles, amb desviament per Dublín, Torroella de Montgrí, Pegàs, Pacífic, Jambrina i Antilles. Els talls d’Olesa i Cardenal Tedeschini s’executarà la nit del 27 al 28 d’abril, mentre que el de les Antilles es farà la nit del 28 al 29.
La nova Meridiana, un eix ple de vida
En coherència amb la resta d’avinguda renovada, la secció principal tindrà dos carrils per al trànsit general i un per a busos a cada banda, les bicicletes disposaran d’un carril bici central segregat, s’incorporarà vegetació a les voreres i hi haurà més arbrat: es plantaran uns 275 arbres nous, així com es guanyen uns 7.200 m2 de parterres. Però hi haurà dos àmbits amb característiques singulars: el node de la Sagrera de transversalitat i el node intermodal de transports de la Sagrera.
El node de la Sagrera de transversalitat abastarà l’àmbit dels carrers del Cardenal Tedeschini, Pegàs, Antilles i Olesa, i serà molt similar al que s’ha creat a Navas. Hi haurà un espai central ampli per als vianants i el carril bici se situarà a banda a banda i serà unidireccional. També es milloraran els jardins d’Ángeles López de Ayala, on els jocs infantils passaran a ser accessibles, i també l’eixamplament de la Meridiana entre els carrers d’Antilles i Pegàs, amb més vegetació i espais verds de qualitat a tots dos espais. En aquest àmbit es faran dos passos de vianants nous, i en total n’hi passarà a haver quatre.

A més, entre els carrers de Felip II i Garcilaso s’optimitzarà l’espai d’intermodalitat per millorar la connexió del transport públic de la zona i per integrar-lo millor amb la resta d’usuaris de la via. En aquest àmbit, actualment hi ha una sèrie de parades de busos urbans i, i que cal endreçar i ordenar per facilitar-ne l’accés i la circulació. El nou espai permetrà que els busos interurbans encotxin i desencotxin amb comoditat i sense interrompre el pas de la resta de busos urbans. Així, per ordenar l’encotxament s’habilitarà un doble carril bus (més els dos carrils de circulació) en sentit sortida de la ciutat, de manera que podran aturar-s’hi entre set i vuit busos (urbans i interurbans), i en sentit entrada s’habilita una zona de desencotxament per a 3-4 busos interurbans. La mesura se sumarà al gir ja fet a l’altura del carrer d’Espronceda.
Per augmentar la transversalitat i connectivitat de l’àmbit es crearà un nou pas de vianants al carrer d’Honduras per facilitar l’arribada a l’espai d’intermodalitat, i també un altre a l’altura del carrer de Martí Molins, un dels eixos cívics més importants del barri de la Sagrera que connecta amb la plaça de Masadas. A més, se’n preveu un altre al tram Pegàs-Dublín i un altre al carrer de la Jota. En total, s’augmenten els passos de vianants de l’àmbit dels 9 actuals a 15.
Un cop acabada la fase 2 fins a Fabra i Puig, la inversió total en tots els trams haurà sigut fins al moment, d’uns 55,8 milions d’euros, una part dels quals provenen dels fons Next Generation.
Un nou espai d’uns 20.000 m2 que englobi els jardins de Maria Soteras i la plaça Ferran Reyes
Actualment s’està treballant en el projecte executiu per completar el node de Navas, als jardins de Maria Soteras i la plaça Ferran Reyes, de forma que es generi un espai diàfan que sigui percebut com unitari i que permeti la realització d’activats a les dues bandes de l’avinguda.
La nova urbanització de la Meridiana permet un recorregut a peu continu i sense obstacles que uneixi els dos costats de l’avinguda, amb increment del verd a la zona amb plantació de noves espècies de caràcter singular i la conservació de l’arbrat existent. En l’àmbit dels jardins de Maria Soteras i la plaça Ferran Reyes es reordenaran alguns usos (pistes de petanca, zones de jocs infantils i taules de ping-pong) i es col·locaran al perímetre per tal de no fragmentar les places i poder mantenir un espai central diàfan que permeti la realització d’activitats esporàdiques. La urbanització mantindrà els elements propis de la transformació de l’avinguda i, més concretament, el característic dels nodes.